handdator

Visa fullständig version : Ont i huvudet under passen.


Bikken
2013-03-06, 22:55
Har fått sjukt ont i huvudet nu den senaste veckan under varje pass.
Blir yr och ser lite suddigt när jag får ont i huvudet.
Vad kan detta bero på? Jag dricker 2liter vatten under passen och 3-4liter vatten under hela dagen.
Hjälp mig!

Bryggan
2013-03-06, 23:16
Har du kollat ditt blodtryck?

F.W.Y.H
2013-03-06, 23:17
Spänningshuvudvärk?

Bikken
2013-03-06, 23:25
Har du kollat ditt blodtryck?

Spänningshuvudvärk?

Får det oftast när jag tagit bort lite vikt och är ute efter pumpen.
Borde kanske boka en tid för hälsokontroll hos läkaren.
Jag tror nog inte att det är spänningshuvudvärk imed att det kommit så plötsligt

maximuscle
2013-03-06, 23:28
jag fick huvudvärk av träningen förut då jag va sjukt spänd i nacken å axlarna. men massage ¨å sjukgymnast fixade till det kändes som en befrielse...

Mollestam
2013-03-06, 23:39
Fick huvudvärk när jag persade i hantelpress.

Matsa
2013-03-06, 23:41
Det är inte helt ovanligt att vissa får en kraftig och bultande huvudvärk när de tar i. Jag råkade ut för det en gång för massa år sedan och det satt i och kom tillbaka varje gång jag tränade under några veckor. Första huvudvärksattacken kom efter ett set böj och var så kraftig att jag gick i spinn, sedan var det lite mindre för varje gång och till slut hände det inte mer.

Googla "weightlifter's headache" och "exertional headache" och se om du hittar något som verkar stämma med dina symptom. Är du orolig är det ingen dum idé att besöka farbror doktorn för att utesluta andra otrevligheter.

Bikken
2013-03-06, 23:43
jag fick huvudvärk av träningen förut då jag va sjukt spänd i nacken å axlarna. men massage ¨å sjukgymnast fixade till det kändes som en befrielse...

Fick huvudvärk när jag persade i hantelpress.


Har haft det i lite mer än vecka och får det varje pass!
Känns som att jag ska svimma och ser sjukt suddigt :/

Bikken
2013-03-06, 23:45
Det är inte helt ovanligt att vissa får en kraftig och bultande huvudvärk när de tar i. Jag råkade ut för det en gång för massa år sedan och det satt i och kom tillbaka varje gång jag tränade under några veckor. Första huvudvärksattacken kom efter ett set böj och var så kraftig att jag gick i spinn, sedan var det lite mindre för varje gång och till slut hände det inte mer.

Googla "weightlifter's headache" och "exertional headache" och se om du hittar något som verkar stämma med dina symptom. Är du orolig är det ingen dum idé att besöka farbror doktorn för att utesluta andra otrevligheter.


När du fick det, kändes det som att du skulle svimma och såg du suddigt?

Adeem
2013-03-06, 23:51
Jag får också huvudvärk, dock endast under benpassen. Och då menar jag verkligen vartenda benpass de senaste 4-5 månaderna. Trodde först att det berodde på andningen men det verkar inte vara problemet. Jag dricker riktigt mycket vätska också. Riktigt segt :/

Bikken
2013-03-06, 23:53
Jag får också huvudvärk, dock endast under benpassen. Och då menar jag verkligen vartenda benpass de senaste 4-5 månaderna. Trodde först att det berodde på andningen men det verkar inte vara problemet. Jag dricker riktigt mycket vätska också. Riktigt segt :/

Vi kanske har samma sak. Hur upplever du huvudvärken? Ser suddigt och känns som att du ska svimma?

Adeem
2013-03-06, 23:58
Vi kanske har samma sak. Hur upplever du huvudvärken? Ser suddigt och känns som att du ska svimma?

Jag får en fruktansvärt sprängande känsla i huvudet. Den kommer på bara någon sekund och jag blir ganska yr, under förra veckans benpass fick jag så ont så jag fick rusa till toaletten och spy. Huvudvärken brukar dock försvinna inom någon timme. Ska se till att ta det lite lugnare ett tag fram över för att se om det blir bättre.

Går du på någon diet eller liknande?

Bikken
2013-03-07, 00:03
Jag får en fruktansvärt sprängande känsla i huvudet. Den kommer på bara någon sekund och jag blir ganska yr, under förra veckans benpass fick jag så ont så jag fick rusa till toaletten och spy. Huvudvärken brukar dock försvinna inom någon timme. Ska se till att ta det lite lugnare ett tag fram över för att se om det blir bättre.

Går du på någon diet eller liknande?


Jag kör bulk nu. Fick huvudvärken idag på 2 övningen och hade då 10 övningar kvar. Satte mig ner och drack massa vatten och samtidigt som jag blundade och masserade huvudet så gick det värsta över eftet 10minuter

Matsa
2013-03-07, 00:05
När du fick det, kändes det som att du skulle svimma och såg du suddigt?

Jag tror inte att jag såg suddigt men det var så länge sedan att jag inte minns riktigt. Det var dock en rätt brutal värk, på en skala snackar vi någonstans mellan krocketklubba i skallbasen till friserad med hagelbössa. Förutom att den var kraftig så kom smärtan plötsligt och pulserade ut från bakhuvudet, nästan nerifrån nacken.

Alla fall jag har läst om har haft liknande smärtbeskrivning men jag är inte säker på att det alltid är precis sådan värk.

Adeem
2013-03-07, 00:08
Låter rimligt som folk har skrivit tidigare att det kan bero på spänningar i nacke/axlar eller ett kraftigt ökat blodtryck.
Hoppas det ger sig!

Bikken
2013-03-07, 00:09
Jag tror inte att jag såg suddigt men det var så länge sedan att jag inte minns riktigt. Det var dock en rätt brutal värk, på en skala snackar vi någonstans mellan krocketklubba i skallbasen till friserad med hagelbössa. Förutom att den var kraftig så kom smärtan plötsligt och pulserade ut från bakhuvudet, nästan nerifrån nacken.

Alla fall jag har läst om har haft liknande smärtbeskrivning men jag är inte säker på att det alltid är precis sådan värk.

Aa det kanske är weightlifter headache som jag har, man vill bara sätta sig och dö någonstans när det gör så jävla ont, ska käka 2 Ipren före passet imorgon och ifall det fortfarande gör ont så hälsar jag på hos vårdcentralen

Olegh
2013-03-07, 00:13
Ring sjukvårdsupplynsingen eller vila, imo. Jag hade episoder av det som Matsa nämner, det enda som hjälpte var vila.

Bikken
2013-03-07, 00:18
Ring sjukvårdsupplynsingen eller vila, imo. Jag hade episoder av det som Matsa nämner, det enda som hjälpte var vila.

Äsch, hoppa över träningspass är inget alternativ för mig, det som inte dödar det härdar. Ska ringa sjukvårdsupplysningen imorgon och sen innan passet blir det väl några Ipren

Sniggel
2013-03-07, 04:07
Har fått sjukt ont i huvudet nu den senaste veckan under varje pass.
Blir yr och ser lite suddigt när jag får ont i huvudet.
Vad kan detta bero på? Jag dricker 2liter vatten under passen och 3-4liter vatten under hela dagen.
Hjälp mig!

Behöver du dricka så mycket eller är det okynnesdrickande?
Hur är det med salt i kosten? Snålar du?
Jag upplever mild huvudvärk om jag överdriver vätskeintaget och lågt saltintag kan förvärra det.

spoon
2013-03-07, 04:20
Jag har också haft spänningshuvudvärk. Fick det för att jag bet ihop och spände kroppen stenhårt när jag skulle lyfta. Kändes som att någon stack en spik genom huvudet. Fanns inte en chans till att träna då. Det som hjälpte mig var att stretcha nacken, vila och sedan träna lättare i en period.

Raschmus
2013-03-07, 08:30
Sätt dig inte ner mellan seten utan gå runt lugnt medan du vilar. Fick också huvudvärk innan men så tipsade "mystic-.-" (eller vad han heter) om att trippa omkring istället för att sätta sig som en jäsande bulldeg.

Hjälpte mig iaf.

Bikken
2013-03-07, 11:31
Behöver du dricka så mycket eller är det okynnesdrickande?
Hur är det med salt i kosten? Snålar du?
Jag upplever mild huvudvärk om jag överdriver vätskeintaget och lågt saltintag kan förvärra det.


Dricker så mycket vatten för att jag svettas som en gris och blir lätt torr i munnen

Bikken
2013-03-07, 11:32
Sätt dig inte ner mellan seten utan gå runt lugnt medan du vilar. Fick också huvudvärk innan men så tipsade "mystic-.-" (eller vad han heter) om att trippa omkring istället för att sätta sig som en jäsande bulldeg.

Hjälpte mig iaf.


När jag har huvudvärk så ser jag jätte suddigt och det känns som att jag ska svimma så har satt mig ner för säkerhetens skull.
Ska testa gå runt OM JAG KAN

ShippEn
2013-03-07, 11:33
Får lika dant men endast under benpassen ^^

vicarious
2013-03-07, 11:51
Exercise induced headache eller weightlifters headache är ganska vanligt bland styrketränande. Inte säkert att det är detta just TS upplever men.. om det är en extremt bultande och plötslig huvudvärk som kommer vid ansträngning eller sexuell upphetsning så är det detta du har råkat ut för. Finns massvis med trådar: http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=6181999

Sniggel
2013-03-07, 11:55
Dricker så mycket vatten för att jag svettas som en gris och blir lätt torr i munnen

Ok. Hur är det med saltintaget tror du?

Exercise induced headache eller weightlifters headache är ganska vanligt bland styrketränande. Inte säkert att det är detta just TS upplever men.. om det är en extremt bultande och plötslig huvudvärk som kommer vid ansträngning eller sexuell upphetsning så är det detta du har råkat ut för. Finns massvis med trådar: http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=6181999

Det där har jag fått 2 ggr. 1 gång i benpress och 1 gång i, ja...

vicarious
2013-03-07, 11:57
Det där har jag fått 2 ggr. 1 gång i benpress och 1 gång i, ja...

:D

Jag har fått det flertalet ggr under mina ca 4 träningsår. Brukar för mig vara en kombination av för lite sömn, för lite mat i förhållande till träning men också spänningar i nacken. Har man väl blivit "drabbad" brukar det vara segt att bli av med. Vila har funkat bäst för mig.

Sniggel
2013-03-07, 11:58
:D

Jag har fått det flertalet ggr under mina ca 4 träningsår. Brukar för mig vara en kombination av för lite sömn, för lite mat men också spänningar i nacken. Har man väl blivit "drabbad" brukar det vara segt att bli av med. Vila har funkat bäst för mig.

1-2 veckor tog det i båda fallen. Nu när jag tänker efter fick jag det en gång på jobbet också. Varade också i 1-2 veckor den gången. Googlade också då och blev hypokondriker och trodde (nästan) att jag fått subaraknoidalblödning :p

vicarious
2013-03-07, 12:03
Googlade också då och blev hypokondriker och trodde (nästan) att jag fått subaraknoidalblödning :p

Ja det trodde jag också första gången. Gick till läkare och fick röntga skallen :)

Minimjölk
2013-03-07, 12:31
Just huvudvärk skall man ta på största allvar då det finns rätt värdefulla saker därinnanför.

De gånger jag fått huvudvärk under tärning har det varit förknippat med att jag andats felaktigt/hållt andan i kombination med kraftansträningning. Det är viktigt att andas rätt under seten. Hålla buktryck och andas ut mellan repen eller i negativa fasen så att du får syre till muskler och hjärna.

Det faktum att du får det i slutet på passen när du pumpar gör att du kanske har större syreskuld just då?

Är du orolig för hälsan så uppsök en läkare då råden här är just råd och ingen diagnos på vad du faktiskt kan ha som ligger och lurar.