handdator

Visa fullständig version : Bli stor


dominera
2013-03-06, 22:16
Hur ska jag träna för att få en kropp som är stor men som ändå har lite form? En ganska bra beskrivning är Tom Hardy från warrior:
http://images5.fanpop.com/image/photos/29600000/Tom-Hardy-Warrior-tom-hardy-29606362-828-960.jpg

Inte den bästa bilden men ni kanske förstår vad jag menar. Jag prioriterar volym mer än att vara deffad och rippad. Vill inte ha tvättbräda. Vill inte vara överdrivet rippad. Jag vill vara stor, jag vill ha volym. Volym > deffad/rippad alltså.

Svårt att säga exakt hur man ska träna givetvis, men ungefär hur bör jag träna? Hur ska jag lägga upp träningen? Hade tänkt mig 4-5 reps på basövningar och 6-8 reps på isolationsövningar

Latissimus Dorsi
2013-03-06, 22:25
Kom igen, du är på kolozzeums sveriges största träningsforum. ALLT är framför näsan på dig, är det verkligen så svårt att läsa 4-5 trådar? Skulle max ta dig en kvart till en halvtimme.

Godfella
2013-03-06, 22:46
Vad mannen ovanför skriver. Det är inte så krångligt, ät mycket mat, träna hårt och sov som en prinsessa.

Bara att söka, och läsa. Finns massor här. :)

Carnes
2013-03-06, 22:56
Träna hårt, sov gott, ät som en häst, undvik att använda alkohol, tobak osv ofta---> Upprepa i x antal år.

RassK
2013-03-06, 22:58
det går inte att bli så stor

LyftarGrabben
2013-03-06, 22:58
Träna hårt, sov gott, ät som en häst, undvik att använda alkohol, tobak osv ofta---> Upprepa i x antal år.

Ät mycket skulle jag nog vilja säga men med måtta för att slippa grisbulk som ofta drabbar nybörjare, inklusive mig själv.

Carnes
2013-03-06, 22:59
Ät mycket skulle jag nog vilja säga men med måtta för att slippa grisbulk som ofta drabbar nybörjare, inklusive mig själv.

Gjorde mig lite lustig så han skulle förstå min poäng, givetvis ska man ge kroppen det den behöver och skippa att överdosera.

det går inte att bli så stor

Nu tror jag att Hardy dopade sig inför rollen (eftersom de flesta hollywoodstjärnorna gör det) men fysiken han har kan man utan tvekan uppnå ren, det är bara en fråga om hur länge och hur bra gener du har.
http://northadelaidefitness.files.wordpress.com/2012/08/tom-hardy-in-warrior.jpg

Xtronal
2013-03-07, 10:28
det går inte att bli så stor
Jag vet en 96a som är i närheten av den där storleken, gener#.

MaxHBG
2013-03-07, 15:10
det går inte att bli så stor

Det är knappast omöjligt. Min pappa är lika stor, om inte större än honom.

dominera
2013-03-07, 18:06
Här är en bra bild som illustrerar hur jag vill se ut:

http://i.imgur.com/EnTeqlS.jpg

Som ni ser är han stor och har ändå form (bredaxlad osv). Han har volym utan att vara alltför bulkig/tjock. Ej rippad men ändå form/kontur

Christoforos
2013-03-07, 19:21
Samma där, det är inte så mycket svårare än att bara träna mycket och sen anpassa din fett % efter vilket typ av "look" du vill ha. Mindre för Warrior, lite mer för Bane.

En sak man kan säga om Bane-looken dock är att den är rätt beroende på div "filmtrick", tex perspektiv och skala, eftersom Tom Hardy inte är en stor kille. 178 cm, ca 86-88 kg där, men han ser ju utan tvekan ut som 195/110kg.

Som tidigare påpekat i tråden så är det väldigt mycket steroider och doping i film, tillsammans med ljussättning/smink/olja etc så att det är i överlag en väldigt dålig källa för att bedöma en fysik och framför allt att jämföra sig själv med.

Ponde
2013-03-07, 19:34
Samma där, det är inte så mycket svårare än att bara träna mycket och sen anpassa din fett % efter vilket typ av "look" du vill ha. Mindre för Warrior, lite mer för Bane.

En sak man kan säga om Bane-looken dock är att den är rätt beroende på div "filmtrick", tex perspektiv och skala, eftersom Tom Hardy inte är en stor kille. 178 cm, ca 86-88 kg där, men han ser ju utan tvekan ut som 195/110kg.

Som tidigare påpekat i tråden så är det väldigt mycket steroider och doping i film, tillsammans med ljussättning/smink/olja etc så att det är i överlag en väldigt dålig källa för att bedöma en fysik och framför allt att jämföra sig själv med.

Han vägde 90kg enligt det som jag hittade med snabb googling...dock så är det också ganska mycket för han är ju bara 175 lång typ. Han ser ju också helt gigantisk ut på rullen, var förvånad över hur bra dom lyckats med "illusionen" (de hade faktiskt förhöjda skor åt honom också, men ändå).

Håller med om resten.

dominera
2013-03-07, 20:08
Som tidigare påpekat i tråden så är det väldigt mycket steroider och doping i film, tillsammans med ljussättning/smink/olja etc så att det är i överlag en väldigt dålig källa för att bedöma en fysik och framför allt att jämföra sig själv med.

Visst är det så, men vad har det med mitt mål att göra? Jag använder bilder för att illustrera vad jag vill med min träning. Det där är inte min "drömkropp" (vettefan om jag ens har någon?) men däremot är det en bra bild av vad jag strävar efter. Något likt det där. Sen att han är mindre i verkligheten tror jag dom flesta förstår... kollar man på bilder/filmer från riktiga inspelningen ser man en enorm skillnad.... Men faktum kvarstår, Bane ser jävligt grov ut imo

Christoforos
2013-03-07, 22:18
Det relaterar till ditt mål eftersom det kan ge dig en sne bild för hur mycket arbete det krävs för att se ut sådär. Det är inget projekt som går på några månader, utan det tar år av arbete och i slutändan så tror jag inte det spelar så stor roll hur man "vill" se ut, det blir som det blir helt enkelt, efter ens egen genetik/kroppsstyp. Man kan variera sig lite grann hit eller dit, men din kropp är som den är.

Med allt det sagt så tycker jag att Bane har vad jag skulle vilja kalla för en riktigt bra styrkelyftar kropp, alltså mycket fokus på bål (mage/nedre rygg) bröst och axlar, och förhållandevis liten fokus på armar etc med ganska lite fett. Den typen av träning fokuserar ju då väldigt mycket på dom klassiska momenten, bänkpress knäböj och marklyft, och det finns otroligt mycket information om träningstypen både här på kolo och runtom nätet. Så beroende på din utgångspunkt och kroppstyp så kan du med lite tur se ut på ett liknande sätt om några år med gedigen träning, och sedan deffa bort eventuellt överskottsfett.

Christoforos
2013-03-07, 22:34
Jag tror att det jag försöker säga är att jag anser att det här med att olika typer av träning (powerlifting, bodybuilding, "vanlig" styrketräning) skulle ge några enorma skillnader i hur din kropp kommer att se ut inte stämmer, utan skillnaderna skulle i längden bli rätt små och hur du i slutändan ser ut kommer då att bestämmas nästan enbart av din naturliga kroppsbyggnad/genetik. Kanske över 10 år eller liknande så skulle det bli en del skillnader, men då handlar det ju om en hel livsstil att det blir lite irrelevant att snacka om så här. Jag skulle föreslå att du helt enkelt gör igång med någon träningsform du tycker är kul med fokus på muskelbyggnad, och sedan bara köra hårt.

TL, DR = Utan droger är skillnaderna mellan olika träningsformer (inriktade på styrka) försumbara. Kör därför det som passar dig och ditt liv bäst, och bli stark. Invänta sedan profit.

dominera
2013-03-07, 23:39
Håller helt med i det du skriver. Har tränat i ca 1 år enligt det "vanliga" 3x10 som jag helt ärligt tycker är rätt tråkigt. Kanske dags att testa något nytt, typ lite mer styrkelyft inspirerat men ändå att man har kvar lite byggar grejer (dem curls alltså :d)