handdator

Visa fullständig version : Mertid - Betalt per minut?


Kål
2013-03-06, 21:06
Tja

Jag jobbar just nu på fast schema och har ca 25 schemalagda timmar i veckan. Utöver detta jobbar jag ca 15 timmar mertid i veckan. Många av passen slutar jag exempelvis 15:50 eller 16:20.

Jag hörde någon säga att man inte får betalt om man inte påbörjat en ny halvtimme vilket skulle göra att jag går miste om ca 20 minuter betalt varje dag.

Någon som vet hur det ligger till eller om det skiljer sig mellan företag?

WHITEFOLKS
2013-03-06, 21:15
Det kan variera enormt så du får kolla upp ditt anställningsavtal eller whatever

O_Wao
2013-03-06, 21:20
Jag har svårt att tro att du inte har betalt för tiden du arbetar. När man registrerar tid så går det ganska lätt att bryta ner en timme i delar, speciellt om du jobbar i ett helt vanligt lönesystem. Fråga din chef eller HR om du är osäker.

Gober
2013-03-07, 10:33
Nej du får inte betalt för mertid om du inte avtalat detta i förväg med din arbetsgivare, alternativt att du i efterhand tar upp det och får godkänt att du stannade över.

Så funkade det iaf inom handels, där lurar man iofs sina anställda hela tiden så jag vågar inte lova att jag har rätt..

Kål
2013-03-07, 21:02
Det kan variera enormt så du får kolla upp ditt anställningsavtal eller whatever

Jag har svårt att tro att du inte har betalt för tiden du arbetar. När man registrerar tid så går det ganska lätt att bryta ner en timme i delar, speciellt om du jobbar i ett helt vanligt lönesystem. Fråga din chef eller HR om du är osäker.

Nej du får inte betalt för mertid om du inte avtalat detta i förväg med din arbetsgivare, alternativt att du i efterhand tar upp det och får godkänt att du stannade över.

Så funkade det iaf inom handels, där lurar man iofs sina anställda hela tiden så jag vågar inte lova att jag har rätt..

Kollade upp det idag. Får betalt för varje slutförd kvart.

Tack för hjälpen.