handdator

Visa fullständig version : Fitness Guru produkter


Glyce
2013-03-06, 12:52
Hej!

Jag har tränat lite till och från genom åren (är 28år), har en del muskler och bänkat 115kg som mest.
Aldrig direkt använt mig av kost tillskott av diverse sorter så jag är dålig på området.

Kör överkropp 2 dagar, ben 1 dag och kondition 1-2 dagar i veckan.

Köpt lite produkter från Fitness Guru, kreatin, vitaminer, heat och testosteron.

Någon som testat produkter därifrån?
Några tankar och funderingar hur dom funkar?

Nu i efterhand när jag surfat runt på forumet så har jag lärt mig en del. (tror jag)

Bra att ha:
Vitaminer + D vitamin, EAA, Rage, kreatin, kaseinprotein och kanske vassleprotein.

Inte läst någon som nämner testosteron, är det onödigt? Får man i sig det genom någon annan produkt?
Hört att brist på zink kan spela in negativt på testosteron produktionen i kroppen.

Tacksam för lite feedback på det jag skrivit! :)

King Grub
2013-03-06, 12:53
Du kan inte köpa testosteron så där rakt av. Det är rejält dopningsklassat. Jag antar att du menar någon slags testobooster för att höja den egna produktionen, och då är det i regel rätt värdelöst. Är det effektivt så är det olagligt, i princip.

Glyce
2013-03-06, 13:07
Du kan inte köpa testosteron så där rakt av. Det är rejält dopningsklassat. Jag antar att du menar någon slags testobooster för att höja den egna produktionen, och då är det i regel rätt värdelöst. Är det effektivt så är det olagligt, i princip.


Det är Fitness Gurus egna.


Okej, bra att veta.
Då har man prövat och vet att man inte behöver lägga pengarna på det igen :smash:

Glyce
2013-03-06, 16:17
Någon som testat några av deras andra produkter?

Bra eller dåligt?

Provrörsbarn
2013-03-06, 16:24
Någon som testat några av deras andra produkter?

Bra eller dåligt?

Har inte testat några av deras produkter men jag skulle tro att dem är samma som andra produkter. Protein som protein, kreatin som kreatin osv. visst finns det olika kvalitier och priser men dyrare är inte alltid bättre kan jag nästan lova.

milk
2013-03-06, 16:30
Jag har kört BS Whey 100 i säkert 2-3 år nu med några enstaka undantag för andra tester. Jag beställde 2kg One Whey igårkväll från FG i smakerna Strawberry White Chocolate och Pistage Coconut samt en apple pie protte bar. Får se om det är något att ha. Prismässigt är det ingen skillnad men det verkar vara lite mer omtanke/kvalitet i FS grejer.

Du får tex 10mg BCAA + 5g EAA vid varje dos, på BS står det bara "hög dos av aminosyror, BCAA".

Kommer iaf testa produkterna och om de är bättre än BS kommer jag fortsätta, är de samma, så kommer jag fortsätta sponsra gbg

baguette
2013-03-06, 17:45
Jag har testat One Whey jordgubb/vit choklad (fantastiskt god), choklad/hassenöt (god men lite söt), vanilj/skogsbär (helt okej men tröttnade fort) och pistage/kokos (gillade inte). One Casein hade jag med chokladsmak, det var gott och löste sig bra men blev inte så bra i konsistensen om man gjorde pudding. Köpte Heat AM en gång men tog bara ett par tabletter, är känslig mot koffein och mådde bara illa av dem.

vicarious
2013-03-06, 17:57
Prismässigt är det ingen skillnad men det verkar vara lite mer omtanke/kvalitet i FS grejer.


Vad baserar du det på? För att de har snyggare förpackningar?

tjing
2013-03-06, 18:30
Vet inte ens vad det är för något, men tillskott som tillskott.

tlk
2013-03-06, 18:38
Jag satte mig och letade efter deras testosteron. Blev riktigt road av följande text


Forskare hos Fitnessguru har under de senaste två åren använt sig utav den senaste forskningen för att ta fram de mest potenta substanserna när det kommer till muskeluppbyggnad och styrka. Resultatet? Marknadens mest effektiva testosteronbooster - Fitnessguru Alpha där ett regelbundet intag ökar din muskelstyrka och storlek, sexuella potens och uthållighet.


Att det sen rör sig om en mix av ZMA, DAA och trib ... Och år 2013 försöker de antyda att tribulus höjer ens testo. Mer "omtanke och kvalitet" är inte riktigt intrycket jag får iaf.

Dreas
2013-03-06, 18:46
Jag satte mig och letade efter deras testosteron. Blev riktigt road av följande text



Att det sen rör sig om en mix av ZMA, DAA och trib ... Och år 2013 försöker de antyda att tribulus höjer ens testo. Mer "omtanke och kvalitet" är inte riktigt intrycket jag får iaf.Att killen drar sig för att vrida lite på sanningen är ju inget nytt. Sen att följarna tillhör de som vill höras och synas mer än faktiskt kan något om träning bidrar också.

Sigh.

frekar3
2013-03-06, 18:54
Jag satte mig och letade efter deras testosteron. Blev riktigt road av följande text



Att det sen rör sig om en mix av ZMA, DAA och trib ... Och år 2013 försöker de antyda att tribulus höjer ens testo. Mer "omtanke och kvalitet" är inte riktigt intrycket jag får iaf.

+1

Det värsta med Fitnessguru IMO är att en del av sortimentet återfinns hos andra leverantörer, där FGs produkter är betydligt dyrare.
(Exempelvis FG Jordnötssmör som i runda slängar är 2x dyrare än det som finns i handeln med exakt samma innehåll)

Pepz
2013-03-06, 18:57
men det verkar vara lite mer omtanke/kvalitet i FS grejer.

Du får tex 10mg BCAA + 5g EAA vid varje dos, på BS står det bara "hög dos av aminosyror, BCAA".

Kommer iaf testa produkterna och om de är bättre än BS kommer jag fortsätta, är de samma, så kommer jag fortsätta sponsra gbg


HAHA
alla vassleproteiner innehåller massvis med BCAA och EAA. är FG bättre för att de skriver ut mängden? FGs vassle innehåller ju 13% kolhydrat vilket är dubbelt så mycket som den vanliga mängden i proteinpulver. så rimligtvis innehåller den mindre BCAA/EAA än andra vassleproteiner

deras EAA-produkt består till 40% av kolhydrater och den är ändå inte billig.

och rimligtvis ljuger de på vassleisolatets innehållsdeklaration..
+ världens dyraste pwo och lite annat märkligt..

tydligen väldigt goda smaker dock

milk
2013-03-06, 19:00
Vad baserar du det på? För att de har snyggare förpackningar?

Nä verkligen inte men de har tex riktig rivna cocosflingor kanske inte verkar mkt för världen men det höjer kvalitetkänslan. Sen vet jag inte exakt hur mkt amino man får per portion via BS men från FG får man iaf 10 g EAA och 5 g BCAA per portion vilket jag tycker är relativt högt. Nu har jag inget att jämföra med då BS bara går ut och säger "en hög dos av BCAA" vilket kan betyda allt från 1g till 15g

WHITEFOLKS
2013-03-06, 19:32
Vassle innehåller EAA och BCAA och det kommer vara i princip samma mängder i allt vassle.

Pepz
2013-03-06, 19:41
Nä verkligen inte men de har tex riktig rivna cocosflingor kanske inte verkar mkt för världen men det höjer kvalitetkänslan. Sen vet jag inte exakt hur mkt amino man får per portion via BS men från FG får man iaf 10 g EAA och 5 g BCAA per portion vilket jag tycker är relativt högt. Nu har jag inget att jämföra med då BS bara går ut och säger "en hög dos av BCAA" vilket kan betyda allt från 1g till 15g

ptja ex whey FX innehåller 5,5g BCAA per portion och 12g EAA...


och de siffrorna stämmer för de flesta andra vassleproteinkoncentrat bara det att FG ligger lägre än så... men använder det som säljargument och kan göra det för att folk är okunniga.

King Grub
2013-03-06, 19:42
"Forskare hos Fitnessguru har under de senaste två åren använt sig utav den senaste forskningen" suck.

Latissimus Dorsi
2013-03-06, 19:46
Morr, den falska marknadsföringen av s.k ''testoboosters'' gör mig rätt förbannad.

rogerQ
2013-03-06, 20:01
Jag ser det mer som att folk som är lata (och korkade) förtjänar att bli lurade när de inte gör research. Jag har ägnat mig åt research sen 1999, och skulle tjänat på att träna mer och läsa mindre.

blondyz
2013-03-06, 20:06
Jag har kört BS länge, och varit mycket nöjd. Senaste beställningen tänkte jag testa FG's whey, det största problemet var att det tog dryga veckan att få paketet trots att det utlovas på sidan att det ska skickas samma dag. Smakerna är helt okej, köpte jordgubb + vit choklad, kiwi + yoghurt, choklad + hasselnötter och pistasch + kokos. Smakerna är inte så bra som folk får det att låta, men som sagt helt okej. Man får en burk, vilket är bra om man inte redan har någon burk att pytsa över till från en påse. Ett litet minus är väl att de innehåller både socker och sötningsmedel, och kokosflingorna är mest irriterande även om den lilla smaken de ger är ganska god.

Jag kommer att köra på BS i framtiden också.

milk
2013-03-06, 20:32
ptja ex whey FX innehåller 5,5g BCAA per portion och 12g EAA...


och de siffrorna stämmer för de flesta andra vassleproteinkoncentrat bara det att FG ligger lägre än så... men använder det som säljargument och kan göra det för att folk är okunniga.

Att säga att dom lägger det som säljargument för att dom kan göra det? OKEEEJ, inte mer för att upplysa folk om hur mkt amino det finns?

Tycker det är bra mkt bättre att faktiskt upplysa folk om hur mkt gram amino man får i sig. Som sagt, Body Science säger bara en "hög dos av BCAA", det är i mina ögon värre och helt klart att säljargument då det inte finns specificerat EXAKT hur mkt man får i sig i en portion WHEY 100 från dem.


Sen om det finns ett "allmänt" innehåll i alla vassel som man vet genom att ha läst igenom innehållsförpackningar på en jävla massa vassle burkar, det är en sak men att säga att man lurar folk för att alla inte vet om det, kom igen nu.

Jag har de senaste 1-2 åren köpt kosttillskott av en fysisk butik för att support the locals och jag kommer fortsätta göra det men jag har varit sugen att testa FG protte.

Folket (koloiter) verkar ha mkt åsikter om Mr Fitness märker jag...

milk
2013-03-06, 20:38
HAHA
världens dyraste pwo och lite annat märkligt..


Så du tycker alltså att en PWO för 349 kr är "världens dyraste". Om du ska hata på nissen så kom med vettiga argument.

Muscle Pharm Assault - 349 kr
F#cked Up! - 379 kr
Rage Insanity - 399 kr


Är bara några vanliga PWO's som folk kör med och detta är web-priser.

Pepz
2013-03-06, 20:38
Att säga att dom lägger det som säljargument för att dom kan göra det? OKEEEJ, inte mer för att upplysa folk om hur mkt amino det finns?

Tycker det är bra mkt bättre att faktiskt upplysa folk om hur mkt gram amino man får i sig. Som sagt, Body Science säger bara en "hög dos av BCAA", det är i mina ögon värre och helt klart att säljargument då det inte finns specificerat EXAKT hur mkt man får i sig i en portion WHEY 100 från dem.


Sen om det finns ett "allmänt" innehåll i alla vassel som man vet genom att ha läst igenom innehållsförpackningar på en jävla massa vassle burkar, det är en sak men att säga att man lurar folk för att alla inte vet om det, kom igen nu.

Jag har de senaste 1-2 åren köpt kosttillskott av en fysisk butik för att support the locals och jag kommer fortsätta göra det men jag har varit sugen att testa FG protte.

Folket (koloiter) verkar ha mkt åsikter om Mr Fitness märker jag...

min poäng var att de har siffror på bcaa/eaa som är sämre än de flesta konkurrerande produkter och ändå använder det som säljargument.

Pepz
2013-03-06, 20:39
Så du tycker alltså att en PWO för 349 kr är "världens dyraste". Om du ska hata på nissen så kom med vettiga argument.

Muscle Pharm Assault - 349 kr
F#cked Up! - 379 kr
Rage Insanity - 399 kr


Är bara några vanliga PWO's som folk kör med och detta är web-priser.

räkna per portion så är du snäll.
den är dessutom så lågdoserad (ja jag har testat) att man måste dubbla dosen för en normal effekt som man får av de flesta andra produkter på marknaden..

jag hatar ingen.

Kischen
2013-03-06, 21:06
"Forskare hos Fitnessguru har under de senaste två åren använt sig utav den senaste forskningen" suck.

Skönt ju!

Forskare hos Kolozzeum/forum har osv :d

Sheogorath
2013-03-06, 21:10
Tänk den som fick bli Forskare på Fitnessguru en dag... Vilken lycka!

Fastback
2013-03-06, 21:14
Smakmässigt bästa vasslet utan tvekan har dom ju. Lika billigt som alla andra märken med så deras whey är överlägset imo =) Men annars så ljuger dom ihop bra grejer som säljer helt klart. Som att deras whey fungerar bäst tillsammans med fitnessguru-shaker osv :D

z_bumbi
2013-03-06, 21:40
Smakmässigt bästa vasslet utan tvekan har dom ju.

Med så mycket kolhydrater så vore det förvånande om de inte lyckades med smaken...

Schroder
2013-03-06, 21:45
exakt, inte konstigt att dom troligtvis smakar bra med den sammansättningen.

Fastback
2013-03-06, 21:54
Med så mycket kolhydrater så vore det förvånande om de inte lyckades med smaken...
exakt, inte konstigt att dom troligtvis smakar bra med den sammansättningen.


Fitnessguru whey: (per 100g)
Energi : 403kcal
Fett : 5g
Kolhydrater 11,3g
Protein : 78g
Pris : 159kr/kg



Bodyscience Whey: (per 100g)
Energi : 398,5kcal
Fett : 6,5g
Kolhydrater: 7g
Protein: 78g
Pris: 159kr/kg


Man får allt gå på en väldigt strikt tävlingsdiet för att inte klara av de enorma(?) skillnaderna i näringsvärde ;)

A.Steinbach
2013-03-06, 22:25
Forskare hos Fitnessguru har under de senaste två åren använt sig utav den senaste forskningen för att ta fram de mest potenta substanserna när det kommer till muskeluppbyggnad och styrka. Resultatet? Marknadens mest effektiva testosteronbooster - Fitnessguru Alpha där ett regelbundet intag ökar din muskelstyrka och storlek, sexuella potens och uthållighet.

Vadå för jävla forskare? Lol eller vad man nu säger.

Carnes
2013-03-06, 22:32
Forskare hos Fitnessguru har under de senaste två åren använt sig utav den senaste forskningen för att ta fram de mest potenta substanserna när det kommer till muskeluppbyggnad och styrka. Resultatet? Marknadens mest effektiva testosteronbooster - Fitnessguru Alpha där ett regelbundet intag ökar din muskelstyrka och storlek, sexuella potens och uthållighet.


Hahah å herregud.. Deras svindyra jordnötssmör är bäst.. typ 70kr burken och det är ''myyyyyycket'' bättre än dom billigare varianterna som har samma innehåll. Axon pressar det till sina klienter också och blir skitsur när folk kritiserar det :>

Danieel
2013-03-06, 22:35
Någon som vet hur mycket kolhydrater och fett deras Isolat innehåller egentligen?

Kung atlas
2013-03-07, 05:13
vadå för jävla forskare? Lol eller vad man nu säger.

+1

Glyce
2013-03-07, 10:12
Dom flesta av er kommenterar vad för text som står på burken eller på hemsidan.

Det är en butik, naturligtvis så försöker dom sälja in deras produkter. Är det så konstigt?

Vad jag undrade var om någon testat deras produkter och om dessa människor tycker att produkterna fungerar. Sen om dom dessutom smakar gott så är det ju en klar bonus.
Så tack till alla er som kommenterat kring kvaliten!

Verkar som deras produkter är minst lika bra som andras.
Bra förpackningar.
Dom flesta verkar tycka att smakerna är helt ok eller goda.
Minus på lite längre leveranstid. Tagit ca 3-4 dagar för mig att få hem grejerna.

linnh
2013-03-07, 10:25
Har provat deras onewhey i smakerna jordgubb/vitchoklad och vanilj/skogsbär. Den sistnämnda fick jag kväljningar av smaken och gav bort efter att ha försökt få i mig den typ 2 ggr. Jordgubb/vit choklad är helt okej men VÄLDIGT söt. Köper inte igen! Har även provat deras heat men tyckte mig inte direkt känna nån effekt!

Är lite nyfiken på deras casein med smaken "cookie dough", Nån som provat?

tlk
2013-03-07, 10:32
Dom flesta av er kommenterar vad för text som står på burken eller på hemsidan.

Det är en butik, naturligtvis så försöker dom sälja in deras produkter. Är det så konstigt?

Vad jag undrade var om någon testat deras produkter och om dessa människor tycker att produkterna fungerar. Sen om dom dessutom smakar gott så är det ju en klar bonus.
Så tack till alla er som kommenterat kring kvaliten!

Verkar som deras produkter är minst lika bra som andras.
Bra förpackningar.
Dom flesta verkar tycka att smakerna är helt ok eller goda.
Minus på lite längre leveranstid. Tagit ca 3-4 dagar för mig att få hem grejerna.

Tillskott som tillskott. Är väl ungefär vad som gäller. vassleproteinet är som alla andra vassleproteiner. Att kvaliten skulle vara högre eller lägre än andra likvärdiga produkter tror iaf inte jag på. Derast testobooster är zma+daa+trib.. dvs. säkert bra om man har brist på zink och magnesium.


Enda dåliga jag kan säga är väl att de inte är särskilt billigt alternativ, och att vasslet inte finns i smaken "naturell".

Dreas
2013-03-07, 10:32
Effekt av tillskott?

Personligen har jag svårt för människor som förvränger saker och sprider skit medvetet.

TorbjornFred
2013-03-07, 10:43
Dom flesta av er kommenterar vad för text som står på burken eller på hemsidan.

Det är en butik, naturligtvis så försöker dom sälja in deras produkter. Är det så konstigt?

Vad jag undrade var om någon testat deras produkter och om dessa människor tycker att produkterna fungerar. Sen om dom dessutom smakar gott så är det ju en klar bonus.
Så tack till alla er som kommenterat kring kvaliten!

Verkar som deras produkter är minst lika bra som andras.
Bra förpackningar.
Dom flesta verkar tycka att smakerna är helt ok eller goda.
Minus på lite längre leveranstid. Tagit ca 3-4 dagar för mig att få hem grejerna.

enligt mej är dom sämre än andras.
Jämför man whey proteinet har FG 11,3g kolhydrat jämfört med konkurrerande märken som brukar ligga kring halva det värdet (ca 6g) och då tar ändå FG mer betalt (159kr/kg) än vad andra gör (~125kr/kg).
Det jag kan se som skiljer (av vad jag värderar) är att FG har blandat ner EAA (och BCAA?) i sina shakes. Något jag även där finner negativt då jag hellre köper och äter det separat.

TorbjornFred
2013-03-07, 10:52
Vadå för jävla forskare? Lol eller vad man nu säger.

Behöver ingen utbildning för att få kalla sig forskare så dom ljuger inte.
Men, personerna de avser vara forskare kan lika gärna vara du eller världens bästa Nutritionist-team. Så det säger egentligen inget om produktens kvalité.
*säger inte att du är dålig här, ville bara statuera ett exempel på deras löjliga påstående.

andeem
2013-03-07, 12:24
Det jag kan se som skiljer (av vad jag värderar) är att FG har blandat ner EAA (och BCAA?) i sina shakes. Något jag även där finner negativt då jag hellre köper och äter det separat.http://ferringtonpost.com/wp-content/uploads/2012/08/Mitt-Romney-Sucks-Here%E2%80%99s-Why-Photo-by-2bp.jpg

Alzie
2013-03-07, 12:31
"Forskare hos Fitnessguru har under de senaste två åren använt sig utav den senaste forskningen för att ta fram de mest potenta substanserna när det kommer till muskeluppbyggnad och styrka."

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha årets

Hackenschmidt
2013-03-07, 13:10
De verkar ha lyckats med marknadsföringen. Kikade runt lite på deras facebooksida och var förvånad över hur många tjejer som var aktiva där jämfört med en konkurrents sida. Är fitnessguru lite trendigare, lite hippare och lite mer accepterat av gemene man än t.ex. GG, MM och Kolozzeum? Är fitnessguru rent av KOSTTILLSKOTTENS APPLE?!

Detta inlägget var ett svar på undran varför FG jordnötssmör kostar dubbelt så mycket som jordnötssmöret på ica, trots identiskt innehåll:

http://i48.tinypic.com/2a512xk.jpg

Sheogorath
2013-03-07, 13:17
Jag vill gråta blod.

TorbjornFred
2013-03-07, 13:19
http://ferringtonpost.com/wp-content/uploads/2012/08/Mitt-Romney-Sucks-Here%E2%80%99s-Why-Photo-by-2bp.jpg

Jag är seriös, varför skulle jag inte vara det? Vad syftar du på?
Kan du inte skriva i text istället för att försöka få fram en poäng med en bild.

Kischen
2013-03-07, 13:20
De verkar ha lyckats med marknadsföringen. Kikade runt lite på deras facebooksida och var förvånad över hur många tjejer som var aktiva där jämfört med en konkurrents sida. Är fitnessguru lite trendigare, lite hippare och lite mer accepterat av gemene man än t.ex. GG, MM och Kolozzeum? Är fitnessguru rent av KOSTTILLSKOTTENS APPLE?!

Detta inlägget var ett svar på undran varför FG jordnötssmör kostar dubbelt så mycket som jordnötssmöret på ica, trots identiskt innehåll:

http://i48.tinypic.com/2a512xk.jpg

Obvious fail is obvious.

andeem
2013-03-07, 14:07
Det jag kan se som skiljer (av vad jag värderar) är att FG har blandat ner EAA (och BCAA?) i sina shakes. Något jag även där finner negativt då jag hellre köper och äter det separat.

Jag är seriös, varför skulle jag inte vara det? Vad syftar du på?
Kan du inte skriva i text istället för att försöka få fram en poäng med en bild.Ok. Varken Fitnessguru eller andra tillverkare blandar ner EAA och/eller BCAA i sina shakes. Vassleprotein innehåller samtliga essentiella aminosyror (EAA), varav cirka hälften är grenade (BCAA). Gjorde det inte det skulle det vara en ganska värdelös proteinkälla.

On topic verkar Fitnessgurus marknadsföring vara ett antal facepalms löjligare än de flesta andra tillverkares. Men eftersom jag tycker att One Whey är gott (och att det är praktiskt med burk) skiter jag i det.

TorbjornFred
2013-03-07, 14:43
Ok. Varken Fitnessguru eller andra tillverkare blandar ner EAA och/eller BCAA i sina shakes. Vassleprotein innehåller samtliga essentiella aminosyror (EAA), varav cirka hälften är grenade (BCAA). Gjorde det inte det skulle det vara en ganska värdelös proteinkälla.

On topic verkar Fitnessgurus marknadsföring vara ett antal facepalms löjligare än de flesta andra tillverkares. Men eftersom jag tycker att One Whey är gott (och att det är praktiskt med burk) skiter jag i det.

Och då ber jag mästaren om ursäkt för att jag tolkar deras text som att dom blandat ner EXTRA EAA och/eller BCAA. Ska leta upp nån frän redditbild att posta så du förstår vad jag menar. Undertiden postar jag deras produktinfo:

"One Whey® består av 100% ultrafiltrerat och instantiserat vassleproteinkoncentrat & vassleproteinisolat med tillsatta aminosyror (leucin, glutamin & taurin) vilket ger 10 gram essentiella aminosyror (EAA) och 5 gram grenade aminosyror (BCAA) per portion."

Blev helt enkelt lurad när dom skrev tillsatta då det för mig betyder att man lagt till mer än vad som annars brukar vara.

Burkar är awesome, det finns inga andra som säljer det så förstår att FG är för dej.

WHITEFOLKS
2013-03-07, 14:57
Torbjornfred de har tillsatt EAA/BCAA, de har tillsatt leucin.

Skulle säga att det är i så små mängder att det inte gör någon skillnad dock om man tittar på hur innehållet är listat (kommer efter xantangummi).

andeem
2013-03-07, 14:59
Där ser man. Ska man vara noga är dock glutamin inte någon essentiell aminosyra, och taurin är inte en aminosyra över huvud taget. Leucin är dock både grenad och essentiell, så jag får kräla i stoftet: Jag hade FEL.

Burkar är awesome, det finns inga andra som säljer det så förstår att FG är för dej.Nu undrar jag om inte goa herrn är lite sarkastisk. Jag vet minsann att det finns andra tillverkare som säljer på burk, till exempel Scitec vars protein smakar ganska exakt lika bra som FG men till betydligt högre pris. De som är billigare (FX, GG, Kolo t ex) verkar dock oftast komma i påse.

Vilket protein föredrar du?

REDaction
2013-03-07, 15:17
Det mesta som har med FG att göra får mig illamående. Men deras protein verkar ju allt för bra för att missa så jag ska precis åka iväg och hämta mitt paket som kommit idag. Hoppas det är värt det nu bara..

WHITEFOLKS
2013-03-07, 15:19
För bra för att missa är det knappast. Standardprotein innehållsmässigt.

REDaction
2013-03-07, 15:30
Innehållet lägger jag faktiskt ingen större vikt vid då det är så pass små skillnader. Däremot har jag bara hört lovord angående smaken men kan varit så att jag blivit lurad av FG-maffian. Nåja, ikväll får jag veta ^^

EiseltUK
2013-03-07, 16:24
Torbjornfred de har tillsatt EAA/BCAA, de har tillsatt leucin.

Skulle säga att det är i så små mängder att det inte gör någon skillnad dock om man tittar på hur innehållet är listat (kommer efter xantangummi).

Förmodligen rör det sig om cirka 1% leucin, glutamin och taurin tillsammans, alltså ungefär 300mg / 30g.

Fånigt men jag har sett värre, tex protein som är utspätt med påhittade peptider med de billigaste aminosyrorna för att få ned tillverkningskostnaden. Många återförsäljare ställer inga som helst krav på vad det säljer så det proteinet säljer bra i Sverige.

WHITEFOLKS
2013-03-07, 16:36
Förmodligen rör det sig om cirka 1% leucin, glutamin och taurin tillsammans, alltså ungefär 300mg / 30g.

Fånigt men jag har sett värre, tex protein som är utspätt med påhittade peptider med de billigaste aminosyrorna för att få ned tillverkningskostnaden. Många återförsäljare ställer inga som helst krav på vad det säljer så det proteinet säljer bra i Sverige.

Jo de har sina "one whey amino acids" listade som 1350mg av leucin, glutamin, taurin. Det framgår inte om det är per 100g eller per 30g. Oavsett vilket så är det ju max 1350mg av tillsatt leucin per 30g och antagligen mycket mindre är så.

Det är även lite mystiskt med det höga kolhydratsinnhållet utan att ha några direkt kolhydratsgivande ingredienser i innehållsförteckningen (annat än vassle då)

Ekonom
2013-03-07, 18:23
Fitness guru är en smart kille. Han tar scitecs protein och häller över det i egna burkar och gör likadant med jordnötssmöret och allt annat. Det är White labeling. Inte så innovativt, men.... Det där med forskare var det roligaste jag läst på länge haha, vilken kille.

TorbjornFred
2013-03-07, 18:59
Där ser man. Ska man vara noga är dock glutamin inte någon essentiell aminosyra, och taurin är inte en aminosyra över huvud taget. Leucin är dock både grenad och essentiell, så jag får kräla i stoftet: Jag hade FEL.

Nu undrar jag om inte goa herrn är lite sarkastisk. Jag vet minsann att det finns andra tillverkare som säljer på burk, till exempel Scitec vars protein smakar ganska exakt lika bra som FG men till betydligt högre pris. De som är billigare (FX, GG, Kolo t ex) verkar dock oftast komma i påse.

Vilket protein föredrar du?

Respekterar att du erkände du hade fel så jag ska inte vara sämre.
Stämmer att jag var sarkastisk och det var en onödig kommentar. Ber om ursäkt.

Jag kör på BS whey-100. Enligt mina kriterier prisvärda och MM håller mycket bra service. I och för sig länge sedan jag testat något annat märke.

Provrörsbarn
2013-03-07, 19:07
På tal om kosttillskott, jag har kollat runt en del på ************* och mmsport o märkte att det är väldigt många produkter som är Slut? Eller kanske brukar vara så? Har ni märkt något?

Alzie
2013-03-07, 20:32
Jag vill gråta blod.

Kunde inte hålla med mer.

z_bumbi
2013-03-08, 15:13
Man får allt gå på en väldigt strikt tävlingsdiet för att inte klara av de enorma(?) skillnaderna i näringsvärde ;)

Om man tillsätter kolhydrater till ett koncentrat så kan det lämpligen omöjligen bli de värdena som de anger. Även om vi chansar på att de lyckats ange kolhydraterna rätt så är det inte frågan om mängden kolhydrater utan hur mycket mindre protein man får per 100 g som är det intressanta. Vem vill betala samma pengar för socker som för protein?

rogerQ
2013-03-08, 15:38
Om man tillsätter kolhydrater till ett koncentrat så kan det lämpligen omöjligen bli de värdena som de anger. Även om vi chansar på att de lyckats ange kolhydraterna rätt så är det inte frågan om mängden kolhydrater utan hur mycket mindre protein man får per 100 g som är det intressanta. Vem vill betala samma pengar för socker som för protein?

Det här var ju intressant. Vem kontrollerar att näringsvärdena stämmer med vad som uppges på förpackningen? Det måste vara kriminellt att skarva lite som man tycker.

Fastback
2013-03-08, 16:38
Om man tillsätter kolhydrater till ett koncentrat så kan det lämpligen omöjligen bli de värdena som de anger. Även om vi chansar på att de lyckats ange kolhydraterna rätt så är det inte frågan om mängden kolhydrater utan hur mycket mindre protein man får per 100 g som är det intressanta. Vem vill betala samma pengar för socker som för protein?

Fast om vi nu, som man bör, utgår ifrån att värderna stämmer så innehåller ju Fitnessgurus pulver lika mycket protein per 100g som t.ex. Bodyscience gör ;)

z_bumbi
2013-03-08, 17:08
Fast om vi nu, som man bör, utgår ifrån att värderna stämmer så innehåller ju Fitnessgurus pulver lika mycket protein per 100g som t.ex. Bodyscience gör ;)

Nej man bör inte utgå från att ett värde som helt uppenbart är felaktigt stämmer. Varför skulle man vara så naiv?

Min första gissning att du på något sätt har en anknytning till företaget verkar också stämma?

EiseltUK
2013-03-08, 17:34
Känns onödigt att ha tartrazin som (azo)färgämne. Det är ett ämne som varit ganska omtvistat och produkter innehållande detta ämne ska enligt reglerna numera märkas med texten "”Kan ha negativ effekt på barns beteende och koncentration.”

Oftast används beta-karoten som gul färgämne och det känns ju so ett betydligt bättre val.

Fastback
2013-03-08, 20:24
Nej man bör inte utgå från att ett värde som helt uppenbart är felaktigt stämmer. Varför skulle man vara så naiv?

Min första gissning att du på något sätt har en anknytning till företaget verkar också stämma?

haha, ah nä visst. Vart är det uppenbara med att det inte stämmer? Vilka företag köper du dina tillskott / mat ifrån som man kan lita på? Skulle vara intressant att veta cofffee


Jag har absolut ingen anknytning till företaget förutom att jag köpt deras whey ett par gånger. Jag gillar inte företaget i sig och inte heller hur de marknadsför sina produkter men jag är ingen "hater" som hatar allt med ett företag bara pga det utan försöker få en egen bild av produkterna efter jag testat dom istället. ;)

<Mike>
2013-03-08, 20:52
Nej man bör inte utgå från att ett värde som helt uppenbart är felaktigt stämmer. Varför skulle man vara så naiv?

Vänta lite nu här. Vad baserar du det på? Vill veta eftersom jag själv köpt One Whey en del gånger och vill inte gärna sitta inne med fel information.
För mig är det inte uppenbart att det inte stämmer. Är rätt säker på att det är samma protein som Scitec (och betydligt billigare dessutom) och deras innehållsförteckning är i princip den samma. Skulle du säga att Scitec också ljuger?

För övrigt har jag missat denna ilska mot FG. Vet inget om det så ska inte heller göra några uttalanden, men vad som är säkert är att One Whey är grymt prisvärt sett till smaken (om nu innehållsförteckningen stämmer). Har själv inte testat något så billigt som varit i närheten lika gott.
(Alla whey fx/80-förespråkare kan gå ditåt *pekar mot utgången*).

Fastback
2013-03-08, 20:55
Nej man bör inte utgå från att ett värde som helt uppenbart är felaktigt stämmer. Varför skulle man vara så naiv?

Min första gissning att du på något sätt har en anknytning till företaget verkar också stämma?

Vänta lite nu här. Vad baserar du det på? Vill veta eftersom jag själv köpt One Whey en del gånger och vill inte gärna sitta inne med fel information.
För mig är det inte uppenbart att det inte stämmer. Är rätt säker på att det är samma protein som Scitec (och betydligt billigare dessutom) och deras innehållsförteckning är i princip den samma. Skulle du säga att Scitec också ljuger?

För övrigt har jag missat denna ilska mot FG. Vet inget om det så ska inte heller göra några uttalanden, men vad som är säkert är att One Whey är grymt prisvärt sett till smaken (om nu innehållsförteckningen stämmer). Har själv inte testat något så billigt som varit i närheten lika gott.
(Alla whey fx/80-förespråkare kan gå ditåt *pekar mot utgången*).

Du sammanfattar mina tankar rätt perfekt där med =) Ska bli kul att se vad z_bumbi sitter inne med för goo källa.

Mollestam
2013-03-08, 20:56
Är faktiskt benägen att hålla med <Mike>, men om någon skulle sitta inne med lite uppbackad fakta på varför FG's vassle skulle vara sämre än typ Scitec's så tar jag mer än gärna del av den.

F.ö. håller jag med om hur absurt det är med deras jordnötssmör t.ex. men vasslet är ändå billigt i jämförelse med många konkurrenter.

Pepz
2013-03-08, 21:52
. Är rätt säker på att det är samma protein som Scitec (och betydligt billigare dessutom) och deras innehållsförteckning är i princip den samma. Skulle du säga att Scitec också ljuger?

.

är det scitec?
Scitec listar dextros i innehållsförteckningen (och dessutom som andra ingrediens). i FG står det leucin istället

i övrigt exakt samma men scitec listar 73g protein och inte 78 som FG

gäller scitec 100% WHEY PROTEIN PROFESSIONAL

<Mike>
2013-03-08, 22:48
är det scitec?
Scitec listar dextros i innehållsförteckningen (och dessutom som andra ingrediens). i FG står det leucin istället

i övrigt exakt samma men scitec listar 73g protein och inte 78 som FG

gäller scitec 100% WHEY PROTEIN PROFESSIONAL

Ok, rätt säker var en överdrift. Baserar det på att jag haft scitec innan och tycker att det smakar exakt likadant (strawberry white chocolate och vanilla very berry = identiska). När jag sedan hörde av andra att det var från samma fabrik och samma pulver så trodde jag på det hörde. Att säga att jag var säker var dock att ta i.
Men det är väldigt, väldigt likt. Så pass likt att jag inte känner någon skillnad.

Oavsett undrar jag fortfarande varför bumbi ifrågasätter innehållet. Ifall det inte stämmer kommer jag inte fortsätta köpa pulvret.

WHITEFOLKS
2013-03-08, 23:00
Det är konstigt att de har mer kolhydrater än andra vasslekoncentrat utan att ha någon "kolhydratskälla". De har dessutom fortfarande samma mängd protein.

rogerQ
2013-03-08, 23:01
Det kan vara identisk smaksättning men olika vassle.

Hönke
2013-03-09, 08:06
Smakar de som Scitecs protein? Shut up and take my money!!

Kung atlas
2013-03-09, 08:46
Det kan vara identisk smaksättning men olika vassle.

Knappast.

Är smaken identisk lär det vara samma produkt rakt igenom.

Sheogorath
2013-03-09, 09:07
Knappast.

Är smaken identisk lär det vara samma produkt rakt igenom.

+1

Det finns väl ingen som lyckats kopiera en konkurrents smak exakt, och om inte seriösa företag klarar det klarar knappast "forskarna på Fitnessguru" det heller.

z_bumbi
2013-03-09, 10:20
Det innehåller
En blandning av "crossflow" filtrerat koncentrat och isolat från vassle. Koncentratet först dvs det är minst 50,1% koncentrat av proteinet.
Strimlor av kokosnöt (möjligt att det är någon specialvariant men det anges inte)
Sen kommer första aromen dvs det som står efter är betydelselöst för makroangivelserna om det inte vore en väldigt lång lista med t ex olika aminosyror. Nu är det bara två aminosyror som nämns och mängden av dessa är helt betydelselös, både för makros och för koncentrationen av de aminosyrorna i proteinet.

Makrosammansättningen i koncentrat och isolat vet väl de flesta redan.
Kokos har ca 6% protein, 63% fett, 3,4 % kolhydrater och 23% fibrer.

Räknar man ihop kalorierna så ser man att inga fibrer räknas in så mängden kokos bör vara försvinnande liten (inte bara av det skälet men det är en av ledtrådarna till att det är lite kokos).

Energiinnehåll
5 % fett
11,3 % kolhydrater varav 4,6 % från sockerarter.
78% protein.

Så nu kan någon som faktiskt får det här att stämma kanske förklara hur de har räknat för jag får inte ihop det?
För det första var kommer alla kolhydraterna ifrån? Det är ju inte fibrer från kokos och det är inte från koncentratet då andelen sockerarter bara är 4,6%.
Om det är mer kokos än vad man kan utröna så innehåller inte kokos några mängder protein utan mest fett, fibrer och kolhydrater dvs proteinhalten skulle sjunka.
Osv

Fastback
2013-03-09, 10:53
Kolhydraterna kommer från dextros?


Ingredienser för One Whey Jordgubb & Vit choklad enligt min burk:

One Whey (instantiserat och ultrafiltrerat vassleproteinkoncentrat och vassleproteinisolat innehållandes laktoglobulin, laktoferrin, laktalbumin och immunoglobulinproteinfraktioner) One Whey Aminosyror ( Leucin, glutamin, taurin)
One Whey Enzymer (papain, bromelain), dextros, xanthangum, acesulfam-K, sukralos, naturliga och artificiella smakämnen (vit choklad, jordgubb) färgämne (jordgubbsröd)

:d

Edit: Dock är det väldigt intressant vad för koncentrat och isolat dom använder sig av för att få upp proteininnehållet så mycket mer än konkurrenterna till ett så bra pris? Men fram tills någon bevisat att deras näringsvärdesdeklaration är felaktig så får jag ju anta att den stämmer =)

Alfers
2013-03-09, 10:55
Kan ju också vara så att fg och scitech köper smakerna från samma ställe.

-ring ring
-hej det är arombolaget ab
-hej, det är fg, jag ska blanda proteinpulver, kan ni fixa smaker till det?
-jadå, vi säljer till scitech
-jamen, det var något sådant vi hade tänkt oss
-du kan få köpa deras, dom snåla jävlarna ville inte betala för ensamrätt
-mohaha, taget, vi skiter i vilket
-bra, då kanske dom lär sig en läxa också.

Är väl inte direkt lönt att börja koka egna aromer om man säljer proteinpulver.

Dom flesta tillverkar nog ingenting alls själva utan köper bara in pulver och blandar ihop och packar i burkar.

Nephelite
2013-03-09, 11:19
Sluta gnäll på kolhydrater.

Fastback
2013-03-09, 11:24
Smakar de som Scitecs protein? Shut up and take my money!!

Exakt samma smak. Jag köpte mig båda och blandade framför mig och kunde inte känna någon som helst skillnad på varken smak eller utseende =)

Sluta gnäll på kolhydrater.

Ingen som gnäller på kolisar, bara att några tror att de skriver ut falskt näringsvärde och det är ju intressant att diskutera :)

rogerQ
2013-03-09, 11:32
Kan ju också vara så att fg och scitech köper smakerna från samma ställe.

-ring ring
-hej det är arombolaget ab
-hej, det är fg, jag ska blanda proteinpulver, kan ni fixa smaker till det?
-jadå, vi säljer till scitech
-jamen, det var något sådant vi hade tänkt oss
-du kan få köpa deras, dom snåla jävlarna ville inte betala för ensamrätt
-mohaha, taget, vi skiter i vilket
-bra, då kanske dom lär sig en läxa också.

Är väl inte direkt lönt att börja koka egna aromer om man säljer proteinpulver.

Dom flesta tillverkar nog ingenting alls själva utan köper bara in pulver och blandar ihop och packar i burkar.

Jag har redan skrivit exakt samma sak utan "rolig" dialog. Har du ens läst tråden???

Ekonom
2013-03-09, 11:32
är det scitec?
Scitec listar dextros i innehållsförteckningen (och dessutom som andra ingrediens). i FG står det leucin istället

i övrigt exakt samma men scitec listar 73g protein och inte 78 som FG

gäller scitec 100% WHEY PROTEIN PROFESSIONAL

Det är exakt samma. De har tagit de mest populära scitecsmakerna och paketerat dessa som sina egna. Vanilla very berry blir skogsbär etc. De har dessutom samma ovana som scitec att inte lista färgämnen. "Jorgubbbsrött" tex är det rödbetspulver eller en azofärg?

Om du kollar på "deras" jordnötssmör så är det bara etiketten som skiljer från ett som säljs på Konsum. Till och med burken är densamma :-)

rogerQ
2013-03-09, 11:42
Vet scitec om detta? Är det scitec som paketerar i Ungern? Eller köper fg burkar och står med spade i Sverige och lassar till nya burkar?

z_bumbi
2013-03-09, 11:55
Fastback: Vad mer för bevis behöver du?

Fastback
2013-03-09, 12:22
Fastback: Vad mer för bevis behöver du?

Ett test där man bevisar och får på papper kanske vore bra! Fixa det och skicka in till aftonbladet så kan du må gott sen*flex* *facepalm*

andeem
2013-03-09, 13:16
Kanske kan vara idé att maila Gurun och fråga. Så kan de rätta till deklarationen om den blivit fel.

Danieel
2013-03-09, 13:30
Kanske kan vara idé att maila Gurun och fråga. Så kan de rätta till deklarationen om den blivit fel.

Ännu bättre, skriv i deras FB logg, så alla kan ta del av det :)

Kung atlas
2013-03-09, 15:20
Kolhydraterna kommer från dextros?


Ingredienser för One Whey Jordgubb & Vit choklad enligt min burk:



:d

Edit: Dock är det väldigt intressant vad för koncentrat och isolat dom använder sig av för att få upp proteininnehållet så mycket mer än konkurrenterna till ett så bra pris? Men fram tills någon bevisat att deras näringsvärdesdeklaration är felaktig så får jag ju anta att den stämmer =)

Jag tror att dem deklarerar tillsatta aminosyrorna som protein (vilket man inte ska)

Sedan håller vissa aminosyror mer kväve vilket gör att vid en labanalys ser det ut som att proteinet innehåller mer % protein .

EiseltUK
2013-03-09, 17:01
Kan ju också vara så att fg och scitech köper smakerna från samma ställe.

-ring ring
-hej det är arombolaget ab
-hej, det är fg, jag ska blanda proteinpulver, kan ni fixa smaker till det?
-jadå, vi säljer till scitech
-jamen, det var något sådant vi hade tänkt oss
-du kan få köpa deras, dom snåla jävlarna ville inte betala för ensamrätt
-mohaha, taget, vi skiter i vilket
-bra, då kanske dom lär sig en läxa också.

Är väl inte direkt lönt att börja koka egna aromer om man säljer proteinpulver.

Dom flesta tillverkar nog ingenting alls själva utan köper bara in pulver och blandar ihop och packar i burkar.

Scitec tillverkar i egen anläggning men har även kontraktstillverkning.

Pepz
2013-03-09, 21:56
Kolhydraterna kommer från dextros?


Ingredienser för One Whey Jordgubb & Vit choklad enligt min burk:

One Whey (instantiserat och ultrafiltrerat vassleproteinkoncentrat och vassleproteinisolat innehållandes laktoglobulin, laktoferrin, laktalbumin och immunoglobulinproteinfraktioner) One Whey Aminosyror ( Leucin, glutamin, taurin)
One Whey Enzymer (papain, bromelain), dextros, xanthangum, acesulfam-K, sukralos, naturliga och artificiella smakämnen (vit choklad, jordgubb) färgämne (jordgubbsröd)

:d

Edit: Dock är det väldigt intressant vad för koncentrat och isolat dom använder sig av för att få upp proteininnehållet så mycket mer än konkurrenterna till ett så bra pris? Men fram tills någon bevisat att deras näringsvärdesdeklaration är felaktig så får jag ju anta att den stämmer =)

HA där listar de ju dextros efter enzymerna. så då är det knappast mer än något halvt gram.

uppenbarligen är det något mysko med innehållsförteckningarna eftersom de är olika på webben och på burken (uppenbarligen) och totalmängden av alla energigivare inte går ihop.
finn ett fel:

one whey 94,3g
BS whey 91,5g
whey fx 91,6g
whey 80 89g
kolo whey 90g

Och detta är utan tillsattsämnen och fukt som alltid är dryga 3% (minst 3g)

Lilla Ludde
2013-03-09, 22:02
Har väl framkommit innan att han är lurendrejare... Finns säkert fler som mixtrat med innehållsförteckningarna.
Men gott är det i alla fall!

rogerQ
2013-03-10, 02:49
Har väl framkommit innan att han är lurendrejare... Finns säkert fler som mixtrat med innehållsförteckningarna.
Men gott är det i alla fall!

det är oboy åckså

Sheogorath
2013-03-10, 11:45
det är oboy åckså

:d

IronBug
2013-03-10, 14:31
Inte konstigt med en massa tveksamheter gällande FG mtp skaparens tveksamma historia.

andeem
2013-03-10, 15:30
Vem är skaparen?

andeem
2013-03-10, 17:10
Ännu bättre, skriv i deras FB logg, så alla kan ta del av det :)Gjorde det. Väntar nu otåligt på svar. :)

Sheogorath
2013-03-10, 17:10
Vem är skaparen?

Sid Knutsson.

andeem
2013-03-10, 17:14
Sid Knutsson.Och han är alltså inte helt seriös alltid ...?

Timme
2013-03-10, 21:14
Hmmm man kanske ska sluta med fitnessguru när detta kommer upp till ytan. Back to dymatize då? ^^

andeem
2013-03-11, 07:41
Fitnessguru har svarat på FB.

AronP
2013-03-11, 08:14
Fitnessguru har svarat på FB.

Klistra in här.

Zizou
2013-03-11, 08:22
Klistra in här.

Tack för ditt meddelande!

Kolhydraterna i One Whey® kommer från dextros och laktos. Vid byte till vår nya design / etiketter föll informationen om dextros bort på ett antal smaker. Detta är nu åtgärdat och nya batcher skall tryckas korrekt. Även produktsidan i webbshopen som hämtade sin information från felaktig etikett ska nu vara korrekt.

En viss skillnad av näringsvärde existerar mellan olika smaker bl.a. innehåller One Whey® Pistachio Coconut lite mer kolhydrater och fett då den har ett innehåll av äkta kokosflingor.

Efter vår lansering av One Whey® har efterfrågan alltid varit stor, men även efter ett laktosfritt proteinpulver utan dextros samt med en högre halt protein. Därför lanserades One Whey® Isolate.

Ang. färgämnen så ser vi idag över hela hela vår produktserie och har hittills helt uteslutit färgämnen i samtliga smaker av One Power® samt One Amino®. Detta arbete är inte på något vis klart och kommer i framtiden sträcka sig vidare över till vår serie One Whey®, där vi successivt kommer gå över till naturliga färgämnen.

Våra tillsatta ingredienser L-leucin, L-glutamin och taurin är doserat om 1350 mg per portion á 30 gram.

Jag hoppas denna information har gett dig en liten större insyn och uppfattning om våra produkter. Återkom gärna om du har ytterligare frågor eller funderingar kring detta.

Ha en riktigt trevlig kväll!

//Johanna, Fitnessguru.com

xanton
2013-03-11, 11:11
fick svar från ovan. nvm.

edasvangen
2013-03-11, 11:24
Då måste jag nästan fråga varför de tillsätter dextros i ett proteintillskott? gör det verkligen så mycket med smaken?

Dreas
2013-03-11, 11:27
Då måste jag nästan fråga varför de tillsätter dextros i ett proteintillskott? gör det verkligen så mycket med smaken?Smak är viktigt för folk nu. Speciellt då proteintillskott är en så stor och viktig del av kosten....

Smakar det gott pratar folk om det. Lägg till att man träffat målgruppen AWs riktigt bra sedan innan. Smart av Sid.

Timme
2013-03-11, 21:06
Ja gott som tusan smakar det. Är kär i kiwi yoghurt

andeem
2013-03-12, 11:31
Enligt Fitnessguru kommer alla kolhydraterna (11,3 procent) i One Whey från dextros och laktos. Att proteininnehållet ändå är så pass högt (78 procent) förklaras med att en del av proteinet är isolat.