handdator

Visa fullständig version : Viktminskningen har stannat av


n3o
2013-03-06, 10:27
Hej,

Vet inte om detta är helt rätt sektion av forumet för min fråga, men är det fel får ni gärna flytta på den.

För 8 veckor sedan bestämde jag mig att jag var alldeles för fet och skulle kicka i gång med träningen på riktigt. Jag var så trött på mitt fett att jag bestämde mig för att köra på VLCD, eller rättare sagt LCD eftersom jag käkar en måltid per dag. Under tiden körde jag också en 4 split som har kännts bra.

Resultatet har varit att jag på 7 veckor minskat från 102.7kg till 93.7kg. Jag har egentligen inte tappat någon styrka eller så jättemycket muskelmassa vad jag kan se i alla fall. Känner mig piggare, orkar mer osv.

Problemet är bara att jag nu den senaste veckan, dvs. 8e veckan, inte har minskat nått i vikt. Jag tränar som vanligt, "käkar" som vanligt osv., men har sen min senaste vägning i Lördags inte minskat alls.

Min fråga är ifall någon har erfarenhet av VLCD/LCD och har haft samma problem? Någon kanske har tips på hur jag ska göra?

Ska jag käka vanligt 2-3 veckor och sen börja VLCD igen eller ska jag bara köra mer kardio?

Eller ska jag kanske byta till 5 split alternativt 3 split som jag kör 2ggr per vecka, träna mer cirkeltränings-aktigt, eller typ crossfit, superseta?

Jag har ingen aning faktiskt så alla tips välkomnas. En snubbe på gymmet tipsade jag skulle köra 3 split 2 gånger i veckan och superseta bröst/rygg, Biceps/triceps, ben/axlar, men jag vet inte om det är smart med tanke på mitt låga kaloriintag (max 1500kcal/dag). Fast det kanske är exakt som behövs.

Någon med tips?

Sheogorath
2013-03-06, 10:45
Ämnesomsättnignen sjunker med längre tid på underskott och basalmetabolismen är lägre ju mindre du väger. Att viktnedgång stannar av på ett visst energiintag är inte konstigt: det är vad man förväntar sig. Energinivån som en gång resulterade i ett kaloriunderskott gör det inte längre. Ergo: du får antingen ta en paus i dietandet (helt valfritt och det är inte alls säkert att det ger dig något) eller göra som de flesta som vill gå ner i vikt: ät mindre och/eller rör på dig mer.

n3o
2013-03-08, 09:22
Ämnesomsättnignen sjunker med längre tid på underskott och basalmetabolismen är lägre ju mindre du väger. Att viktnedgång stannar av på ett visst energiintag är inte konstigt: det är vad man förväntar sig. Energinivån som en gång resulterade i ett kaloriunderskott gör det inte längre. Ergo: du får antingen ta en paus i dietandet (helt valfritt och det är inte alls säkert att det ger dig något) eller göra som de flesta som vill gå ner i vikt: ät mindre och/eller rör på dig mer.

Tack för svaret!

Eftersom jag redan ligger på MAX 1500 kcal/dag så är det svårt att minska ännu mer om jag ska orka jobba och träna. Däremot tror jag att jag ska öka matintaget under 2-3 veckor och träna intensivare i form av superset (fortfarande 4 dagar i veckan). Sen testar jag att börja om med (V)LCD. Har ju redan gått ner 10kg och har bara 6kg kvar till målet.

begt
2013-03-08, 09:40
Har varit med om något liknande. En platå på 2-3 veckor som var väldigt seg trots ett ganska stort teoretiskt underskott.

Om du lägger dig på balans i ett par veckor kan det vara ett sätt för kroppen att vänja sig vid den lägre fettprocenten. Sen kan du återuppta dieten...