handdator

Visa fullständig version : Glycin och insulinkänslighet


exevision
2013-03-06, 10:21
Kan glycin påverka insulinkänsligheten på något sätt eller är det fel?

EiseltUK
2013-03-06, 11:42
Glycin i kombination med glukos ger enligt en studie 50% mindre ökning av blodsockret än enbart glukos. Det har troligen inte med insulinkänsligheten att göra utan snarare att glycin och glukos konkurrerar om att tas upp.

I någon studie vet jag att man har spekulerat om något hittills oupptäckt tarmhormon som ökar hastigheten för glukos-clearance i samverkan med insulin. Vet inte om det kommit några nya studier på den fronten.

exevision
2013-03-06, 12:34
Okej, hade fått för mig att glycin som enskild aminosyra kunde vara negativt för för insulinkänslighet, vart jag nu fått det ifrån.
Men det kanske är dumt då att ta både glycin och kolhydrater efter passet. Kanske vänta tills sängdags/kväll med intag av glycin för dess lugnande effekt?

I någon studie vet jag att man har spekulerat om något hittills oupptäckt tarmhormon som ökar hastigheten för glukos-clearance i samverkan med insulin. Vet inte om det kommit några nya studier på den fronten.

Eller betyder det där att kolhydratsupptaget blir snabbare?

EiseltUK
2013-03-06, 13:10
Okej, hade fått för mig att glycin som enskild aminosyra kunde vara negativt för för insulinkänslighet, vart jag nu fått det ifrån.
Men det kanske är dumt då att ta både glycin och kolhydrater efter passet. Kanske vänta tills sängdags/kväll med intag av glycin för dess lugnande effekt?



Eller betyder det där att kolhydratsupptaget blir snabbare?

Kanske för att glycin är sött? ;)

Ja det är nog bäst att vänta lite med glycinintaget. Även om det säkert kan finnas fördelar att ta direkt efter träning så är ju behovet av kolhydrater oftast större.

Tycker du att du sover bättre när du tar glycin på kvällen? Finns lite undersökningar som pekar åt det hållet.

Om det med tarmhormonet stämmer så kan det vara snabbare upptag i cellerna men jag har lite svårt att tro på det innan det finns fler studier att ta del av.

exevision
2013-03-06, 13:27
Tycker du att du sover bättre när du tar glycin på kvällen? Finns lite undersökningar som pekar åt det hållet.

Just därför jag funderar på att använda mig ut av det, har dock inte provat ännu. Ville bara få bekräftat att det inte är negativt på något sätt så att man skulle få sämre insulinkänlighet och/eller högre risk för fettlever etc.

Johan.S
2013-03-06, 16:32
Jag upplever att jag slappnar av och sover bättre vid intag av Glycin. Kan ju iofs bero på att jag endast tar det på kvällarna efter hårda träningspass där även nån sorts stim pwo är inblandad.

exevision
2013-03-07, 10:38
Detta med att glycin har en lugn/avslappnad effekt. Kan det göra att man blir svagare om man tar det före träning? Kan det påverka träningen negativt om man tar det just före sängen och sen tränar på morgonen? Eller påverkar det inte nervsystemet på det sättet?

Johan.S
2013-03-07, 16:26
Detta med att glycin har en lugn/avslappnad effekt. Kan det göra att man blir svagare om man tar det före träning? Kan det påverka träningen negativt om man tar det just före sängen och sen tränar på morgonen? Eller påverkar det inte nervsystemet på det sättet?


Tror inte effekten sitter i så pass länge

exevision
2013-03-08, 20:04
Tror inte effekten sitter i så pass länge

Ser att glycin finns i många kosttillskott. Tex Gakic som ju har hyfsat bevisad effekt. Så det borde ju inte påverka CNS negativt. Även många PWO innehåller former av glycin.

EiseltUK
2013-03-08, 22:34
Glycine var föremål för olika studier redan i början av 1900-talet. Googla på glycocoll så tror jag att det kommer upp en del studier från 40-talet angående styrka och liknande. Ganska kul att det gjordes studier på sånt för så länge sen.

tjing
2013-03-09, 00:19
Glycine verkar inhiberande i CNS och saktar ner nervöverföringar. Vilket torde ge en överlag lugnande effekt.

Dessutom:

Glycine ingestion improves subjective sleep quality in human volunteers, correlating with polysomnographic changes.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1479-8425.2007.00262.x/abstract;jsessionid=03E0A92D52C2B87B0EB3E6334A0B3B 48.d02t01

exevision
2013-03-11, 15:59
Glycine var föremål för olika studier redan i början av 1900-talet. Googla på glycocoll så tror jag att det kommer upp en del studier från 40-talet angående styrka och liknande. Ganska kul att det gjordes studier på sånt för så länge sen.

Får bara upp studier som kostar pengar.

Glycine verkar inhiberande i CNS och saktar ner nervöverföringar. Vilket torde ge en överlag lugnande effekt.

Dessutom:

Glycine ingestion improves subjective sleep quality in human volunteers, correlating with polysomnographic changes.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1479-8425.2007.00262.x/abstract;jsessionid=03E0A92D52C2B87B0EB3E6334A0B3B 48.d02t01

Inte bra då om det inhiberar CNS... Frågan är då om det har någon större betydelse för styrkan då saker som Gakic funkar bra. Och även hur lång tid det påverkar CNS.