handdator

Visa fullständig version : Importera teckensnitt i Word?


Yes
2013-03-06, 09:20
Har ett stort problem... behöver använda ett specifikt teckensnitt till ett dokument. Sitter dock på jobbdatorn där jag inte har behörighet att installera nya teckensnitt. Finns det något sätt att gå bakvägen för att få in teckesnittet i mitt dokument? Lyckas inte hitta nåt i Word...

Holmeros
2013-03-06, 09:34
Mig veterligen kan du inte få in teckensnitt direkt i Word, de behöver installeras i Windows.

Har du ingen IT avdelning som har behörighet att installera det åt dig?

Mantus
2013-03-06, 09:36
Har ett stort problem... behöver använda ett specifikt teckensnitt till ett dokument. Sitter dock på jobbdatorn där jag inte har behörighet att installera nya teckensnitt. Finns det något sätt att gå bakvägen för att få in teckesnittet i mitt dokument? Lyckas inte hitta nåt i Word...

Help desk kanske?

Arf Pingvin
2013-03-06, 09:40
Ska du skriva mycket med det eller räcker det med en bild? *fulhack*

Yes
2013-03-06, 10:04
Help desk kanske?
Kan testa men tror inte de är behjälpliga med sånt.

Ska du skriva mycket med det eller räcker det med en bild? *fulhack*
Jag vill göra ett par ändringar i CV;t och sen skriva ett personligt brev. Fulhack kommer inte på fråga.

Mental
2013-03-06, 10:42
Google docks med google webfonts? ett antal hundra fonts

http://techcrunch.com/2012/05/02/google-updates-google-docs-with-450-new-fonts-60-new-templates-and-more/

hahavaffan
2013-03-06, 12:22
Vad är det för speciellt typsnitt du måste ha i CV:t? Metallica-font? :D


Men annars så tror jag som alla andra att det måste installeras för att Word ska hitta det. En workaround är ju att du gör ändringarna i Times, och sen mailar dokument+typsnitt till någon snel hest som löser det åt dig.

Arf Pingvin
2013-03-06, 13:08
Han ska ha Helvetica för Arial är ren ondska.

Yes
2013-03-06, 14:17
Google docks med google webfonts? ett antal hundra fonts

http://techcrunch.com/2012/05/02/google-updates-google-docs-with-450-new-fonts-60-new-templates-and-more/
Tyvärr finns inte min font. Vet du om Google docs kan läsa word-filer och ta med inbäddade typsnitt? Isåfall ska det nog gå. Ska testa sen när jag har tid...


Vad är det för speciellt typsnitt du måste ha i CV:t? Metallica-font? :D


Men annars så tror jag som alla andra att det måste installeras för att Word ska hitta det. En workaround är ju att du gör ändringarna i Times, och sen mailar dokument+typsnitt till någon snel hest som löser det åt dig.
Precis. Jag hörde att chefen är hårdrockare så jag har CT;t i Metallica-font och inbundet i läder och nitar.

Nä, men jag har hittat en riktigt snygg font (neutraface) som passar ändamålet väldigt bra. Sen har jag arbetat fram en bra layout som passar med det, med hela CT;t på en sida. Börjar jag mecka med andra fonter kommer jag få göra om. Dessutom med en gammal version av word.

Nu har jag märkt att textstorleken inte blev optimal när jag kollade på jobbet. Sen vill jag att brevet ska följa samma tema.

Han ska ha Helvetica för Arial är ren ondska.
Njae... backup-planen är courier. ;)

tossefar
2013-03-06, 16:37
Det är bara att slänga in den i C:\windows\Fonts

Easy as pie.

hahavaffan
2013-03-06, 16:56
Det är bara att slänga in den i C:\windows\Fonts

Easy as pie.Utan rättigheter att "installera" fonts så borde det ju inte gå. Men Windows being Windows så funkar det väl utmärkt, lol.

tossefar
2013-03-06, 17:16
Utan rättigheter att "installera" fonts så borde det ju inte gå. Men Windows being Windows så funkar det väl utmärkt, lol.

Jag är inte helt säker, men det är ju värt ett försök. Måste väl gå att ropa dit någon it-kille som kan installera en font annars...

agazza
2013-03-06, 17:36
hur effektiv är en arbetsplats som lägger ner energi på vilken font en arbetssökande använder? Ska du bli politiker?

Yes
2013-03-06, 21:14
Jag har självklart provat kopiera dem till rätt katalog. Har inte den behörigheten och help desk vill inte hjälpa till.

Har fått mecka med det som fanns att tillgå. Blev väl OK men kunde gjort det snyggare(Word 2003 hjälpte inte direkt heller).

Det spelar självklart inte någon avgörande roll. Men har jag fixat en snygg och ren layout på cv;t vill jag såklart följa samma mall till brevet.

O_Wao
2013-03-06, 21:25
Har ett stort problem... behöver använda ett specifikt teckensnitt till ett dokument. Sitter dock på jobbdatorn där jag inte har behörighet att installera nya teckensnitt. Finns det något sätt att gå bakvägen för att få in teckesnittet i mitt dokument? Lyckas inte hitta nåt i Word...

Om du har teckensnittet på fil är det bara att lägga in det på
C:\Windows\Fonts.


edit: Jösses, vilken datarestriktion ni har på ditt jobb.

MtotheM
2013-03-06, 21:34
Denna länk kanske kan hjälpa?

http://www.dailygyan.com/2008/05/how-to-install-fonts-in-windows-without.html

Notera att jag inte har testat metoden och guiden verkar vara till XP.

Yes
2013-03-06, 21:39
Tack! Ska testa. Tur jag blev nojjig och åkte tillbaka till jobbet för att kontrollera stavningen igen...

Yes
2013-03-06, 22:02
Det funkar! Du är min hjälte just nu! :)

MtotheM
2013-03-06, 22:12
Det funkar! Du är min hjälte just nu! :)

Vad kul :)

Yes
2013-03-06, 22:28
Nu hoppas jag bara att tiden jag lagt ned på typsnittet uppskattas. :D

Arf Pingvin
2013-03-07, 07:59
Det är en fin linje det där. Det är klart det inte går obemärkt förbi men frågan är om det uppskattas eller om chefen som ska läsa det ser dig som en potentiell konkurrent för framtiden, det kan ju påverka beslutet antingen till din favör eller inte.

qoIvd3zzu4Y

Yes
2013-03-07, 18:21
Jo... Mitt CV är så snyggt att det hade gjort Patrick Bateman frisk.