handdator

Visa fullständig version : vin i matlagning


Jeml
2013-03-06, 07:46
när man använder vin i matlagning försvinner ju alkoholen, försvinner även kalorierna då? över 90% av kalorierna i vinet kommer ju från alkohol så i så fall kan man ju räkna vinet som 0 kcal när man använder det i matlagning.

stämmer detta angagande?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

watertouch
2013-03-06, 07:57
Njaj jag gissar att du har kvar en del socker som inte lyckades omvandlas till alkohol under jäsningen.

watertouch
2013-03-06, 08:00
Sen sötar ju vissa vinet efter med ännu mer socker...

Ola Wallengren
2013-03-06, 08:05
Socker och organiska syror kan användas som energi, samt eventuellt kvarvarande alkohol. Halten av dessa kan förmodligen variera kraftigt beroende på vintyp och tillagning.

Bryggan
2013-03-06, 08:14
Jag tror i vilket fall att absolut största delen att energiinnehållet har försvunnit efter en stunds kokning. Dock så finns åtminstone vinsyran kvar vilken metaboliseras i kroppen....hur mycket vinsyra är det i vin egentligen?

Ramrod
2013-03-06, 09:03
Bara en liten del av alkoholen försvinner, ifall du inte kokar med vinet i maten väldigt länge.

smeander
2013-03-07, 10:01
Kokar du bort alkoholen så försvinner kalorierna från alkoholen och eftersom du alltid ska använda torrt vin så är det inte mycket socker från druvorna, bortsett från rött vin då sockerhalten varierar från olika druvor och viner. Generellt sett så använder man kryddiga och mustiga eller stramt och nyanserat, då är sockerhalten oftast >6g/100ml.

Det är inget tillsatt socker, utan socker från druvor...


Sent from a cordless device.

Jeml
2013-03-07, 10:22
okej så i stort sätt blir det kalori fritt? kanske runt 10kcal/dl.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Reaper123
2013-03-07, 10:27
Om man nu ska verkligen jaga tag på alla kalorier i matlagningen så brukar jag köra med SLV's vin (finns vitt, rött & rosé) med 1% alkohol, det rör sig om 2,8g kolhydrater (och 0,8g alkohol) och 17 kcal per 100 gram...

Är det rödvin kanske det blir kvar lite mer, vad vet jag men är knappast röra sig om mer än 100-150 kcal per flaska vin på sin höjd?

Dock intressant ämne, för sist jag gjorde en beuf bourgninon som tänkte jag faktiskt på detta men valde att hälla ner hela flaskan och njuta istället för att fundera mer på det :D

Jeml
2013-03-07, 10:34
Om man nu ska verkligen jaga tag på alla kalorier i matlagningen så brukar jag köra med SLV's vin (finns vitt, rött & rosé) med 1% alkohol, det rör sig om 2,8g kolhydrater (och 0,8g alkohol) och 17 kcal per 100 gram...

Är det rödvin kanske det blir kvar lite mer, vad vet jag men är knappast röra sig om mer än 100-150 kcal per flaska vin på sin höjd?

Dock intressant ämne, för sist jag gjorde en beuf bourgninon som tänkte jag faktiskt på detta men valde att hälla ner hela flaskan och njuta istället för att fundera mer på det :D

okej ja men det hamnar nog runt 10-20kcal/deciliter då.

ja alltså när jag har vin i matlagningen så har jag inte heller räknat på det men på det. men om man t.ex. deffar så skulle jag hellre avstå att använda det om jag inte vet hur jag ska räkna på det :p

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Wzup2u
2013-03-07, 18:55
jag kör alltid med rödvinsvinäger även mango vinäger ihop med sweet chili och grädde gifter smakerna sig...

men saken till om du vill laga i vanligt rött vin finns en billig rackare på systemet för 49 kr namn pallazzo sjukt gott i mat och att dricka.