handdator

Visa fullständig version : Matkasse, värt?


Okej
2013-03-06, 04:21
God kväll

Som vanligt när jag pluggar i sista minuten svävar jag iväg till helt andra grejer och på något vänster hamnade jag på coops hemsida och såg att man kan beställa matkassar och det kändes som en najs grej, vi hade det ett tag när jag bodde hemma, nu studerar jag och bor själv.

Under mina snart 2 år som ungkarl har jag varierat mellan 6 olika maträtter och det känns som att det är dags att släppa sargen, jag kan laga mat och tycker faktiskt det kan vara rätt kul, men jag hatar att planera, jag avskyr att köa och jag hatar att springa runt och leta efter saker. Därför blir det lätt att man slänger ner 5kg fryst kycklingbröst och 30 portioner lax, börjar dock bli lite trött på det nu. Plus att jag börjar misstänka att min totala avsaknad av frukt och grönsaker i dieten bidrar till att mina påsar under ögonen börjar utveckla egna påsar, och ett sånt här alternativ skulle fixa den biten också. Jag minns dock från en svunnen tid, att dom körde en vegetarianvecka en gång, och det vore ju extremt livsfarligt. Dock var det Family Food som var boven där, Citygross som jag siktat in mig på är ju kända för kött

Tittat på lite olika alternativ och kommit fram till att Citygross är bäst för mig, de levererar endast 5 middagar i en kasse á 4 personer. Men jag väljer inte att se det som ett problem, tid är något vi ungkarlar har mycket av, men viljan och förmågan att använda den väl är inte direkt något jag skryter om på mitt CV. Jag kan alltså göra matlådor av det jag inte äter = instant win.

Jag tog mig i kragen och besökte deras facebook-sida och blev förvånad över att kritiken faktiskt var rätt positiv, allt från att någon nisse klagade på variationen, han hade fått samma rätt 4 gånger på ett halvår... (Bitch please *rolleyes*). Några kaniner klagade på att salladen var för lik föregående veckas, inte heller ett problem jag bryr mig om. DÄREMOT var det en brittisk herre som påpekade att "the matkasse" inte skulle må dåligt av magrare produkter, matlagningsgrädde istället för smörets fete kusin etc. Jag kände direkt att "Ouch, right in the optinojja :(" men det kan jag nog leva med

Det känns väldigt lockande faktiskt, 599 spänn för 5x4 portioner, cake. Räcker att jag kör den varannan vecka så räcker det att jag fortsätter släpa mjölk och kaffe från ICA nära rakt över gatan 2 gånger om dagen.

Kort summering:
Pros
Variering
Möjligtvis lite nyttigare
Slipper åka till affären, storhandla och därmed släpa fler kassar än en hemlös med hoarder syndrome (extremt nöjd över det skämtet btw, måste vara koffeinöverdosen i kombination med klockan )
Utökar mina skillz

Cons
Risken för grönsaker *spy*

Jag inser först nu att det här var en otroligt konstig tråd. Ville egentligen diskutera detta med någon kär vän men jag har av någon anledning bara fått arga svar i telefonen as we speak :naughty:, sova är för mesar liksom. Men nu har jag fan lagt ner tid på att skriva så kommer posta ändå.
http://f.braxupload.se/2vwg77.png

Så någon som har några erfarenheter att dela? Studenlivet är så otroligt hårt, vi behöver mer pengar, jävla reinfeldt och obama osv #EMO

Någon som vet hur mycket i en "premie" man betalar btw? Inte för att det spelar någon stor roll men är nyfiken

lanzal
2013-03-06, 07:30
Jobbar som assistent i en familj som kör detta, de verkar trivas jättebra med maten, de kör ICAS variant dock men de har kört på den i snart ett år tror jag och är nöjda!

awesomooo
2013-03-06, 07:37
Jag skulle inte våga, vad händer om man får en kasse med bara äcklig mat? Går det att få en variant med frysmat, läsk och godis? Då är jag kanske på.

Olegh
2013-03-06, 07:44
Nej. Men då är jag obstinat och ovillig att testa nytt. För det första tycker jag dock att det är dyrt. För det andra vill jag inte tvingas till att laga viss mat en viss dag, bara för att det inte ska bli dåligt. För det tredje så bestämmer jag helst själv menyn.

Figgeduni
2013-03-06, 12:02
Kör med coops matkasse då och då och jag var också orolig i början att det skulle blir flera dagar med äcklig mat, men efter att ha kört med den nu några veckor så måste jag säga att det har inte varit många gånger jag inte ätit för att det varit för äckligt. Dock så äter jag i princip de mesta så... Däremot om du är en sån som inte klarar av att käka och testa ny mat så är de inget för dig kan jag lova!

Men som sagt, i princip alltid så brukar det vara mer "bra" rätter än dåliga + att ibland kommer det några guldklimpar också till rätter! (Typ lax med fetaoströra på elr kyckling med chevresås!) ;D Sen så brukar det oftast vara minst 2 elr 3 rätter per vecka med antingen lax, kyckling elr kött ifall du är orolig för protein delen.

Så om jag vore du skulle jag då testa en vecka iaf och se, du behöver ju inte köra med den varje vecka utan du kan ju köra en vecka med matkasse och sen 1-2 veckor utan osv för att variera, men ge de en chans iaf imo! =)

LizaK
2013-03-06, 12:05
Det är väl positivt om man vill spara tid samt få nya utmaningar i köket. & variation på maten blir det ju.

Problemet är väl bara att du inte får chans välja "det bästa".. Är man t.ex i butiken & handlar bananer, lär man ju varken välja bruna eller gröna.. Låter man någon annan plocka ihop käket kan man nog få lite vad som helst i påsen..
Sedan kan du ju få hem en meny som bara åker ned i tunnan också. För ingen äter väl allt..

Själv skulle jag aldrig köpa mat på det viset. Skulle känna mig lastgammal, antisocial, fantasilös & lat (men menar absolut inte att andra som handlar matkassar är det!).

Prova?

ducedo
2013-03-06, 12:40
Hur fungerar leveransen? Vet hur jobbigt det är när DHL/Posten kommer "mellan 08-16".

Är man bara ute efter att hitta nya recept så erbjuder en del matbutiker "veckans måltider" som just nu har rabatt. Willys+ har t.ex. följande prisnedsatta "smarta förslag" som man själva valt att kalla det:

Kyckling med läcker potatis och béarnaise.
Köttbullar med makaroner och ketchup.
Ugnsbakad lax med spenat och potatis.
Nyttigt och gott mellanmål (bestående av honung + turkisk yoghurt + cashewnötter)

LarsLasr
2013-03-07, 19:22
Det är väl positivt om man vill spara tid samt få nya utmaningar i köket. & variation på maten blir det ju.

Problemet är väl bara att du inte får chans välja "det bästa".. Är man t.ex i butiken & handlar bananer, lär man ju varken välja bruna eller gröna.. Låter man någon annan plocka ihop käket kan man nog få lite vad som helst i påsen..
Sedan kan du ju få hem en meny som bara åker ned i tunnan också. För ingen äter väl allt..

Själv skulle jag aldrig köpa mat på det viset. Skulle känna mig lastgammal, antisocial, fantasilös & lat (men menar absolut inte att andra som handlar matkassar är det!).

Prova?

Jobbade ett tag som plockare på ett sådant ställe och roade mig med att välja ut rosa tandborstar när en man gjort beställningen :)

Men var väldigt noga med bananer och om någon hade potential att vara oönskad så skickade jag med en/två extra!