handdator

Visa fullständig version : q10


Simonbaws
2013-03-06, 02:05
Jag är trött nästintill hela dagarna, käkar just nu både d-vitamin och multivitaminer. Fick ett tips av en kompis att testa q10 som är en sorts antioxidant! Han sa att det kanske piggar upp mig!

någon som har testat och har erfarenhet av q10?

rogerQ
2013-03-06, 06:25
Nej, men testa att sola solarium tre ggr i veckan och gå 1-3 h promenad mitt på dagen. Öka ditt intåg av frukt och grönsaker. Tacka mig sen.

edasvangen
2013-03-06, 09:22
Nej, men testa att sola solarium tre ggr i veckan och gå 1-3 h promenad mitt på dagen. Öka ditt intåg av frukt och grönsaker. Tacka mig sen.

Han tar d-vitamin samt multivit, det torde ha samma effekt utan onödigt socker från frukt, ser inte hur det skulle göra honom piggare i längden.

Sover du tillräckligt? tillräckligt med vila mellan styrkepassen? hur ser kosten ut? du har säkert koll på allt men något måste ju brista om du går omkring trött hela tiden?

rogerQ
2013-03-06, 10:57
Han tar d-vitamin samt multivit, det torde ha samma effekt utan onödigt socker från frukt, ser inte hur det skulle göra honom piggare i längden.

Sover du tillräckligt? tillräckligt med vila mellan styrkepassen? hur ser kosten ut? du har säkert koll på allt men något måste ju brista om du går omkring trött hela tiden?

Det är mycket du inte förstår. Piller och tabletter har inte samma effekt och komposition som mikronutrienterna från frukt och grönsaker, som dessutom innehåller extremt lite socker, de bara smakar sött. Endogent producerat D-viatin är överlägset och dessutom har kroppen ett slags melanatoninsystem som du aldrig hört talas om.

WHITEFOLKS
2013-03-06, 14:41
Jag kan inte påstå att de innehåller "extremt lite socker" eller att de är några särskilt bra källor för mikronutrienter. Om vi pratar vanlig frukt som äpple, banan, päron osv dvs.

Då ger grönsaker bättre bang for the buck näringsmässigt/kcal och ofta per krona.

frekar3
2013-03-06, 15:30
Är själv riktigt dålig på att äta frukt och grönt så Multivitamin och Mineraler är ett bastillskott för min del.

Har som "grund" att ta :
1 "Only One" Vitamin & Mineral
2500 IE D-Vitamin
Omega-3
1 dos ZMA innan sängs

Om jag känner att jag håller på att bli sjuk så dubblar jag dosen på "Only One" samt att jag går upp på 5000 IE D-Vitamin och då brukar det gå över på 1-3 dagar.
Har inte varit sjuk (bortsett från småförkylningar) i vinter, om det beror på detta eller ej har jag ingen aning om :D

rogerQ
2013-03-06, 16:57
Jag kan inte påstå att de innehåller "extremt lite socker" eller att de är några särskilt bra källor för mikronutrienter. Om vi pratar vanlig frukt som äpple, banan, päron osv dvs.

Då ger grönsaker bättre bang for the buck näringsmässigt/kcal och ofta per krona.

Har du lust att leka Carl von Linné och göra distinktioner på frukt, bär, rot, skidväxt, blomma och gömfröiga växter så go ahead, knock yourself out.

WHITEFOLKS
2013-03-06, 20:16
Har du lust att leka Carl von Linné och göra distinktioner på frukt, bär, rot, skidväxt, blomma och gömfröiga växter så go ahead, knock yourself out.

Ok det är fortfarande så att frukt i allmänhet inte är särskilt näringsrikt.

rogerQ
2013-03-06, 20:26
Nu var det inte det som var TS fråga. Huvudbudskapet är att TS måste få ordning på sin fuckade melatoninklocka i hjärnan med lite artificiell och naturlig ljusterapi. Och enligt alla jag har pratat och hört från så är frukt sprängfyllt med nyttigheter så ditt ord väger ganska tunt i detta sammanhanget.

frekar3
2013-03-06, 20:28
Ok det är fortfarande så att frukt i allmänhet inte är särskilt näringsrikt.

+1 Fyller hellre ut med mer mat än en jävla banan. :D
Därtill att grönsaker är nyttigare som du sade innan, och gärna så grönt som möjligt (Broccoli framför allt)

WHITEFOLKS
2013-03-06, 20:30
Nu var det inte det som var TS fråga. Huvudbudskapet är att TS måste få ordning på sin fuckade melatoninklocka i hjärnan med lite artificiell och naturlig ljusterapi. Och enligt alla jag har pratat och hört från så är frukt sprängfyllt med nyttigheter så ditt ord väger ganska tunt i detta sammanhanget.

Det spelar ingen roll hur mycket vikt mitt ord har, vetenskapen är min profet :)

Vunnis
2013-03-06, 20:31
Jag tycker att rogerQ verkar trevlig. :)

Kischen
2013-03-06, 20:41
http://uploads.ifokus.se/uploads/e02/e025804b8e940efbb50e70787f5fa262/vitamin-frukt-agg-lever-makrill5000d-1.jpg

rogerQ
2013-03-06, 20:41
Jag tycker att rogerQ verkar trevlig. :)

:d:cheers:

exevision
2013-03-06, 21:03
Äpplen är goda och mättande *popcorn*

proteinsynthesis
2013-03-06, 21:09
Nej, men testa att sola solarium tre ggr i veckan och gå 1-3 h promenad mitt på dagen. Öka ditt intåg av frukt och grönsaker. Tacka mig sen.

+1!

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Simonbaws
2013-03-06, 23:48
har bra koll på kosten, proteinrikt och lite frysta grönsaker till måltiden. Sover runt 10-12 timmar om dagen, äter även omega 3 samt ZMA.

Dödslyft
2013-03-07, 05:28
har bra koll på kosten, proteinrikt och lite frysta grönsaker till måltiden. Sover runt 10-12 timmar om dagen, äter även omega 3 samt ZMA.

Du kanske sover för mycket?, vet själv att om jag sover så där många timar så får det motsatt effekt och jag går runt och är trött.

Testa att gå ner till 7-8 timmar en vecka.

Langster
2013-03-07, 08:37
Nu var det inte det som var TS fråga. Huvudbudskapet är att TS måste få ordning på sin fuckade melatoninklocka i hjärnan med lite artificiell och naturlig ljusterapi. Och enligt alla jag har pratat och hört från så är frukt sprängfyllt med nyttigheter så ditt ord väger ganska tunt i detta sammanhanget.

HAHAHAHAHAHA!

Du får pris! Veckans inlägg.

tlk
2013-03-07, 09:00
Nu var det inte det som var TS fråga. Huvudbudskapet är att TS måste få ordning på sin fuckade melatoninklocka i hjärnan med lite artificiell och naturlig ljusterapi. Och enligt alla jag har pratat och hört från så är frukt sprängfyllt med nyttigheter så ditt ord väger ganska tunt i detta sammanhanget.

Det finns ingen "melatoninklocka" i hjärnan. Det du tänker på är säkerligen SCN som styrs av en hel radda mekanismer, varav serumhalt melatonin är en som påverkar lite smått ibland. Bra dygnsrytm är förstås opti då att synca om alla cellers individuella klockor till SCN kan ta 1-2 veckor, och osync mellan kroppens alla klockor är kasst på många sätt och vis. Men att tro att det bara rör sig om melatonin är inte bara en grov förenkling utan nog hyfsat fel.

Finns gott om väldigt bra översiktsartiklar via pubmed inom chronobiologifältet för den intresserade.

exevision
2013-03-07, 10:59
Du kanske sover för mycket?, vet själv att om jag sover så där många timar så får det motsatt effekt och jag går runt och är trött.

Testa att gå ner till 7-8 timmar en vecka.

+1
Sover man för mycket blir man bara tröttare på samma sätt som för lite sömn gör en tröttare.

Tacos
2013-03-07, 11:20
Är sola solarium 3 gånger i veckan en bra rekommendation?

rogerQ
2013-03-07, 12:13
Är sola solarium 3 gånger i veckan en bra rekommendation?

Inte året runt, 365 dagar, 52 veckor. Känner du dig trött nu på vintern: sola sex ggr på två veckor. Funkar inte det, prova nåt annat.

Kischen
2013-03-07, 13:16
Är sola solarium 3 gånger i veckan en bra rekommendation?

Nej det är hittepå. Äter du d-vitamintillskott och safear den vägen så fyller det ingen funktion.

Trollvarning i tråden.

rogerQ
2013-03-07, 13:34
Nej det är hittepå. Äter du d-vitamintillskott och safear den vägen så fyller det ingen funktion.

Trollvarning i tråden.

Det beror väl på vad man vill uppnå. Du verkar ju ha fått dille på D-vitamin. Jag har inte tagit D-vitamintillskott på snart 30 år och mår som en prins.

Kischen
2013-03-07, 13:41
Det beror väl på vad man vill uppnå. Du verkar ju ha fått dille på D-vitamin. Jag har inte tagit D-vitamintillskott på snart 30 år och mår som en prins.

Det kanske förklarar din förvirring? Jag har inte nämnt något om d-vitamin tidigare.

rogerQ
2013-03-07, 13:53
Det kanske förklarar din förvirring? Jag har inte nämnt något om d-vitamin tidigare.

Kanske. Men vissa verkar ju tro att D-vitamin är lösningen på jordens alla problem liksom omega-3, knäböj och cross-fit.

Kischen
2013-03-07, 14:42
Kanske. Men vissa verkar ju tro att D-vitamin är lösningen på jordens alla problem liksom omega-3, knäböj och cross-fit.

Haha ja visst är det sjukt?! Nån gubbe på kolozzeum trodde på frukt och solarium, vilka tokar :smash:

rogerQ
2013-03-07, 15:52
Har man inte tid/råd att åka 2-4 veckor till södra Medelhavet erbjuder jag en realistisk lösning som inte innefattar verkningslösa kosttillskott för någon som enligt egen utsago äter bra och sover mer än lagom, vilket stärker min tes.

Sverker
2013-03-07, 18:07
Ger våglängderna i solariet D-vitamin ?



Fet fisk är alltid ett säkert kort för D-vitamin.

rogerQ
2013-03-07, 18:20
Ger våglängderna i solariet D-vitamin ?



Fet fisk är alltid ett säkert kort för D-vitamin.

Det är fyra-sju procent UVB och det var någon som påstod att det räcker och huvudsaken är att man får UV-ljus som ställer om kroppen från trött till pigg. För mer detaljer så upplyser tlk er gärna.

Sverker
2013-03-08, 18:05
Här är våglängderna för UV-B 280 - 315 nm.
http://www.akademiska.se/sv/Verksamheter/Brannskadecentrum/Brannskador/Solbranna/
Mina gamla läroböcker säger att våglängderna mellan 290 - 312 nm bildar D-vitamin. Verkar sammanfalla riktigt bra.

watertouch
2013-03-08, 18:41
Då är det alltså D-vitaminet som skulle hjälpa.
Ljusterapi (talgkottekörtel/melatonin) har ju annars föreslagits vid tex SAD (sesonal affection disorder) och vid depressiontillstånd är rätt starkt ifrågasatt.

rogerQ
2013-03-08, 19:05
Då är det alltså D-vitaminet som skulle hjälpa.
Ljusterapi (talgkottekörtel/melatonin) har ju annars föreslagits vid tex SAD (sesonal affection disorder) och vid depressiontillstånd är rätt starkt ifrågasatt.

Nej. Det är inte d-vitaminet som skulle hjälpa och killen är trött och inte deprinerad.

watertouch
2013-03-08, 19:45
Nej. Det är inte d-vitaminet som skulle hjälpa och killen är trött och inte deprinerad.

Så varför då sola solarium???

rogerQ
2013-03-08, 20:33
Så varför då sola solarium???

TS mfl. måste ställa in sin hormonella set-point mellan pigg- och trötthormon. Eftersom det är mest mörkt december till mars rubbas denna balans. I mitt första inlägg skrev jag 1-3 h ormenad mitt på dagen. Sen har folk fått för sig att solarium är farligt för att era mammor säger det. D-vitamin är bara en bonus, set-point är nummer ett.

watertouch
2013-03-08, 20:52
Åter då till Talgkottkörteln och Melatonin+ att folk jobbar med hyffsad belysning nuförtiden... Vare sig du jobbar på ett lager lr kontor hela dagarna...

Är det nått jag missar med detta magiska ljus lr?

rogerQ
2013-03-08, 20:59
Åter då till Talgkottkörteln och Melatonin+ att folk jobbar med hyffsad belysning nuförtiden... Vare sig du jobbar på ett lager lr kontor hela dagarna...

Är det nått jag missar med detta magiska ljus lr?

Folk och folk? Vissa blir trötta på vintern, vissa inte. Funkar inte mina tips, pröva nåt annat.

tlk
2013-03-08, 21:42
TS mfl. måste ställa in sin hormonella set-point mellan pigg- och trötthormon. Eftersom det är mest mörkt december till mars rubbas denna balans. I mitt första inlägg skrev jag 1-3 h ormenad mitt på dagen. Sen har folk fått för sig att solarium är farligt för att era mammor säger det. D-vitamin är bara en bonus, set-point är nummer ett.

Behövs inget solarium för det där. Vilken lampa som helst som täcker de relevanta delarna av det blåa spektrat räcker.

rogerQ
2013-03-08, 22:00
Behövs inget solarium för det där. Vilken lampa som helst som täcker de relevanta delarna av det blåa spektrat räcker.

Tack för upplysningen. Dock har solarium den trevliga fördelen att man får en klädsam brun kulör i ansiktet.

Simonbaws
2013-03-09, 14:07
åter till min fråga! någon som testat Q10 och kan rekommendera det?