handdator

Visa fullständig version : Hantlar eller "skiv" stång? vilket är bäst.


bitrex
2013-03-05, 17:59
hej, jag undrar vilket Träningsredskap som är bäst om jag vill främst vill ha breda och stora axlar? hantlar eller skivstång?

jag kan tänka mig att en varation av de båda är bäst, men om jag "måste" välja ett av dom? går det att få ungifär lika bra resultat med hantlar?

jag har sökt men inte hittat direkta svar, kanske har missat nått så länka gärna om det finns någon tråd med bra svar på detta.

tack för svar! :)

Fuark
2013-03-05, 18:00
Det du trivs med bäst och tränar hårdast med. Hantlar för sidolyft, lutande sidolyft och stång för militärpress förslagsvis

knuckles
2013-03-05, 18:19
Bäst att kombinera imo för mer övningar

major Pectoralis
2013-03-05, 18:35
generellt är skivan bäst, tycker jag.
för axelhälsan kan jag dock tänka mig att hanteln har sina fördelar med tanke på instabilitetsmomentet.
Skaderisken för ryggen tror jag också minskar med hantel med tanke på att stång lätt leder till en hypersvank/extension.
För volym är många varierade övningar bra så därför hade jag röstat för en kombo av både stång och hantel.

whuddafuks
2013-03-05, 19:18
När vi endå pratar axlar så tänker jag slänga in en fråga. När jag kör med hantlar så kan jag ibland bli så trött i övre traps (nacke) att jag får lägga av. Händer både i sidolyft och press. Antar väl att det är nacken som jag spänner, men det går inte att undvika. Försöker att aktivera axlar så mycket det bara går och vara avslappnad i nacke, men det går ej!

wat do??

Wzup2u
2013-03-05, 20:14
hantlar tycker jag bygger mer biceps eller fokus på 1 muskel såklart då man fokuserar muskeln mer. skivstång delar ju ut lite jämnare över muskler.

Kischen
2013-03-05, 20:19
hantlar tycker jag bygger mer biceps eller fokus på 1 muskel såklart då man fokuserar muskeln mer. skivstång delar ju ut lite jämnare över muskler.

What? :d

The Kid
2013-03-05, 20:33
En kombination av båda är väl optimalt. Finns många där ute med styrka som är väldigt ojämnt fördelad(i exempelvis vänster/höger arm). Då kan hantlar vara att föredra om man vill jämna ut styrkan, vilket jag förutsätter att de flesta vill som är i den situationen.

Niklan
2013-03-05, 20:59
Fråga Chrille87, den pojken har två stora klot till axlar :)

Lillpajken94
2013-03-05, 21:08
hantlar tycker jag bygger mer biceps eller fokus på 1 muskel såklart då man fokuserar muskeln mer. skivstång delar ju ut lite jämnare över muskler.

?!

arthax
2013-03-05, 21:09
hantlar tycker jag bygger mer biceps eller fokus på 1 muskel såklart då man fokuserar muskeln mer. skivstång delar ju ut lite jämnare över muskler.

What? :d

Haha! :laugh:

Bästa inlägget oå länge!

Kvicksilver
2013-03-05, 21:12
hantlar tycker jag bygger mer biceps eller fokus på 1 muskel såklart då man fokuserar muskeln mer. skivstång delar ju ut lite jämnare över muskler.

Öhh... biceps vid axelövningar? :confused:

Snömannen
2013-03-05, 23:20
Öhh... biceps vid axelövningar? :confused:

Ja... när man tränar baksida axlar kanske?

Bikken
2013-03-05, 23:32
Det beror ju givetvis på vilka övningar du kör.

LizaK
2013-03-06, 01:08
Både stång och hantlar har sina för - och nackdelar.
Det bästa är att variera sig.

För övrigt.. Träning som är angenäm ger ofta bättre utdelning. Så kör mest med de redskap du brinner för.

Fishtank
2013-03-06, 01:51
hantlar tycker jag bygger mer biceps eller fokus på 1 muskel såklart då man fokuserar muskeln mer. skivstång delar ju ut lite jämnare över muskler.

Hahahagahahaha hur fan tänkte du nu?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

bitrex
2013-03-07, 14:02
okej tack för alla svar!!


jag har hittills bara tränat med hantlar och "dörrtrapets" så jag funderar på att lägga till träning med "skivstång" också då! :)