handdator

Visa fullständig version : Hur stark för lumpen?


difaren
2013-03-05, 16:50
Hur är det nu angående lumpen.. är det tufft rent fysiskt?
Krävs det en stark man för att klara den eller kan tex. en riktig datanörd klara det?

Jag googlade lite snabbt och där stod det att numera är det inte lika många som gör lumpen och dom som gör den är i ganska bra form!

Erfarenhet?

Fuark
2013-03-05, 16:56
Alla klarar det misstänker jag, men du får det ju betydligt lättare om du börjar träna promenader med tung packning nu.

Tyrwing
2013-03-05, 17:04
Alla tjatar om tung träning osv. Har en polare som går GMU nu, datorspelande slacker som hobbygymmar eå och då. Och han pallar med fysiskt, det är eet psykiska han tyckte var jobbigt.
Fast det stjälper inte att träna. :)

Silencer
2013-03-05, 17:12
Mer psykiskt jobbigt än fysiskt. Även de otränade klarar det bara de härdar ut. Alltså det är fysiskt jobbigt men det handlar inte om prestaitionskrav utan bara om att stå ut med eländet.

Fartman
2013-03-05, 18:14
Du kan vara djävligt svag. När jag lumpade så kunde ju vissa inte ens köra armhävningar annat än på knäna. Hur du är som person lär vara myyyycket viktigare.
Ska du träna något specifikt så är nog en bra kondis bättre att satsa på så länge du inte är supersvag.

Jontez
2013-03-05, 19:05
Det handlar inte speciellt mycket om fysiskt styrka. Visste, en viss basstyrka är alltid bra. Men att kunna prestera snabba marcher i högt tempo utan att äta något/äta väldigt lite och utan sömn är mer psykiskt än fysiskt. Så det är egentligen den med tjockast pannben som klarar av det bäst

Nisseg
2013-03-05, 19:21
Rätt många som är ute och cyklar lite. Det är av stor betydelse vart du gör din militärtjänst. Gör du den på ett jägarförband krävs det att du är i bra fysisk form över tiden, särskilt konditionsmässigt. Några riktlinjer gällande konditionskrav (absolut lägstanivå) är 48min på milen. Gör du din tjänst på annat förband som ej är fysisk så är kraven som ovanstående säger, alltså generellt sett låga.

Dock måste du idag, innan du börjar på ditt förbands specifika inriktning (tex. jägarsoldat, markstridssoldat osv.) göra en Grundläggande Militär Utbildning på 3 månader. Den ska vara liknande över hela landet men kan skilja lite beroende på vart man gör den, den är inte speciellt fysiskt jobbig. Efter utbildningen blir du anställd, och har du hamnat på ett fysiskt tuffare förband börjar då den jobbiga biten. Jag är själv jägarsoldat idag och trots lång erfarenhet inom idrott (konditionssporter, styrketräning osv.) och annat, så är detta det absolut det tuffaste jag gjort i mitt liv. Så att det idag är en räkmacka för alla, ja det är inte sant.

Den mentala biten har en stor betydelse också, man viker inte ned sig. Men det borde vara självklart.

JonasF
2013-03-05, 19:59
Its all about Pannben. men sjävklart underlättar det om man har en bra fysik.

KalleTeodor
2013-03-05, 20:47
Man lär ju vara katabol under större delen av lumpen - inte värt.

Niklan
2013-03-05, 20:58
Om du tänker på GMU så kan vilken idiot som helst klara det :)

Källa: Har en soffpotatis till kompis som dricker lättöl när vi är och gymmar, röker tobak på helgerna och när han springer 5km så orkar han inte hela sträckan utan att stanna. Om han klarar GMU så kan nog ärligt talat vem som helst klara det *drool* *hug*

Kvicksilver
2013-03-05, 21:08
Hur är det nu angående lumpen.. är det tufft rent fysiskt?
Krävs det en stark man för att klara den eller kan tex. en riktig datanörd klara det?

Jag googlade lite snabbt och där stod det att numera är det inte lika många som gör lumpen och dom som gör den är i ganska bra form!

Erfarenhet?

Här hittar du information. tex pdf-er med träningstips inför GMU.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/

Godfella
2013-03-05, 21:15
Det beror helt på vart du väljer att göra din GMU. FM hävdar ju att den är likadan på alla regementen, men riktigt så är inte fallet. Om du väljer att göra den på Amf1 tex, så kommer du att genomföra GMU för att sedan gå in på Grundkurs Amfibie som ligger på 6 månader.

Och där kommer det att smaka brunt över tiden.

Men se till att ha en bra grundstyrka/kondition och få endel marschpass i benen, så kommer officerarna lösa resten åt dig.

BisonLGcrew
2013-03-05, 21:23
Man lär ju vara katabol under större delen av lumpen - inte värt.

U said it, glad att jag slapp! Man ska alltid fråga sig: kommer jag hinna bli katabol? innan man tar ett beslut

Flippmode
2013-03-05, 21:26
U said it, glad att jag slapp! Man ska alltid fråga sig: kommer jag hinna bli katabol? innan man tar ett beslut

Va betyder att vara katabol? :em:

Henrik L
2013-03-05, 21:41
Var rätt så otränad och ostark när jag gjorde min GMU. Men vad jag tyckte var "jobbigast" överlag var inte avsaknad av styrka eller kondition utan att kropen inte var van vid den typ av börda den fick klara av. Första fältveckan när vi skulle ha på oss all stridsutrusning och ha vapen inom...typ 0,4m från kroppen som max? Hela tiden var ett helvete för ryggen. Man fattar inte hur jobbigt det är att plötsligt ha 10kg exta vikt på överkroppen 24/7 förrän man har prövat.

Sedan tar fötterna och benen en jävla massa stryk under GMU också. Enda man kan göra för det är väl att börja försiktigt att gå med kängor och väska för att vänja kroppen. Köp en fin fotkräm och fotfil för att börja sköta fötterna också. Hårdnader fick jag lära mig var synden av en av mina bästa officerare. De är ju hårda och blåsor kommer upp under/runt hårdnaderna. Så att fila/smörja fötterna 1-3 gånger i veckan är nog ett plus.

Finns typ 1000tips jag skulle vilja ge nu som jag fick lära mig av mina officerare men tror det bara blir långt och jobbigt så jag säger bara att jag hoppas att du får bra officerare som delar med sig av sina erfarenheter :).

EDIT: För att ge rädda mitt svammel tidigare och ge ett lättare svar för originalfrågan >.<. Krävs inte att du är så starkt men det krävs att du tar hand om din kropp (fötter/knän/händer/ rygg etc) på ett sådant sätt att den håller för skiten. Sedan så skadar absolut inte en bra kondis och god styrka i kroppen. Speciellt styrka från helkroppsövningar hjälper nog mycket för att kroppen ska orka med.

Torsk_ole
2013-03-05, 21:41
Som sagt. Det beror på var du tjänstgör. Ta reda på det först och därefter är de enklare att analysera hur stark du bör vara. I de flesta tjänster krävs ingen överdrivet stor styrka, som i max styrka då dvs.

difaren
2013-03-05, 22:41
Jag är just nu 17 år.. har fått upp ögonen för just lumpen och ser det som en psykisk och hoppas på fysisk utmaning som kan hjälpa mig längre fram i livet! MEN de verkar som man kan välja olika "utbildning".. Vilka är då bäst och hur lång tid tar dessa? =))

Nisseg
2013-03-05, 22:45
Jag är just nu 17 år.. har fått upp ögonen för just lumpen och ser det som en psykisk och hoppas på fysisk utmaning som kan hjälpa mig längre fram i livet! MEN de verkar som man kan välja olika "utbildning".. Vilka är då bäst och hur lång tid tar dessa? =))

Läs vad folk har skrivit. Lumpen finns inte längre. Det är nytt system nu. Kolla på www.forsvarsmakten.se . Detta forum är inte heller riktat till militärtjänst och vad det finns för olika utbildningar och inriktningar. Besök www.soldf.com eller liknande om du vill ställa sådana frågor. Det finns hur mycket som helst att läsa och fundera på tills du ska göra ditt val, kolozzeum är inte rätt ställe att göra detta på, iaf enligt mig.

Torsk_ole
2013-03-05, 22:45
Lumpen finns inte längre.
Läs på forsvarsmakten.se
Vad vill få ut av de? Vad är det som intresserar dig? Det finns väldigt många olika typer av tjänster.

difaren
2013-03-05, 22:51
Jovisst men nutidens motsvarighet för lumpen då. Enligt vissa så finns det olika "nivåer" där från en person som aldrig rört på sig kan klara utbildningen.

Det som intresserar mig är både psykiska och fysiska utmaningar där man får lära sig disciplin som jag tror kan vara väldigt bra att ha i bagaget.

Tycker ni det är fullständigt onödigt eller?

rogerQ
2013-03-05, 22:55
Om du tänker på GMU så kan vilken idiot som helst klara det :)

Källa: Har en soffpotatis till kompis som dricker lättöl när vi är och gymmar, röker tobak på helgerna och när han springer 5km så orkar han inte hela sträckan utan att stanna. Om han klarar GMU så kan nog ärligt talat vem som helst klara det *drool* *hug*

Vilken j*vla hjälte som glider runt på gymmet och smuttar på en lättöl!:hbang:

Godfella
2013-03-05, 23:04
Jovisst men nutidens motsvarighet för lumpen då. Enligt vissa så finns det olika "nivåer" där från en person som aldrig rört på sig kan klara utbildningen.

Det som intresserar mig är både psykiska och fysiska utmaningar där man får lära sig disciplin som jag tror kan vara väldigt bra att ha i bagaget.

Tycker ni det är fullständigt onödigt eller?

Allt är ju väldigt relativt, alla har vi våra brister. Nu vet jag inte vem du är, eller vad du har presterat. Men om du springer milen på sub 45min, men så fort du får en börda på ryggen och ska kliva runt i skogen och är allmänt fältsvag så spelar din kondition ingen roll. Se till att vara all-round.

Men om du vill bli serverad bajsmackor och vara blöt över tiden, så rekommenderar jag dig att antingen söka till Amf1 eller K3.

Niklan
2013-03-05, 23:05
Vilken j*vla hjälte som glider runt på gymmet och smuttar på en lättöl!:hbang:

Oj läste min mening och insåg att jag skrivit väldigt fel! Det jag menade var att han sitter hemma och dricker lättöl när vi gymmar, ursäkta! :D

Torsk_ole
2013-03-05, 23:13
Jovisst men nutidens motsvarighet för lumpen då. Enligt vissa så finns det olika "nivåer" där från en person som aldrig rört på sig kan klara utbildningen.

Det som intresserar mig är både psykiska och fysiska utmaningar där man får lära sig disciplin som jag tror kan vara väldigt bra att ha i bagaget.

Tycker ni det är fullständigt onödigt eller?

Bli jägare på valfritt förband så kommer du lära dig disciplin och få en fysisk och psykisk utmaning. Satsa på milen kring 45. Marschträning, prehab och styrketräning med fokus på styrkeuthållighet.

nissepelle
2013-03-05, 23:17
På mönstringen sätter du med lätthet högsta nivån på styrketestet om du kan marka 120kg, bänka 80kg och ungefär lika stark i resten av dina muskler. Så att styrketräna inför militärtjänst tror jag är ganska onödigt. Däremot är nog kondition viktigare. Mjölksyratålighet är antagligen bra.

Lillpajken94
2013-03-05, 23:23
Har sökt till GMU och får förhoppningsvis vara med o springa med de andra pojkarna i skog o mark. Tränar på som vanligt..och tror inte jag har några större problem med att klara provet :)

Sniggel
2013-03-05, 23:23
På mönstringen sätter du med lätthet högsta nivån på styrketestet om du kan marka 120kg, bänka 80kg och ungefär lika stark i resten av dina muskler. Så att styrketräna inför militärtjänst tror jag är ganska onödigt. Däremot är nog kondition viktigare. Mjölksyratålighet är antagligen bra.

Kondition, uthållighet och pannben ja.
Är man en klenis (lågt bmi och svag) kan man kanske ha nytta av att styrketräna och bulka upp sig lite men är man normalstark så har man inte så jättemycket nytta av styrketräning.

Bikken
2013-03-05, 23:25
Det krävs inte så jätte mycket men det krävs ju en del iaf!
Jag personligen skulle aldrig kunna vara med på lumpen för skulle gått runt hungrig och nojjat över mitt protein intag

difaren
2013-03-05, 23:35
Någon som vet hur mycket träning det blir på tex. gymmet under dessa månader om man nu ska bli jägare tex. Eller är det mest som ni säger.. ut och gå! :))

Godfella
2013-03-05, 23:57
Någon som vet hur mycket träning det blir på tex. gymmet under dessa månader om man nu ska bli jägare tex. Eller är det mest som ni säger.. ut och gå! :))

Räkna med noll och ingen. Du kommer knappast ha varken tid eller ork till det, mark my words.

Henrik L
2013-03-06, 07:49
^+1

delta_mats
2013-03-06, 12:35
På mönstringen sätter du med lätthet högsta nivån på styrketestet om du kan marka 120kg, bänka 80kg och ungefär lika stark i resten av dina muskler. Så att styrketräna inför militärtjänst tror jag är ganska onödigt. Däremot är nog kondition viktigare. Mjölksyratålighet är antagligen bra.

Är det samma test som förut? dvs dra en stång från marken upp till hakan så snabbt man orkar?
Minns att jag ej fixade högsta nivån där även fast jag markade runt 180.

z_bumbi
2013-03-06, 13:08
Generellt för någon som ska söka
Satsa på maxstyrka parallellt med de andra egenskaperna. Det är inte frågan om vad någon klarar av utan hur stor reserv den har över för att undvika att ligga nära max och därmed öka risken för skador eller öka på tröttheten.
Precis som med all annan träning så träna allsidigt dvs kör varierat övningsval för att komma runt brister med olika övningar men ha en grund som du utgår från som driver styrkan framåt. Varje skada du drar på dig innan är bara dum och onödig så tänk också på hur du driver styrkan framåt.
Soldat är ett karriärsval idag och det betyder att man inte bara ska hänga ihop 10-18 månader som det var tidigare utan att man ska klara av att göra liknande saker i 10-15 år framöver (eller mer).