handdator

Visa fullständig version : Tanig och hopplös?


lyktstolpen
2013-03-05, 16:28
Tja alla som läser detta!

Är en kille på 20 år som har försökt mig på att börja styrketräna till och från i snart 2år nu. Det jag menar är att jag gått till gymmet 3-4 dagar/vecka i 2-3 veckor och sen skiter jag i det (Försöker igen några veckor efter men slutar alltid likadant). Anledningen till det är troligen för att jag är osäker på hur och vad jag ska göra och när. Kört några gånger tillsammans med kompisar men dom verkar inte veta mer än mig.

Om mig:
20 År
185 cm
72 kg
Riktigt tanig med andra ord, men fastän längden + vikten så har jag ändå tillräckligt mycket hull på magen för att det ska vara irriterande (långt ifrån att se det minsta sixpack).
Men insett att jag måste börja äta MYCKET mer än vad jag gör i dags läget då jag vill upp till 80+ KG minst.


Läst en massa på forumen och på andra ställen men har ändå en del frågor jag gärna skulle vilja ha ett fast svar på innan jag drar igång en träningsjournal och börjar ta tag i livet.


I mina tidigare försök att ta tag i styrketräningen så har jag köpt på mig:
EAA FX
WHEY FX
WHEY-80
Creatine Monohydrate

Hur bör jag använda dessa?
Whey-80 / Whey FX hade jag bara tänk 1dl Morgon + Kväll tsm med mellanmjölk för att fylla upp den protein mina måltider saknar.
EAA FX 10gram före + Efter träningen.
Verkar det vara rätt användning av kost-tillskotten? alla har olika åsikter om allt och det är därför jag blir osäker.


Hur bör jag träna, som nybörjare?
Hittade Stronglift 5x5 tråden här på kolozzeum och det programmet såg riktigt bra ut, lätt att följa med tanke på att jag inte är så kunnig inom övningarna ännu.
Men är det något som rekommenderas till en början?


Hur bör man äta?
Försöker äta 5 gånger om dagen:
Frukost - Mellanmål - Lunch - Mellanmål - Kvällsmat
I nuläget kommer jag inte orka räkna kalorier och näringsinnehåll utan ska försöka äta så mycket som möjligt och så varierande som möjligt. Är det helt fel tänk? i nuläget vill jag bara upp i vikt och äta så jag orkar träna.


Något annat jag bör tänka på än att äta en massa mer?


Tips är välkommna!


MVH Lyktstolpen*jorgen*

WHITEFOLKS
2013-03-05, 16:52
Stronglifts + att äta ordentligt kommer ge dig resultat.

Om du märker att du inte går upp i vikt så får du se till att äta mer.

lyktstolpen
2013-03-05, 17:56
Stronglifts + att äta ordentligt kommer ge dig resultat.

Om du märker att du inte går upp i vikt så får du se till att äta mer.

Hur är det med små ätande, skadar det att äta små saker emellan frukost,Lunch,Kvällsmat eller spelar det ingen roll hur många gånger jag äter mat/små saker bara jag får i mig ordentligt mycket?

Och borde jag köra Creatine och EAA + Whey som jag skrev ovan?

tack!

WHITEFOLKS
2013-03-05, 18:07
Spelar ingen större rol hur du fördelar maten, gör det som får dig att må bra och nå ditt matmål. Du kan med fördel lägga stor/större delen av maten efter träning.

Kreatin kan du använda och likaså vassle. EAA med de förutsättningar du har och bara ersätta med mer vassle.

lyktstolpen
2013-03-05, 18:10
Spelar ingen större rol hur du fördelar maten, gör det som får dig att må bra och nå ditt matmål. Du kan med fördel lägga stor/större delen av maten efter träning.

Kreatin kan du använda och likaså vassle. EAA med de förutsättningar du har och bara ersätta med mer vassle.

tack för svaren :)! känns som jag på gång nu!

WHITEFOLKS
2013-03-05, 18:48
EAA kan du skippa ska det vara, såg att det blev fel. Det är ju inget negativt i sig men du kan lika gärna använda vassle och det känns onödigt att pilla med fler tillskott än man behöver bara för att.

Jeml
2013-03-05, 20:10
du behöver egentligen inte både whey och aminosyror, men om du kör med båda så använd aminosyror i samband med träning och whey som mellanmål/fylla upp proteinbehovet.

att äta 5-6ggr/dag är en bra ide och det vore även bra att ha hyffsad koll hur mkt man får i sig även om man inte väger och räknar allt.

lycka till! :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Wzup2u
2013-03-05, 20:47
varför whey? vistt whey kanon direkt på morgonen och ev som ett tillägg men efter träning gainer... mkt mer effektivt.

Jeml
2013-03-05, 20:49
varför whey? vistt whey kanon direkt på morgonen och ev som ett tillägg men efter träning gainer... mkt mer effektivt.

det beror ju på.. behöver han kalorierna från gainern? VILL han ha kalorier från gainern istället för att äta annan mat? endast han kan bestämma det.

gainer är inte bättre än mat.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Latissimus Dorsi
2013-03-05, 20:56
Ingen är hopplös, tro mig. Ät, ät och ät så kommer det hända grejer. Läs runt lite, finns massor med lätta och hyfsat bra kalorier.

KalleTeodor
2013-03-05, 21:01
glöm inte att träna hårt också. det räcker inte bara att gå till gymmet och göra övningarna. se till att du blir starkare från vecka till vecka samtidigt som du ligger på kcal plus så kommer det ända grejer om du har tålamod!

Wzup2u
2013-03-05, 21:04
det beror ju på.. behöver han kalorierna från gainern? VILL han ha kalorier från gainern istället för att äta annan mat? endast han kan bestämma det.

gainer är inte bättre än mat.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

nej men jaekla smidigt att fylla på direkt med ist för att tänka mat mat mat och jäkta efter träning...

Jeml
2013-03-05, 21:06
tips, gör storkok typ lasagne/köttfärssås eller nåt på söndagen där du snabbt räknar ut totalt antal kalorier och protein sen delar du upp allt i lika stora portioner så har du matlådor till veckan.

t.ex. du gör en lasagne på 5000kcal och 300g protein. då har du 5st lådor som innehåller 1000kcal och 60g protein, få en rutin på frukost också där du kansle äter 500-700kcal och 30-50g p, (gröt+ägg?) ta nån shake mellan frukost och lunch, avsluta med 250g kvarg innan du ska sova. där har du en bra grund, du behöver bara fixa ett post-wo mål på 1000-1500kcal :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jeml
2013-03-05, 21:07
nej men jaekla smidigt att fylla på direkt med ist för att tänka mat mat mat och jäkta efter träning...

absolut, jag skulle dock inte stå ut med att byta fast föda mot gainer :p men jag förstår att folk som har svårt att äta gör det.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Blindguard1
2013-03-07, 00:58
Var tränar du?

lyktstolpen
2013-03-07, 06:57
Tack för alla svaren!
Tänkt köra 1dl whey-80 morgon/kväll , Creatine monohydrate enligt förpackningen och 10g EAA Före/Efter träning då jag ändå redan köpt på mig det.
När det kommer till maten så kommer jag räkna mer noga, men just nu vill jag bara vänja kroppen vid att äta mer.
Vad det gäller träningen så kommer jag starta med stronglift 5x5 upplägg 1 gjord av stoltz och senare lägga till eller ändra om det behövs.
Tränar ingenstans just nu.

Jeml
2013-03-07, 08:09
men just nu vill jag bara vänja kroppen vid att äta mer.


då är det bra att räkna så du vet att du faktiskt äter ner mer också.

jag tycker du ska lägga till chins och dips i 5x5 programmet.

lycka till :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

lyktstolpen
2013-03-07, 09:28
då är det bra att räkna så du vet att du faktiskt äter ner mer också.

jag tycker du ska lägga till chins och dips i 5x5 programmet.

lycka till :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Upplägg 1
Pass A:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Stångrodd 5x5
Pass B:
Knäböj 5x5
Militärpress 5x5
Marklyft 1x5 (Ett set, fem repetitioner.)
By Stoltz

Men hur ska jag lägga in chinsen och dipsen?

Jeml
2013-03-07, 10:24
Upplägg 1
Pass A:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Stångrodd 5x5
Pass B:
Knäböj 5x5
Militärpress 5x5
Marklyft 1x5 (Ett set, fem repetitioner.)
By Stoltz

Men hur ska jag lägga in chinsen och dipsen?

dips sista övning på pass A 3set till fail och chins som sista övning på pass B 3set till fail :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

lungan
2013-03-07, 11:05
Går du inte upp i vikt är det inte avsaknaden av kosttillskott som är problemet.

lyktstolpen
2013-03-07, 11:13
dips sista övning på pass A 3set till fail och chins som sista övning på pass B 3set till fail :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Okey men 1set så många jag orkar eller ex
1x failure - vila - 1x failure..?

vicarious
2013-03-07, 11:17
nej men jaekla smidigt att fylla på direkt med ist för att tänka mat mat mat och jäkta efter träning...

Vad får dig att tro att det är så himla bråttom med kolhydrater efter träningen för en vanlig styrketränande? Det är det inte.

Jeml
2013-03-07, 11:36
Okey men 1set så många jag orkar eller ex
1x failure - vila - 1x failure..?

1set x failure, vila, 1set x failure, vila, 1set x failure :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

lyktstolpen
2013-03-07, 11:40
1set x failure, vila, 1set x failure, vila, 1set x failure :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Så 3x failure, tack! Drar igång på måndag då min förkylning förhoppningsvis har lagt sig!