handdator

Visa fullständig version : Förebygga sjukdom


Wafx
2013-03-05, 16:15
Hamnade på alla möjliga konstiga platser när jag gjorde en sökning efter "sjuk" eller "förkyld", låg t.o.m dating där emellan.

Hursomhelst,

Snabb kanske t.o.m enkel fråga men ställer den oavsett,

Blir relativt ofta förkyld, kanske varannan månad dyker den in en förkylning som nästan tar död på mig och känner att det börjar bli dags att förebygga dessa på något sätt då de sabbar min träning rejält.

Äter ordentligt om dagarna, frukost och alla mål man ska få i sig, håller koll på mitt intag i form av kalorier lika så vitaminer, proteiner etc men sitter i en vad jag anser drabbad miljö.

Delar kontor med 7 andra personer, varav att det är ganska vanligt för folk att komma till jobbet med feber och andra sjukdomar med ursäkten "jag har inte råd att sjukskriva mig" och i slutändan när folk suttit där inne och hostat i 2-3 dagar så vaknar jag upp sjuk av något slag dagen efter. (Det varken städas eller vädras på kontoret för den delen heller)

Så utöver kost, hålla det rent runt om sig (handsprit etc) så har jag ingen aning om vad mer jag kan göra för att hålla mig frisk, precis kommit igång ordentligt med träning så har jag tappat 5 dagar åter igen. Misstänker att jag har immunförsvar som en nyfödd säl också, ganska lågt.

Tips?

Samt, hur tidigt kan man börja träna efter en förkylning? Energin är där men näsan rinner som en kran.

LizaK
2013-03-05, 16:44
Helheten påverkar ju mest.
Dvs du bör leva sunt i överlag.

Något som jag har noterat är viktigt för mig, är sömnen. Sedan jag började att sova i en timme mer än jag var van vid, har jag blivit förkyld mer sällan. Allmäntillståendet började också att påverkas efter en tid..blev piggare, fick finare hy, samt blev mer stresstålig.