handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag maximera träningen men ej belasta ryggen?


Megustaa
2013-03-05, 15:23
Jag tränade tidigare med personlig tränare men har nu börjat köra mer självständigt på det schema jag fått.

Jag fick problem med ryggen efter marklyft och goblet squats då vi ökade från 12 till 16 kilo. Jag har både skolios (väldigt "mild" dock) och överböjlig rygg, dessutom har jag tendenser att skjuta ut hakan vid jobbiga övningar vilket gör att det blir en felbelastning.

Smärtorna jag får går från nacken, ner till höger skulderblad och strålar ut i armen, när det var som värst klarade jag knappt av att vrida på huvudet.

Jag gick till en naprapat som tyckte att jag skulle ta det väldigt försiktigt med all typ av övningar som belastar ryggen ett tag framöver.

Problemet är bara att typ alla övningar frestar på ryggen, jag testade att göra ett set med plankwalk, efter det hade jag smärtor i två veckor efter.

Jag försöker att fokusera mest på benen just nu, så i nuläget kör jag "mespass", med endast benböj, rumpövningar och övningar för magen (tränar bara på matta)

Vet verkligen inte hur jag ska kunna utöka träningen utan att påfresta ryggen, bara benböjen gör att jag känner av värken mer.
Förutom detta tränar jag kondition 20-30 minuter varje dag.

Innan "skadan" hade jag äntligen börjat få lite, lite styrka då jag aldrig styrketränat i hela mitt liv kändes det som en stor seger.

Vad gör jag nu? Jag vet verkligen inte hur jag ska kunna maximera träningen så som det ser ut just nu, ryggen är inte helt bra ännu även om smärtan har avtagit en hel del.

Tar tacksamt emot in-puts och tips på hur jag ska gå vidare härifrån och vilka övningar jag eventuellt skulle kunna göra som inte belastar min rygg.

Jag har tyvärr inte tillgång till min PT just nu...

LizaK
2013-03-06, 00:23
Cable är ju underbart eftersom man slipper något som tynger på ryggen.. Maskiner kan vara ett alternativ till att träna en del muskelgrupper utan att involvera ryggen alltför mycket..

Låter som en sak att ta upp med en kiropraktor eller dylikt.