handdator

Visa fullständig version : Hög puls snabbt=bra kondition?


jizzinmypants
2013-03-05, 14:11
Hej, jag tränar väldigt mycket och anser mig ha bra kondition, men min puls går upp väldigt snabbt. Bara jag springer 10-15 meter eller hoppar några gånger så har jag rätt hög puls och kan behöva andas lite tyngre genom näsan.

Men jag har hört att det är ett tecken på bra kondition, stämmer detta?

tjing
2013-03-05, 15:46
Att kunna komma upp i intensitet snabbt har att göra med att vara vältränad, ja.

Wiizra
2013-03-05, 15:51
Hej, jag tränar väldigt mycket och anser mig ha bra kondition, men min puls går upp väldigt snabbt. Bara jag springer 10-15 meter eller hoppar några gånger så har jag rätt hög puls och kan behöva andas lite tyngre genom näsan.

Men jag har hört att det är ett tecken på bra kondition, stämmer detta?

Jag får hög puls av att runka fort, vad betyder det då :p ?

944RS
2013-03-05, 15:52
Hur kan det vara ett tecken på bra kondition?

gustafffsson
2013-03-05, 16:09
isf har ja jävligt bra kondition som får +160 i puls efter 3minuter i lungt tempo på en cykel och ja har inte sprungit en km sen i sommras nån gång och då vart de max 2-3pass så ja har väldigt svårt att tro på att man har bättre kondition när man får upp pulsen snabbt

Maysan
2013-03-05, 16:12
Jag har bra kondition och klarar av att springa mkt utan att min puls går upp allt för mycket. Dock när jag går i trappor så kan min puls öka :P hehe

major Pectoralis
2013-03-05, 18:38
hjärtat ställer in sig snabbt till arbete/vila om man är vältränad.
Man har dock bra kondition om kan ha en låg puls på submaximala belastningar. Vissa test bygger på det linjära sambandet mellan puls i submax och arbetsbelastning.

Everest
2013-03-05, 18:48
Tvärtom. Bättre aerobt tränat=pulsen går upp långsamt och sjunker snabbt när intensiteten minskar.

Ljungan
2013-03-05, 19:45
Som Everest säger, pulsen har en benägenhet att snabbt komma upp i rätt nivå om man har ett vältränat hjärta, för att sedan stiga mycket långsamt om belastningen hålls konstant.

Är man sämre tränad blir pulsen hög direkt vid påbörjad aktivitet och fladdrar mycket innan stabil eller ökar nästintill linjärt vid konstant belastning.

unit731
2013-03-05, 22:51
Jag tycker min puls både stiger och avtar långsamt vid/efter intensiv konditionsträning, vad det betyder vet jag inte, men däremot går andningen ner till normal nivå riktigt snabbt. Bra syreupptagningsförmåga?

När jag har dålig kondition så stiger iaf pulsen snabbt som fan.

Bikken
2013-03-05, 23:33
Pulsen har väl inget med konditionen att göra?

svenbanan
2013-03-06, 02:18
Tror TS och tjing blandar ihop det med att om man lätt börjar svettas så kan det vara ett tecken på att man är bra tränad.

knuckles
2013-04-28, 13:17
Jag börjar svettas lätt, är man bra tränad då, alltså kroppstemp dylikt kroppen försöker bli sval

earf
2013-04-28, 15:27
Har att göra med att vissa har högre maxpuls än andra och därför får högre puls vid samma belastning jämfört med någon annan som är lika tränad

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Eenyaa
2013-04-30, 18:13
Har att göra med att vissa har högre maxpuls än andra och därför får högre puls vid samma belastning jämfört med någon annan som är lika tränad

Det är väl snarare vilopulsen som skiljer sig åt genetiskt men även den kan man sänka ett snäpp med träning...som jag lärt mig :)

Spetälsk
2013-04-30, 18:25
Det är väl snarare vilopulsen som skiljer sig åt genetiskt men även den kan man sänka ett snäpp med träning...som jag lärt mig :)Du minns kanske fel? hjärtats slagvolym ökar om man tränar det = mer blod pumpas ut vid varje hjärtslag = färre hjärtslag krävs för lika volym pumpat blod. man kan sänka sin vilopuls väldigt mycket med träning :)

Eenyaa
2013-05-01, 18:08
Ja det var det jag menade :)

z_bumbi
2013-05-01, 18:14
Det är väl snarare vilopulsen som skiljer sig åt genetiskt

Maxpulsen kan ha en ganska stor spridning mellan olika personer.

Chichkare
2013-05-01, 18:48
Tror TS och tjing blandar ihop det med att om man lätt börjar svettas så kan det vara ett tecken på att man är bra tränad.

Är det sant att om man svettas lätt så är det ett tecken på att man är vältränad? :)

svenbanan
2013-05-01, 21:54
Är det sant att om man svettas lätt så är det ett tecken på att man är vältränad? :)

Svettning är ju ett sätt för kroppen att kyla ner sig vid ansträngning. Om man sätter igång kylningen (svettningen) väldigt snabbt så kan väl eventuellt prestera lite bättre.

Det här gäller väl framförallt i typ långdistanslöpning och inte sprint. Vid längre löpning presterar de flesta bättre i lite kyligare väderlek, och i sprint ska det ju gärna vara tretti grader och soligt.

Sen kan man ju inte säga att en person som svettas lätt är mer vältränad än en som svettas mindre. Det finns ju många andra faktorer som spelar in. Och som förmodligen spelar större roll.

Rabiat
2013-05-01, 22:01
Om jag är välhydrerad börjar jag svettas så snart jag funderar på att göra något ansträngande. Jag är uhm... inte vältränad ;)

svenbanan
2013-05-01, 22:16
Om jag är välhydrerad börjar jag svettas så snart jag funderar på att göra något ansträngande. Jag är uhm... inte vältränad ;)

Då ska du passa dig noga för att bli vältränad! Du kommer ju dränka dig själv i svett i sådant fall... ;)

Rabiat
2013-05-01, 22:17
Då ska du passa dig noga för att bli vältränad! Du kommer ju dränka dig själv i svett i sådant fall... ;)

Det är precis så jag resonerar!