handdator

Visa fullständig version : Kommentera mitt schema!!


fredde
2004-02-19, 22:19
Ser det här schemat bra ut eller finns det något som jag måste ändra på??? Kom gärna med en massa kommerntarer :em:







Måndag:

Övning Set Repetitioner*

Latsdrag 2 4 till 6
Latsdrag smalt grepp
(använd en V-handtag) 2 4 till 6
Framåtböjd skivstångsrodd 2 4 till 6

Växlande hantelcurl 2 4 till 6
Stående skivstångscurl 2 4 till 6

Skivstångscurl för handleder 1 8 till 10
Hantelcurl för handleder 1 8 till 10




Onsdag:

Övning Set Repetitioner*

Plan bänkpress 3 4 till 6
Sned hantelpress 2 4 till 6
Dips med vikt 1 4 till 6

Rak militärpress
(framifrån) 2 4 till 6
Hantellyft åt sidan 2 6 till 8

Skivstångsshrugs 1 4 till 6

Liggande tricepspress 2 4 till 6
Triceps pushdowns 2 4 till 6



Fredag:

Övning Set Repetitioner*

Knäböj 3 4 till 6
45 graders benpress 2 4 till 6
Raka marklyft 2 6

Stående vadpress 2 6 till 8
45 graders vadpress 1 6 till 8

Kabelcrunches 2 10 till 12
Sneda crunches
(med vikt) 2 8 till 10

Medusa
2004-02-20, 10:04
Originally posted by fredde
Ser det här schemat bra ut eller finns det något som jag måste ändra på??? Kom gärna med en massa kommerntarer :em:







Måndag:

Övning Set Repetitioner*

Latsdrag 2 4 till 6
Latsdrag smalt grepp
(använd en V-handtag) 2 4 till 6
Framåtböjd skivstångsrodd 2 4 till 6

Växlande hantelcurl 2 4 till 6
Stående skivstångscurl 2 4 till 6

Skivstångscurl för handleder 1 8 till 10
Hantelcurl för handleder 1 8 till 10




Onsdag:

Övning Set Repetitioner*

Plan bänkpress 3 4 till 6
Sned hantelpress 2 4 till 6
Dips med vikt 1 4 till 6

Rak militärpress
(framifrån) 2 4 till 6
Hantellyft åt sidan 2 6 till 8

Skivstångsshrugs 1 4 till 6

Liggande tricepspress 2 4 till 6
Triceps pushdowns 2 4 till 6



Fredag:

Övning Set Repetitioner*

Knäböj 3 4 till 6
45 graders benpress 2 4 till 6
Raka marklyft 2 6

Stående vadpress 2 6 till 8
45 graders vadpress 1 6 till 8

Kabelcrunches 2 10 till 12
Sneda crunches
(med vikt) 2 8 till 10

På måndagen tycker jag du ska plocka bort växlande hantelcurl, och istället ersätta den med Concentration curl.
Därför att om du växlar arm när du curlar så hinner den andra armen vila upp sig lite (det räcker med 3-5 sekunder så har en muskel återfått 50% av sin styrka) och då får du hålla på längre, samtidigt som du sänker intensiteten.
På måndagen tycker jag att det är onödigt att du har två olika latsdrag, och dessutom en rodd. Varför inte istället ta Hantel/skivstångsshrugs för trapsen, marklyft för korsryggen, och ett av latsdragen för dina lats?
Ex:
Marklyft 2x6-10
Latsdrag 2x6-10
Shrugs 2x6-10

På onsdagen skulle jag ändra på bröstträningen först och främst. Onödigt att ha två olika pressar, dessutom, vad ger hantelpress som inte bänkpress redan ger? Dipsen är helt ok, men jag tycker du skall ta ett set till.
Mitt förslag:
Plan bänkpress 2x3-6
Dips med vikt 2x3-6
Hantelflyes 1x6-10

Sedan kan du plocka bort shrugs ifrån onsdagen, eftersom du redan har dem på måndagen.

Lägg till en övning för baksida axlar på onsdagen.

Fredagen ser faktiskt helt ok ut, det enda jag tycker du skall ändra på är att du ökar repstalet i knäböj och benpress till 12-20, och plokar bort 45 graders vadpress, då den är helt onödig.

z_bumbi
2004-02-20, 10:37
fredde: En övning för baksida axlar och en eller två för rotatorcuffen sen har du ett perfekt upplägg. :D

Går att flytta om övningarna lite efter vad man anser passar en bäst också men det är ju mer av en personlig smak än av stor betydelse för resultatet.

Jag antar att du tränat ett tag redan eftersom du har ganska lågt repetionstal, har du inte tränat så länge kan 4 reps vara lite på gränsen och då kan det vara lämpligt att höja till 8-12 eller så under några månad för att sen sänka.

AdrenalineRush
2004-02-20, 11:41
Jag tycker du ska lägga skivstångsrodden först på ryggdagen för den är kung på att bygga rygg och är en grymt bra basövning! :bpump:
Sen tycker ja även att du ska lägga skivstångscurlen före hantelcurlen.
Varför bara 2 set för övre bröst gör iaf 3set... ;)

AcidSleeper
2004-02-20, 19:48
istället för att ta bort en vadövning helt tycker jag att du ska byta ut 45 graders vadpress mot sittande vadpress, det är en skön övning ;)

fredde
2004-02-20, 21:10
Nu har jag gjort en helt nyss schema på egen hand!
Kommentera gärna det här schemat nu! Sen undrar jag..man ska ju köra tungt om man har som mål att åka i muskelmassa, så hur många rep ska man köra per övning??


Söndag: Ben, rygg
Knäböj 4*6-8
Hamstringscurl 3*6-8
Hantelrodd 3*6-8
Upprätt rodd 4*6-8

Onsdag: Bröst, triceps
Bänkpress 4*4-6
Sned bänkpress 3*4-6
Pushdowns 3*6-8
Smal bänkpress 3*6-8
Liggande tricepspress 3*6-8

Fredag: Axlar, biceps
Militärpress 4*6-8
Sittande hantelsväng 3*6-8
Rak skivstångscurl (brett grepp) 3*6-8
Rak skivstångscurl (smalt grepp) 3*6-8
Hantelcurl 2*6-8

z_bumbi
2004-02-20, 21:27
fredde: Du som hade ett så bra schema. :D

Du får väl köra på och se vad som händer med det senare upplägget, jag gillar inte att köra så lite set och jag tror man måste tränat ett bra tag för att verkligen kunna köra slut på kroppen på så få set.

Lite andra synpunkter.
Du kör 7 set för lår, 7 set frö rygg men 9 set för triceps och 8 för biceps?
Ska man köra ett lågset upplägg så ska man väl i alla fall koncentrera sig på de större muskelgrupperna och låta armar mm få sitt genom att de tränas på köpet.

Brett eller smalt grepp i skivstångscurl gör ingen skillnad för musklerna utan kör det som är skonsammast för handlederna.

fredde
2004-02-20, 22:00
jag får ta och göra det! men du har ju några enastående scheman för oliak många dagar...det tredagasschemat, har du själv kört det och vet hur pass bra det funkar??
Du verkar vara värsta guden här på kolozzeum, var man än e så känner alla till dig och man hittar inlägg från dig precis över allt =)) d e väl bara o :bow: hehe....

Hnke
2004-02-20, 22:03
he knows his shit.. :D

z_bumbi
2004-02-20, 22:08
Originally posted by fredde
det tredagasschemat, har du själv kört det och vet hur pass bra det funkar??

Jag brukar köra färre set men annars ser de flesta programen ut på det sättet för min del.
Jag har även kört uppdelat på 4 dagar med träning varannan dag och jag vet faktiskt inte vilket jag trivdes bäst med. :D

hajder
2004-02-20, 22:12
Originally posted by fredde
det tredagasschemat, har du själv kört det och vet hur pass bra det funkar??


Jag har och det funkat RIKTIGT bra!:thumbup: kan jag säga dig.

Haft ett litet uppehåll nu men ska komma tillbaka i vekcan och köra lite lågreps ett tag.

fredde
2004-02-20, 22:16
e d bra om man vill öka i muskelmassa med detta antal reps o så eller bra om man vill blir starkade med muskler som orkar längre??

fredde
2004-02-21, 13:01
Nu har jag gjort ändringar i mitt schema! Men vilket tycker ni ser bäst ut, de här som jag skriver i detta inlägget eller det schema som jag redovisade i det allra första inlägget??



Söndag: Ben, triceps
Knäböj 4*6-8
Hamstringscurl 3*6-8
Benspark 3*6-8
Pushdowns 2*6-8
Smal bänkpress 3*6-8
Liggande tricepspress 3*6-8

Onsdag: Bröst, biceps
Bänkpress 4*4-6
Sned bänkpress 3*4-6
Rak skivstångscurl 3*6-8
Hantelcurl 3*6-8

Fredag: Axlar, rygg
Militärpress 4*6-8
Sittande hantelsväng 3*6-8
Hantelrodd 3*6-8
Upprätt rodd 4*6-8