handdator

Visa fullständig version : Superset vad är grejen egentligen ?!


blue8ball
2013-03-05, 03:54
Hej som det står sitter jag och funderar lite över vad grejen är med superset ? Asså ja menar är det bättre för muskelökningen eller är det bara helt enkelt så att man kortar tiden på gymmet? Eller har de en klar fördel för fettförbränningen? Kan någon förklara för och nackdelar med detta? Finns det en studie på just superset och dess egenskaper?

Beemel
2013-03-05, 06:16
Hej som det står sitter jag och funderar lite över vad grejen är med superset ? Asså ja menar är det bättre för muskelökningen eller är det bara helt enkelt så att man kortar tiden på gymmet? Eller har de en klar fördel för fettförbränningen? Kan någon förklara för och nackdelar med detta? Finns det en studie på just superset och dess egenskaper?

http://lmgtfy.com/?q=superset+pros+and+cons :)

Pjotor
2013-03-05, 16:02
Jag har tränat superset ibland för att spara tid. I vissa program tränas superset med varianter av samma övning (t.ex. stångcurl SS hammercurl) för att krama ur en viss muskelgrupp ordentligt.

nitz
2013-03-05, 16:07
Jag kör mycket superset för att det sparar redigt med tid.

vicarious
2013-03-05, 17:19
Hej som det står sitter jag och funderar lite över vad grejen är med superset ? Asså ja menar är det bättre för muskelökningen eller är det bara helt enkelt så att man kortar tiden på gymmet? Eller har de en klar fördel för fettförbränningen? Kan någon förklara för och nackdelar med detta? Finns det en studie på just superset och dess egenskaper?

Superset eller ej så tränar man inte styrketräning för att förbränna fett. Det är inte syftet.

Jag ser det främst som en tidssparare. Ser annars ingen poäng.

King Grub
2013-03-05, 17:27
Finns det en studie på just superset och dess egenskaper?

J Strength Cond Res. 2003 Aug;17(3):469-74, J Sports Sci. 2011 Feb;29(3):271-8, Int J Gen Med. 2012;5:123-7 och Rev Bras Fisioter. 2011 Nov-Dec;15(6):452-9 t ex.

jasonmago
2013-03-05, 17:30
Det är väl ett av många sätt att variera sin träning bara? Måste det vara så mycket mer?

Superset, dropset, rest pause, negativa reps, långasamma reps etc etc etc.. Allting är väl bara olika sätt att träna sin muskel på. Det behöver inte vara någon speciell "grej" eller värsta stora anledningen till att man gör något i gymmet. Testa nya saker och variera med olika metoder.

maxor
2013-03-05, 18:16
Superset tycker jag är väldigt skönt för att jag får upp svetten i passen på ett annat sätt. Vilket jag gillar iallafall!

blue8ball
2013-03-05, 18:51
Tack för svaren.. Jag kör ju de ibland men som sagt så känns de som de tar mer åt just fettförbränningen om ni fattar. Man blir ju bra mycket mer svettig och andfådd av att superseta en att bara kör set vila set vila osv..
Tänker på deffen nämligen.. Men ja ska läsa studierna ni gav mig ;)