handdator

Visa fullständig version : diet + träning win win situation ?


tungarn
2013-03-05, 02:28
Tjenare mina fina medmänniskor, jag har en fråga angående dieter.

en nära vän till mig har gått ner ca 19kg bara genom att följa LCHF dieten.

en annan vän till mig har gått ner över 20kg bara genom att skippa all "skräpmat"

pizza,godis,läsk m.m.

så jag undrar hur jag egentligen ska gå till väga, jag har alltid vart riktigt ja fet kan man säga.

har gjort så många försök till viktnedgång så jag tappat räkningen, men känner verkkligen nu att de är dags.

har undesrökt vad som kan hända med min kropp om jag fortsätter äta så mastigt, och svaren jag hitta var inte roliga.

Min motivation ligger mest mot kunna visa sig på stranden utan att skämmas, lätt att hitta snygga kläder, lättare att ta sig igenom dagen, allt blir ju helt klart enklare och man får ett ljusare livs perspektiv.

detta baserar jag på mina vänner soom då har lyckats med viktnedgången.


hur ska jag börja? skippa all skräpmat + inga kolhydrater what so ever.

eller bara skippa skräpmaten och äta normalt fast mindre.


Jag har blivit en sån person att jag förlitar mig på människor som kan träningen, måste ha vägledning annars går det inte känner jag.

hoppas jag får några positiva och energi givande svar.*screwy*

Sniggel
2013-03-05, 04:36
I sak så handlar det om att skapa ett kaloriunderskott.
Att skippa all skräpmat minskar mängden kalorier du får i dig och kan därför leda till ett energiunderskott som får ner dig i vikt. Att minska på den vanliga maten innebär också en sänkning av kaloriintaget förstås. Att träna ökar utgifterna och är ytterligare en metod för att åstadkomma ett underskott.
Dock behöver du inte välja en av alla verktyg utan du kan plocka lite av varje för att hitta en kompromiss du trivs med. Om du äter mycket skräpmat hade jag nog rekommenderat att du lägger mest fokus på att skära ner på det först. Gärna kombinerat med träning men kosten är det som spelar störst roll i kaloriberäkningen (för majoriteten). Träningen har dock andra fördelar som kosten inte kan ge dig så även om det är en mindre viktig faktor för viktnedgång så är den viktig av andra skäl (hälsomässiga och muskelbesparande).

LizaK
2013-03-05, 16:23
Läs på lite om kost i allmänhet till att börja med, samt dokumentera på ett ungefär hur många kalorier du förbrukar per dag, samt hur många du får i dig.

Det kan verka lite trist och invecklat att räkna kalorier, men allt du behöver är faktiskt information om livsmedlets innehåll (vilket finns på en ev förpackning, annars Internet), samt en hushållsvåg. Väg & räkna ut.

Om du är allt för mycket emot det finns det måltidsmått på bl.a apotek. I dem häller du t.ex sås i "såsmåttet", & får då visshet på ett ungefär angående vad du får i dig.

Och så träning.. promenader kan räcka fint till en början. Ta dem när du har tid. Det behöver inte vara 45min per dag, 10min innan jobb samt 10min efter kan räcka. 30min/dag är det rekommenderade, men få följer det & det är inte något måste alls.
Styrketräning är toppen eftersom det ger så mycket. Mer muskler - (förhoppningsvis) bättre hållning, bättre former, förhöjd ämnesomsättning....osv

LizaK
2013-03-05, 23:36
Ett tillägg. Måste rätta mig själv. Ang de rekommenderade 30min's promenaderna/dag så går vilket fysiskt aktivitet som helst bra. Det måste inte prompt vara promenader. Bara du får upp plusen.

Hur som helst. Önskar dig lycka till.