handdator

Visa fullständig version : Bänkteknik


Testarozza
2013-03-04, 22:43
Tjena! Ligger å glor på So you think you can bench i hopp om att lära mig något nytt, något han inte påpekar är fötterna. Hans klient ligger med föttena på tå (ej hälar i) och vad jag lärt mig så måste fötterna vara helt i om det ska vara ett godkänt tävlingslyft. Är det fel eller bryr han sig helt enkelt inte om det i filmen?

Tack!

baggard
2013-03-04, 23:39
Tjena! Ligger å glor på So you think you can bench i hopp om att lära mig något nytt, något han inte påpekar är fötterna. Hans klient ligger med föttena på tå (ej hälar i) och vad jag lärt mig så måste fötterna vara helt i om det ska vara ett godkänt tävlingslyft. Är det fel eller bryr han sig helt enkelt inte om det i filmen?

Tack!


Ren gissning annorlunda regler i staterna.

Rikard Jansson
2013-03-04, 23:42
Olika regler i olika förbund.

Röda Björnen
2013-03-05, 07:45
Det blir lättare med hälarna uppe, kör med hälarna nere för att göra det jobbigare!

MVH

alexander96
2013-03-05, 07:50
Vad är lättast då? Utan eller med? Ska inte tävla förutom att tränarna i min sport vill veta hur mycket alla bänkar, och mycket fula teknik grejjer är tillåtet. :)

Testarozza
2013-03-05, 08:40
Ja, vad är egentligen lättast? Hur kör ni? :)

Patrikb89
2013-03-05, 23:48
Personligen så får jag större brygga med hälarna uppe, vilket i sin tur ger kortare lyftväg, något som gör att jag lyfter mer vikt!

När jag bytte från att ha hälarna uppe till att ha hela foten i golvet så tog det flera månader innan jag var tillbaka till min maxvikt. Detta beror såklart även lite på att jag var ovan med tekniken, men för mig hjälper det iaf att ha hälarna uppe om jag ska lyfta tungt.

Rikard Jansson
2013-03-05, 23:49
Tycker man får sämre legdrive med hälarna i luften, behöver lite utrymme att fjädra på, typ.

aijou
2013-03-06, 14:20
Personligen så får jag större brygga med hälarna uppe, vilket i sin tur ger kortare lyftväg, något som gör att jag lyfter mer vikt!

När jag bytte från att ha hälarna uppe till att ha hela foten i golvet så tog det flera månader innan jag var tillbaka till min maxvikt. Detta beror såklart även lite på att jag var ovan med tekniken, men för mig hjälper det iaf att ha hälarna uppe om jag ska lyfta tungt.

Känner igen mig så jävla väl i detta. ^ Jag har nyligen gått från hälarna uppe till hela foten i marken för att få en tävlingsgodkänd teknik. Helt plötsligt så har jag fått problem med både att få till brygga och att undvika rövlyft. Det känns (nästan) som att man har börjat om från ruta ett med tekniken, för att det blir så annorlunda. Har fortfarande inte hittat vart jag ska placera fötterna. *cry*