handdator

Visa fullständig version : Gainer som diabetiker?


Taroshik
2013-03-04, 22:08
Hej, kollade igenom lite snabbt, men hittade inget som verkade beröra detta.
Jag är diabetiker sen augusti 2012, så fortfarande ganska ny med det här ^^

Jag tränar (gym) 3-5 gånger i veckan inte jättehårt, men försöker ändå bli lite biffigare ;)

En kompis som jag tränar med, som hjälper mig med övningar, reps, etc. tyckte jag skulle börja med gainer för att gå upp i vikt. mest p.g.a. att jag går ner i vikt av träningen (tappat 3 kg på 4 veckor)
175 cm + 55 kg för tillfället.

Men när jag kollade på innehållet i en gainer (länkar i slutet) så såg jag att den innehåller väldigt mycket kolhydrater, och fick också berättat för mig av en medlem på FB att det var extremt snabba kolhydrater. vilket inte är jättebra för oss diabetiker.

Tänkte om någon har någon erfarenhet av gainer som också har diabetes, om det är bra eller dåligt, eller kanske till och med farligt?

Går det att ta gainer och kompensera med insulin? när borde jag sätta in det insulinet i så fall?

Eller går det att kompensera genom att ta gainer och bara äta långsamma kolhydrater i övrigt? (t.ex. fullkorn, fibrer etc.)

EDIT: länken fungerade inte, kollade iaf på Super Gainer Pro från Star Nutrition.

Tack på förhand. M.V.H Taroshik

Köttis
2013-03-04, 23:19
Jag började styrketräna efter att jag fick diabetes, och de gånger jag har druckit gainer så har oftast blodsockret blivit sämre men har ändå haft bra HB1C-värden. Är inte någon stor del av dygnet det handlar om som det ökar mer än önskat.
Brukar bara dricka gainer och ta insulin som om det var en vanlig måltid/mellanmål. Funkar det inte kan du ju alltid stoppa i dig någonting som innehåller lite långsamma kolhydrater efter en timme eller så.
Kan vara svårt att uppskatta hur mycket insulin man ska då jag personligen bara brukar uppskatta med ögonmått hur mycket kolhydrater jag får i mig. När jag bara kan läsa en siffra att det innehåller X gram kolhydrater utan att kunna jämföra med tidigare erfarenheter så blir det lite problematiskt. Om du bestämmer dig för att köpa en gainer så tycker jag helt enkelt att du ska testa dig fram.
Skulle inte säga att det är direkt farligt men såklart oftast sämre än att äta mat. Hur svårhanterad din diabetes spelar självklart roll också så där får du känna efter själv, alternativt prata med någon av dina kontakter på sjukhuset.

Ett alternativ är annars att dricka olja för att få i dig kalorier, utan att behöva oroa dig för snabba kolhydrater. Finns väl nackdelar med att hälla i sig för mycket olja också dock.

Tolkia
2013-03-04, 23:47
Om du väger så pass lite och ändå rasar i vikt tycker jag att du skall fundera över vilken MAT du äter (jag antar att din diabetesbehandling funkar och kontrolleras av någon). Gainers är inget bra sätt att kompensera för en usel kosthållning, eller att man äter alldeles för lite, ens om man inte har diabetes.

gratefuldead
2013-03-05, 00:02
Det funkar om man vill, men du får vara beredd på ett litet mer svårkontrollerat blodsocker än vanligt. Maltodextrin som finnes i gainers höjer blodsockret extremt snabbt och det kan vara riktigt svårt att dosera rätt. Det kommer till en börjar höja blodsockret snabbt men inte hålla i sig särskilt länge.

Men det är klart att det går om du bara vill, du får testa och experimentera lite med insulindoser, men börja hellre med för liten än för stor dos.

Jag är själv diabetiker men tar inte gainers längre då det är för svårt att kontrollera blodsockret. Visst, har jag lågt efter ett pass är det väl okej men inte annars.

Lycka till.

Taroshik
2013-03-05, 00:16
Om du väger så pass lite och ändå rasar i vikt tycker jag att du skall fundera över vilken MAT du äter (jag antar att din diabetesbehandling funkar och kontrolleras av någon). Gainers är inget bra sätt att kompensera för en usel kosthållning, eller att man äter alldeles för lite, ens om man inte har diabetes.

Tackar ödmjukast för svaren :) Det underlättar väldigt mycket när man får erfarenhet av andra :)

Joo, maten var det första jag ändrade i samband med träning också, försöker äta mycket protein, långsamma kolhydrater osv. försöker också äta så mycket jag orkar, 3 mål om dagen, vilket inte är tillräckligt uppenbarligen :/

Min behandling har varit felfri i stort sett, sen jag blev utskriven från sjukhuset kan de gånger jag hamnat lågt/högt räknas på mina 10 fingrar :)

både mitt "vanliga" blodsocker och mitt HBa1c ligger extremt bra enligt min sköterska/läkare :)

Tack åter igen :)
//Taroshik

Tolkia
2013-03-05, 06:48
Här finns en tråd om viktuppgång med lite konkreta tips: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376&highlight=upp+vikt+z_bumbi

Om du äter väldigt "bra" mat kanske du behöver titta främst under rubriken "Energitäthet". Det är inte så ovanligt här att folk som har svårt att gå upp i vikt försöker göra det på "smalmat".

Taroshik
2013-03-05, 12:37
Här finns en tråd om viktuppgång med lite konkreta tips: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376&highlight=upp+vikt+z_bumbi

Om du äter väldigt "bra" mat kanske du behöver titta främst under rubriken "Energitäthet". Det är inte så ovanligt här att folk som har svårt att gå upp i vikt försöker göra det på "smalmat".

Tack så jättemycket :)
Har skumläst den snabbt, ska läsa igenom den ordentligt lite senare, men såg väldigt mycket bra i den :)

M.V.H Taroshik