handdator

Visa fullständig version : Ont i handleder vid knäböj


Philley
2013-03-04, 17:36
Jag har kört knäböj ett tag nu och i början körde jag med kudden men har börja utför nöjen utan nu. Efter jag kört mitt set verket det i handlederna. En mycket obehaglig känsla som jag främst tror beror på att mina handleder inte är helt raka.
Hur ska man hålla stången för att inte få ont i handlederna? Bör jag bli vigare i axlar/bröstrygg för att hålla med raka handleder?

frozzon
2013-03-04, 17:39
stången ska ligga på trapsen, inte i händerna. använd händerna för balansens skull. dina underarmar ska peka rakt upp, dvs armbågarna under stången. ( and no fact was written that day)

IsseBisse
2013-03-04, 19:46
Precis som Frozzon skriver ska ingen tyngd vila på handlederna, utan de ska endast balansera stången. Om du vilar stången på trapsen, och ändå får ont kan du testa att hålla händerna bredare. Du kanske tappar lite stabilitet, men jag tycker det är skonsammare för handlederna

r1kkie
2013-03-04, 20:33
http://vimeo.com/30763907

Bra video hur rippetoe förespråkar stångpositionen.
För dig, lägg märke till vad han säger om händernas position, typ runt 7:00... Enjoy!

Alfers
2013-03-04, 20:44
Jag körde ett par hårt dragna hantledslindor i början så att jag inte kunde vinkla handlederna så mycket och på så sätt tvinga mig själv att lära mig hålla med rakare handleder.
Kanske inte bästa metoden men kan ju vara värt att prova om du har ett par.