handdator

Visa fullständig version : Videokamera till gymmet?


antonwiberg
2013-03-04, 16:28
Har bestämt mig för att köpa en videokamera så jag kan filma passen på gymmet och även tävlingar för att sedan lägga upp på youtube och lägga in dom i min journal.
Har en iPhone 5 som jag filmar med nu men när jag lägger upp det på youtube så blir kvalitén kass... *gah!*

Inte så jätte stora krav på kameran, liten och behändig och det ska vara bra bild. Inget skräp bara!

kan tänka mig att lägga ut runt 3000 kr :)

Kom gärna med förslag!

WHITEFOLKS
2013-03-04, 16:31
Kan inte tänka mig att det är telefonen som felar utan antagligen dina inställningar.

Fuark
2013-03-04, 16:33
En mobilkamera duger gott åt att filma dina pass. i5 har väl en ganska schyst kamera? Min s2 filmar i suverän kvalité för att vara en mobil

antonwiberg
2013-03-04, 16:34
Kan inte tänka mig att det är telefonen som felar utan antagligen dina inställningar.

Inställningarna på telefon eller på youtube?

Hur ändrar jag dom isåfall?

WHITEFOLKS
2013-03-04, 16:36
Jag har inte en iphone och jag vet inte vad du har för inställningar.

Dock har jag sett väldigt bra film spelas in med iphone.

antonwiberg
2013-03-04, 16:36
?v=VqXJJDStbaw

Sådär dålig kvalité blir det...

WHITEFOLKS
2013-03-04, 16:38
1. vänd på telefonen.
2. ställ in högsta kvalitetsinställningar/tanka annan videoapp.

hahavaffan
2013-03-04, 16:40
1. Vänd på telefonen.+11111111111


iPhone 5 borde räcka gott och väl.
ItlKrGvDVrU

antonwiberg
2013-03-04, 16:42
1. vänd på telefonen.
2. ställ in högsta kvalitetsinställningar/tanka annan videoapp.

Farsan som filma... Men det är väl samma kvalité ändå? Eller?

WHITEFOLKS
2013-03-04, 16:43
Det finns ju antagligen någon sorts inställning i appen för hur hög upplösning/bitrate den ska filma i.

hahavaffan
2013-03-04, 16:43
Farsan som filma... Men det är väl samma kvalité ändå? Eller?

http://gizmodo.com/5697423/psa-please-turn-your-damn-cellphone-sideways-when-recording-video

PontusAndersson
2013-03-04, 16:55
Här är en semesterfilm jag gjort, 4 st klipp är tagna med iphone 4S och resten är filmat med kamerautrustning för en bra bit över 10.000 kr. Någon som lyckas lista ut vilka 4 sekvenser som är filmade med iphone!?

http://vimeo.com/49710779

grondahl
2013-03-04, 16:59
Om iphone funkande till delar av Searching for Sugar Man så funkar den nog till gymmet.

antonwiberg
2013-03-04, 17:05
Det finns ju antagligen någon sorts inställning i appen för hur hög upplösning/bitrate den ska filma i.

Men vet du nån bra app?

http://gizmodo.com/5697423/psa-please-turn-your-damn-cellphone-sideways-when-recording-video

hehehe..

Här är en semesterfilm jag gjort, 4 st klipp är tagna med iphone 4S och resten är filmat med kamerautrustning för en bra bit över 10.000 kr. Någon som lyckas lista ut vilka 4 sekvenser som är filmade med iphone!?

http://vimeo.com/49710779

Men varför får jag inte högre än 480p på youtube för?!

Om iphone funkande till delar av Searching for Sugar Man så funkar den nog till gymmet.

men du ser ju hur dålig kvalité det är på min

PrimalAeon
2013-03-04, 17:22
Jag vill minnas att jag ej kunde ladda upp i högre än 480 via mobilen, men bara jag flyttade klippet till datorn så gick det bra.

z_bumbi
2013-03-04, 17:24
Valfri kamera i den prisklassen ger bra resultat så fokusera på
* Hur den känns i handen
* Filformat
* Hur den funkar att ställa ifrån sig för att filma dvs utan stativ.
* Optisk zoom

Det funkar antagligen ganska bra med en billigare kamera också och då slipper du oroa dig ännu mindre för vad magnesium gör med den för magnesium kommer du att få på den oavsett.

PontusAndersson
2013-03-04, 17:27
Först och främst behöver personen som filmar komma närmare motivet. Trots att iphone och liknande är helt fantastiska videokameror har de en stor svaghet som inte går att komma ifrån; avsaknaden av optisk zoom. Personen som filmat ditt klipp gjorde det på för stort avstånd från motivet.

Som flera redan påpekat, vänd kameran åt rätt håll. Kanske är det nog därför youtube inte tillåter mer än 480p (480p betyder nämligen hur många pixlar klippet är på bredden, och det blir ju inte så många när det är den smala sidan).

Personen som filmar behöver hålla kameran stadigt för att få riktigt skarpa bilder. Bäst av allt är att lägga kameran på något när man filmar. Använd vad som finns, stöd handen mot bord/väggar/stolar eller vad som finns tillgängligt. Annars kan man ju alltid lägga kameran på något och låta den "filma själv"... Då blir det som skarpast.

En viktig faktor för att få bra bildkvalitet är att ladda upp med rätt inställningar och på rätt hemsida. Youtube är kända för att dra ner rejält på kvalitén, även om det är möjligt att få rätt schysst kvalle även där med noggranna inställningar. Jag rekommenderar vimeo, där får du bäst kvalitet samtidigt som tittarna slipper reklam och buffring.

Ljuset är en viktig faktor, klippet ovan är filmat i rätt svåra förhållanden (även om jag tycker resultatet är acceptabelt). Bäst av allt är jämnt starkt ljus typ utomhusscener dagtid i öppna miljöer. Även om det inte alltid går att påverka, så kan man ju försöka tänka på det och kankske tända en extra lampa om det är möjligt.

Lycka till!

Gober
2013-03-04, 17:27
Jag har spelat in många filmer från gymmet med min 4S. Jag klipper filmerna i iMovie och konverterar sedan dom med högsta kvalité så blir det helt okej.

Men för 3000 bör du kunna få en digitalkamera med HD-video som uppfyller dina krav mer än väl.

PontusAndersson
2013-03-04, 17:32
Valfri kamera i den prisklassen ger bra resultat så fokusera på
* Hur den känns i handen
* Filformat
* Hur den funkar att ställa ifrån sig för att filma dvs utan stativ.
* Optisk zoom

Det funkar antagligen ganska bra med en billigare kamera också och då slipper du oroa dig ännu mindre för vad magnesium gör med den för magnesium kommer du att få på den oavsett.

Jag tycker det vore helt onödigt om han inte ska börja filma fåglar eller något... Han har en iphone 5 idag och den är bättre eller likvärdig med de flesta kameror i den prisklassen på allt utom att zooma.

Som sagt, kolla på min film ovan och försök avgöra vad som är filmat med utrustning för över 10k och vad som är filmat med iphone. De flesta ser ingen skillnad.

antonwiberg
2013-03-04, 18:00
Först och främst behöver personen som filmar komma närmare motivet. Trots att iphone och liknande är helt fantastiska videokameror har de en stor svaghet som inte går att komma ifrån; avsaknaden av optisk zoom. Personen som filmat ditt klipp gjorde det på för stort avstånd från motivet.

Som flera redan påpekat, vänd kameran åt rätt håll. Kanske är det nog därför youtube inte tillåter mer än 480p (480p betyder nämligen hur många pixlar klippet är på bredden, och det blir ju inte så många när det är den smala sidan).

Personen som filmar behöver hålla kameran stadigt för att få riktigt skarpa bilder. Bäst av allt är att lägga kameran på något när man filmar. Använd vad som finns, stöd handen mot bord/väggar/stolar eller vad som finns tillgängligt. Annars kan man ju alltid lägga kameran på något och låta den "filma själv"... Då blir det som skarpast.

En viktig faktor för att få bra bildkvalitet är att ladda upp med rätt inställningar och på rätt hemsida. Youtube är kända för att dra ner rejält på kvalitén, även om det är möjligt att få rätt schysst kvalle även där med noggranna inställningar. Jag rekommenderar vimeo, där får du bäst kvalitet samtidigt som tittarna slipper reklam och buffring.

Ljuset är en viktig faktor, klippet ovan är filmat i rätt svåra förhållanden (även om jag tycker resultatet är acceptabelt). Bäst av allt är jämnt starkt ljus typ utomhusscener dagtid i öppna miljöer. Även om det inte alltid går att påverka, så kan man ju försöka tänka på det och kankske tända en extra lampa om det är möjligt.

Lycka till!

Okej! Tack så mycket för det långa svaret! Ska testa ladda upp i vimeo och kolla om det blir bättre!
Men går det att få 1080p med iPhone ?

WHITEFOLKS
2013-03-04, 18:01
Ja du kan filma 1080p med iphone 5.

antonwiberg
2013-03-04, 18:01
Jag har spelat in många filmer från gymmet med min 4S. Jag klipper filmerna i iMovie och konverterar sedan dom med högsta kvalité så blir det helt okej.

Men för 3000 bör du kunna få en digitalkamera med HD-video som uppfyller dina krav mer än väl.

Går det att redigera som jag har gjort i filmen ovan?
Lägga till text, klippa osv. Inget avanserat.

antonwiberg
2013-03-04, 18:03
Jag vill minnas att jag ej kunde ladda upp i högre än 480 via mobilen, men bara jag flyttade klippet till datorn så gick det bra.

När jag kollar originalet på iphonen så är det bra. När jag sen lägger över den i media player på datorn så blir det sämre och sen på youtube så blir den ännu sämre...

antonwiberg
2013-03-04, 18:05
Valfri kamera i den prisklassen ger bra resultat så fokusera på
* Hur den känns i handen
* Filformat
* Hur den funkar att ställa ifrån sig för att filma dvs utan stativ.
* Optisk zoom

Det funkar antagligen ganska bra med en billigare kamera också och då slipper du oroa dig ännu mindre för vad magnesium gör med den för magnesium kommer du att få på den oavsett.

Okej tack så mycket. Vi får se hur jag gör. Verkar ju som att det har med inställningarna att göra..

WHITEFOLKS
2013-03-04, 18:05
När du tittar i media player så borde du titta på originalfilen så då är kvaliteten med största sannolikhet samma förrutom olika spelare.

När du sedan tittar på youtube så har den komprimerats igen och eventuellt blivit omformaterad till annan upplösning så då har den tappat kvalitet.

För bästa möjliga kvalitet så får du filma i 1080p/den upplösning som youtube gillar (så den inte formaterar om) och i högsta möjliga bitrate.

antonwiberg
2013-03-04, 18:06
Ja du kan filma 1080p med iphone 5.

Så man kan få 1080p på youtube som man filmat med iPhone?

tp_88
2013-03-04, 18:14
När jag kollar originalet på iphonen så är det bra. När jag sen lägger över den i media player på datorn så blir det sämre och sen på youtube så blir den ännu sämre...
Skärmen är så mycket mindre än på datorn, vilket gör att klippet ser betydligt bättre ut om det inte är bra nog för att se bra ut på datorn. Om du förstår vad jag menar. Ett klipp som ser pixligt ut på en 23"are på normalt avstånd kan se bra ut på en 4" skärm på normalt avstånd, osv.
Så man kan få 1080p på youtube som man filmat med iPhone?
Ja, jag antar att Youtube sedan komprimerar en aning dock så att det blir sannolikt lite sämre än originalfilen.

antonwiberg
2013-03-04, 18:17
Skärmen är så mycket mindre än på datorn, vilket gör att klippet ser betydligt bättre ut om det inte är bra nog för att se bra ut på datorn. Om du förstår vad jag menar. Ett klipp som ser pixligt ut på en 23"are på normalt avstånd kan se bra ut på en 4" skärm på normalt avstånd, osv.

Ja.

Jaha okej.. Kass på sånt här ja..

antonwiberg
2013-03-04, 18:50
Går det att få så det går att kolla på vimeo direkt i journalen på samma sätt som på youtube? Eller blir det bara en länk?

z_bumbi
2013-03-04, 19:25
Jag tycker det vore helt onödigt om han inte ska börja filma fåglar eller något... Han har en iphone 5 idag och den är bättre eller likvärdig med de flesta kameror i den prisklassen på allt utom att zooma..

Och eftersom han tänker ta filmer på tävlingar så är ju zoomen det som är avgörande ffa om man mest tänker lägga upp det på nätet.

xodd
2013-03-04, 20:11
GoPro hero 3?

PontusAndersson
2013-03-04, 20:32
Och eftersom han tänker ta filmer på tävlingar så är ju zoomen det som är avgörande ffa om man mest tänker lägga upp det på nätet.

Om det inte finns möjlighet att ställa/hålla kameran närmare än i ovan klipp så håller jag med dig. Då kommer det inte bli bra med mobilkameran.

GoPro hero 3?

Har ingen zoom

Arf Pingvin
2013-03-04, 20:44
Behöver man zoom?

Det man behöver är stativ.

antonwiberg
2013-03-04, 21:21
Blir nog att köpa en kamera ändå!
Men vet ej vilken än...

antonwiberg
2013-03-05, 11:24
Jag tycker det vore helt onödigt om han inte ska börja filma fåglar eller något... Han har en iphone 5 idag och den är bättre eller likvärdig med de flesta kameror i den prisklassen på allt utom att zooma.

Som sagt, kolla på min film ovan och försök avgöra vad som är filmat med utrustning för över 10k och vad som är filmat med iphone. De flesta ser ingen skillnad.

Sista filmen på gubben som spelar fiol har du filmat med iphonen iallafall?

vasby
2013-03-05, 11:34
Spelar in allt på min iphone 5 och klipper ihop på imovie på macbooken. Tycker inte det blir någon skillnad när jag använder min Sony HD kamera (som kostade 5000 har jag för mig) när det kommer till kvalité när det kommer till inspelningskvaliten MEN filmerna blir mycket sämre när jag laddar upp dem på youtube och strömmar på TV (självklart inställt på 1080p) jmf om jag strömmar den färdiga filmen sparad i 1080p på hårddisken.

Bra tips här i tråden. Det jag försöker tänka på själv är:

1) Vinkel (långt och rakt bakom någon som böjer blir ju inte så himla kul, pröva snett framifrån)
2) ALLTID vänd på mobilen.
3) försök ha så upplyst & jämt ljus som möjligt
4) håll kameran still! med hjälp om det behövs. Ex imovie gör ett ganska bra med sin autostabilisering men den tar tid så försök stödja på bänk eller dyl
5) om du nu ska ha riktig kamera, passa på investera ett tripodstativ! Blir mkt snyggare och professionellare än en skakig film

PontusAndersson
2013-03-05, 15:19
Sista filmen på gubben som spelar fiol har du filmat med iphonen iallafall?

Nope, facit är:

0:51 (vid poolen)
0:57 (träd)
1:15 (byggnad vid central park)
2:40 (grand central)

http://vimeo.com/49710779

antonwiberg
2013-03-05, 16:10
Har kollat runt lite på kameror nu och det jag har kommit fram till är:

Vore skönt med en fjärrkontroll
Auto fokus? Är det nödvändigt?
Bildstabilisator
Vad menas med filformat? Vad är det som jag ska leta efter?
Hur mycket optisk Zoom behöver jag?
Blixt/lampa. Kan väl vara bra?

Vore jätta bra om någon kunde svara/vägleda mig på detta.... :)

Olegh
2013-03-05, 16:17
Jag vill inte låta tråkig här, men tänk på att resultatet aldrig blir bra, oavsett hur bra kameran är, om man inte hanterar utrustningen rätt. Är det för svårt med en iphone är risken att det mest blir pengar i sjön..

antonwiberg
2013-03-05, 16:26
Jag vill inte låta tråkig här, men tänk på att resultatet aldrig blir bra, oavsett hur bra kameran är, om man inte hanterar utrustningen rätt. Är det för svårt med en iphone är risken att det mest blir pengar i sjön..

Men hur ska jag göra för att få bra resultat med iphonen då?... *gah!*

Olegh
2013-03-05, 16:30
Öva, testa, leta upp någon guide på youtube. Fråga en kompis. Visst kan du få mycket bättre resultat med en riktig videokamera, men kruxet med att hitta rätt knappar och inställningar kvarstår.

baguette
2013-03-05, 16:38
Vet inte om någon redan skrivit det då jag inte orkar kolla igenom hela tråden, men använd inte zoomen på kameran. Det försämrar kvaliteten extremt mycket.

bubbe
2013-03-05, 16:55
Nope, facit är:

0:51 (vid poolen)
0:57 (träd)
1:15 (byggnad vid central park)
2:40 (grand central)

http://vimeo.com/49710779

Det blir lite vobbligt på bilderna med mobilkamera ibland.

bubbe
2013-03-05, 16:59
Jag har haft en gopro som jag filmade lite med i träningslokalen. Blir dock inte särskilt bra eftersom dom kamerorna är gjorda för bättre ljus typ utomhus.

Filmar lite med en canon 60d nu, blir skapligt. Skulle dock vilja komplettera med ett riktigt vidvinkelobjektiv. Nackdelen med systemkameran är den är rejält mycket krångligare att använda för filmning.

PontusAndersson
2013-03-05, 17:07
Jag vill inte låta tråkig här, men tänk på att resultatet aldrig blir bra, oavsett hur bra kameran är, om man inte hanterar utrustningen rätt. Är det för svårt med en iphone är risken att det mest blir pengar i sjön..
Men hur ska jag göra för att få bra resultat med iphonen då?... *gah!*

+1 Olegh

Om du inte kan flyga en cessna, så kommer det inte lösa problemet om du köper en boeing 747.

Träna med cessnan först. Börja med att följa råden som du fått i tråden, jag lovar att resultatet blir bättre. Om du fortfarande inte är nöjd, lägg upp den nya videon här så får du mer tips.

antonwiberg
2013-03-05, 20:16
+1 Olegh

Om du inte kan flyga en cessna, så kommer det inte lösa problemet om du köper en boeing 747.

Träna med cessnan först. Börja med att följa råden som du fått i tråden, jag lovar att resultatet blir bättre. Om du fortfarande inte är nöjd, lägg upp den nya videon här så får du mer tips.

Så du menar att jag ska vänta med att köpa en kamera och fortsätta filma med iphonen och lära mig om inställningar osv?

PontusAndersson
2013-03-05, 21:07
Ja! Det tycker jag. Som sagt läs på de råd du fått i tråden (av bland annat mig och vasby) och testa hur resultatet blir. Jag tror tyvärr inte att du skulle bli nöjd alls av att köpa en videokamera idag och resultatet skulle inte bli bättre om du inte ändrar på hur du filmar.

Jag har ganska bra koll på att filma och redigera, släng iväg ett PM om du har någon fråga du inte vill ställa här. Så hjälper jag gärna till! Har dock mac så om du är pc-användare är det inte säkert jag kan svara på frågor om programmen, men jag ska göra mitt bästa.

antonwiberg
2013-03-05, 21:27
Ja! Det tycker jag. Som sagt läs på de råd du fått i tråden (av bland annat mig och vasby) och testa hur resultatet blir. Jag tror tyvärr inte att du skulle bli nöjd alls av att köpa en videokamera idag och resultatet skulle inte bli bättre om du inte ändrar på hur du filmar.

Jag har ganska bra koll på att filma och redigera, släng iväg ett PM om du har någon fråga du inte vill ställa här. Så hjälper jag gärna till! Har dock mac så om du är pc-användare är det inte säkert jag kan svara på frågor om programmen, men jag ska göra mitt bästa.

okej, det ska jag göra!
Men gud va snällt! Ska testa filma med iphonen fast ställa ifrån mig den och se om det blir bättre. Ska kika vidare på youtube på inställningar osv..
Men jag hör av mig om det är något som jag inte förstår eller om jag undrar över något! :)

vasby
2013-03-05, 21:29
okej, det ska jag göra!
Men gud va snällt! Ska testa filma med iphonen fast ställa ifrån mig den och se om det blir bättre. Ska kika vidare på youtube på inställningar osv..
Men jag hör av mig om det är något som jag inte förstår eller om jag undrar över något! :)

Jusste, du kan inte ladda upp i HD från mobilen. Du måste föra över till datorn (via itune , imovie etc) och sen ladda upp till youtube för annars blir det typ 360 eller 480 automatiskt.

Klensomfan
2013-03-05, 22:30
När jag hade 4S använde jag en sån här http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobiltelefon-tillbehor/kameralinser-for-mobiltelefoner/telefoto-lins-iphone-4-p93005 (inte exakt denna)

Funkade förvånansvärt bra.
Men då knäppte jag iofs bara kort.

Var på järvzoo och knäppte kort på djur på rätt många meters avstånd.

Fast jag vet inte om den finns till I5.

antonwiberg
2013-03-06, 00:20
Jusste, du kan inte ladda upp i HD från mobilen. Du måste föra över till datorn (via itune , imovie etc) och sen ladda upp till youtube för annars blir det typ 360 eller 480 automatiskt.

Jaha!
Men jag brukar ladda upp via Windows photo galleri och sen klippa ihop i moviemaker sen spara för dator och sen ladda upp på youtube. Vad är det som jag ska göra annorlunda?

vasby
2013-03-06, 00:44
Jaha!
Men jag brukar ladda upp via Windows photo galleri och sen klippa ihop i moviemaker sen spara för dator och sen ladda upp på youtube. Vad är det som jag ska göra annorlunda?

sparar du i högsta upplösningen i moviemaker? väljer du på youtube att ladda upp i 1080p? filmerna ska bli jättestora, ex 1 minut brukar bli 150 mb eller nåt sånt om jag minns rätt jmf med typ 30 mb om det är skitkvalitet

antonwiberg
2013-03-06, 09:52
sparar du i högsta upplösningen i moviemaker? väljer du på youtube att ladda upp i 1080p? filmerna ska bli jättestora, ex 1 minut brukar bli 150 mb eller nåt sånt om jag minns rätt jmf med typ 30 mb om det är skitkvalitet

Hur vet jag om jag gör de då? Alltså i movie maker?

antonwiberg
2013-03-06, 09:53
Ska jag spara ner filmen på datorn efter jag klippt den i moviemaker innan jag lägger upp sen på youtube eller ska jag ladda upp den direkt på youtube från movie maker?

vasby
2013-03-06, 10:21
Ska jag spara ner filmen på datorn efter jag klippt den i moviemaker innan jag lägger upp sen på youtube eller ska jag ladda upp den direkt på youtube från movie maker?

Vet ej, använder inte moviemaker själv. I imovie går det att välja vilket format man vill ladda upp i. Finns inte det valet i moviemaker (vilket jag antar det gör) så spara i högsta möjliga format och sen ladda upp manuellt på ditt youtube konto.

antonwiberg
2013-03-06, 10:46
?v=hcDKXSDBwa0

Kan den bli bättre än såhär?

vasby
2013-03-06, 10:48
?v=hcDKXSDBwa0

Kan den bli bättre än såhär?

Ska kolla på lunchen. Jag återkommer.

vasby
2013-03-06, 11:06
Ska kolla på lunchen. Jag återkommer.

Nej den är i 1080p om du ställer om det i youtube (kugghjulet nere till höger, välj 108+p HD, men det antar jag du redan vet). Filmen skulle bli bättre och skarpare ifall du spelade in från rätt håll från början, om människan som höll den inte skakade så mycket så den måste omfokusera hela tiden och ifall det vart lite bättre ljus. Tycker ändå det är helt ok resultat men som sagt, tänk på hålla den still (med hjälp) och filma inte med telefonen upprätt. Men rent tekniskt så går den inte att få i bättre upplösning. Youtube, imovie och säkert moviemaker också brukar ha autoförbättringar, som hjälper till med fixa kontrasten mm lite som kan hjälpa till.

z_bumbi
2013-03-06, 11:21
Behöver man zoom?

Det man behöver är stativ.

Hur gör du då när du inte kan komma närmare?

PowPow
2013-03-06, 11:21
Bilden kommer ju inte bli varken mer eller mindre skarp om han filmar på rätt håll från början. Men den kommer bli på rätt håll :D

Det viktigaste i detta exempletför att få lite mer detaljer i bilden är att gå närmre objektet som filmas. + Det andra som nämndes såklart.

vasby
2013-03-06, 11:41
Bilden kommer ju inte bli varken mer eller mindre skarp om han filmar på rätt håll från början. Men den kommer bli på rätt håll :D

Det viktigaste i detta exempletför att få lite mer detaljer i bilden är att gå närmre objektet som filmas. + Det andra som nämndes såklart.

Han frågade vad som kunde bli bättre, så tyckte det var ett bra tips :d

PowPow
2013-03-06, 11:42
Han frågade vad som kunde bli bättre, så tyckte det var ett bra tips :d

Ja, absolut :d

antonwiberg
2013-03-06, 13:33
Nej den är i 1080p om du ställer om det i youtube (kugghjulet nere till höger, välj 108+p HD, men det antar jag du redan vet). Filmen skulle bli bättre och skarpare ifall du spelade in från rätt håll från början, om människan som höll den inte skakade så mycket så den måste omfokusera hela tiden och ifall det vart lite bättre ljus. Tycker ändå det är helt ok resultat men som sagt, tänk på hålla den still (med hjälp) och filma inte med telefonen upprätt. Men rent tekniskt så går den inte att få i bättre upplösning. Youtube, imovie och säkert moviemaker också brukar ha autoförbättringar, som hjälper till med fixa kontrasten mm lite som kan hjälpa till.

Okej, men då är alla inställningar/ den tekniska biten så bra som den kan vara?
Så nu är det bara filmaren som kan förbättra sig, med att hålla kameran still och komma närmare?

Men då känns det ju som att det skulle bli betydligt bättre om jag hade en riktig kamera med stativ som jag filmade med? :)

PowPow
2013-03-06, 13:35
Vad är det du vill ska bli betydligt bättre, jämfört med klippet du laddade upp innan?

En fördel med en videokamera är att du kan få en med optisk zoom, som folk varit inne på innan. Då kan du ju zooma istället för att gå närmre, vilket kan vara praktiskt.

antonwiberg
2013-03-06, 13:37
Vad är det du vill ska bli betydligt bättre, jämfört med klippet du laddade upp innan?

En fördel med en videokamera är att du kan få en med optisk zoom, som folk varit inne på innan. Då kan du ju zooma istället för att gå närmre, vilket kan vara praktiskt.

Jaa dels zoomen och sen så borde väl bilden bli bättre med en riktig kamera?

PowPow
2013-03-06, 13:39
Jaa dels zoomen och sen så borde väl bilden bli bättre med en riktig kamera?

Det beror på hur du definierar "riktig kamera" och "bättre". Det är en helt okej kamera i iphone5:an.

Problemet med klippet du la upp är inte bildkvaliteten, tycker jag. Det är de övriga delarna, som nämnts tidigare. Testa filma igen och åtgärda handhavandefelen och se om du blir nöjd, så sparar du kanske in pengarna för en videokamera.

antonwiberg
2013-03-06, 13:58
Det beror på hur du definierar "riktig kamera" och "bättre". Det är en helt okej kamera i iphone5:an.

Problemet med klippet du la upp är inte bildkvaliteten, tycker jag. Det är de övriga delarna, som nämnts tidigare. Testa filma igen och åtgärda handhavandefelen och se om du blir nöjd, så sparar du kanske in pengarna för en videokamera.

Men jag ska testa ställa ifrån mig kameran och filma idag på gymmet och se om det blir bättre..

PowPow
2013-03-06, 14:12
Men jag ska testa ställa ifrån mig kameran och filma idag på gymmet och se om det blir bättre..

Gott. Ha den så nära du kan utan att motivet är utanför bild, filma på rätt håll, och försök ha motivet på en så ljus plats som möjligt. Borde bli great.

bubbe
2013-03-06, 15:09
Det beror på hur du definierar "riktig kamera" och "bättre". Det är en helt okej kamera i iphone5:an.

Problemet med klippet du la upp är inte bildkvaliteten, tycker jag. Det är de övriga delarna, som nämnts tidigare. Testa filma igen och åtgärda handhavandefelen och se om du blir nöjd, så sparar du kanske in pengarna för en videokamera.

Man ska också komma ihåg att om kameran har jättemycket zoom på pappret så kan det vara svårt att använda sig av det då minsta skak förvärras med x gånger zoom. Så skall det zoomas är ett stativ att rekommendera.

Ett annat tips är att titta på såna filmklipp du själv vill filma, fundera över hur den som filmade åstadkom filmningen och sen försöka använda samma teknik själv. Sök på nätet efter tips på hur man filmar etc. Sen finns det jättemycket man kan göra i efterarbetet, bara en fråga om hur mycket tid/energi man har...

antonwiberg
2013-03-06, 17:20
kan det här vara en kamera för mig?
butiken i närheten har en sån här...

http://www.larsbengtsson.se/produkter/visa/digitalfoto/videokameror/panasonic-2/panasonic-hc-v500m/?prisjakt=1&ref=prisjakt

Ny film kommer upp lite senare!

vasby
2013-03-06, 17:28
kan det här vara en kamera för mig?
butiken i närheten har en sån här...

http://www.larsbengtsson.se/produkter/visa/digitalfoto/videokameror/panasonic-2/panasonic-hc-v500m/?prisjakt=1&ref=prisjakt

Ny film kommer upp lite senare!

Har någorlunda likadan fast Sony i några prisklasser högre (tror den gick på nästan 6) och tycker ärligt talat inte det blir någon särskild kvalitetsskillnad. Ända som blir bättre är att jag alltid har stativ till den plus zoomen i mina ögon...

Edit: ett stativ är guld dock, köpte nytt idag. Jävla dåligt de inte finns en massa liknande till iphonen om man inte vill beställa från amazon.. :(

http://img.tapatalk.com/d/13/03/07/qy4u2uqy.jpg

spoon
2013-03-06, 17:55
Gott. Ha den så nära du kan utan att motivet är utanför bild, filma på rätt håll, och försök ha motivet på en så ljus plats som möjligt. Borde bli great.

Problemet när man filmar idrott är ju att man inte kan ställa motivet där man vill. Styrkelyft är ofta i dåligt upplysta idrottshallar. Man kan inte gå hur nära som man vill heller.

Jag hade gärna haft en videokamera med zoom för sådana tillfällen.

antonwiberg
2013-03-06, 18:09
Har någorlunda likadan fast Sony i några prisklasser högre (tror den gick på nästan 6) och tycker ärligt talat inte det blir någon särskild kvalitetsskillnad. Ända som blir bättre är att jag alltid har stativ till den plus zoomen i mina ögon...

Edit: ett stativ är guld dock, köpte nytt idag. Jävla dåligt de inte finns en massa liknande till iphonen om man inte vill beställa från amazon.. :(

http://img.tapatalk.com/d/13/03/07/qy4u2uqy.jpg

Skillnad från att filma med en iphone?

Har tänkt att beställa ett sånt där "gorilla stativ" eller vad de nu heter. Som man både kan ställa ifrån sig och sätta fast någonstans!

antonwiberg
2013-03-06, 18:11
Problemet när man filmar idrott är ju att man inte kan ställa motivet där man vill. Styrkelyft är ofta i dåligt upplysta idrottshallar. Man kan inte gå hur nära som man vill heller.

Jag hade gärna haft en videokamera med zoom för sådana tillfällen.

Jaa det är så jag har tänkt åh.. Jag kan ju filma största delen av passen med iphonen och sen filma tävlingar och sånt med kameran :)

antonwiberg
2013-03-06, 18:11
?v=BcYt1RRW_pg

Här är filmen iaf!
Blev betydligt bättre nu!!

PontusAndersson
2013-03-06, 19:51
Snyggt jobbat!!! Du är ju snart lika grym på att filma som du är på att bänkpressa... Den filmen i de förhållandena hade blivit likvärdig eller sämre med en kamera i 3000kr-klassen.

Sen har ju självklart även handhållna videokameror (speciellt i de lägre prisklasserna) samma problem som iphone med dåligt ljus osv, så om det är dåligt upplyst på tävlingar det inte en lösning med en billig handhållen videokamera.

Kameror generellt sett har mycket svårt att återge miljöer med punktbelysning som jag föreställer mig att det är vid en styrkelyftstävling. När de filmar sådana scener i hollywoodproduktioner (med kameror för över halvmiljonen) så har de ofta bra ljus när de filmar och får till den dunkla bakgrunden i datorn. Blir det dåligt med iphone, så är det ingen garanti att det skulle bli bra med ens de finaste kameror man kan köpa för pengar.

Enda egentliga fördelen som jag kan se det med en kamera för 3000:- är om du verkligen inte har möjlighet att placera kameran nära det du ska filma. Filmen kommer bli rejält mycket sämre med en inzoomad billigare videokamera som står på 50m avstånd än det hade blivit om du hade ställt en iphone några meter ifrån. Men finns det ingen annan lösning så visst.

Får lite "jag är 16 bast och har inget begrepp om pengar, vill köpa prylar bara för att"-vibbar när jag läser vad du skriver. Sorry.

difeddy
2013-03-06, 19:57
Köpte du en ny kamera? För iPhone 5 kan filma i 1080p och det är väl mer än tillräckligt för att filma sina lyft. :)

antonwiberg
2013-03-06, 21:40
Snyggt jobbat!!! Du är ju snart lika grym på att filma som du är på att bänkpressa... Den filmen i de förhållandena hade blivit likvärdig eller sämre med en kamera i 3000kr-klassen.

Sen har ju självklart även handhållna videokameror (speciellt i de lägre prisklasserna) samma problem som iphone med dåligt ljus osv, så om det är dåligt upplyst på tävlingar det inte en lösning med en billig handhållen videokamera.

Kameror generellt sett har mycket svårt att återge miljöer med punktbelysning som jag föreställer mig att det är vid en styrkelyftstävling. När de filmar sådana scener i hollywoodproduktioner (med kameror för över halvmiljonen) så har de ofta bra ljus när de filmar och får till den dunkla bakgrunden i datorn. Blir det dåligt med iphone, så är det ingen garanti att det skulle bli bra med ens de finaste kameror man kan köpa för pengar.

Enda egentliga fördelen som jag kan se det med en kamera för 3000:- är om du verkligen inte har möjlighet att placera kameran nära det du ska filma. Filmen kommer bli rejält mycket sämre med en inzoomad billigare videokamera som står på 50m avstånd än det hade blivit om du hade ställt en iphone några meter ifrån. Men finns det ingen annan lösning så visst.

Får lite "jag är 16 bast och har inget begrepp om pengar, vill köpa prylar bara för att"-vibbar när jag läser vad du skriver. Sorry.

Tack för du tar dig tid att hjälpa mig!
Jaa du kanske har rätt!
Det bästa hade kanske varit att fixa ett stativ till iphonen istället!

Anledningen till att jag villa köpa en kamera är för att jag inte visste att det gick att få bra bild med iPhonen på youtube och för att jag filmar nästan varje pass och varje tävling så det känns som att jag skulle ha bra användning av en riktigt kamera.

Men om du säger att jag får lika bra resultat med min 5a så kanske det är onödigt att lägga ut 3000 kr på en kamera...

antonwiberg
2013-03-06, 23:33
Köpte du en ny kamera? För iPhone 5 kan filma i 1080p och det är väl mer än tillräckligt för att filma sina lyft. :)

Nej jag har inte köpt nån kamera än :)

PowPow
2013-03-07, 08:10
?v=BcssYt1RRW_pg

Här är filmen iaf!
Blev betydligt bättre nu!!

:thumbup:
Är det något du själv skulle vilja förbättra med filmen?

antonwiberg
2013-03-07, 10:41
:thumbup:
Är det något du själv skulle vilja förbättra med filmen?

Nej det tror jag inte!
Men det blir nog kanske sämre när jag kommer på tävling..

PowPow
2013-03-07, 10:46
Nej det tror jag inte!
Men det blir nog kanske sämre när jag kommer på tävling..

Ja, det kanske är svårt att komma såhär nära på en tävling. Front row seat och en videokamera på stativ, med zoom, borde lösa det för dig då.

vasby
2013-03-07, 10:48
Nej det tror jag inte!
Men det blir nog kanske sämre när jag kommer på tävling..

Brukar ställa stativet bakom en av sidodomarna (frågar alltid förstås) men tycker det blir bra vinkel, lagom avstånd, får med ljudet ganska bra, osv. Ett tips bara.

antonwiberg
2013-03-07, 10:48
Ja, det kanske är svårt att komma såhär nära på en tävling. Front row seat och en videokamera på stativ, med zoom, borde lösa det för dig då.

Vad är ett front row seat?

vasby
2013-03-07, 10:48
Vad är ett front row seat?

Längst fram.

antonwiberg
2013-03-07, 10:51
Brukar ställa stativet bakom en av sidodomarna (frågar alltid förstås) men tycker det blir bra vinkel, lagom avstånd, får med ljudet ganska bra, osv. Ett tips bara.

Okej! Det ska jag fråga nästa gång!

Men tror du att kameran som jag länkade blir bra för dom tillfällena?

antonwiberg
2013-03-07, 10:52
Längst fram.

Haha ja det hade man ju kanske kunnat räkna ut.. ;)

vasby
2013-03-07, 10:58
Okej! Det ska jag fråga nästa gång!

Men tror du att kameran som jag länkade blir bra för dom tillfällena?

Mjo men tror inte det blir några större kvalitetsslillnader i varken ljud eller bilden ska du filma mycket, så kanske det är en fördel lagringsmässigt och enklare med stativ å dyl å så har du telefonen tillgänglig för lyssna på musik (gör jag iaf) så visat funkar det om di har pengarna till det och tycker det är värt men vill bara inte du ska tro att de skulle bli så mkt bättre än med iphonen för det blir det inte med det alternativet enligt mig men finns ju som sagt andra fördelar. Ditt liv dina pengar å ja har ju gjort så å de funkar å ja är nöje så jaa

antonwiberg
2013-03-07, 17:46
Mjo men tror inte det blir några större kvalitetsslillnader i varken ljud eller bilden ska du filma mycket, så kanske det är en fördel lagringsmässigt och enklare med stativ å dyl å så har du telefonen tillgänglig för lyssna på musik (gör jag iaf) så visat funkar det om di har pengarna till det och tycker det är värt men vill bara inte du ska tro att de skulle bli så mkt bättre än med iphonen för det blir det inte med det alternativet enligt mig men finns ju som sagt andra fördelar. Ditt liv dina pengar å ja har ju gjort så å de funkar å ja är nöje så jaa

Jaa men precis! JAg ska fundera ett tag till innan jag köper den. Nästa tävling är inte förns i början av maj så jag har tid på mig.. :)

Vad använder du för kamera och redigeringsprogram ?

vasby
2013-03-07, 18:09
Sony HD kamera typ sån modell du visa och imovie

antonwiberg
2013-03-07, 18:28
Sony HD kamera typ sån modell du visa och imovie

Har du filma en styrkelyfts tävling i typ den miljön som min film var på?
Går det att ha det på en pc åxå?

vasby
2013-03-07, 18:36
Har du filma en styrkelyfts tävling i typ den miljön som min film var på?
Går det att ha det på en pc åxå?

Imovie? Nja det tror jag inte och tror det är varken sämre eller bättre. Jag har filmat både tävlingar i jätteljus, normal och mörk lokal. Normalt ljus blir så klart bäst men de mesta går att lösa efteråt när du redigerar med hjälp av contrast/brightness i inställningar. Finns hur mycket som helst. Sök på Windows movie maker tutorials så kommer du kunna göra mkt coolt med ursprungsmaterialet.

antonwiberg
2013-03-07, 18:39
Imovie? Nja det tror jag inte och tror det är varken sämre eller bättre. Jag har filmat både tävlingar i jätteljus, normal och mörk lokal. Normalt ljus blir så klart bäst men de mesta går att lösa efteråt när du redigerar med hjälp av contrast/brightness i inställningar. Finns hur mycket som helst. Sök på Windows movie maker tutorials så kommer du kunna göra mkt coolt med ursprungsmaterialet.

Okej!
Kan du länka några filmer så jag få se hur det blir?