handdator

Visa fullständig version : Jag klarar inte av det längre, jag vill bara dö..


oroligtfet
2013-03-04, 16:15
Hej..

Jag är 17 år gammal och vägde i början av 2012 142 kg. Med hjälp av läkare har jag lyckats ta mig ned till 99 kg (idag, gått ner ännu mer men gått upp sen) men sedan slutet av september jag haft extrema problem med hungern och inte lyckats ta mig ned mer. Läkarna har sagt att jag bara måste stå ut med hungern men det går inte..

Låt oss ta ett exempel på min hunger (som dessutom förvärrades sedan jag började med styrketräning för att behålla muskelmassa): innan jag började gå ned i vikt så hade jag A i 90% av alla ämnen i skolan. Sedan viktnedgångens start har majoriteten av alla ämnena gått ned till E/F på grund av extrema koncentrationssvårigheter orsakade av hungern. Jag kan ligga på kaloriöverskott och ändå vara hungrig nuförtiden, men hungern minskas så pass så att jag kan koncentrera mig bra och mina betyg har återigen gått upp nu på senaste tiden.

Jag avundas personer som säger att de inte kan få i sig mer än 10 köttbullar osv eller mer än en tårtbit. Ibland glömmer jag helt enkelt bort mig (eller förtrycker det själv att jag mste ned i vikt) och till exempel på min födelsedag så hade min mamma köpt två tårtor kvällen innan. Jag vaknade mitt på natten av hunger och vad gjorde jag? Jag åt en av de 24-bitarsstora tårtorna (prinsess) samt en halv chipsförpackning och jag gick ändå och lade mig hungrig en timme senare.

Ett annat exempel som fick mig att söka mig till er är det som inträffade nyss. Jag blev hungrig och glömde (eller förtryckte) bort mig att jag är tjock. Helt sonika trycker jag i mig 1kg mammas köttbullar (40 köttbullar) tillsammans med 750gr kokt potatis och enorma mängder lingonsylt (tredjedel av 500gr burk).

Imorse åt jag 5 toastmackor (10 pågen toast-bröd (750kcal i 10 st), 45 ostskivor samt smör på varje) tillsammans med tre glas mjölk.

Jag brukar ha dessa dagar ibland och de följs alltid av nio-tio dagars plågsamma dagar med kcalunderskott (mellan 300-800 underskott), ibland fler dagar och ibland högre underskott. Grejen är att jag fortfarande efter att ha ätit det där plågas av hunger just nu.

Jag har prövat allt, GI, LCHF, sex måltider, tre måltider, sju måltider, periodisk fasta, allt! Inget råder bot på min hunger. Höga kolhydratintag, låga, höga fettintag, låga, höga proteinintag, låga osv. osv. Skollunchen ifrån fredags var 10 potatisar med 12 kycklingfiléer (fördelat på tre portioner) och jag satt med kurrande mage på lektionen efter. Inte bara kurrande som kanske har med magen att göra, nej, jag var hungrig!

Hungern går ut över allt jag gör. Jag kan avsluta ett styrketräningspass med en stor pizza de värsta dagarna. Gjorde hamburgare igår t.ex. på 300gr biffar med max friscobröd. Åt totalt 2.5 st, 2.5 eftersom att min bror gjorde två 150grammare till sig och han orkade inte den andra.

Inte bara är det psykiskt och fysiskt påfrestande, det är också ekonomiskt påfrestande. Mitt studiebidrag varje månad går till mat. Jag köper inget annat än mat för alla pengar jag får. Jag får mycket mat hemma och i skolan men jag måste ändå fylla ut det med mer mat för att kunna minska hungern.

Jag vet, lång trådstart för en liten fråga, men vad kan jag egentligen göra för att dämpa hungern? Jag har under det senaste året känt mig mätt på riktigt en gång - julafton. Vart hos min mormor och då åt jag minst 500gr nötkött, potatis, köttbullar (minst 30), prinskorvar (minst 20), enorma mängder godis (flera hekto), en chipspåse, kopiösa mängder läsk, fyra-fem mackor, stora mängder sallad och det är bara början.

Jag ger nu exempel av de värsta dagarna, dagarna som inte ser ut som ovan (90%) spenderas dietande för att kompensera för ovanstående beteende. De dagarna (90%) är de värsta som finns. Jag brukar stanna hemma på dessa dagar, trots att jag bara ligger på 700kcal underskott. Jag dricker 5-6liter vattne om dagen för att sänka hungern men det funkar i någon minut eller två. Sen hungrig igen.

Jag kom som lägst ner till 80kg och såg ut precis som jag ville se ut, men hungern orkade jag inte av. Gick in i en "bulk" som slutade med att jag gick upp till dagens vikt på någon månad.

Finns det lagliga substanser som dämpar hunger? Synefrin? L-karnitin? Läkarna hjälper mig inte och det är inte psykiskt - det säger jag er!

tjing
2013-03-04, 16:27
Skippa kolhydrater tills efter kl 18.00.

Ät lunch som dagens första mål bestående av relativt mycket protein och fett.

Skippa mellanmål.

Ät sedan en stor middag kl 18.00 och framåt någon gång som inkluderar kolhydrater.

Grönsaker som broccoli/blomkål i båda måltider.

Två mål mat, inget krångel. Bra mättnad.

Edit: Vill du, kan du också äta frukost om du vill. Ät då endast ett par ägg. Du kan också ta något på eftermiddagen innan middag, ät då sagda ägg om du hoppar över frukost.

Kolhydrater och matsug har intrikata kopplingar som jag ämnar titta mycket närmare på.

Fuark
2013-03-04, 16:29
plusettar tjing. tror periodisk fasta/lägre måldtidsfrekvens verkligen kan hjälpa dig på allvar.

Om det är något PF är grymt bra på är det att kontrollera hunger. Givetvis krävs det en viss disciplin att kickstarta, men efter du är igång är det enligt mig inget förutom smoooth sailing!

tjing
2013-03-04, 16:33
Det (mättnad) verkar handla om kolhydratstrestriktion mer än PF i sig, är iaf min upplevelse. Fastän båda som sagt är gynnsamma för mättnad.

Nelli
2013-03-04, 16:38
Du har PM och jag tror inte periodisk fasta är lösningen på detta.

Fuark
2013-03-04, 16:40
Du har PM och jag tror inte periodisk fasta är lösningen på detta.

En lösning kan vara högst personlig, tvekar på att det finns något rätt eller fel vid såna här besvär. Det gäller att hitta något som passar, och jag tror på PF.

Men vad tror du är lösningen?

Mental
2013-03-04, 16:40
Men hen har ju redan provat PF?

Fuark
2013-03-04, 16:41
Men hen har ju redan provat PF?

Jaha! my bad. missade det.

Fuark
2013-03-04, 16:42
Om du nu har provat allt så är det ju då alltså kört? eller är du villig att prova någonting en gång till?

oroligtfet
2013-03-04, 16:55
Jag kan prova på PF igen, sist jag gjorde det blev det bara i tre dagar.

Jag vet inte om jag får skriva det men jag har ovetandes tagit en substans som börjar på e och slutar på n (polare sa att det skulle ta bort hunger) och det funkade, men efter de dagars förbrukning jag hade fått så läste jag och fick reda på att det var olagligt och livsfarligt. Har även tagit en annan substans som nyligen blev olaglig som fungerade till en viss utsträckning (förkortningen börjat på ett D och slutar på A)

Varför blir allt som funkar olagligt och det som inte funkar fortsätter säljas med tomma löften?

Då får jag ändå tacka för alla svar och ska prova hoppa på PF igen.

Fuark
2013-03-04, 16:57
Jag kan prova på PF igen, sist jag gjorde det blev det bara i tre dagar.

Jag vet inte om jag får skriva det men jag har ovetandes tagit en substans som börjar på e och slutar på n (polare sa att det skulle ta bort hunger) och det funkade, men efter de dagars förbrukning jag hade fått så läste jag och fick reda på att det var olagligt och livsfarligt. Har även tagit en annan substans som nyligen blev olaglig som fungerade till en viss utsträckning (förkortningen börjat på ett D och slutar på A)

Varför blir allt som funkar olagligt och det som inte funkar fortsätter säljas med tomma löften?

Då får jag ändå tacka för alla svar och ska prova hoppa på PF igen.

Do it! lycka till. Håll dig till ditt ätfönster och drick mycket vatten. Förhoppningsvis ska det gå bra utan att behöva ta till överdrivna medel

Gober
2013-03-04, 17:03
Du kan få alla tips du vill om periodisk fasta och annat tjaffs, men inget kommer hjälpa om du inte tar tag i grundproblematiken, dvs varför du äter så mycket. Har du fått träffa någon psykolog, kurator eller någon annan och pratat om ditt problem?

Att du drar i dig 40köttbullar eller går upp mitt i natten och äter tårta handlar ju om mer än att du är "hungrig".

Jag tycker att du ska kontakta vårdcentralen och se om de kan skicka dig vidare till någon som kan hjälpa dig, inte med din hunger utan om ditt dåliga förhållande till maten.

Sluta genast med effedrin, det är väldigt ohälsosamt för bla ditt hjärta.

Beemel
2013-03-04, 18:17
Har tyvärr inget konstruktivt att rekommendera, Men jag vill ändå framföra mina lyckönskningar till dig och hoppas att du hittar ett sätt som fungerar och gör att du kan kontrollera din vikt och din hunger.
Kämpa på!

DrViolet
2013-03-04, 18:55
Jag tror det handlar om disciplin och att bestämma sig. Du har ju en gång varit nere på 80 kg. Själv har jag pendlat mellan 75 och 85 kg av och till och känner igen mig i ditt sätt att leva, även om mitt inte alls är lika extremt.

Man har disciplinerat sig några månader och gått ner och känner sig nöjd. Sen äter man lite chips och vips så blev livet gott att leva igen varvid man fortsätter med en slöare livsstil några månader. Så det går det upp och ner år efter år, åtminstone för mig.

Just nu har jag börjat träna och kör med hård disciplin 1500 kcal/dag och planerar att hålla det till sommaren. Het plötsligt kan man bestämma sig. Det kan röra sig om många faktorer. Kanske att man vill se bra ut inför motsatta könet, att någon annan lyckats gå ner många kg och att man själv vill visa att man också klarar det, att man börjar bli äldre och anser sig behöver röra på sig mer etc. Det kan finnas många anledningar.

Jag hade exempelvis en arbetskamrat som var hyfsat överviktig och åt en påse chips om dagen (!) i flera års tid. Så en dag bestämde han sig för att skärpa sig och har nu gått ner 20 kg på ett halvår eller liknande. Så bara för att man länge har levt gött och svullat är ingen anledning till att man inte skulle kunna gå ner i vikt.

Hungern kommer för att du vant dig vid mycket mat. Det bästa är att inte ha svullar- eller ätardagar då kroppen direkt vänjer sig vid det och åtminstone jag blir hungrig dagen efter. Jag försöker undvika det under diet/deff.

Men i slutändan handlar det bara om att bestämma sig och om ren järnvilja.

Försöks hitta bra anledningar att gå ner i vikt alternativt läs berättelser av mycket överviktiga personer som lyckats gå ner i vikt som inspiration.

Lycka till.

tjing
2013-03-04, 19:27
Dra ner på kolhydraterna i dagens tidigare mål. Tacka mig senare. Profit.

Alfers
2013-03-04, 20:35
Om man killar på supersize vs superskinny så brukar en knapp vecka med skitlite (alltså verkligen jätte, jätte lite) mat göra susen.
Varenda gång så säger dom "jaha, man behöver inte mer mat för att bli mätt" efter ett par dagar.

Gissar att du trycket i dig så stor volym mat det bara går inom din kaloribudget, då blir svårt att vänja sig med mindre mat.

Alfers
2013-03-04, 20:56
Och skippa vattnet.

Fishtank
2013-03-04, 21:05
Sluta genast med effedrin, det är väldigt ohälsosamt för bla ditt hjärta.

Nu är det väl inte så mycket ohälsosammare än koffein i höga doser, Sverige är väl förövrigt det enda land i Europa där man inte kan köpa det var man vill?

Gober
2013-03-04, 21:52
Nu är det väl inte så mycket ohälsosammare än koffein i höga doser, Sverige är väl förövrigt det enda land i Europa där man inte kan köpa det var man vill?

Alla stim i höga doser är ohälsosamma. Givetvis kan väldigt höga doser koffein också vara farligt för hälsan. Oavsett handlar det om en ung kille som bör ta tag i sina problem med maten. Centralstimulanter och olika tips om macros osv är inte lösningen.

Akada
2013-03-04, 22:28
Nu är det väl inte så mycket ohälsosammare än koffein i höga doser, Sverige är väl förövrigt det enda land i Europa där man inte kan köpa det var man vill?
Efedrin är ganska mycket kraftigare än koffein. Det är inget direkt livsfarligt, men lite respekt förtjänar skiten.

Amfksp
2013-03-04, 22:51
Tips:
Säg till din morsa att inte köpa hem tårtor, förklara ditt problem
Ha ALDRIG pengar på dig, då kmr du köpa skit.
Träna MASSOR, då kan du också äta mycket. Jag har själv en nästintill bottenlös hunger, men det går att se bra ut om man ser till att mätta den med "bra" mat och träna massor.
Vanlig jävla husman, 3 mål om dagen. Ät rejält med kött/fisk, potatis och sallad. Träna 5 pass i veckan minst och försök få till vettiga rutiner.

Maine_Cat
2013-03-05, 06:15
Hej..

Jag är 17 år gammal och vägde i början av 2012 142 kg. Med hjälp av läkare har jag lyckats ta mig ned till 99 kg (idag, gått ner ännu mer men gått upp sen) men sedan slutet av september jag haft extrema problem med hungern och inte lyckats ta mig ned mer. Läkarna har sagt att jag bara måste stå ut med hungern men det går inte..

Låt oss ta ett exempel på min hunger (som dessutom förvärrades sedan jag började med styrketräning för att behålla muskelmassa): innan jag började gå ned i vikt så hade jag A i 90% av alla ämnen i skolan. Sedan viktnedgångens start har majoriteten av alla ämnena gått ned till E/F på grund av extrema koncentrationssvårigheter orsakade av hungern. Jag kan ligga på kaloriöverskott och ändå vara hungrig nuförtiden, men hungern minskas så pass så att jag kan koncentrera mig bra och mina betyg har återigen gått upp nu på senaste tiden.

Jag avundas personer som säger att de inte kan få i sig mer än 10 köttbullar osv eller mer än en tårtbit. Ibland glömmer jag helt enkelt bort mig (eller förtrycker det själv att jag mste ned i vikt) och till exempel på min födelsedag så hade min mamma köpt två tårtor kvällen innan. Jag vaknade mitt på natten av hunger och vad gjorde jag? Jag åt en av de 24-bitarsstora tårtorna (prinsess) samt en halv chipsförpackning och jag gick ändå och lade mig hungrig en timme senare.

Ett annat exempel som fick mig att söka mig till er är det som inträffade nyss. Jag blev hungrig och glömde (eller förtryckte) bort mig att jag är tjock. Helt sonika trycker jag i mig 1kg mammas köttbullar (40 köttbullar) tillsammans med 750gr kokt potatis och enorma mängder lingonsylt (tredjedel av 500gr burk).

Imorse åt jag 5 toastmackor (10 pågen toast-bröd (750kcal i 10 st), 45 ostskivor samt smör på varje) tillsammans med tre glas mjölk.

Jag brukar ha dessa dagar ibland och de följs alltid av nio-tio dagars plågsamma dagar med kcalunderskott (mellan 300-800 underskott), ibland fler dagar och ibland högre underskott. Grejen är att jag fortfarande efter att ha ätit det där plågas av hunger just nu.

Jag har prövat allt, GI, LCHF, sex måltider, tre måltider, sju måltider, periodisk fasta, allt! Inget råder bot på min hunger. Höga kolhydratintag, låga, höga fettintag, låga, höga proteinintag, låga osv. osv. Skollunchen ifrån fredags var 10 potatisar med 12 kycklingfiléer (fördelat på tre portioner) och jag satt med kurrande mage på lektionen efter. Inte bara kurrande som kanske har med magen att göra, nej, jag var hungrig!

Hungern går ut över allt jag gör. Jag kan avsluta ett styrketräningspass med en stor pizza de värsta dagarna. Gjorde hamburgare igår t.ex. på 300gr biffar med max friscobröd. Åt totalt 2.5 st, 2.5 eftersom att min bror gjorde två 150grammare till sig och han orkade inte den andra.

Inte bara är det psykiskt och fysiskt påfrestande, det är också ekonomiskt påfrestande. Mitt studiebidrag varje månad går till mat. Jag köper inget annat än mat för alla pengar jag får. Jag får mycket mat hemma och i skolan men jag måste ändå fylla ut det med mer mat för att kunna minska hungern.

Jag vet, lång trådstart för en liten fråga, men vad kan jag egentligen göra för att dämpa hungern? Jag har under det senaste året känt mig mätt på riktigt en gång - julafton. Vart hos min mormor och då åt jag minst 500gr nötkött, potatis, köttbullar (minst 30), prinskorvar (minst 20), enorma mängder godis (flera hekto), en chipspåse, kopiösa mängder läsk, fyra-fem mackor, stora mängder sallad och det är bara början.

Jag ger nu exempel av de värsta dagarna, dagarna som inte ser ut som ovan (90%) spenderas dietande för att kompensera för ovanstående beteende. De dagarna (90%) är de värsta som finns. Jag brukar stanna hemma på dessa dagar, trots att jag bara ligger på 700kcal underskott. Jag dricker 5-6liter vattne om dagen för att sänka hungern men det funkar i någon minut eller två. Sen hungrig igen.

Jag kom som lägst ner till 80kg och såg ut precis som jag ville se ut, men hungern orkade jag inte av. Gick in i en "bulk" som slutade med att jag gick upp till dagens vikt på någon månad.

Finns det lagliga substanser som dämpar hunger? Synefrin? L-karnitin? Läkarna hjälper mig inte och det är inte psykiskt - det säger jag er!

Min uppfattning trots att du säger att det inte ligger mentalt, ta kontakt med en kurator och sjukvården igen för att få stöd i att bryta det här, har ni en överviktsenhet där du bor så vänd dig dit de har team som sysslar med den här problematiken.

Anton Fräs
2013-03-05, 07:02
Du har PM och jag tror inte periodisk fasta är lösningen på detta.

+1

Min uppfattning trots att du säger att det inte ligger mentalt, ta kontakt med en kurator och sjukvården igen för att få stöd i att bryta det här, har ni en överviktsenhet där du bor så vänd dig dit de har team som sysslar med den här problematiken.

Jag håller med även om detta. Jag tycker du skall söka professionell hjälp.

Langster
2013-03-05, 09:13
Förutom att du ska strunta i vad "experterna" här säger om att köra periodisk fasta och skippa kolhydrater osv. så undrar jag hur en 17 åring kan äta sig så fet utan hjälp?
När jag var 17 så hade jag inte så mycket egna pengar att jag ens kunde äta mig fet, jag åt mest det om serverades hemma och den maten blev jag helt enkelt inte fet av.
Du måste se till att dina föräldrar förstår dina problem och inte ger dig så mycket mat och eller fickpengar att du kan bli så fet. Och som sagt din mamma ska inte köpa hem 2 tårtor när du har de problemen du har. Inte en massa chips och skit heller. Hon ska köpa hem broccoli och kyckling - saker som du kan äta hur mycket som helst av utan att bli tjock.

Och sen, ditt problem är psykiskt och fysiskt. Dom här problemen är otroligt komplexa, det handlar inte om att fixa EN grej så ordnar sig allt. DU måste gå in i en annan mind-set. Förändra din livsstil som det så fint heter och det är lättare sagt än gjort. För det måste du ta den hjälp som erbjuds av vården, även om du själv inte tror på den och du måste även ta tag i dig själv. Det går att undvika att äta allt man ser, oavsett hur sugen man än är.

Reaper123
2013-03-05, 10:55
Förutom att du ska strunta i vad "experterna" här säger om att köra periodisk fasta och skippa kolhydrater osv. så undrar jag hur en 17 åring kan äta sig så fet utan hjälp?
När jag var 17 så hade jag inte så mycket egna pengar att jag ens kunde äta mig fet, jag åt mest det om serverades hemma och den maten blev jag helt enkelt inte fet av.
Du måste se till att dina föräldrar förstår dina problem och inte ger dig så mycket mat och eller fickpengar att du kan bli så fet. Och som sagt din mamma ska inte köpa hem 2 tårtor när du har de problemen du har. Inte en massa chips och skit heller. Hon ska köpa hem broccoli och kyckling - saker som du kan äta hur mycket som helst av utan att bli tjock.

Och sen, ditt problem är psykiskt och fysiskt. Dom här problemen är otroligt komplexa, det handlar inte om att fixa EN grej så ordnar sig allt. DU måste gå in i en annan mind-set. Förändra din livsstil som det så fint heter och det är lättare sagt än gjort. För det måste du ta den hjälp som erbjuds av vården, även om du själv inte tror på den och du måste även ta tag i dig själv. Det går att undvika att äta allt man ser, oavsett hur sugen man än är.Först och främst, mycket bra skrivet!

För detta är precis i den här situationen jag satt i. Jag blev tvingad in i köket när jag var 12-13 år (var knappast smal då), pga att ingen fanns hemma och jag fick alltså tillaga precis den mat jag ville/fanns hemma. Resutlatet blev att jag när jag var 25 år vägde 140kg+ (nu är detta så klart bara en av "orsaker" till min fd övervikt)

Hade nån kunna säga till mig att det jag åt var dåligt och istället fyllt kyl & frys med bra mat så hade det troligen aldrig gått så här långt även om jag antagligen aldrig hade varit smal.

För problem nummer två är just livstilen, det gäller verkligen att ändra sitt tänk (mindset som Langster så fint kallar det) och jag har skrivit ett antal "artiklar" om detta på min blogg... så TS vill du ha lite tips så kan du PMa mig så fixar jag fram länkar för vill inte bomba sönder denna tråd!

Sniggel
2013-03-05, 16:16
Du blir hungrig av styrketräning säger du? Jag känner igen det där även om jag inte har några problem av det.
Tränar du konditionsträning? Jag är själv en sådan som blir mindre hungrig konditionsträning (framförallt om jag gör det på fastande mage, konstigt nog). Så paradoxalt nog om man jämför en dag då jag styrketränar meden när jag konditionstränar - så på styrkedagen vill jag äta mer kalorier trots att jag spenderat mindre och på konditionsdagen vill jag äta mindre trots att jag spenderat mer. Dessutom brukar konditionsträningen hjälpa till med att hålla mentalt fokus.
Om du inte testat att konditionsträna tycker jag du ska ge det ett försök. Kanske kan det fungera liknande för dig och vara ett extra verktyg för att hålla kolla på kalorierna.

Haiwan
2013-03-05, 20:48
Jag förstår hur du känner... Så som jag uppfattar det så har en "fetish" för sötsaker som jag har. Du måste lösa det problemet själv genom att välja bort dessa från ditt liv. Du behöver någon som pushar dig.

1. Skippa all läsk. Känner du otroligt sug kör på cola zero/light (Max tre burkar under en vecka)

2. Börja äta keso med banan i mellanmål.

3. Börja med powerwalks på morgonen alla vardagar. Du går snabb takt i en hel timma. Du vaknar på morgonen äter ingenting och innan du går ut sveper du in en kopp svart kaffe det öker förbränningen. Efter powerwalken käkar du en bra frukost 3ägg 2-3 knäckebröd(sport+).

4. Drick mer kaffe max två koppar om dagen förutom den på morgonen innan powerwalken.

5. Gå på gym 4-5 dagar i veckan. Max 1 timmas träningspass. Du kör intensivt 45 sek vila mellan varje pass. För att motivation köper du Pwon Craze (använd inte produkter i längre 4 veckors kur).

6. Köp proteinpulver. Protein pulvret ska innehålla flera sorters proteiner. Tex vassle-, casein-, äggproteiner. De är goda och mättande släcker hungern och sötsuget.

7. BELÖNA DIG SJÄLV, DET MOTIVERAR TRO MIG! Varje söndag köper du en fet pizza och en prinsess tårta. Måste du ha läsk till det så ska det vara sockerfritt.

Om jag kommer på något mer senare så editar jag texten.

Lycka till!

Nisseg
2013-03-05, 21:16
Jag förstår hur du känner... Så som jag uppfattar det så har en "fetish" för sötsaker som jag har. Du måste lösa det problemet själv genom att välja bort dessa från ditt liv. Du behöver någon som pushar dig.

1. Skippa all läsk. Känner du otroligt sug kör på cola zero/light (Max tre burkar under en vecka)

2. Börja äta keso med banan i mellanmål.

3. Börja med powerwalks på morgonen alla vardagar. Du går snabb takt i en hel timma. Du vaknar på morgonen äter ingenting och innan du går ut sveper du in en kopp svart kaffe det öker förbränningen. Efter powerwalken käkar du en bra frukost 3ägg 2-3 knäckebröd(sport+).

4. Drick mer kaffe max två koppar om dagen förutom den på morgonen innan powerwalken.

5. Gå på gym 4-5 dagar i veckan. Max 1 timmas träningspass. Du kör intensivt 45 sek vila mellan varje pass. För att motivation köper du Pwon Craze (använd inte produkter i längre 4 veckors kur).

6. Köp proteinpulver. Protein pulvret ska innehålla flera sorters proteiner. Tex vassle-, casein-, äggproteiner. De är goda och mättande släcker hungern och sötsuget.

7. BELÖNA DIG SJÄLV, DET MOTIVERAR TRO MIG! Varje söndag köper du en fet pizza och en prinsess tårta. Måste du ha läsk till det så ska det vara sockerfritt.

Om jag kommer på något mer senare så editar jag texten.

Lycka till!

Mycket broscience och dåliga förslag. Hitta ditt eget sätt, det går inte att kopiera någon annans. Allt sitter i självdisciplin, det finns inga genvägar.

Lillvego
2013-03-05, 21:52
Jag förstår hur du känner... Så som jag uppfattar det så har en "fetish" för sötsaker som jag har. Du måste lösa det problemet själv genom att välja bort dessa från ditt liv. Du behöver någon som pushar dig.

1. Skippa all läsk. Känner du otroligt sug kör på cola zero/light (Max tre burkar under en vecka)

2. Börja äta keso med banan i mellanmål.

3. Börja med powerwalks på morgonen alla vardagar. Du går snabb takt i en hel timma. Du vaknar på morgonen äter ingenting och innan du går ut sveper du in en kopp svart kaffe det öker förbränningen. Efter powerwalken käkar du en bra frukost 3ägg 2-3 knäckebröd(sport+).

4. Drick mer kaffe max två koppar om dagen förutom den på morgonen innan powerwalken.

5. Gå på gym 4-5 dagar i veckan. Max 1 timmas träningspass. Du kör intensivt 45 sek vila mellan varje pass. För att motivation köper du Pwon Craze (använd inte produkter i längre 4 veckors kur).

6. Köp proteinpulver. Protein pulvret ska innehålla flera sorters proteiner. Tex vassle-, casein-, äggproteiner. De är goda och mättande släcker hungern och sötsuget.

7. BELÖNA DIG SJÄLV, DET MOTIVERAR TRO MIG! Varje söndag köper du en fet pizza och en prinsess tårta. Måste du ha läsk till det så ska det vara sockerfritt.

Om jag kommer på något mer senare så editar jag texten.

Lycka till!

Sluta. TS, följ inte råden ovan, hämtade från Aftonbladet hälsa eller motsvarande. Langster och andra har gett goda generella råd några kommentarer längre upp. Läs runt på forumet men tro inte det första du läser, lär dig att sålla bland råd och rön. Grubs klassiska deffguide kan vara en bra början.

Det finns mat som mättar men fortfarande är energisnålt. Lär dig att bryta klassiker som att alla mål måste ha pasta och att allt som inte ska bli för torrt måste ha grädde. Ju mer du läser desto mer kommer du lära dig! Bara för att, min middag som jag åt vid 17 och fortfarande inte gjort mig hungrig:
Kycklingfilé, broccoli, rostade wookgrönsaker, ägg och kvarg. Att våga använda kryddor och exempelvis vitlök kan göra dessa ingredienser till något fantastiskt gott!

Lycka till!

Gpajpen
2013-03-05, 23:35
Du har ett starkt beroende. Liknar min rökning. Sluta vara rädd för att vara hungrig, se det som positivt "nu blir jag av med fett och är ett steg närmare mot att bli lycklig!"

unit731
2013-03-06, 00:34
Ok, vad hände med mitt inlägg om efedrin? Efedrin är varken är narkotikaklassat eller dopingklassat, så varför försvann mitt inlägg?

linnh
2013-03-06, 08:41
Du skriver att läkarna inte hjälper dig och att det inte är psykiskt. Men jag tror du måste öppna ditt sinne lite, det är lätt att "skylla på" att man är hungrig för att slippa ta tag i den psykiska biten där problemet allt som oftast ligger.
Jag har själv gått igenom en lång viktresa med en jävligt skev syn på mat och jag kan säga att den riktiga förändringen skedde inte först jag tagit tag i min syn på mat och konstaterat att jag faktiskt hade problem med det. Jag skulle verkligen rekommendera dig att söka hjälp. Kognitiv beteénde terapi har visat ha stor effekt hos personer med matmissbruk. Är det så att du tycker läkaren/terapeuten/whatever inte förstår dig eller hjälper dig, Byt bara person, kan vara personkemin som inte stämmer. Det är the right way to go!! Kan även tipsa lite om www.varstafeta.shapemeup.se Det är en tjej som själv jobbat mycket med matmissbruk och tankar kring mat, kolla långt bak i arkiven så hittar du massor av bra inlägg.
Slutligen, ge fan inte upp. Det kommer vara så stört värt det när du väl lyckas, och det kommer du göra!!

Morty
2013-03-06, 15:11
Ok, vad hände med mitt inlägg om efedrin? Efedrin är varken är narkotikaklassat eller dopingklassat, så varför försvann mitt inlägg?


Efedrin står på WADA:s dopinglista över förbjudna medel inom idrotten. Livsmedelsverket har utfärdat en varning på grund av den allvarliga hälsofaran med dessa preparat. Trots förbud förekommer det att efedrin finns tillsatt i kosttillskott och bantningsmedel som säljs via Internet och via hälsokostbutiker.

Skriv synefrin istället.

OnT Börja med triathlon :]

Eldhroka
2013-03-06, 18:03
Det är inte farligt att vara hungrig.

WahWillDuh
2013-05-28, 09:47
Det är inte farligt att vara hungrig.

Om man drar i sig 2 tårtor och en halv påse chips och sedan ändå är hungrig så är det jävligt farligt jo.

luckyboi
2013-05-28, 10:19
Om man drar i sig 2 tårtor och en halv påse chips och sedan ändå är hungrig så är det jävligt farligt jo.

Jag tror att det här är ett grundläggande problem, du har för lätt tillgång till väldigt kaloririk mat som mättar extremt dåligt. Hade du ätit samma mängd kalorier i kyckling och potatis skulle du bli mätt för en vecka framåt.

Ta upp problemet med dina föräldrar, så länge du har fulla skafferiet med chips/godis/kakor/whatever kommer du aldrig bli kvitt dessa ätorgier. Är man hungrig så börjar man inte steka kyckling, då tar man första bästa godsak man hittar i kylen. Bara själva tanken på att det finns tårta i kylen hade satt igång hunger hos mig själv.

Doolie
2013-05-28, 10:39
Ät bara grönsaker, vill se dig käka ett överskott av broccoli ;)

Oddish
2013-05-28, 14:10
7. BELÖNA DIG SJÄLV, DET MOTIVERAR TRO MIG! Varje söndag köper du en fet pizza och en prinsess tårta. Måste du ha läsk till det så ska det vara sockerfritt.

Troll? *screwy*

toalettmysaren
2013-05-28, 16:05
Många fina inlägg här och bra tänk, så tänker inte ställa mig och rapa upp det som redan sagts utöver att du måste lösa det egentliga problemet, att du går upp mitt i natten och smäller i dig så mycket mat har inget med hunger att göra. Inget vatten inte annars skulle räcka för.

jag hejar på dig op, du fixar det här!

Enblom
2013-05-28, 19:35
Det är inte farligt att vara hungrig.

+1

Men tror som många sagt att det inte är hungern som är ditt problem igentligen.

kelice
2013-05-29, 06:10
Nyckeln är att äta sånt som fyller magen, men innehåller lite kalorier.

Broccoli/blomkål som redan nämnts. Om du gillar potatismos, testa att koka blomkål sen mixa det. Det blir ganska likt potatismos, en skvätt lågkalorimjölk kan göra det ännu bättre. Du kan även blanda ner broccoli, kryddor mm.

Alla typer av grönsaker är kalorisnåla, därför rekommenderar jag att göra olika sallader. Kycklingsallad/tonfisksallad..... Se till att maträttens "volym" blir stor genom att ha väldigt mycket grönsaker i. Förstör inte salladen med en en onyttig dressing bara.

Nyttig pannkaka: mixa äggvita och banan, stek i lite fett

Konditionstränar du? När hungern är jobbig, kan du gå ut på en löprunda. Efter avslutat konditionspass är jag aldrig hungrig, även om jag var lite hungrig innan.

Hoppas detta kan hjälpa. Jag tycker även att när man gått en vecka och skött kosten rätt, är det mycket lättare att fortsätta. Så ta dig igenom första veckan bara, så kommer du inte vilja förstöra din "streak" och fortsätta äta bättre.

Kämpa på!!!! :)

Bryggan
2013-05-29, 08:12
Det som oroar mig är att TS bara försvann! Kan du inte bara skriva "k" eller ngt.

Raschmus
2013-10-14, 15:42
bump, hur gick det??

Nephelite
2013-10-14, 16:19
Vill stärka det andra har skrivit, snarare än att skriva något eget eller försöka vinkla det för att framstå smart.

Du har ett psykiskt (låter så jävla hårt.. men ha lite självdistans till det :) ) Problem.

Du har hamnat i en loop där hungern triggar en beroendeframkallande reaktion som du har FÖRLORAT KONTROLLEN ÖVER. Du måste verkligen inse att det har gått så långt att du inte har kontroll över det - hungern äter ÅT dig, det är inte du som styr längre -

Och det här behöver du proffessionell hjälp med för att ta tillbaka kontrollen och "lära om hjärnan" det är ingenting någon på forumet kan lösa åt dig med en dietplan eller "5 smarta tips för att gå ned i vikt!"

Så slappna av =) inse att du har ett problem och att det finns hjälp, prata med dina föräldrar ordentligt! Det är verkligen inget att skämmas för eller så och att du skriver på forumet och berättar visar att du är mogen nog att ta ansvar för ditt beteende.

Du har antagligen en ganska kämpig men rolig resa framför dig. Du kommer lära dig MASSOR och få djupare förståelse för hur du fungerar och hur mat fungerar antagligen mycket bättre än folk som flamsar runt med fitnesstermer hit och dit ! =)


Jag vill passa på att önska dig all lycka och att du tar dig ur mönstret. Men första är att erkänna att du har ett matberoende och att det beroendet har gått så långt att det kontrollerar hur då mår i alla livssituationer!!

Du kommer komma ur det och känna att DU bestämmer och det är något som är värt att satsa på!! Lycka till :)

begt
2013-10-14, 16:36
Steg 1. Sluta dieta. Du får finna dig i att väga 99 kg ett tag. Det är hur som helst långt ifrån 142 kg. När du väl fått kontrollen över dina känslor kan du börja gå ned långsamt. Det är ingen idé att försöka göra något svårt gång på gång och misslyckas konstant. Skapa små delmål och stärk ditt självförtroende. Även små framgångar känns oändligt mycket bättre än misslyckanden.

Kämpa inte för att gå ned i vikt, kämpa för att behålla vikten istället. Då kommer hungern inte bli alls så stark som när du dietar under 90% av tiden.

I kostväg så är det viktigt att undvika socker i princip helt. Skippa också bröd och annan lättäten mat. Drick gärna kaffe. Ät rikligt med protein. Glöm inte nyttiga fetter (t.ex. avokado, lax). Se till att du inte har näringsbrist.

Men börja inte med kostförändringarna på ett ohållbart sätt. Ta det steg för steg.

Sen så borde du gå på någon rådgivning. För du har mest sannolikt inte problem med maten i sig. Du har olustkänslor som du dövar genom att äta. Antagligen har du också vant dig vid att ligga på högt blodsocker, som gör att du vid minsta dipp känner dig hungrig.

Känner du dig ensam eller vilsen i livet (alt. har något annat som trycker dig) så löser du det inte genom att ta kontroll över kosten. Att du saknar kontroll över kosten är bara ett symptom på att du mår dåligt på ett annat sätt mest troligt.

erectorpili
2013-10-14, 22:03
Ghrelin eller leptin problem?

Jacob Smith
2013-10-14, 22:06
Det gäller att inte tänka så mkt på det, utan bara att köra

Onigiri
2013-10-16, 08:13
Känner igen mig som hetsätande, bottenlöst ex-fetto. Dock sitter den där matglada tjockisen kvar längst bak i långtidsminnet som gärna gör som dig igen med tårtor och allt möjligt.

Vet inte hur jag kom ur det riktigt men väldigt mycket träning, mycket fokus på träning och inget annat, kaloriräknande ända ner till sockerfri ketchup och gurk-nivå för att kunna pressa ner så mycket som möjligt i måltiderna (kokt kycklingfilé, broccoli gurka/tomat/sallad och 1-2 kokta ägg och sjuka mängder örtsalt för att nästan med flit uppnå magont) i en extremt överfylld bunke jag helt omöjligt skulle klara idag, då det övertid (1-3 år) bara gav med sig själv.

Gjorde jag det inte kunde det mycket väl bli ett "fuck it" och köpa ben&jerrys och pizza och kanske något mer (messmör-mackor eller liknande efteråt, trots att man ätit sitt behov för hela dagen, plus lika jävligt dagen därpå, varpå ångesten kommer att man orkar köra exemplariskt 90% sen bara flippar man ur totalt.

Vet inte riktigt men jag körde hur som med idiothöga volymer på måltiderna, så kalorisnålt som möjligt, som sakta men säkert avtog och man fann en normal balans efter några år på både mat och träning.

Kan det vara så att du inte har något tålamod för att nå till det resultat du verkligen önskar, att du inte orkar stå ut helt enkelt?

(Det kan ju ha någon annan orsak, sjukdom/brist eller vad som. Dra iväg till VC och förklara och gör lite provtagningar för säkerhets skull)

mTOK
2013-10-16, 10:11
du kankse borde se över din diet, minska på kolhydrater och uteslut socker.
Öka istället protein intaget.

Det borde hjälpa, dock säkert jobbigt i början.

shut teh face
2013-10-18, 06:01
Oj.

Det är svårt att ge tips, alla är olika.

Min resa är iaf att jag också vägde 140 kg när jag var 16 år, innan och efter det så har jag testat så sjuuuuukt mycket olika saker och det har ALDRIG funkat - har gått upp igen.

Lösningen var träning, jag hade inte tränat seriöst innan, bara promenerat och sådan skit. Jag började med styrketräning och kondition.

Jag drabbas av tristess lätt, och då gör jag som du gör ungefär, men tränar jag varje dag så håller det sig borta. Jag kör gym 4 dagar i veckan och kondition de andra.

Men som sagt, alla är olika, det är omöjligt att veta vad som funkar för just dig.

Gibbs
2013-10-18, 08:48
Tror någon skrev det tidigare, det handlar mer om varför du äter än vad du äter. Löser du inte det problemet är resten bara tillfälliga nödlösningar

Onigiri
2013-10-18, 08:49
Oj.


Lösningen var träning, jag hade inte tränat seriöst innan, bara promenerat och sådan skit. Jag började med styrketräning och kondition.

Jag drabbas av tristess lätt, och då gör jag som du gör ungefär, men tränar jag varje dag så håller det sig borta.
.Fan, precis så!

Ungkarlsliv
2013-10-21, 11:07
Har/är själv i den sitsen du är i, finns dokumenterat i leangains-tråden när jag käkade 5kg mat i en sittning bestående av ris och nötkött, var hungrig igen 4-5h efter det. Det var dock planerat och ingen spontan hetsätning men har haft precis som du innan. Sök hjälp ! Man måste få hjälp med att inse att det är DU som har kontrollen över dig själv och din kropp oavsett vad din mage skriker efter. Det är lätt att skriva och säga men har man aldrig upplevt det fullt ut blev det en fruktansvärt stor aha upplevelse när man verkligen inser detta till fullo.

En annan sak är sömn, kan inte pressa på det här tillräckligt mycket, när jag började sova typ 21 till 05 istället för 01-09 blev det en sjukt stor skillnad på hur pigg och koncentrerad jag kände mig med både studier och andra aspekter i livet, det gör också att man blir mindre dumsugen på saker. Vaknar man sent vill man bara trycka i sig massa mat för att piggna till.

Dooxy
2013-10-22, 12:41
ät snål mat... 300 gram frysta grönsaker och 400g äggvita det är desamma som två små Snickers bars.
Väger du runt 100kg ska du äta ca 3000 kalorier om dagen om du tränar 3-5 dagar i veckan.

Så lycka till att få i dig 300g frysta grönsaker och 400g äggvita = 7,5 måltider om dagen tro mig du kommer inte palla äta så mycket 
Så hunger ska inte va ett problem, det handlar om att du ska äta mat med volym! Näringsrik mat men! Kalori fattigt och då blir det mycket grönt på talriken!
Ska måste du börja väga maten och logga den så att du vet hur mycket du får i dig.

Vet man hur man gör kan man äta glass 7 gånger i veckan ock en då fåt ett 6-pack det är inte så svårt som folk tror. Jag vet jag va som du 2012-08-05 vägde jag 145kg 27 år gammal idag väger jag 100kg blankt och har fortfarande att ta av, jag äter Burgerking 2 gånger i veckan och lite glass här och där ! men trots de ser jag bara mer och mer deffad ut! Allt handlar om kalorier in och kalorier ut!

Är du seriös och känner att du skulle ge det en chans och orkar väga din mat varje dag så hjälper jag dig.
Dra mig ett PM så kan jag adda dig på skype så kan du få lite länkar och tips hur du ska gå tillväga.

Nutrid
2013-10-22, 13:08
ät snål mat... 300 gram frysta grönsaker och 400g äggvita det är desamma som två små Snickers bars.
Väger du runt 100kg ska du äta ca 3000 kalorier om dagen om du tränar 3-5 dagar i veckan.

Så lycka till att få i dig 300g frysta grönsaker och 400g äggvita = 7,5 måltider om dagen tro mig du kommer inte palla äta så mycket 
Så hunger ska inte va ett problem, det handlar om att du ska äta mat med volym! Näringsrik mat men! Kalori fattigt och då blir det mycket grönt på talriken!
Ska måste du börja väga maten och logga den så att du vet hur mycket du får i dig.

Vet man hur man gör kan man äta glass 7 gånger i veckan ock en då fåt ett 6-pack det är inte så svårt som folk tror. Jag vet jag va som du 2012-08-05 vägde jag 145kg 27 år gammal idag väger jag 100kg blankt och har fortfarande att ta av, jag äter Burgerking 2 gånger i veckan och lite glass här och där ! men trots de ser jag bara mer och mer deffad ut! Allt handlar om kalorier in och kalorier ut!

Är du seriös och känner att du skulle ge det en chans och orkar väga din mat varje dag så hjälper jag dig.
Dra mig ett PM så kan jag adda dig på skype så kan du få lite länkar och tips hur du ska gå tillväga.

Äter man bara grönsaker och äggvitor så får man inget fett i kosten så se upp med för tips du kommer med.

Sedan så är kalorier inte allt som räknas, speciellt inte när man försöker hålla formen långsiktigt.

Så jävla less på denna simplifierade syn av hur kost fungerar

smeander
2013-10-22, 15:13
Hej..

Jag är 17 år gammal och vägde i början av 2012 142 kg. Med hjälp av läkare har jag lyckats ta mig ned till 99 kg (idag, gått ner ännu mer men gått upp sen) men sedan slutet av september jag haft extrema problem med hungern och inte lyckats ta mig ned mer. Läkarna har sagt att jag bara måste stå ut med hungern men det går inte..

Låt oss ta ett exempel på min hunger (som dessutom förvärrades sedan jag började med styrketräning för att behålla muskelmassa): innan jag började gå ned i vikt så hade jag A i 90% av alla ämnen i skolan. Sedan viktnedgångens start har majoriteten av alla ämnena gått ned till E/F på grund av extrema koncentrationssvårigheter orsakade av hungern. Jag kan ligga på kaloriöverskott och ändå vara hungrig nuförtiden, men hungern minskas så pass så att jag kan koncentrera mig bra och mina betyg har återigen gått upp nu på senaste tiden.

Jag avundas personer som säger att de inte kan få i sig mer än 10 köttbullar osv eller mer än en tårtbit. Ibland glömmer jag helt enkelt bort mig (eller förtrycker det själv att jag mste ned i vikt) och till exempel på min födelsedag så hade min mamma köpt två tårtor kvällen innan. Jag vaknade mitt på natten av hunger och vad gjorde jag? Jag åt en av de 24-bitarsstora tårtorna (prinsess) samt en halv chipsförpackning och jag gick ändå och lade mig hungrig en timme senare.

Ett annat exempel som fick mig att söka mig till er är det som inträffade nyss. Jag blev hungrig och glömde (eller förtryckte) bort mig att jag är tjock. Helt sonika trycker jag i mig 1kg mammas köttbullar (40 köttbullar) tillsammans med 750gr kokt potatis och enorma mängder lingonsylt (tredjedel av 500gr burk).

Imorse åt jag 5 toastmackor (10 pågen toast-bröd (750kcal i 10 st), 45 ostskivor samt smör på varje) tillsammans med tre glas mjölk.

Jag brukar ha dessa dagar ibland och de följs alltid av nio-tio dagars plågsamma dagar med kcalunderskott (mellan 300-800 underskott), ibland fler dagar och ibland högre underskott. Grejen är att jag fortfarande efter att ha ätit det där plågas av hunger just nu.

Jag har prövat allt, GI, LCHF, sex måltider, tre måltider, sju måltider, periodisk fasta, allt! Inget råder bot på min hunger. Höga kolhydratintag, låga, höga fettintag, låga, höga proteinintag, låga osv. osv. Skollunchen ifrån fredags var 10 potatisar med 12 kycklingfiléer (fördelat på tre portioner) och jag satt med kurrande mage på lektionen efter. Inte bara kurrande som kanske har med magen att göra, nej, jag var hungrig!

Hungern går ut över allt jag gör. Jag kan avsluta ett styrketräningspass med en stor pizza de värsta dagarna. Gjorde hamburgare igår t.ex. på 300gr biffar med max friscobröd. Åt totalt 2.5 st, 2.5 eftersom att min bror gjorde två 150grammare till sig och han orkade inte den andra.

Inte bara är det psykiskt och fysiskt påfrestande, det är också ekonomiskt påfrestande. Mitt studiebidrag varje månad går till mat. Jag köper inget annat än mat för alla pengar jag får. Jag får mycket mat hemma och i skolan men jag måste ändå fylla ut det med mer mat för att kunna minska hungern.

Jag vet, lång trådstart för en liten fråga, men vad kan jag egentligen göra för att dämpa hungern? Jag har under det senaste året känt mig mätt på riktigt en gång - julafton. Vart hos min mormor och då åt jag minst 500gr nötkött, potatis, köttbullar (minst 30), prinskorvar (minst 20), enorma mängder godis (flera hekto), en chipspåse, kopiösa mängder läsk, fyra-fem mackor, stora mängder sallad och det är bara början.

Jag ger nu exempel av de värsta dagarna, dagarna som inte ser ut som ovan (90%) spenderas dietande för att kompensera för ovanstående beteende. De dagarna (90%) är de värsta som finns. Jag brukar stanna hemma på dessa dagar, trots att jag bara ligger på 700kcal underskott. Jag dricker 5-6liter vattne om dagen för att sänka hungern men det funkar i någon minut eller två. Sen hungrig igen.

Jag kom som lägst ner till 80kg och såg ut precis som jag ville se ut, men hungern orkade jag inte av. Gick in i en "bulk" som slutade med att jag gick upp till dagens vikt på någon månad.

Finns det lagliga substanser som dämpar hunger? Synefrin? L-karnitin? Läkarna hjälper mig inte och det är inte psykiskt - det säger jag er!

Ät bättre mat och dela upp den bättre över dagen, näringstajming kan fungera bra. Träna mer = mer mat, kör 2 stenhårda pass om dagen så får du äta mer.

Aljo
2013-10-23, 21:05
Flytta hemifrån om du kan, även om det inte är "dags" ännu för det kan bli din räddning tror jag. Min bror har tappat 35kg just på grund av miljöombyte, och han äter betydligt sämre mat nu men det handlar ju om energiintaget om energiförbrukningen.

Det har verkligen räddat honom ur den värsta farozonen när det gäller hans hälsa. Du kommer då handla maten själv, och på så sätt förhoppningsvis undvika frestelser lättare då jag tror det är lättare att säga nej i en butik än hemma när det väl står i kylen/skafferiet. Jag antar att dina föräldrar inte förstår problematiken med att ha god och onyttig mat hemma för någon som inte kan kontrollera sig när det står framför en.

Och försök att hitta på saker som inte kretsar kring mat, det är ju oftast när man har tråkigt man kanske äter för att det är "kul". Det är iallafall så jag upplever det. Spela tv-spel eller vad som helst, någon som stimulerar så pass att tankar på mat försvinner för jag tror inte det är "riktig" hunger du känner. Jag har själv haft liknande problem i perioder men har inte låtit dem gå överstyr.

Hoppas detta är idéer du kan fundera över, för nästan alla våra beteendesätt är kopplat till den miljö vi vistas i.

Mvh, Aljo.