handdator

Visa fullständig version : Hjälp önskas inför "Beach 2013"


OddWorld
2013-03-04, 15:32
Hej.

Önskar tips och råd för att nå mitt mål, har varit aktiv idrottare fram till 20års ålder, (ishockey, fotboll, innebandy, styrketräning) är nu 33år. senaste 10-13 åren har det bara blivit lite sporadisk träning då och då.

Då jag var väldigt aktiv innan jag blev "stillasittande framför datorn" (Tränade 2ggr per dag 5 dagar i veckan, vägde då ca 75kg) så har ju detta givetvis lett till oönskad viktuppgång, som värst var det för ett år sedan då jag bestämde mig för att ta tag i det hela, vägde då ca 105kg på 175cm.

Tränade då hårt i 4månader, mest löpning(jogg) och crosstrainer, även lite innebandy, och gick ner 15kg

Då jag aldrig varit något för löpning, så gick passen succesivt mer och mer över till styrketräning.

Så i dagsläget ser en typisk vecka av träning ut såhär:

Mån: Styrketräning (morgon 1h br/ax/ma)
Tis: Intervall löpband eller crosstrainer (morgon 40min)
Ons: Styrketräning (morgon 1h bi/tr/ry) Innebandy (kväll 1.5h)
Tor: Vila
Fre: Styrketräning (morgon 1h br/ax/ma) Innebandy (kväll 1.5h) nästa vecka
påbörjas med bi/tr/ry så varannan vecka körs grupperna 2ggr under veckan)
Lör: Vila
Sön: 7-10km jogg om det inte finns andra helgaktiviteter planerade.

Nu när våren vankas så kommer det förmodligen bli 2 pass extra med jogg (kör ca 10km a 60min varje gång)

Jag äter ganska normalt, klarar mig bra utan godis och dricka, kan väl bli på helgen att man äter lite av t.ex chips när familjen har "helgmys"

Under veckorna ser en normal dag ut såhär:

Frukost 07:30: ca 200g kvarg, blandad med ca 150g 10%ig grekisk yoghurt
Lunch 11:30: matlåda med gårddagens mat, normalt av ris/pasta/potatis med kyckling/falukorv/kött/köttfärs eller liknande "barnmat" då jag har 3 barn.
Middag 18:00: vardagsmat av ris/pasta/potatis med kyckling/falukorv/kött/köttfärs
Kvällsmat: oftast endast något glas vatten, eller lite kvarg om jag känner mig hungrig.

Det jag önskar hjälp med, eller synpunkter på, är hur jag utifrån ovanstående träning/kost på bästa möjliga sätt nå min målvikt på 80kg innan juli (väger nu ca 89-90kg)

Jag har läst igenom deffguiden och tycker den är bra, men jag har nog ingen direkt lust med att börja väga varje gram jag äter, utan jag får försöka tänka mig för så jag inte äter onödigt mycket istället, och träna lite hårdare. de första 15kg gick ju enkelt, men det märks nu att det bara blir svårare och svårare att ta mer kg.

Det kanske är något jag kan eller bör lägga om träningsmässigt, som ni som är proffs ser direkt för att hjälpa det hela på traven?

Tack för ett bra forum.

Bild:
https://dl.dropbox.com/u/34669526/bild.jpg

Kvicksilver
2013-03-04, 15:56
Lägga om något träningsmässigt finns det väll ingen anledning till. Fettet bryr sig inte om vad du tränar eller i vilken ordning.
Du har så hög träningsmängd att det knappast kan vara aktuellt att öka den mer.
Kvarstår altså bara en sak att göra: Äta mindre.

tjing
2013-03-04, 16:02
Ser rätt okej ut träningsmässigt så länge du inte blir sliten av det.

Jag orkar inte skräddarsy det mer än så. I så fall får du höra av dig för konsultation.

OddWorld
2013-03-04, 16:54
Okej, får försöka äta mindre :) jag känner mig inte sliten av träningen så jag kör på som jag gjort senaste 6mån då! Förhoppningsvis så ger det resultat.

Tack för era svar!

OddWorld
2013-03-06, 08:13
Hur mycket vatten dricker ni normalt en dag under deff? finns det några fördelar eller nackdelar med att dricka mycket / lite vatten?

OddWorld
2013-04-25, 07:58
Hej!

Lite resultat har det gett, inte helt orimligt med 80kg till semestern. 7v kvar.

174cm
http://www.pictures.se/bilder/RA2wq.jpg

Pahwn
2013-04-25, 08:10
Hur mycket vatten dricker ni normalt en dag under deff? finns det några fördelar eller nackdelar med att dricka mycket / lite vatten?

Jag dricker runt 3-4l/dag, dricker man för mycket vatten så kan det väl bland annat leda till t.ex. övervätskning och saltrubbning. Sen när man börjar komma upp i 7-8l så är det väl inte alltför ovanligt att man kan drabbas av hyponatremi, som kan vara dödligt. Finns säkert tusen saker till, men inget jag kommer på så här på rak arm :)

Pretorian
2013-04-25, 08:15
Hej!

Lite resultat har det gett, inte helt orimligt med 80kg till semestern. 7v kvar.

174cm
http://www.pictures.se/bilder/RA2wq.jpg

Ser ju bra ut! Kul. Du verkar inte behöva någon hjälp ivarjefall. (är själv småbarnsförälder i din ålder... typ)

OddWorld
2013-04-25, 11:47
Jag dricker runt 3-4l/dag, dricker man för mycket vatten så kan det väl bland annat leda till t.ex. övervätskning och saltrubbning. Sen när man börjar komma upp i 7-8l så är det väl inte alltför ovanligt att man kan drabbas av hyponatremi, som kan vara dödligt. Finns säkert tusen saker till, men inget jag kommer på så här på rak arm :)

Det blir nog något liknande här också, runt 3-4L om dagen.

OddWorld
2013-04-25, 11:56
Ser ju bra ut! Kul. Du verkar inte behöva någon hjälp ivarjefall. (är själv småbarnsförälder i din ålder... typ)

Gick ju något lättare när ni fick mig att inse att jag var tvungen att äta mindre, det hade inte varit så uppenbart för mig tidigare.(är inte mycket man behöver äta för att komma upp i 1580kalorier) :-) och ju fler kg jag går ner, desto mindre får jag äta, eller träna mer. så det blir jäkligt tufft :)

Jag väger inte maten ännu, men jag "uppskattar" och fyller i shapeup appen för iphone, och det märks tydligt på vågen när jag legat enligt appen ca 1000 kalorier under om dagen, och när jag legat över så står det still.
På detta viset har jag fått ett litet bättre humm om vad jag stoppar i mig ger, plus att jag kollar lite bättre på förpackningarna hur mycket kalorier olika saker innehåller.

En sak som jag funderar på ang FFM på mina mätningar, är det så att jag tappat ca 2.5kg muskler på 3månader eller är det annat med också?

Tack för era svar!

Latissimus Dorsi
2013-04-25, 11:59
Även vatten vätska etc räknas in som FFM så skulle inte tro du tappat 2.5kg muskler. Tror nog din muskelförlust varit minimal.

OddWorld
2013-04-25, 12:12
Även vatten vätska etc räknas in som FFM så skulle inte tro du tappat 2.5kg muskler. Tror nog din muskelförlust varit minimal.

Ok bra :)

OddWorld
2013-04-29, 20:29
just nu ca 85kg som sagt, 80 inom 6-7v är målet. tror ni det räcker sen så jag kan ägna mig åt att ligga på balans och träna på?
Enligt mätning ca 22% fett just nu, bör stämma va? vilken procent hamnar jag på ungefär om jag går ner till 80?
Mvh
https://dl.dropboxusercontent.com/u/34669526/Sk%C3%A4rmklipp2222.JPG

Simonfrisk
2013-04-29, 23:03
Ät nyttigt, mindre mängder & träna rätt.
Lägg in lite cardio pass för vikten skull om du vill det, men de är för mestadels maten som avgör hur din form kommer se ut & ändras. :)

Kör hårt.