handdator

Visa fullständig version : Diagnoser


Raschmus
2013-03-04, 09:04
Hej!

Lite spinoff på tråden "Bara jag [...]".

Här diskuterar vi faktiska fastställda diagnoser eller bokstavskombinationer man själv tror att man har man inte fått fastställt av fler än sin omgivning.

* Vad har du för speciella egenskaper?
* Hur yttrar det sig i vardagen?
* Vad gör du åt det?
* Trivs du eller är det jobbigt?
etc etc



Som trådskapare kan jag börja:

Har fått diagnos germafobia (bacillskräck). Var jobbigare innan på olika sätt. Strävigast var när "fel" människor kollade på min mat, kunde då inte äta och fick spykänsla i hela kroppen. Jobbigt var det ju att man inte åt men jobbigast var att jag kände mig så elak som omedvetet dömde ut och äcklades av folk. Annars var det inte kunna ta i offentliga handtag, kräkas om "fel" människa exempelvis snöt sig etc

Nu för tiden är det mycket bättre. Mest att jag mår dåligt om någon exempelvis äter chips/ostbågar och inte tvättar sig med varmt vatten och tvål (men det räcker förhoppningsvis med någorlunda hygienkrav för att äcklas av det).

Det som hjälpte var att jobba sanering med en fet, vidrig förman som fes i ens ansikte och snöt sig vid middagsbordet. Eftersom jag jobbade 12timmars pass blev jag ju till slut så jävla hungrig att man bortsåg från hans svinerier och åt ändå. Nu garvar jag nästan åt hans svinerier men då hade jag verkligen kunnat skuldsätta mig i miljonbelopp för att lagligt få skjuta honom i huvudet.


Sen har jag egenställda bokstavskombinationer med tvångstankar o annan skit.

Er tur! Hoppas på ett spann mellan seriösa faktiska diagnoser och roliga egenkomponerade bokstavskombinationer.

Raschmus
2013-03-04, 15:36
Nobadii? :confused:

Sniggel
2013-03-04, 17:40
Tyvärr jag är tråkigt normal :)
Men misstänker att vi har en del diagnoser på kolo.

WHITEFOLKS
2013-03-04, 17:48
Jag kan tänka mig att jag har någon sorts aspergers/adhd/högpresterande autism. Jag är rätt smart (men inte ödmjuk), har svårt att koncentrera mig, gillar att analysera saker och svårt att släppa saker som är "fel".

Jag är snäll och harmlös men dålig på att interagera med folk på ett bra sätt.

ShippEn
2013-03-04, 17:51
Jag kan tänka mig att jag har någon sorts aspergers/adhd/högpresterande autism. Jag är rätt smart (men inte ödmjuk), har svårt att koncentrera mig, gillar att analysera saker och svårt att släppa saker som är "fel".

Jag är snäll och harmlös men dålig på att interagera med folk på ett bra sätt.

Låter lite som en själv men tror inte att det är kopplat till aspergers/adhd/högpresterande autism. Tror mer att det endast ligger i personligheten.

Okej
2013-03-04, 17:52
jag har tourettes FUCK YOU ERA #!€€€"#.. ehm.. jag menar, skönt att kunna prata om det :)

WHITEFOLKS
2013-03-04, 17:56
Låter lite som en själv men tror inte att det är kopplat till aspergers/adhd/högpresterande autism. Tror mer att det endast ligger i personligheten.

Är säkert möjligt men jag har även introverta och svårt att socialt finlira med folk. Iofs så ska man väl som aspie ha svårt att förstå folk också vilket jag inte tycker att jag har.

Olegh
2013-03-04, 18:03
Det är fel på mig på så många olika sätt så en diagnos skulle inte säga särskilt mycket. Hade jag sökt hjälp hade man förmodligen börjat med att kalla mig deprimerad.

mangemani
2013-03-04, 18:23
asperger syndrom

i min ungdom, då det ej fanns någon diagnos på det, så kunde det ibland vara jobbigt, både för mig och för folket i min närhet, varken de eller jag visste varför jag nu betedde mig som jag nu gjorde.
i dagsläget så märks det knappt att jag har asperger, detta tack vare en mycket skicklig psykolog, fick mig att tänka om och tänka "förbi" det hela samt förklara varför och hur vi reagerar och uppför oss i olika situationer.
de få gånger som jag kan märka av mitt asperger är när jag ska prata med någon, tar lite tid att hitta orden och få de på rätt ställe i samtalet(märks även här på nätet som vissa nog har märkt, min särskrivning och gramatik), men annars, nej, uppför mig som en utan asperger.

Sniggel
2013-03-04, 18:41
asperger syndrom

i min ungdom, då det ej fanns någon diagnos på det, så kunde det ibland vara jobbigt, både för mig och för folket i min närhet, varken de eller jag visste varför jag nu betedde mig som jag nu gjorde.
i dagsläget så märks det knappt att jag har asperger, detta tack vare en mycket skicklig psykolog, fick mig att tänka om och tänka "förbi" det hela samt förklara varför och hur vi reagerar och uppför oss i olika situationer.
de få gånger som jag kan märka av mitt asperger är när jag ska prata med någon, tar lite tid att hitta orden och få de på rätt ställe i samtalet(märks även här på nätet som vissa nog har märkt, min särskrivning och gramatik), men annars, nej, uppför mig som en utan asperger.

Jag har misstänkt att du haft något åt det hållet men mest pga hur du uttryckt intressen och inställningar till live (eller så kanske du berättat det nån gång tidigare :P). Tycker inte din stavning eller grammatik avslöjar någon diagnos. Fördelen med text är ju också att man får tid på sig att formulera sig.
Jag är introvert själv men knappast så att jag vill klassa det som någon diagnos. Jag fungerar väldigt bra socialt. Dock enbart om jag får vara ensam tillräckligt mycket. Jag har vetat det rätt länge men har börjat inse omfattningen av det det senaste året efter en del reflektion över varför jag plötsligt blev så utåt/social efter att jag blev singel. Och då fick jag ändå mycket ensamtid i mitt tidigare förhållande. Men det var nog inte tillräckligt ändå.
Jag anser dock inte att jag har nån diagnos (jag fick det att låta så nu tycker jag :p). Jag är helt enkelt introvert lagd och det finns det många som är.

Gober
2013-03-04, 18:44
Har fått känslan av att det finns många med diagnoser på denna brädan. Själv har jag inga diagnoser förutom en spindelfobi (light). Hatar dom små krypen men det är inget som yttrar sig så att det gör mig handikappad i vardagen, därmed får jag väl inte säga att det är en riktigt fobi.