handdator

Visa fullständig version : styrketräning vs långdistanslöpning, råd tack!


Sooffiiee
2013-03-04, 01:17
Har funderat nu större delan utav dagen angånde uthållighetsträning samt fett på kroppen då dagen till mestadels bestått utav längdskidsåkning.

Jag styrketränar och kör för tillfället så här : överkropp, underkropp,löpning överkropp, underkropp, löpning, vila, löpning =repeat.'
Så ser min vecka ut, utspritt på veckans dagar. söndagar satsar jag på att springa milen.
Dom andra dagarna kör jag interveller på 5-8km beroende på hur mkt tid jag har och hur mkt ork. Desutom värmer jag upp inför varje styrkepass med lätt jogging på 15 min och avslutar sedan passet med lätt jogging på 15 min, Undantagsvis underkroppsdagarna då mina ben kan vara spaghetti och blir bara en långsam promenad på bandet.

Mått mål är att gå ner några kilo i vikt så jag har därför med löpning i schemat men samtidgt så älskar jag att springa och tycker det är kul att pressa kroppen till det yttersta och förbättra sin tid hela tiden på milen, för tillfället 57m,53s.

Jag har dock läst att långdistansmotionärer (länge sedan och minns inte vart jag läst detta) har mer fettprocent på kroppen än en kortdistanslöpare och ofta så ser man ju att sprintare har en mer myskeluppbygdkropp. Blev så klart lite nojig över detta och fick lov att googla på lite längdskidåkare och långdistanslöpare och dom ser enligt mig helt okey ut kropps mässigt.

Petter northug kropps ser ju väldigt vältränad ut trotts hans längdskids åkning, men sen vet jag ju inte heller hur han tränar, men iaf.

Eftersom jag är tjej så vill jag inte bygga särskilt mkt muskler men jag vill ju heller inte bli av med det jag har och dom flesta här på kolo förespråkar att det inte är nödvändigt med cardio och att det faktiskt rent utsagt är dåligt för musklernas tillväxt och bevaring att köra mycket kondition.

Men min frågeställning är: Kan jag som tjej fortsätta att köra på detta koncept för en tight kropp eller kommer jag bara att genom min löpning tappa muskler och bevara fett och se dallrig ut?!
Jag kommer så klart att ligga på 2-2,5gram protein om dagen alla dagar i veckan!

Vet inte om trådan passar bäst här eller i deff delen, men kvällsfunderingar och kan inte sova sä är det även risk fär att texten är lite rörig :)

svenbanan
2013-03-04, 02:21
Jag tycker det ser ut som en bra kompromiss om du vill köra både löpning och styrketräning. Den största risken är väl att det blir väl mycket träning över en hel vecka. Men du kanske har så bra återhämtning att du grejar det.

Löpning gör ju inte att du automatiskt kommer tappa muskler, särskilt inte om du även kör styrketräning. Möjligen kan du ju få lite sämre muskeltillväxt. Men den effekten ska minska om man har så mycket tid som möjligt mellan styrka och löpning. Det har ju du lyckats med i ditt program tycker jag.

Att löpning skulle få dig att få svårare att tappa fett låter väldigt underligt. Jag har då aldrig hört talas om det förut. Har inte märkt av det i samband med min egen träning heller. Späcket brukar formligen rinna av mig på vårkanten då jag kommer igång med löpningen ordentligt.

Jag tycker du ska testa ditt schema och se hur det verkar funka för dig. Jag tycker som sagt det verkar bra, fast kanske lite hårt.

baguette
2013-03-04, 07:27
Sök på marathon women på google bildsök så får du se långdistanslöpare med inte så speciellt mycket daller på kroppen ;) Jag kör själv ett upplägg med långdistanslöpning + styrketräning och tycker det funkar bra. Löpningen bränner kalorier som gör dig smalare om du inte äter up dom, men styrketräningen ger dig snyggare former.

Jag vet inte hur van löpare du är men för mig hade det blivit för mycket löpning med minst 30 min per dag. För att få lite variation kan du tex värma upp genom att cykla, köra crosstrainer eller på roddmaskinen. Det tar på lite andra muskler och det sliter inte så mycket om löpning kan göra. Se till att få i dig någonting före och efter träning också för att ge kroppen de bästa förutsättningarna. Lycka till!

emi23j
2013-03-04, 07:46
Om det bara är de "hälsomässiga" adaptionerna som du är ute efter från löpningen så är det troligtvis effektivare att köra högintensiva intervaller (typ 30-120 x6-8) istället (både tids- och adaptionsmässigt).

En kombination av högintensiva intervaller och marklyft har också visat var effektivt för att förbättra uthållighet och styrka, om man ska tro tim ferris.

Bör kunna fungera tämligen effektivt för dig också utifrån det jag kan läsa av ditt inlägg.

andeem
2013-03-04, 09:04
Att du skulle vare sig tappa muskler, bevara fett eller se dallrig ut med det träningsprogrammet bedömer jag som osannolikt. :)

Sooffiiee
2013-03-04, 09:50
Vilka possitiva svar jag fick! Nu känner jag mig ännnu mer taggad :)

Ja schemat kanske ser lite hårt ut, och skulle jag känna behov utav att vila skulle jag såklart göra det, men ofta så blir jag så himla rastlös när jag har vilodagar och gillar det inte alls, men försäker tvinga in en 1dag i veckan iaf.

Konstigt nog tycker jag inte om att cykla eller corsstrainers, men det är som sagt kankse värt det för att minimera skaderiskerna!

mvh