handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kan man öka i hantelpress på tre månader?


Guskleto
2013-03-03, 23:50
Yoo!

Mitt första inlägg så var snälla ;)

Jag pallar idag att köra 32 kg hantlarna 3x6. Tror ni det är möjligt att lösa 40 kg inom tre månader?

Ursäkta frågan men jag har snöat in lite på just detta.

difaren
2013-03-03, 23:59
Endast 1 rep då eller?

Fuark
2013-03-04, 00:02
absolut, det tror jag

Guskleto
2013-03-04, 00:08
Endast 1 rep då eller?

Mitt utgångsläge är att köra tre set med tio rep på allt.

Ibland så pallar jag 3 set med 10 rep på 32 kg. Som bäst har jag kört 3 set med 10 rep på 34 kg men då fick jag hjälp och således räknas inte det.

Sist så körde jag 10 rep på 28 kg, 8 rep på 32 kg och 6 rep på 34 kg.

Jag förstår att frågan är löjlig men skulle vilja klara att ta 40 kg hantlarna och klara 3 set med 6 rep då det är gymmets tyngsta. Jag förstår att det låter löjligt men det hade varit kul att klara vad gymmet har att erbjuda :)

nothingendshere
2013-03-04, 00:08
Beror jätte mycket på om du är nybörjare eller om du tränat några år. Om du har ett bra kostschema eller ej.
Men visst vi säger att du är något mittemellan och har ett bra kostschema. Och att du ska köra 40kg på samma antal set och rep. Då tror jag det är möjligt.

Öka redan nästa gång till 34 eller 35(beror på vad där finns för hantlar på ditt gym) och kör 3x4. Nästa gång kör du 3x5, sen nästa igen 3x6 sen höjer du till 36 eller 37,5. Sen kan det ju vara så att du kanske inte höjer så precist, men om jag räknade rätt så hade du 4veckor att kunna stanna upp på en vikt. Men ja.. jätte svårt att sia om :P

Lycka till iaf!

Guskleto
2013-03-04, 00:13
Beror jätte mycket på om du är nybörjare eller om du tränat några år. Om du har ett bra kostschema eller ej.
Men visst vi säger att du är något mittemellan och har ett bra kostschema. Och att du ska köra 40kg på samma antal set och rep. Då tror jag det är möjligt.

Öka redan nästa gång till 34 eller 35(beror på vad där finns för hantlar på ditt gym) och kör 3x4. Nästa gång kör du 3x5, sen nästa igen 3x6 sen höjer du till 36 eller 37,5. Sen kan det ju vara så att du kanske inte höjer så precist, men om jag räknade rätt så hade du 4veckor att kunna stanna upp på en vikt. Men ja.. jätte svårt att sia om :P

Lycka till iaf!

Jag ska testa imorgon med 36 kg då jag tyckte att 34 kg var helt okej att köra sist. Visst så kanske jag inte går ner lika mycket med de tyngre som med de lättare hantlarna men det ger sig med tiden. Som läget är nu så är det 3 set med 6 rep på 40 kg som gäller innan maj är slut :cool:

difaren
2013-03-04, 16:38
De klarar du nog utan problem faktiskt. Försök öka 1 rep för varje pass!

vicarious
2013-03-04, 16:44
Om du käkar ordentligt så tror jag det är möjligt. Hur länge har du tränat?

tjing
2013-03-04, 19:34
Om du äter ordentligt.

Det kluriga med hantelpress och tyngre vikter är startläget och dagsform. Det kan vara träligt att få upp första repetitionen ibland, medan den flyger upp andra gånger. Dessutom måste du balansera på ett annat sätt än i bänk, så det är förmodligen svårare att öka (enligt min erfarenhet iaf) i hantelpress.

Sedan finns det ofta ett hopp från 37,5 kg till 40 kg som är ganska mastigt. Som i att få upp första repetitionen på den högre vikten d v s.

Jag kör själv 6 reps på 37,5 kg i nuläget och satsar på 40 kg nästa.

Guskleto
2013-03-04, 20:57
Om du käkar ordentligt så tror jag det är möjligt. Hur länge har du tränat?

Jag satte min fot på ett gym för första gången för över tio år sedan men jag har aldrig tränat speciellt seriöst med undantag för de senaste två åren.

Guskleto
2013-03-04, 20:59
Om du äter ordentligt.

Det kluriga med hantelpress och tyngre vikter är startläget och dagsform. Det kan vara träligt att få upp första repetitionen ibland, medan den flyger upp andra gånger. Dessutom måste du balansera på ett annat sätt än i bänk, så det är förmodligen svårare att öka (enligt min erfarenhet iaf) i hantelpress.

Sedan finns det ofta ett hopp från 37,5 kg till 40 kg som är ganska mastigt. Som i att få upp första repetitionen på den högre vikten d v s.

Jag kör själv 6 reps på 37,5 kg i nuläget och satsar på 40 kg nästa.

Jag håller med dig att första lyftet är det som avgör om man klarar några till. Lyckades köra 5 rep med 36 kg idag och tror faktiskt jag hade klarat 38 kg också.

Jag får tacka för alla positiva kommentarer, det sporrar mig självklart :)

Guskleto
2013-03-04, 21:01
Glömde säga att jag har ganska koll på maten och får nog i mig ca 1,5 g protein per kg kroppsvikt. Mitt problem är dock att jag älskar godis vilket drar ner helheten sorgligt nog.

Victuhh
2013-03-04, 21:47
godisen kommer inte minska chansen för dig att nå ditt mål med 40kg hantelpress om du inte visste alltså ;)

Guskleto
2013-03-04, 21:52
godisen kommer inte minska chansen för dig att nå ditt mål med 40kg hantelpress om du inte visste alltså ;)

Det är ju sant dock så hade min mage varit plattare utan den :d

Röda Björnen
2013-03-05, 07:44
Det ärm möjligt och omöjligt

Låt mig ge dig ett tips! Träna bra, ät bra, sov bra och fråga inte människor på ett internetforum om det är möjligt så ökar du i hantelpress och vet om du kan ta 40 kg.

MVH

Guskleto
2013-03-05, 12:00
Det ärm möjligt och omöjligt

Låt mig ge dig ett tips! Träna bra, ät bra, sov bra och fråga inte människor på ett internetforum om det är möjligt så ökar du i hantelpress och vet om du kan ta 40 kg.

MVH

Tja, min fråga var mest ställd som om mitt mål är realistiskt. Dock så tackar jag för dina råd då det är dem som eventuellt gör att jag når mitt mål.