handdator

Visa fullständig version : -1000 kcal vid deff på en som endast är lite mullig?


komigen
2013-03-03, 23:18
Tja, vad tror ni skulle hända om jag låg på -1000 kcal istället för 500 nu vid deff? Det går så dåligt o segt just nu... Vill skynda på detta, tror ni jag kommer förlora mycket muskelmassa? Är endast 16 år, om jag skulle ligga på 1000- kcal skulle jag vara nöjd och klar innan sommarn!

Tänkte att detta med att ''förlora muskler'' kanske inte är lika lätt vid en pöjk i min ålder p.g.a hormoner o skit. Eller vad tror ni? Låter det bara som en dum ide?

Väger lite över 75kg, vill gå ner till ca 65.

daniieleriksson
2013-03-03, 23:56
Tja, vad tror ni skulle hända om jag låg på -1000 kcal istället för 500 nu vid deff? Det går så dåligt o segt just nu... Vill skynda på detta, tror ni jag kommer förlora mycket muskelmassa? Är endast 16 år, om jag skulle ligga på 1000- kcal skulle jag vara nöjd och klar innan sommarn!

Tänkte att detta med att ''förlora muskler'' kanske inte är lika lätt vid en pöjk i min ålder p.g.a hormoner o skit. Eller vad tror ni? Låter det bara som en dum ide?

Väger lite över 75kg, vill gå ner till ca 65.

Kör bara! Själv tycker jag att de är lite väl att ligga -500, om man inte är en vältränad atlet och ligger 15-20% BF

Fuark
2013-03-04, 00:01
det kommer gå snabbare, men risken ökar ju att du förlorar lite mer muskler. Men träna hårt i samband med deffen så är det nog inga problem

komigen
2013-03-04, 00:10
Fan va skönt att få sådana svar, tack!

Jag sa det nyss till mig själv, att om jag ska köra på detta... Alltså cirka 1650 kcal per dag. Då måste jag fan sköta protein och träning BRA! Och det ska jag verkligen försöka med.

Och om detta funkar som det ska man man ju alltid öka kcal intaget när det börjar gå neråt!



Vad tycker ni, låter det som en bra ide? :)

Fuark
2013-03-04, 00:13
Fan va skönt att få sådana svar, tack!

Jag sa det nyss till mig själv, att om jag ska köra på detta... Alltså cirka 1650 kcal per dag. Då måste jag fan sköta protein och träning BRA! Och det ska jag verkligen försöka med.

Och om detta funkar som det ska man man ju alltid öka kcal intaget när det börjar gå neråt!



Vad tycker ni, låter det som en bra ide? :)

ja som sagt, ligg högt i protein och träna tungt. ju lägre underskott du har desto mindre plats finns det ju även för "frestelser". men det ordnar du

komigen
2013-03-04, 00:26
Det ska gå bra, men nu läste jag igenom en tråd och då var det någon snubbe som skrev detta:

''Desto mindre kcalunderskott, desto större möjlighet har du att bevara muskelmassa. Ett större kcalunderskott än 500-600kcal/dag resulterar lätt i onödig muskelförslut.''

I mitt fall, kan detta stämma tro?

ballen123
2013-03-04, 01:44
Jag har deffat nu i 8 veckor på runt 1000 minus per dag. Inte förlorat ett uns styrka och antar därför att jag inte förlorat muskler heller!

herzie
2013-03-04, 08:27
Det ska gå bra, men nu läste jag igenom en tråd och då var det någon snubbe som skrev detta:

''Desto mindre kcalunderskott, desto större möjlighet har du att bevara muskelmassa. Ett större kcalunderskott än 500-600kcal/dag resulterar lätt i onödig muskelförslut.''

I mitt fall, kan detta stämma tro?

Om det "går dåligt och segt" så har du väl inte -500 i kaloriunderskott?
Vad man sätter för siffror på underskottet har inte något med verkligheten at göra. Går man inte ner får man sänka intaget.

Jeml
2013-03-04, 08:32
jag tkr också att 500kcal underskott är lite väl lite.. om man inte är på < 10% bf kanske. brukar sikta på 500-1000kcal underskott.

kanskebhar jag fått det om bakfoten men brukar inte proffsen tappa mer i vikt än 2kg i månaden när dom deffar?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

daniieleriksson
2013-03-04, 16:03
Mikael hollsten kör ju riktigt hårda deffar endast 4v innan tävling hörde jag han sa i en podcast förut, med 2-3pws per dag, och så åt han lite också.

Beemel
2013-03-04, 16:53
Jag har senaste två veckorna legat på ungefär 1500 kcal per dag (dessförinnan låg jag på 1800-2000) och till på köpet äter jag nästan inga kolhydrater, jag har i.o.f.s ingen aning vad min kroppsfettprocent är, men jag har inte minskat i styrka (snarare ökat). Så jag tror att det går att behålla ganska acceptabel muskelmassa även vid en lite strängare deff förutsatt att man har lite fett att ta av och käkar tillräckligt med protein.
Av mina 1500 kcal per dag så kommer 750-800 av dem från protein.

Jag säger inte att det är något jag rekommenderar (jag har allt för dålig koll för att lura någon att göra som mig) men jag kan säga att det funkar bra för mig, jag gissar att det kommer bli svårare att hålla så lågt energiintag när fettreserverna börjar tryta. Men det är en sak jag får ta ställning till då.

Jokester
2013-03-04, 16:55
jag tkr också att 500kcal underskott är lite väl lite.. om man inte är på < 10% bf kanske. brukar sikta på 500-1000kcal underskott.

kanskebhar jag fått det om bakfoten men brukar inte proffsen tappa mer i vikt än 2kg i månaden när dom deffar?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Vissa gör det ja, men då tar intar dem preparat som inte direkt är lagliga heller och undviker muskelförlust på så sätt.

mattilainen
2013-03-04, 18:17
varje kilo fettmassa kan släppa ifrån sig 70 - 75 kcal per dygn. Så har du 10 kg fett borde du teoretiskt kunna ligga på upp mot 700 kcal underskott per dag utan att förlora muskelmassa. Dock är det ju inte så himla enkelt och kroppen fungerar ju inte i teorin etc etc etc.. Men självklart kan du ligga på högre kcal underskott om du har mer fett.

nighterr
2013-03-04, 22:44
När du går ner i vikt ändras underskottet av sig själv också antar jag? Ett underskott på 1000 kcal när du väger 90kg minskar väll till ett mindre underskott när du tappat fett o väger 85kg. Jag ligger på ett högre underskott i början av deffen vilket automatiskt blir -500 efter ett tag.

komigen
2013-03-04, 23:11
Låter väll bra detta, jag ska köra på 1000 i underskott till att börja med! Dag 1 avklarad... funkat rätt okej, skulle dock behöva få i mig lite mer protein... Bör väll få i mig minst 150g på dessa 1650 kcal. Det är nu när man ska gå o lägga sig hungern slår till..

Beemel
2013-03-05, 07:27
varje kilo fettmassa kan släppa ifrån sig 70 - 75 kcal per dygn. Så har du 10 kg fett borde du teoretiskt kunna ligga på upp mot 700 kcal underskott per dag utan att förlora muskelmassa. Dock är det ju inte så himla enkelt och kroppen fungerar ju inte i teorin etc etc etc.. Men självklart kan du ligga på högre kcal underskott om du har mer fett.

Stämmer detta? Någon som kan bekräfta/ge en second opinion?
Vore väldigt kul att ha ett riktvärde att räkna på.

Bryggan
2013-03-05, 07:51
Låter väll bra detta, jag ska köra på 1000 i underskott till att börja med! Dag 1 avklarad... funkat rätt okej, skulle dock behöva få i mig lite mer protein... Bör väll få i mig minst 150g på dessa 1650 kcal. Det är nu när man ska gå o lägga sig hungern slår till..Det är korrekt att hungern kommer på kvällen när det är dags att sova....det suger! Själv försöker jag hålla igen under dagen och petar i mig ganska rejält på kvällen för att kunna sova gott hela natten...funkar.

Lycka till.

luckyboi
2013-03-05, 08:22
När du går ner i vikt ändras underskottet av sig själv också antar jag? Ett underskott på 1000 kcal när du väger 90kg minskar väll till ett mindre underskott när du tappat fett o väger 85kg. Jag ligger på ett högre underskott i början av deffen vilket automatiskt blir -500 efter ett tag.

Say what? Ett underskott är ett underskott, spelar väl ingen roll vad du väger. Att energiförbrukningen minskar vid minskad vikt är en annan sak. Äter du samma mängd kcal i början som i slutet av deffen så minskar så klart underskottet.

AronP
2013-03-05, 08:57
Stämmer detta? Någon som kan bekräfta/ge en second opinion?
Vore väldigt kul att ha ett riktvärde att räkna på.
Siffran stämmer men kommer ifrån någon enstaka studier på "normala" människor och man kan diskutera hur det förändras vid styrketräning/konditionsträning/högprotein mm men som riktlinje fungerar det helt klart.

Siffran var, om jag inte minns fel, 69.x.

Beemel
2013-03-05, 09:50
När du går ner i vikt ändras underskottet av sig själv också antar jag? Ett underskott på 1000 kcal när du väger 90kg minskar väll till ett mindre underskott när du tappat fett o väger 85kg. Jag ligger på ett högre underskott i början av deffen vilket automatiskt blir -500 efter ett tag.

Men att på samma kaloribudget gå från -1000 till -500 innebär väl att man måste ha gått ner en jäkla massa i vikt? (25 kg eller nåt sådant) Förutsatt att alla övriga stats är samma.
Har man gått ner låt oss säga 5-10 kg så handlar det väl inte om 500 kcal per dag i minskad BMR?

Beemel
2013-03-05, 09:52
Siffran stämmer men kommer ifrån någon enstaka studier på "normala" människor och man kan diskutera hur det förändras vid styrketräning/konditionsträning/högprotein mm men som riktlinje fungerar det helt klart.

Siffran var, om jag inte minns fel, 69.x.

Thanks,

Nu ska mattenörden i mig ställa upp lite ekvationer och fixa ett gäng fina grafer och kurvor i kväll!

Statistik och kurvor är ett utmärkt sätt för nördar som mig att motivera mig under deff =)=)

Nibux
2013-03-05, 11:58
Jag håller också på och kör en -1000kcal diet just nu, dock är detta endast under en kort tid (5 dagar till att börja med) under en pågående lägre diet, då jag fuskat en del sista veckan och behöver komma ikapp med viktnedgången.

Jag ska även utvärdera hur mycket jag tappar i fettfri massa i förhållande till fett (gör veckovisa amatörmässiga kapilermätningar av kroppsfett).

Min egen erfarenhet vid en sån här "extrem" diet är att fokusera uteslutande på protein, jag äter 1400kcal på en dag nu, och maten består i princip endast av: proteinpulver + mjölk, keso + rostbiff, och kvarg. Utöver detta brukar jag äta en mer "normal" middag.

Jag tycker att hungern håller sig otroligt väl i schack när man äter måltider med väldigt högt proteininnehåll, (t.ex. 250g keso + 120g rostbiff, 350kcal 64g protein) jämfört med en mer normal måltid som innehåller fler kalorier men mindre protein.

vicarious
2013-03-05, 12:38
Stämmer detta? Någon som kan bekräfta/ge en second opinion?
Vore väldigt kul att ha ett riktvärde att räkna på.

Stämmer i teorin men inget som är skrivet i sten och stämmer till 100% i praktiken. Bra att använda som ett riktmärke iaf om man vill försöka minimera riskerna för muskelförlust.

komigen
2013-03-05, 18:19
Jag håller också på och kör en -1000kcal diet just nu, dock är detta endast under en kort tid (5 dagar till att börja med) under en pågående lägre diet, då jag fuskat en del sista veckan och behöver komma ikapp med viktnedgången.

Jag ska även utvärdera hur mycket jag tappar i fettfri massa i förhållande till fett (gör veckovisa amatörmässiga kapilermätningar av kroppsfett).

Min egen erfarenhet vid en sån här "extrem" diet är att fokusera uteslutande på protein, jag äter 1400kcal på en dag nu, och maten består i princip endast av: proteinpulver + mjölk, keso + rostbiff, och kvarg. Utöver detta brukar jag äta en mer "normal" middag.

Jag tycker att hungern håller sig otroligt väl i schack när man äter måltider med väldigt högt proteininnehåll, (t.ex. 250g keso + 120g rostbiff, 350kcal 64g protein) jämfört med en mer normal måltid som innehåller fler kalorier men mindre protein.

Äter du inga kolhydrater alls?

Nibux
2013-03-06, 10:48
Äter du inga kolhydrater alls?

Jodå det blir lite kolhydrater också.

Såg min dagbok från i måndags, då låg jag på 1400kcal varav 148g protein, 123g kolhydrater och 31g fett.

Då åt jag
frukost: 1 dl gourmet pro (långsamt protein) + 3dl lättmjölk
lunch: 250g keso + 120g rostbiff
mellanmål: 250g kvarg + 25g sylt
middag: 300g ostkaka + 50g sylt
(detta var en vilodag utan styrketräning)

Funkar kanon, jag känner mig inte speciellt hungrig, samt har inga som helst problem med humör, illamående/huvudvärk eller något. Äter utöver detta även 2st omega-3 kapslar samt en multivitamin-tablett.