handdator

Visa fullständig version : HIIT, flåås!


Odin
2004-02-19, 20:27
Körde för första gången ett HITT pass, valde ut en lämplig sträcka som var plan o fin.

Visste inte riktigt hur jag skulle börja men ja började jogga lätt i 30 sek för att sedan över gå till spurt i 30 sek.... hade gjort det i bara några minuter och började bli bra trött.. så ja började gå istället för att jogga i 30 sek. Sen orkade ja knappt de så ja drog ner på spurten till 15 sek o körde på så.

När ja kände att ja nästan inte klarade mer slutade jag o tittade på klockan...
.... då hade det bara gått 10 min!! o jag kunde knappt stå upp längre.

Hur ska ja nu lägga upp det.... ska jag börja med att köra längre återhämtnings tid (ex. 30 återhämtning , 15 spurt el. dyl.)
Eller ska ja köra lite löp träning i några månader tills ja fått upp flåset o därefter gå på HIIT igen?

kharon
2004-02-19, 20:37
Kör som du gjort och försök lägga till fler intervaller varje gång tills du kommer upp i 15-20min.

kör 30/30 så länge du orkar (dina 10 min) sedan kan du kanske köra 30 min spurt och 60 min återhämtn. eller 15 min spurt och 60 min återhämtning...

King Grub
2004-02-19, 20:41
Om det var första gången, och du klarade 10 minuter, är det mycket starkt gjort!

Odin
2004-02-19, 20:55
Ok, så det är bara att välja tids intervaller efter vad man orkar ungefär och sedan öka så det blir jobbigare med tiden..

Ok OK.. jag kör väl på då.

Kan tillägga att ja hade vart gymet precis innan o lyft skrot me :cool:

paulo
2004-02-20, 01:13
jag brukar köra 30 sekunder på 1:an och 30 sekunder på 8:an (max på motionscykel)...håller på i 60-90 minuter...är det muskelnedbrytande? försökte höra synpunkter i en annan tråd men fick tyvärr inget svar....

Cilia
2004-02-20, 07:08
paolo menar du att du kör på tyngre motstånd när du kör de intensiva delarna och på lägre motstånd på de lätta?

Vilken hastighet cyklar du på då, samma eller varierar du den med?

King Grub
2004-02-20, 11:15
Originally posted by paulo
jag brukar köra 30 sekunder på 1:an och 30 sekunder på 8:an (max på motionscykel)...håller på i 60-90 minuter...är det muskelnedbrytande? försökte höra synpunkter i en annan tråd men fick tyvärr inget svar....

Det är inte muskelnedbrytande i sig, inte om du inte befinner dig i ett muskelnedbrytande tillstånd.

paulo
2004-02-20, 18:28
jag har inte riktigt koll på vilken hastighet...det blir ju naturligt att man cyklar lite långsamre på det allra tyngsta motståndet men det är väl mellan 25-40 jag ligger på...

en annan variant som känns riktigt bra, vet inte om det är intervall är att köra i ett ganska jämt tempo men köra 30 sekunder på 1:an, 2:an, 3:an, 4:an, 5:an, 6:an, 7:an, 8:an och ner och upp igen...

båda dessa orkar jag bra under 90 minuter...antar att det är hiit?
det jobbigast jag kört är att börja på 1:an och köra i 5 minuter för att gå upp en växel i taget och ha 5 minuter på varje växel...kändes som benen skulle gå av...

WHITEFOLKS
2004-02-20, 20:28
motståndet på cykel är ju ganska intetsägande efterom intensiteten har stor betydelse också.. om du kör i 90 min så får du ju öka tramphastigheten tills du bara orkar 20 istället.

Simson
2004-02-21, 17:28
Håller med ovanstående, pulsen går upp mer om man kör snabbare på lägre motstånd. Sikta på 180RPM sen kan du drömma om att hålla på i 90 min.
Låna en pulsklocka & sikta på att få pulsen till 200 i intervallerna. Ett annat riktmärke.

Dymion
2004-02-21, 20:27
Testade HIIT för första gången idag, körde på step-up maskinen. Jag började med 30min vanlig step-up därefter körde jag intervaller: 30sek JÄRNET, 30sek lugnare tempo osv i 15 minuter och jag trampade verkligen allt jag kunde, tycker däremot inte att jag upplevde någon riktig form av utmattning :booty:

Cilia
2004-02-22, 09:04
så det är bättre att cykla på lättare motstånd hela tiden men att öka hastigheten under de intesiva perioderna?
det var det jag trodde.
om jag ökar motståndet blir det väl mer muskelbyggande än konditionstränande, eller har jag fel?

King Grub
2004-02-22, 13:15
Originally posted by Cilia
så det är bättre att cykla på lättare motstånd hela tiden men att öka hastigheten under de intesiva perioderna?
det var det jag trodde.
om jag ökar motståndet blir det väl mer muskelbyggande än konditionstränande, eller har jag fel?

Jag brukar göra både och: öka motståndet och tempot.

Du kan nog inte få konditionsträning att verka muskelbyggande, vilket motstånd du än vrider upp.