handdator

Visa fullständig version : Kör jag får många set?


toompaa
2013-03-03, 20:20
Hej!

Jag går rakt på sak och frågar ifall ni tycker att cirka 18-23 set vid varje träning är för mycket?

Körde bröst, axlar och triceps idag och jag hamnade i slutändan på 22 set.

8 set triceps (råkade gå över 7 sets)
7 set bröst
7 set axlar

Kör straight sets, 8-12 reps. Går igenom kroppen 2ggr/vecka.

Så.. Dagens träning landar på 22 set, tycker ni att detta är alldeles för mycket?

Ha en fortsatt trevlig söndagskväll! Hejsvejs!

monsa123
2013-03-03, 20:46
Rygg & Ben klarar mer typ 20~ är bra där.

De andra 10-15 set~

Kör du igenom allt 2 ggr / vecka så är la 6-8 set lagom varje pass per muskelgrupp.

Arne Persson
2013-03-03, 20:46
Hej!

Jag går rakt på sak och frågar ifall ni tycker att cirka 18-23 set vid varje träning är för mycket?

Körde bröst, axlar och triceps idag och jag hamnade i slutändan på 22 set.

8 set triceps (råkade gå över 7 sets)
7 set bröst
7 set axlar

Kör straight sets, 8-12 reps. Går igenom kroppen 2ggr/vecka.

Så.. Dagens träning landar på 22 set, tycker ni att detta är alldeles för mycket?



Ha en fortsatt trevlig söndagskväll! Hejsvejs!

Många set? Skojar du?

toompaa
2013-03-03, 20:48
Många set? Skojar du?

Absolut inte.

Kan du utvärdera varför du tycker att detta var alldeles för få set?

strango
2013-03-03, 20:49
Själv brukar jag landa på cirkus 20 set/muskelgrupp när jag tränar

Lilla Ludde
2013-03-03, 20:50
Själv brukar jag köra 15 set axlar, 16 set bröst och typ 6-8 set triceps.

tossefar
2013-03-03, 20:51
Hej!

Jag går rakt på sak och frågar ifall ni tycker att cirka 18-23 set vid varje träning är för mycket?

Körde bröst, axlar och triceps idag och jag hamnade i slutändan på 22 set.

8 set triceps (råkade gå över 7 sets)
7 set bröst
7 set axlar

Kör straight sets, 8-12 reps. Går igenom kroppen 2ggr/vecka.

Så.. Dagens träning landar på 22 set, tycker ni att detta är alldeles för mycket?

Ha en fortsatt trevlig söndagskväll! Hejsvejs!

Jag kör fler set per övning än vad du kör per träningspass...

toompaa
2013-03-03, 21:01
Okej, med tanke på alla svar som kör betydligt fler sets än mig så känns det som om jag är totalt ute och cyklar..

Låg på cirka 15 set per muskelgrupp förut, men gick över till färre set då folk påstod att jag absolut inte skulle hinna återhämta mig med det höga set-antalet jag körde på eftersom att jag körde en 3-dagars split x2 varje vecka.

Så.... Det var alltså totalfel? Och jag borde gå tillbaka till betydligt fler set?

EDIT:

Ni som kör betydligt fler set, går ni också igenom kroppen 2ggr i veckan?

tossefar
2013-03-03, 21:08
Det är ingen som säger att fler set alltid är bättre, men du har ingen som helst anledning att oroa dig för att du kör för få set. Fortsätt med ditt upplägg om du känner att du växer, annars kan du testa något nytt om några månader.

Stefan J
2013-03-03, 21:18
Nej det är absolut inte för mycket, snarare lagom mycket eller i nedre underkant av "lagom mycket". Den bästa mätmetoden för om du ligger rätt på det är om du ökar sakta i övningarna över tid eller ligger kvar på samma vikter hela tiden. Ökar du finns det ingen anledning att ändra. Gör du inte det kanske det är dags att tänka vad du kan göra bättre.

difaren
2013-03-03, 21:21
Jag landar på ungefär det dubbla, ibland mer!

mikaelj
2013-03-03, 21:22
Nej det är absolut inte för mycket, snarare lagom mycket eller i nedre underkant av "lagom mycket".

Jag tycker att det låter som jättemånga, räknat i arbetsset. När jag tränar bänkpress blir det kanske 5-10 set på relevanta vikter. Förvisso tränar jag rätt ofta så totalvolymen blir förhoppningsvis okej, men om vi ser till ett pass där jag skulle göra 10-20 set med 3-5 minuter vila mellan varje set skulle jag vara där halva natten för att hinna klart. :-)

Stefan J
2013-03-03, 21:35
Jag tycker att det låter som jättemånga, räknat i arbetsset. När jag tränar bänkpress blir det kanske 5-10 set på relevanta vikter. Förvisso tränar jag rätt ofta så totalvolymen blir förhoppningsvis okej, men om vi ser till ett pass där jag skulle göra 10-20 set med 3-5 minuter vila mellan varje set skulle jag vara där halva natten för att hinna klart. :-)

Tycker du det? Ja, det kanske inte är i underkant när jag tänker efter, men absolut inte för mycket. Han kör ju 7 set bröst, 7 set triceps, 7 set axlar. Låt säga 4 set bänkpress och 3 set hantelbänk. Det är inte för mycket utan rätt så standard skulle jag vilja säga. 7 set axlar... 4 set militärpress+ 3 set hantelpress eller hantellyft åt sidan? Triceps: 4 set av någon extension +4 set av en annan extension. Inte heller för mycket. Det blir ett rätt mustigt pass eftersom allt körs samtidigt, men sedan är det 3-4 vilodagar mellan passen. Jag tycker det ser ok ut. Kör man då dessutom mer isoleringsövningar och mindre press än vad jag skrev blir det ännu mindre belastande och krävande för återhämtningen.

Lycklig
2013-03-03, 21:38
Är detta en rullande 3-split eller är det en gång i veckan du kör detta?

Stefan J
2013-03-03, 21:39
Är detta en rullande 3-split eller är det en gång i veckan du kör detta?

2ggr/vecka skrev han.

mikaelj
2013-03-03, 21:40
Han kör ju 7 set bröst, 7 set triceps, 7 set axlar. Låt säga 4 set bänkpress och 3 set hantelbänk. Det är inte för mycket utan rätt så standard skulle jag vilja säga. 7 set axlar... 4 set militärpress+ 3 set hantelpress eller hantellyft åt sidan? Triceps: 4 set av någon extension +4 set av en annan extension.

Okej, när du beskriver det så är det ju faktiskt inte särskilt mycket.

Inte heller för mycket. Det blir ett rätt mustigt pass eftersom allt körs samtidigt, men sedan är det 3-4 vilodagar mellan passen. Jag tycker det ser ok ut. Kör man då dessutom mer isoleringsövningar och mindre press än vad jag skrev blir det ännu mindre belastande och krävande för återhämtningen.

*nickar*

När jag räknade efter visar det sig att jag faktiskt låg över det. Trodde att jag låg under. (Antagligen för att jag tänker "7 raka set bänk" vilket jag sällan gör.)

Tack, Stefan!

Lillpajken94
2013-03-03, 21:41
Landar ibland på 30 set ben :)

Räkna med 20set per muskelgrupp. typ

Gpajpen
2013-03-03, 21:41
14 set/muskelgrupp/vecka exkl. uppvärmningsset är inte på tok för mycket. Lite är det inte heller. Låter rätt normalt.