handdator

Visa fullständig version : Behöver jag ätardag?


DrViolet
2013-03-03, 16:40
Jag är 166 cm kort, väger ca 80 kg, har tränat ca 2 månader. Fettprocent ca 27 % enligt TANITA-våg. Jag äter nu ca 1500 kcal per dag efter avdrag för träning då mitt primära mål är att gå ner i vikt.

Behöver jag ha en s.k. ätardag (inte fuskdag) ca varannan vecka då jag under kanske 9 timmar äter 1000 kcal mer i form av pannkakor etc för att få fart på förbränningen? Min fettprocent är hyfsat hög, behövs då ätardagar?

RykteT
2013-03-03, 16:41
Nej.

Bryggan
2013-03-03, 17:36
Som ryktet skriver så behöver du ingen ätardag alls. Men saken är tyvärr sån att om du pressar dig själv för hårt så kommer du inte att kunna motstå att svulla då och då. Det bästa du kan göra är att ligga på ett mindre underskott kcal och låta det ta tid.

Lycka till.

Akada
2013-03-03, 19:33
Som ryktet skriver så behöver du ingen ätardag alls. Men saken är tyvärr sån att om du pressar dig själv för hårt så kommer du inte att kunna motstå att svulla då och då. Det bästa du kan göra är att ligga på ett mindre underskott kcal och låta det ta tid.

Lycka till.
+1, och även ifall man kan hålla sig från att flippa ur vid ett (för) stort underskott, så kommer psyket ta en smäll.

DrViolet
2013-03-04, 02:53
Nja, 500 kcal underskott som det blir i mitt fall är inte så farligt. Lite småhungrig är man jämt men det är överkomligt. Överarm har under dessa två månader växt från 35 cm till ungefär 36,7 cm i omkrets trots underskott på först 200-300 kcal/dag och sedan 500 kcal/dag de sista två veckorna. Jag var iofs otränad innan men omkrets midja (ca 100 cm) verkar vara lite jobbigare. Man får kämpa på.

Har inte helt lätt att gå ner i vikt men under 1500 kcal/dag vill jag nog inte lägga mig.

Bryggan
2013-03-04, 06:36
Jag tycker det låter sunt. Kör på en månad som du gör nu och försök att väga dig på morgonen varje dag efter morgontoaletten. Dra ett medelvärde på var och en av de 4 veckorna av din nedgång och kontrollera att du inte krymper snabbare än uträknat.

Lycka till

Jeml
2013-03-04, 07:43
ta en refeed dag OM din viktnedgång stannar upp, ät då omkring balans. lägg mestadels till kolhydrater utöver din vanliga diet.

"fuskdagar" rekommenderar jag dig att inte ha.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

DrViolet
2013-03-04, 09:30
Åt normalt kcal i lördags + lite glass och kroppen suger åt sig direkt och vänjer sig. Kvällen efter blev något av en plåga eftersom jag gick tillbaks till 1500 kcal så hungern var synnerligen påtaglig. Av den anledningen undviker jag nog egentligen helst både ätar- och fuskdagar under diet/deff, men det blir väl nödvändigt så småningom när man gått ner mer.

Stora målet är väl sommaren 2014 då det vore kul att bulka kanske 5 kg (fett) under hösten och bygga och sedan deffa ner sig till 7 % fettprocent till sommaren. Men det verkar vara förjävla jobbigt att verkligen göra det.

Vore kul att någon gång i sitt liv har haft lite muskler och sedan vara neddeffad, att tänka tillbaks på när man blir gammal. ;)

tjing
2013-03-04, 11:44
Ätardag a la re-feed ("få fart på förbränningen") har ju onekligen sin poäng men du behöver inte det. Kom tillbaka när du närmar dig lägre kroppsfettsprocent.

Wzup2u
2013-03-04, 19:28
ät lite gott då och då i mindre mängd ca varannan dag så får du aldrig super suggggg

vicarious
2013-03-04, 19:48
Nej du behöver inga ätardagar rent fysiologiskt.

madballz
2013-03-04, 20:23
Jag skulle inte ha någon ätardag ifall jag var du, men om du vill ha en ätardag eller om du stannar på en vikt så skulle jag ha en ätardag var fjärde vecka :)

DrViolet
2013-03-05, 10:12
Jag prövar med att väga mig varje dag och kör med ett glidande medelvärde på det. Har nog rätt svårt att gå ner i vikt. Har kört kaloriunderskott i 2 månader + träning men fortfarande oförändrade 100 cm kring midjan. Börjar fundera på om mina leptinnivåer sjunker snabbare än normalt? Lösningen kanske snarare är ätardag oftare?

Försöker köra vetenskaplig via vågen och testar olika metoder. Muskelmassan ökar väl förvisso men storleken på midjan borde gå ner på den metod som fungerar bäst.

Reaper123
2013-03-05, 10:33
Jag prövar med att väga mig varje dag och kör med ett glidande medelvärde på det. Har nog rätt svårt att gå ner i vikt. Har kört kaloriunderskott i 2 månader + träning men fortfarande oförändrade 100 cm kring midjan. Börjar fundera på om mina leptinnivåer sjunker snabbare än normalt? Lösningen kanske snarare är ätardag oftare?

Försöker köra vetenskaplig via vågen och testar olika metoder. Muskelmassan ökar väl förvisso men storleken på midjan borde gå ner på den metod som fungerar bäst.Låter mer som att du inte ligger på det kcalunderskott du tror du gör, för borde hänt något på två månader!

Så här såg tex min vikttrend ut under min 100 dagars deff:
http://3.bp.blogspot.com/-EB6xacdCfSA/UKNrCyDGaXI/AAAAAAAADE0/O32iAUtVui8/s320/viktkurva.jpg

Och då hade jag enligt mina uträkningar ett snittkcalunderskott på 850 kcal/dag (högre i början för att sedan sänkas stegvis). När resan var slut borde jag på pappret ha tappat 11,8kg och vågen sa 11,5kg = uträkningar stämde!

Så, jag tror du gör något galet med kcal in och/eller kcal ut!

DrViolet
2013-03-05, 12:22
Håller med om att det är något märkligt, men jag väger all mat och tar två proteindrinkar per dag, totalt ca 1,5 - 1,6 g protein/kg/dag kör jag med.

Kön: Man
Längd: 166 cm
Vikt: ca 80 kg
Kaloribehov enligt formel: ca 2050 kcal/dag

Första 6 veckorna låg jag på ca 1800 kcal/dag och sedan 1-2 veckor tillbaks 1500 kcal/dag. Jag styrketränar (1 timme) ca 2-3 ggr/vecka + 20 min crosstrainer samt 1 extra pass crosstrainer 40 min/vecka.

1 timme styrketräning drar jag av 200 kcal för och 20 minuter crosstrainer drar jag av 100 kcal för. Jag räknar alltså något lågt för säkerhets skull och kompenserar detta med mer mat.

Mina biceps har som sagt växt från 35 cm till nästan 37 cm under dessa två månader så muskelmassan har väl på hela kroppen gått upp några kg?

Men jag har helt enkelt svårt att gå ner i vikt. Nutrilett funkade bra förut men det går ju inte nu när man ska bygga muskelmassa. Tänkte köra TANITA-våg om någon månad igen för att kontrollera fettprocenten som var 27 % för 2 veckor sedan. Iofs är väl den mätningen inte 100-procentig.

Tänkte väga mig varje dag och köra midjemått en gång i veckan även om jag låtit bli det tidigare eftersom det kan vara lite deppigt om man inte ser något resultat.

Jag har dock ändrat målsättningen till att göra så gott jag kan och inse att det tar tid i stället för att ha som mål att ha en viss vikt vid en viss tidpunkt.

Loka
2013-03-05, 12:57
Ätardag a la re-feed ("få fart på förbränningen") har ju onekligen sin poäng men du behöver inte det. Kom tillbaka när du närmar dig lägre kroppsfettsprocent.

Jag har deffat nu i några veckor och gått ned från 77,5 till 73,8. Igår hade jag ett återfall och käka 3200 kcal fast jag bara ska äta 2100 och få -500 men trots det så gick jag från 73,8 morgonvikt efter toa igår till 73,4 morgonvikt efter toa idag. Kan det som du nämner vara en förklaring för det eller är det bara vätskebalans som snurrar till det? Hade ett sånt enorm energibehov igår eftersom jag vart på tävling två dagar denna helg.

Reaper123
2013-03-05, 13:15
Jag har deffat nu i några veckor och gått ned från 77,5 till 73,8. Igår hade jag ett återfall och käka 3200 kcal fast jag bara ska äta 2100 och få -500 men trots det så gick jag från 73,8 morgonvikt efter toa igår till 73,4 morgonvikt efter toa idag. Kan det som du nämner vara en förklaring för det eller är det bara vätskebalans som snurrar till det? Hade ett sånt enorm energibehov igår eftersom jag vart på tävling två dagar denna helg.Nu beror det ju lite på vad dessa 1100 kcal bestod av exakt, men du får ju tänka på att detta bara innebär +500 kcal mot din kcalbalans (2600) och det är ju inget att skryta med som ätardag.

Jag äter tex 2700 kcal på vilodagar och 3300 kcal på träningsdagar och inte ovanligt att jag dagen efter en träningsdag väger mindre än en vilodag. Vikten dag-till-dag säger verkligen inget mer än hur mycket mat man har i systemet och hur mycket vätska som finns i kroppen...

Så ja, det är mest troligt vätskebalansen som "spökar" för dig!

Kan bjuda på hur viktvariansen kan se ut trots kontrollerad ätning:
http://2.bp.blogspot.com/-EpWZNg__63o/UTRGx1QY-jI/AAAAAAAAKGI/S4oq9csbPeM/s320/viktkurva130303.PNG