handdator

Visa fullständig version : Motionscykel vs Löpning


Balladbird
2013-03-03, 16:15
Tja, undrar kort och gott hur bra konditionsträning cykling på motionscykel är mot löpning? Är löpning mycket mer effektivt, eller mer effektivt i huvudtaget?

Undrar även hur länge man kan tänkas behöva cykla isf för att förbättra sin kondition om den för tillfället är helt åt helvete.

Tack på förhand!

Everest
2013-03-03, 16:21
Om du med kondition menar maximal syreupptagningsförmåga är oftast löpning att föredra av den enkla anledningen att det krävs mindre grenspecifik träning för att komma upp i hög intensitet.

Balladbird
2013-03-03, 18:35
Om du med kondition menar maximal syreupptagningsförmåga är oftast löpning att föredra av den enkla anledningen att det krävs mindre grenspecifik träning för att komma upp i hög intensitet.

Tanken är att jag ska förbättra min syreupptagningsförmåga på 12 veckor. Anledningen till att jag hade föredragit cykling är att jag inte har så stor lust att dra ut och löpa i kylan.
Men går det att jämföra intensiteten med 20 minuters löpning med cykling? Typ att en timme högintensiv cykelträning bör motsvara x antal minuters löpning, eller funkar det inte så?

Balladbird
2013-03-03, 18:47
Bump? (a)

Everest
2013-03-03, 19:50
Tanken är att jag ska förbättra min syreupptagningsförmåga på 12 veckor. Anledningen till att jag hade föredragit cykling är att jag inte har så stor lust att dra ut och löpa i kylan.
Men går det att jämföra intensiteten med 20 minuters löpning med cykling? Typ att en timme högintensiv cykelträning bör motsvara x antal minuters löpning, eller funkar det inte så?

Vad är målet rent konkret då? Ska du utföra nån form av test om 12 veckor?

Ja, det går att jämföra men som sagt, det i princip bara tränade cyklister som kan komma upp i lika hög intensitet som vid löpning.

Morty
2013-03-03, 21:01
Om du ska göra ett typ coopertest så måste du springa, så enkelt är det.

Ska du göra ett riktigt vo2max-test där du får välja cykel eller löpband så får du välja fritt, men tänk på vad Everest säger: Benmusklerna sätter stopp för en ovan cyklist. Man drar på sig syra innan man kan ta sig upp i vo2max-intensitet. Man måste först träna upp muskeluthålligheten i låren innan man kan börja träna vo2max som cyklist.

Balladbird
2013-03-04, 14:00
Ah, kanske värt att nämna att målet med denna träningsperiod är att vi har ett förtest och eftertest kallat steptestet. Det går ut på att man ska gå upp och ned på en bänk i 6 minuter efter en viss takt. Testet är verkligen inte krävande, det är mest för att mäta pulsen, och tanken är att den ska förbättras under dom här tolv veckorna.

Och eftersom jag varken har bra kläder eller löparskor, samt att jag får så svinigt ont i fötterna i.o.m att jag springer så hade jag mycket hellre cyklat eller utövat någon annan form jag har tillgång till.
Har tillgång till crosstrainer och roddmaskin, inget löpband tyvärr.

mn8eii
2013-03-04, 19:43
Då tror jag inte det spelar allt för stor roll vilket du väljer. Dock är det ju alltid bäst att träna så grenspecifikt som möjligt, vilket gör dig blir stepträning.

Morty
2013-03-04, 21:57
Cykel är säkert sätt specifikt för det där. Bästa vore att varva in cykelträning med stepträning och/eller jägarvila för att verkligen belasta låren och tvinga dem att bli super fit.