handdator

Visa fullständig version : protein räknas in som kcal? tanke


straand94
2013-03-02, 23:19
Fick en skum tanke när jag åt frukost i morse. Protein ska ju i första hand inte användas som energi utan som "byggnadsstenar", så egentligen borde man inte räkna in proteinet som KCAL i sina beräkningar.

Antar att jag är ute och snurrar i vildmarken?:smash:

Sheogorath
2013-03-02, 23:25
Fick en skum tanke när jag åt frukost i morse. Protein ska ju i första hand inte användas som energi utan som "byggnadsstenar", så egentligen borde man inte räkna in proteinet som KCAL i sina beräkningar.

Antar att jag är ute och snurrar i vildmarken?:smash:

Protein förbränns till energi dygnet runt, hela tiden. Du kan ju räkna på hur mycket du skulle gått upp i vikt per år i rent protein om du inte förbrände det i kroppen. Exempel, 200 gram protein / dag:

200 x 365 / 1000 = +73 kg / år

straand94
2013-03-02, 23:41
Protein förbränns till energi dygnet runt, hela tiden. Du kan ju räkna på hur mycket du skulle gått upp i vikt per år i rent protein om du inte förbrände det i kroppen. Exempel, 200 gram protein / dag:

200 x 365 / 1000 = +73 kg / år

Mjo. Samtidigt känns det konstigt att protein används som energi då dess egentliga funktion inte alls är det?

Sheogorath
2013-03-02, 23:46
Mjo. Samtidigt känns det konstigt att protein används som energi då dess egentliga funktion inte alls är det?

Jag tror inte proteinmetabolismen bryr sig om dina känslor inför den samma. Den är vad den är. ;)

Alvis
2013-03-02, 23:49
Protein innehåller energi. Om kroppen behöver energi, så tar den det från proteinet. Sedan vet jag inte riktigt hur fördelningen går till när man ligger på överskott.. men kroppen har väl inget val än att ta upp energin om dess andra funktioner är fyllda?

Rahf
2013-03-03, 00:05
Ljuva minnen från när man var nybörjare :D

Kvicksilver
2013-03-03, 12:30
Mjo. Samtidigt känns det konstigt att protein används som energi då dess egentliga funktion inte alls är det?

Säger vem? Kroppen använder kolhydrater, fett & protein som energi.

Tap3worm
2013-03-03, 14:09
Mjo. Samtidigt känns det konstigt att protein används som energi då dess egentliga funktion inte alls är det?

Prio ett för kroppen är väl överlevnad. Så kroppen kommer i första hand omvandla proteinet till energi, när kroppen inte behöver mer energi tar den proteinet till att bygga muskler.

Så har jag förstått det hela väldigt kortfattat. Rätta gärna om jag har fel. Brukar inte vilja uttala mig om sådant jag inte är 100 på, så ta det med en nypa salt, men är rätt säker...

Tapeworm

tlk
2013-03-03, 14:34
Mjo. Samtidigt känns det konstigt att protein används som energi då dess egentliga funktion inte alls är det?

"protein", i det här fallet aminosyror, har inte precis någon funktion i sig. De är närvarande och blir använda till saker. Oerhört sällan som något inom mänsklig biologi har någon enstaka bestämd funktion. Tror själv att tänka på saker inom biologi som att det har någon funktion bara klöddar till det. Kemiska interaktioner like a machine all dee wayy. Som det påpekas i tråden så kan aminosyror användas till allt möjligt, och även om du önskar att det användes till att bygga muskler utav så strunter nog kemin och cellbiologin ett gott stycke i det.

Nebuchadnezzar
2013-03-03, 14:36
Merparten av proteinet du äter oxiderar.

tjing
2013-03-03, 15:55
Du snuddar på någonting viktigt TS.

Det är att viktuppgång i sig är irrelevant. Det är andelen fett och muskler som räknas. Och därför är kcal-intag i sig inte indikativt för vilken slags viktuppgång som blir resultatet av ett kcal-överskott.

Majoriteten av ditt proteinintag blir till glukos via glukoneogenes i levern.

rångedala
2013-03-04, 12:18
Rätta mig om jag har fel men energi ligger lagrad i proteinets bindningar och frigörs när proteinet bryts ner till aminosyror i kroppen vore väl den mest logiska förklaringen här.

Sverker
2013-03-04, 17:57
Fel.
Peptid-bindningen öppnas av enzymer och varken tar eller ger energi.

Det som kostar energi är syntesen när man sätter ihop ett protein av olika aminosyror.


När vi omsätter kolhydrater och fett till energi bildas ett antal organiska syror på vägen fram till koldioxid och vatten. Sätt på en ammoniak och vi får en amino-syra..

Att sätta på eller plocka av ammoniak från en organisk syra kostar heller ingen energi.
Alltså är det mycket lätt för en cell att bygga upp eller bryta ned en aminosyra bara det finns en organisk syra ( kolskelett ) och ammoniak i form av en aminogrupp bundet till glutamin. Du får söka och läsa om ureacykeln.

Bryggan
2013-03-04, 18:10
Hmm, jag har köpt en burk fria aminosyror här men ingen kcal per 100 g någonstans på burken. Hur mycket kan jag räkna med att det finns energimässigt ungefär per 100 g? Det är alla aminosyror man kan tänka sig.

Tack på förhand

Fishtank
2013-03-04, 21:00
Hmm, jag har köpt en burk fria aminosyror här men ingen kcal per 100 g någonstans på burken. Hur mycket kan jag räkna med att det finns energimässigt ungefär per 100 g? Det är alla aminosyror man kan tänka sig.

Tack på förhand

Jag är relativt säker på att det står ett proteininnehåll på den iaf.
EAA/BCAA brukar dock ligga runt 95-98 gram protein per 100 gram torrvara.
95*4=380 kcal.

Sen som alltid, varför har du köpt något du inte vet vad det är?

Bryggan
2013-03-04, 21:49
Jag är relativt säker på att det står ett proteininnehåll på den iaf.
EAA/BCAA brukar dock ligga runt 95-98 gram protein per 100 gram torrvara.
95*4=380 kcal.

Sen som alltid, varför har du köpt något du inte vet vad det är?Enkelt! Det var en så behändig liten burk som jag tycker är i lämplig storlek. Sedan vet jag väl visst vad det är. Aminosyror vet väl alla vad det är!? Aminosyror är hydrolyserat protein, dvs de monomera byggstenarna som protein består av men som sagt huvudsyftet var den lilla burken och jag är nöjd. Förövrigt så är jag molekylärbiolog och disputerad med inriktning på nukleosider och nukleotider...så ja, jag vet vad aminosyror är.

Nu står det till min besvikelse att jag bara får skopa i mig tre skopor om dagen...jag tänker överdosera till det dubbla minst men det är väl inget problem va? Synd bara att de ha slängt i så förbannat med artificiellt sötningsmedel, smaken är sötare än saft med den obehagliga bismaken av aspartam.

Fishtank
2013-03-04, 23:57
Du är alltså molekylärbiolog och kan inte komma fram till om det är något problem att äta mer protein i pulverform eller inte, okay I guess.

Bryggan
2013-03-05, 06:33
Nej det är korrekt att jag inte Vet men tack för svaret...som jag förstår på ditt något ironiska svar så är det ok.

Glömde förresten att berätta att det var så tråkigt att käka kött och ost för att komma upp i 2g per kg kroppsvikt att jag köpte lite genväg.

Sheogorath
2013-03-05, 06:51
Nej det är korrekt att jag inte Vet men tack för svaret...som jag förstår på ditt något ironiska svar så är det ok.

Glömde förresten att berätta att det var så tråkigt att käka kött och ost för att komma upp i 2g per kg kroppsvikt att jag köpte lite genväg.

Det är ju svårt att INTE komma upp i 2 g / kg kroppsvikt på vanlig mat. Du glömmer väl inte att räkna med proteinet från pasta, grönsaker, ris, bröd, ALLT?

Bryggan
2013-03-05, 06:57
Nej Sheo, det går ganska automatiskt med den appen jag provar just nu "ShapeUp". Såg förresten att aminosyror fanns med där och ville mest fråga här för att bekräfta de siffrorna. Jag borde ligga på 175 g per dag men har svårt att komma över 155 g per dag. Omkring 155 g verkar vara en magisk gräns...nu är ju 155 g långt över 1,5 g per kg vilket också är godkänt men liiite opti-tänk kommer alltid smygande.

Min förhoppning är att kunna äta mer pasta, ris och potatis utan att spräcka kcal-gränsen förövrigt.

vicarious
2013-03-05, 12:31
Nej Sheo, det går ganska automatiskt med den appen jag provar just nu "ShapeUp". Såg förresten att aminosyror fanns med där och ville mest fråga här för att bekräfta de siffrorna. Jag borde ligga på 175 g per dag men har svårt att komma över 155 g per dag. Omkring 155 g verkar vara en magisk gräns...nu är ju 155 g långt över 1,5 g per kg vilket också är godkänt men liiite opti-tänk kommer alltid smygande.

Min förhoppning är att kunna äta mer pasta, ris och potatis utan att spräcka kcal-gränsen förövrigt.

En till proteinshake så är du i mål? Svårt.

Bryggan
2013-03-05, 12:44
Jo precis...därav inköpet. Men tack iaf.

tjing
2013-03-05, 15:47
Det är ju svårt att INTE komma upp i 2 g / kg kroppsvikt på vanlig mat. Du glömmer väl inte att räkna med proteinet från pasta, grönsaker, ris, bröd, ALLT?

Precis.

Det är tvärtom rätt svårt att inte komma upp i 2 g / kg kroppsvikt om man äter mycket mat.

Sheogorath
2013-03-05, 16:14
Precis.

Det är tvärtom rätt svårt att inte komma upp i 2 g / kg kroppsvikt om man äter mycket mat.

Sen är det lätt att glömma att alla inte är viktstabila på 3000-4000 kcal heller... :D

Sniggel
2013-03-05, 17:48
Sen är det lätt att glömma att alla inte är viktstabila på 3000-4000 kcal heller... :D

:)

Visst är det så. Sen kan man fråga sig om de med låg ämnesomsättning även har en lägre proteinomsättning? Isåfall kanske proteinbehovet där är sänkt? Vild spekulering!

Bryggan
2013-03-05, 18:53
Sen är det lätt att glömma att alla inte är viktstabila på 3000-4000 kcal heller... :DExakt. Jag rör mig inte mycket förutom att jag knatar till och hem från jobbet (1h 20min) så gott som varje dag och styrketränar 6 dagar i veckan. Förutom det så rör jag mig inte mycket och ovanpå det lägger vi ålder... Men så är det bara och vi kommer alla att den vägen vandra.

:)

Visst är det så. Sen kan man fråga sig om de med låg ämnesomsättning även har en lägre proteinomsättning? Isåfall kanske proteinbehovet där är sänkt? Vild spekulering!Det här uttrycket "låg ämnesomsättning" finns det verkligen? Jag hör ibland folk använda uttrycket men har aldrig förstått vad det betyder. Går inte uttrycket att ersätta med "rör sig lite" eller "motionerar aldrig"??
Intressant är också om det inte kan vara så som Sniggel säger lata människor som inte gör av med så mycket energi, om vi inte kräver lite mindre energi i form av protein också?

straand94
2013-03-05, 20:58
Sheo. Men om den största delen protein omvandlas till energi, så är ju ett högt proteinintag ganska onödigt? Då det mesta inte används till återuppbyggnad utan bara som ren energi. Då borde man väl likväl kunna ligga lägre på proteinet och högre på kolhydraterna?

Fugly
2013-03-05, 21:05
Exakt. Jag rör mig inte mycket förutom att jag knatar till och hem från jobbet (1h 20min) så gott som varje dag och styrketränar 6 dagar i veckan. Förutom det så rör jag mig inte mycket och ovanpå det lägger vi ålder... Men så är det bara och vi kommer alla att den vägen vandra.

Det här uttrycket "låg ämnesomsättning" finns det verkligen? Jag hör ibland folk använda uttrycket men har aldrig förstått vad det betyder. Går inte uttrycket att ersätta med "rör sig lite" eller "motionerar aldrig"??
Intressant är också om det inte kan vara så som Sniggel säger lata människor som inte gör av med så mycket energi, om vi inte kräver lite mindre energi i form av protein också?

Visst finns det, men är extremt sällsynt. De flesta som påstår sig ha det kan man ersätta det med "rör sig lite" eller "mmm, en hel Chokladkaka efter skolan varje dag".

Sheogorath
2013-03-05, 21:08
Sheo. Men om den största delen protein omvandlas till energi, så är ju ett högt proteinintag ganska onödigt? Då det mesta inte används till återuppbyggnad utan bara som ren energi. Då borde man väl likväl kunna ligga lägre på proteinet och högre på kolhydraterna?

Höga nivåer av aminosyror i blodet (främst eller enbart leucin har jag för mig) signalerar till muskelanabolism. Protein har alltså funktion för muskeluppbyggnad även om det inte byggs in som muskelprotein.

straand94
2013-03-05, 21:15
Höga nivåer av aminosyror i blodet (främst eller enbart leucin har jag för mig) signalerar till muskelanabolism. Protein har alltså funktion för muskeluppbyggnad även om det inte byggs in som muskelprotein.

Och egentligen, ren spekulation. Borde man inte äta en kolhydrat-/fettrik måltid först och sedan en proteinrik måltid ett litet tag efteråt för att minimera omvandlingen från protein till energi?

Antar att kroppen inte fungerar så, därför jag undrar. :)

Sheogorath
2013-03-05, 22:20
Och egentligen, ren spekulation. Borde man inte äta en kolhydrat-/fettrik måltid först och sedan en proteinrik måltid ett litet tag efteråt för att minimera omvandlingen från protein till energi?

Antar att kroppen inte fungerar så, därför jag undrar. :)

Det är inte viktigt att proteinet inte omvandlas till energi eftersom mängden byggstenar räcker och blir över oavsett med dom mängderna vi pratar om här. Att försöka tajma på det sättet du beskriver blir då bara onödigt.

straand94
2013-03-05, 22:38
Det är inte viktigt att proteinet inte omvandlas till energi eftersom mängden byggstenar räcker och blir över oavsett med dom mängderna vi pratar om här. Att försöka tajma på det sättet du beskriver blir då bara onödigt.

Ja men då räcker det ju egentligen med kanske 1g/kg eller något? Och inte "överdriva" så som majoriteten säger med 2g++/kg?

Sheogorath
2013-03-05, 22:44
Ja men då räcker det ju egentligen med kanske 1g/kg eller något? Och inte "överdriva" så som majoriteten säger med 2g++/kg?

Hur kan du veta att den lilla mängden räcker för att stimulera muskeluppbyggnaden maximalt? Jag säger inte att du har fel men har du någon grund för din hypotes annat än att du tycker att det "borde" vara så? Vad du tycker borde stämma är ju baserat på bristfälliga kunskaper i fysiologi!

Det skulle ju som jag ser det lika gärna kunna vara så att ett högre intag av protein ger en i medeltal högre koncentration av aminosyror i blodet och därmed högre signalering till muskelanabolism.

straand94
2013-03-05, 23:46
Hur kan du veta att den lilla mängden räcker för att stimulera muskeluppbyggnaden maximalt? Jag säger inte att du har fel men har du någon grund för din hypotes annat än att du tycker att det "borde" vara så? Vad du tycker borde stämma är ju baserat på bristfälliga kunskaper i fysiologi!

Det skulle ju som jag ser det lika gärna kunna vara så att ett högre intag av protein ger en i medeltal högre koncentration av aminosyror i blodet och därmed högre signalering till muskelanabolism.

Mjo men absolut. Jag bara spekulerar helt fritt.
Proteinnivån är på sidan 14-15
(http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_2568/ImageVaultHandler.aspx). Undrade bara egentligen varför man skulle ha ett högt proteinintag om inte allt användes till muskeluppbyggnad.

Och absolut, jag har näst intill inga kunskaper inom ämnet. Spekulerar helt vilt bara.

Bryggan
2013-03-05, 23:59
King Grub länkade till en bra artikel där de visar på att mellan 1,5-2 g per kg kroppsvikt är optimalt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=196507

Bryggan
2013-03-06, 00:02
Visst finns det, men är extremt sällsynt. De flesta som påstår sig ha det kan man ersätta det med "rör sig lite" eller "mmm, en hel Chokladkaka efter skolan varje dag".Men om det finns "låg ämnesomsättning" så borde det betyda att dessa personer är kallare än oss andra, dvs så har de en kroppstemperatur under normalt? Det är det enda jag kan komma på!

Sheogorath
2013-03-06, 05:43
Mjo men absolut. Jag bara spekulerar helt fritt.
Proteinnivån är på sidan 14-15
(http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_2568/ImageVaultHandler.aspx). Undrade bara egentligen varför man skulle ha ett högt proteinintag om inte allt användes till muskeluppbyggnad.

Och absolut, jag har näst intill inga kunskaper inom ämnet. Spekulerar helt vilt bara.

Och det har jag svarat på efter bästa förmåga två gånger: högt proteinintag ger hög koncentration av aminosyror i blodet, vilket ger en anabol respons. Aminosyrorna agerar signalsubstans för en uppbyggande process utan att själva byggas in som protein.

tlk
2013-03-06, 06:05
Nu står det till min besvikelse att jag bara får skopa i mig tre skopor om dagen...jag tänker överdosera till det dubbla minst men det är väl inget problem va? Synd bara att de ha slängt i så förbannat med artificiellt sötningsmedel, smaken är sötare än saft med den obehagliga bismaken av aspartam.

Det är inte vidare svårt att hitta proteinpulver utan sötning.

Bryggan
2013-03-06, 06:44
Absolut, det går säkert. Han berättade till och med att det var "tropisk smak" innan jag betalade. Jag frågade om den var drickbar och han som jobbade där tyckte det. För mig är den dock väldigt mycket för söt och jag ska dricka den kanske 6 ggr om dagen. 1 skopa i 3 dL vatten gör vattnet väldigt söt så jag kan inte dra i 2 skopor i samma glas heller.
Får kanske gå och köpa en ny burk som du säger.

Tack

straand94
2013-03-06, 16:16
Och det har jag svarat på efter bästa förmåga två gånger: högt proteinintag ger hög koncentration av aminosyror i blodet, vilket ger en anabol respons. Aminosyrorna agerar signalsubstans för en uppbyggande process utan att själva byggas in som protein.

Och som jag skrev, jag undrade. Inte undrar :) Formulerade mig så som att jag redan hade fått svar på frågan :)

Sheogorath
2013-03-06, 17:16
Och som jag skrev, jag undrade. Inte undrar :) Formulerade mig så som att jag redan hade fått svar på frågan :)

:thumbup: