handdator

Visa fullständig version : Vad är gymträning för er?


StorEric
2013-03-02, 22:18
Okej.

Vi har Arnold(s) och ett gäng som gillar att lyfta vikter, bänkpress, hantelpress, osv... byggare och även till viss det fitnessfolk.
Enligt mig. gymträning. Stöttepelaren, fundamentet.

Vi har de som går på pass enbart.. Cheyer som gillar att "dansa" oftast.
Även här finns pump, bodycombat osv..
Skulle lika gärna kunnat vara ute o sprungit.

Sen har vi x-fit "trenden" eller vågar man säga fluga?
Dom har band, hoppar hopprep, använder bollar ? eller är det andra som har bollar och sånt? Oftast lätta vikter och "funktionella" övningar.
Vore det inte bättre att vara ute i livet och göra saker om det är funktion man strävar efter? Kan ju inte bli mer funktionsträning än verkliga livet fast.. på låtsas?

Sen finns de här egen kroppsviktsgrejerna. så de behöver ju inte vara på gymmet för att låtsas deltaga i OS i gymnastik..

Så till frågan.. Vad är gymträning för er?

http://www.youtube.com/watch?v=-AuIURhCoAA

Tolkia
2013-03-02, 22:25
OK. Nu vet vi. Tack för upplysningen.

130kg finsk sisu
2013-03-02, 22:26
bänkpress

Rikard Jansson
2013-03-02, 22:27
bänkpress

vad hertigen sade, +1

Ristretto
2013-03-02, 22:40
Bodypump och zumba.

Oxe
2013-03-02, 22:41
-AuIURhCoAA

gymträning är viktträning...

basen är bänk mark böj, sen vidare...

cirkelträning crossfit osv är inte gymträning

Oxe
2013-03-02, 22:45
OK. Nu vet vi. Tack för upplysningen.

Skall du inte svara på frågan vad DU tycker är gymträning istället för att vara dryg ?

StorEric
2013-03-02, 22:53
Skall du inte svara på frågan vad DU tycker är gymträning istället för att vara dryg ?

Känslig fråga för vissa kanske? Men de flesta tror jag har en åsikt runt det här och det är alltid kul att ta reda på vad andra tycker =)

Philley
2013-03-02, 22:56
Underarmsträning med kroppsvikt ;)

Lellan
2013-03-02, 23:01
OK. Nu vet vi. Tack för upplysningen.

Charmerande som alltid. ;)

Som svar på frågan så säger jag "gym" om det involverar vikter, "springa på bandet" (om nu det skulle inträffa), eller att jag "ska på pass" om det handlar om det.

Gym involverar alltså ngn form av hantel, stång men kan ackompanjeras av dragmaskiner och uppvärmning kan ske på konditionsmaskin. Visst finns mattor, bollar om man skulle vara intresserad av att träna endast kroppsviktsövningsaktigt - men som ts är inne på skulle det, iaf för mig, kännas lite långsökt att utföra det på gymets svettiga mattor istället för hemma el ute isf.

Oxe
2013-03-02, 23:05
Charmerande som alltid. ;)

Som svar på frågan så säger jag "gym" om det involverar vikter, "springa på bandet" (om nu det skulle inträffa), eller att jag "ska på pass" om det handlar om det.

Gym involverar alltså ngn form av hantel, stång men kan ackompanjeras av dragmaskiner och uppvärmning kan ske på konditionsmaskin. Visst finns mattor, bollar om man skulle vara intresserad av att träna endast kroppsviktsövningsaktigt - men som ts är inne på skulle det, iaf för mig, kännas lite långsökt att utföra det på gymets svettiga mattor istället för hemma el ute isf.

Kanske är klimakteriet som spökar vi skall vara snälla mot tant

Järvskan
2013-03-02, 23:08
Gymträning = Träning med maskiner
Styrketräning = Träning med fria vikter

Tolkia
2013-03-02, 23:11
Känslig fråga för vissa kanske?
Jag tycker inte att det är en känslig fråga. Men jag tycker att det var väldigt lite fråga och väldigt mycket diss av sådant du inte tycker är Rätt(tm) i din s.k. fråga.

StorEric
2013-03-02, 23:13
Jag tycker inte att det är en känslig fråga. Men jag tycker att det var väldigt lite fråga och väldigt mycket diss av sådant du inte tycker är Rätt(tm) i din s.k. fråga.

Ja.. man får väl skriva vad man tycker här? Det är inget personligt mot någon, bara vad jag anser vara gymträning och vad jag inte anser vara gymträning. *hug*

Tolkia
2013-03-02, 23:15
Ja.. man får väl skriva vad man tycker här?
Ja, som du märker så får man det. (Brasklapp för att det inte skall verka som om jag ljuger: Man kan få lida för det, om man har svårt med känslan för var gränserna går, men det är ju inte aktuellt här.) Det innebär dock inte att man får välja hur andra reagerar på vad man skriver, och de får ju också skriva vad de tycker. Som du märker.

Rikard Jansson
2013-03-02, 23:17
Tramsigt att klanka ner på andra träningsformer. Visst är vissa sämre för vissa saker, men man borde träna det man är intresserad av. T.ex. bodycombat ger varken bra kondition eller bra styrka, men det är synnerligen effektivt för att bli stark mentalt.

Fuark
2013-03-02, 23:19
jag tycker vi ska förenas och mysa i stretchrummet. förslagsvis till lite enya och olika massageoljor

7wfYIMyS_dI

StorEric
2013-03-02, 23:24
Tramsigt att klanka ner på andra träningsformer. Visst är vissa sämre för vissa saker, men man borde träna det man är intresserad av. T.ex. bodycombat ger varken bra kondition eller bra styrka, men det är synnerligen effektivt för att bli stark mentalt.

Klanka o klanka..
Det är som i skidbacken.. slalomåkarna tycker snowboardarna är i vägen i deras backe och vise versa. Sen kommer monoski killen och och då blir alla frågande. Vilken sida står han på?:confused:

tp_88
2013-03-02, 23:25
Styrketräning, i olika former. Det blir givetvis vissa gråzoner, men jag kan inte säga att jag känner något större behov av att definiera termen.

Lellan
2013-03-02, 23:26
Jag tycker inte att det är en känslig fråga. Men jag tycker att det var väldigt lite fråga och väldigt mycket diss av sådant du inte tycker är Rätt(tm) i din s.k. fråga.

Ditt svar var iaf väldigt lite svar, på den "s.k." frågan.

Och det är väl inte konstigt att man undrar varför folk går till ett fullt utrustat gym för att göra armhävningar och situps, det är ju knappast så att man går och skäller ut dem? Fast om någon säger sig träna på gym men aldrig har rört en vikt, tja.. tränar den "gym-träning" då - för att den befinner sig i en gymlokal, är väl det frågeställningen gäller. Eller vad folk anser kan räknas som gymträning, men man kan ju tydligen likt dig undvika frågan och gå offtopic istället.

*går och myser i stretchrummet*

StorEric
2013-03-02, 23:31
Ditt svar var iaf väldigt lite svar, på den "s.k." frågan.

Och det är väl inte konstigt att man undrar varför folk går till ett fullt utrustat gym för att göra armhävningar och situps, det är ju knappast så att man går och skäller ut dem? Fast om någon säger sig träna på gym men aldrig har rört en vikt, tja.. tränar den "gym-träning" då - för att den befinner sig i en gymlokal, är väl det frågeställningen gäller. Eller vad folk anser kan räknas som gymträning, men man kan ju tydligen likt dig undvika frågan och gå offtopic istället.

*går och myser i stretchrummet*

Du var väldigt på att artikulera dig! Tack! =)

*Jag hänger på* *popcorn*

tumme
2013-03-03, 03:57
Perfekt exempel på riktade frågor?

Reg: feb 2013? Ok. gym är awesome. Det är ditt liv och alla andra träningsformer är lite tragiska för dom inte hittat den magiska formeln.

Fråga, är du religiös?

aijou
2013-03-03, 07:49
Begreppet gymträning skulle jag nog beskriva som vilken träning som helst som kan bedrivas på ett gym.

Jag föredrar att kalla min träning för styrketräning (eller möjligen styrkelyftsträning) då jag tränar för att bli stark (främst i de tre styrkelyftsgrenarna).

Med andra ord inget (eller flera) av dina alternativ. Jag röstar blankt.

StorEric
2013-03-03, 09:37
Begreppet gymträning skulle jag nog beskriva som vilken träning som helst som kan bedrivas på ett gym.

Jag föredrar att kalla min träning för styrketräning (eller möjligen styrkelyftsträning) då jag tränar för att bli stark (främst i de tre styrkelyftsgrenarna).

Med andra ord inget (eller flera) av dina alternativ. Jag röstar blankt.

Så knäböj och bänk alternativet funkar inte för dig? *rolleyes*

filmjölk
2013-03-03, 10:13
Bänkpress, snedbänkpress, militärpress, pullups och ev. om jag orkar lite hantelcurls på det. resten är inget kul.