handdator

Visa fullständig version : Varför ökar jag inte i bänkpress men så mycket i knäböj?


mekre
2013-03-02, 21:28
Hej, lite bakgrundsfakta:

Som fd gravt överviktig har jag legat i en lång deff sedan jag började styrketräna ca 10 mån sen. Jag har gått ner ca 15 kg sedan starten, och som nybörjare har jag även kunnat öka i vikter samtidigt. Under hela deffen har jag konstant kunnat öka vikter i knäböj, från stången till mitt nuvarande pb (110 kg x5x5)), medan bänkpressen har stått relativt stilla sedan i slutet av sommaren (62,5 kg x5x5). Jag har läst rätt mycket om muskelbygge under tiden, både här på forumet och på andra ställen, så egentligen är jag inte förvånad att jag inte ökar i bänken under en deff, så jag borde nog omformulera frågan:

Varför kan jag öka så mycket i knäböj när jag ligger på ett underskott (ca 500 kcal/dag)?

Mitt schema för ben resp. bröstdagar ser ut som följande:

Ben:
Knäböj 5x5
Vadpress 3x8
Benpress 3x8
Lårcurl 3x8
Benspark 3x8

Bröst:
Bänkpress 5x5
Sned hantelpress 3x8
Triceps extensions 3x8
Sidolyft axlar 3x8
Nedåt cableflyes 3x8
Militärpress 5x5
Triceps puschdowns 3x8

Jag är medveten om att alla övningar inte är för bröst, kopierade bara in hela schemat för resp. dag.

Testarozza
2013-03-02, 21:29
Bättre bengener! :D Samma här..

Niklan
2013-03-02, 22:43
Kan ju vara för att du blir lättare, inte lika mycket vikt för benen liksom :)

Huddex
2013-03-02, 23:28
Har samma "problem", jag kan böja 1x160kg och ta 170kg i mark men i bänk så klarar jag bara 77.5kg.

Pinoy
2013-03-02, 23:34
Hade detta problemet innan.. men på sistone har det varit tvärtom! kör mycket mer kroppsbyggning för pattarna och när det gäller bänken så kör jag först en vikt som jag klarar 10-12 st reps på, följt av en vikt jag klarar 6-10 på och därefter en vikt som jag klarar 2-5 reps på... efter detta kör jag kroppsbyggning. Testa!

Edit: kör detta 2 ggr i veckan.

mikaelj
2013-03-02, 23:57
Bänk måste man träna ofta & mycket för att bli bra på det.

Blindguard1
2013-03-03, 00:34
Som mikaelj sa, jag kör bänk tre gånger i veckan, det gör jag iofs på mark och knäböj också, men när jag var på min platå så började jag maxa istället, istället för 5 reps/set så körde jag 1-2 reps på max, eller nära max, 90-100% av 1RM.

ceejay
2013-03-03, 00:40
Du kanske inte kör likadana böj varje gång. Det är en väldig skillnad på din bänk och böj, och det är väldigt lätt att fuska med djupet för att intala sig själv att man är starkare än vad man är.

mikaelj
2013-03-03, 08:31
Du kanske inte kör likadana böj varje gång. Det är en väldig skillnad på din bänk och böj, och det är väldigt lätt att fuska med djupet för att intala sig själv att man är starkare än vad man är.

Marken är dock inte fuskbar.

Siffrorna låter helt rimliga.

z_bumbi
2013-03-03, 09:02
Böjen bör vara mycket tekniktillvänjning, att du började på stången betyder inte att du inte var starkare än så när du började.
Att du tappat 15 kg gör också att böjen blir lättare (för nybörjare) då du lyfter mindre kroppsvikt.
Som tidigare överviktig har du också antagligen betydligt mer benmuskler och redan från början än vad någon som har ett smalt utgångsläge har.

I bänk så brukar folk tappa när de går ner i vikt men det är också muskler som inte får jobba så mycket oavsett kroppsvikt så du har inget försprång där.

För att få bänken att röra sig mer uppåt så gissar jag att du kan göra om träningsupplägget men det vet vi inget om så det går inte att säga säkert.

mekre
2013-03-03, 10:01
Böjen bör vara mycket tekniktillvänjning, att du började på stången betyder inte att du inte var starkare än så när du började.
Att du tappat 15 kg gör också att böjen blir lättare (för nybörjare) då du lyfter mindre kroppsvikt.
Som tidigare överviktig har du också antagligen betydligt mer benmuskler och redan från början än vad någon som har ett smalt utgångsläge har.

I bänk så brukar folk tappa när de går ner i vikt men det är också muskler som inte får jobba så mycket oavsett kroppsvikt så du har inget försprång där.

För att få bänken att röra sig mer uppåt så gissar jag att du kan göra om träningsupplägget men det vet vi inget om så det går inte att säga säkert.

Detta låter väldigt vettigt, kanske ska jag vara glad att jag inte minskat i bänken sedan i somras. Tänker dock testa att köra mer lågreps samt lägga in något extra bänkpass i vecka och se vad som händer.