handdator

Visa fullständig version : Kostuplägg i förhållande till träning


CHH
2013-03-02, 09:27
Hallå alla gymmare! Vill börja med att säga att detta forum är det bästa som finns (tack vare alla era bra svar).

Till saken; jag tränar ca 5-7 ggr /veckan med målet att tappa fett och bygga muskler (tjej, 20 år, 170 65 kg - ganska tränad). Jag ser alltid till att äta kolhydrater i förhållande till min träning istället för kolhydrater till vissa måltider. Dvs, ibland till mat kl 5 och ibland till frukost kl 9. Hur gör ni andra? Har hört att man "ska" äta lite kolhydrater vissa måltider och sedan hur man sedan lägger in träningen är oväsentligt. Vad tycker ni? Känns väl lite onödigt att ladda upp med massa gröt och knäckebröd om jag ska sitta framför en dator el dylikt och sedan ladda upp med sallad inför ett pass?

Tack och ha en bra löööördag!

Provrörsbarn
2013-03-02, 15:10
Hallå alla gymmare! Vill börja med att säga att detta forum är det bästa som finns (tack vare alla era bra svar).

Till saken; jag tränar ca 5-7 ggr /veckan med målet att tappa fett och bygga muskler (tjej, 20 år, 170 65 kg - ganska tränad). Jag ser alltid till att äta kolhydrater i förhållande till min träning istället för kolhydrater till vissa måltider. Dvs, ibland till mat kl 5 och ibland till frukost kl 9. Hur gör ni andra? Har hört att man "ska" äta lite kolhydrater vissa måltider och sedan hur man sedan lägger in träningen är oväsentligt. Vad tycker ni? Känns väl lite onödigt att ladda upp med massa gröt och knäckebröd om jag ska sitta framför en dator el dylikt och sedan ladda upp med sallad inför ett pass?

Tack och ha en bra löööördag!

Jag tror personligen att om du INTE ska köra 2 träningspass tätt intill varandra på samma dag så spelar det inte så stor roll när du äter kolhydraterna. Därimot kommer jag alltid att tro att det är bäst att lägga den största mängd KALORIER efter att man har tränat varesig vilket. Pröva dig fram vilket som passar dig bäst. Jag tror jag kan ha läst att det man äter tätt inpå träningen inte hinner bli till energi. Man är mätt, vilket kan ge en bra känsla, men energin kommer från det man ätit "för längesedan" om du förstår vad jag menar.
Själv äter jag en stor mängd mat innan jag går och lägger mig, ca 1588kcal om jag minns rätt brukar jag äta. Träning kommer sedan efter ca 15 timmar varav 8-10 timmar är sömn(äter inget innan träningen utan tränar på tom mage). Funkar bra för mig :)