handdator

Visa fullständig version : Goda kladdiga måltidsersättningsbars


midwinterholes
2013-03-02, 09:19
Tjena, jag behövde nåt att ta med mig till skolan som inte blir dåligt i väskan så jag kom på dem här.

Receptet är för 10 st bars och då blir fördelningen per bar:
30 gram protein, 70 gram kolhydrater, 10 gram fett, 520 kcal.
Det är enkelt att justera kolhydratsmängden, vilket jag kommer in på.

Havregryn, gärna halvt krossade 500 gram
Maple Syrup 375 gram
Socker 100 gram (tag bort eller sänk denna ingrediens för att komma dit du vill med kolhydraterna)
Peanutbutter 50 gram
Nestle Cocoapowder 100 gram (jag hittade en speciell som hade fördelningen 22/15/10 P/K/F, kolla så den du väljer inte har mer fett än denna)
Mellanmjölk 250 gram
Whey 250 gram (jag använde naturellt pulver. Är ditt smaksatt och därmed sötat borde du dra ned på sockeranvändningen och är det chokladsmak kan du eventuellt dra ned på kakaon också.)


Tag en stor bunke och töm alla torra ingredienser utom whey i den och blanda runt noga. Salta lätt (1 rågad tesked borde göra jobbet).

Blanda mjölk och whey i en shaker eller mixer noggrant. Häll det i bunken.
Häll på sirapen samt jordnötssmöret. Rör om allt noga men stå inte för länge då havren blir vattnig vid överarbete.

Nu till den jobbiga proceduren, nämligen paketering. Barsen skall in i frysen där de blir färdiga samt förvaras.
Jag tog en grund plåt (som passar i min frys såklart) och drog ut gladpack i botten, rev inte av ännu, hällde i smeten, vek över med gladpacken, rev av, tryckte ut så det fördelades jämnt.
Om smeten inte får plats i plåten så borde du ta hälften av smeten och göra två plåtar, du vill inte bygga barsen på höjden i plåten för det blir ett h*lvete att dela när de är frysta.

När du väl gjort en snygg plåt är det in i frysen. När dem stelnat eller fryst helt kan du dela upp dem i 10 lika stora bitar och slå in dem i gladpack en gång till. En väldigt mödosam procedur men jag kom inte på något bättre.

Jag har precis ätit en och den var asgod, chockerande då den innehåller 400 sockerbitar. Lycka till!