handdator

Visa fullständig version : Hjälp en nybörjare... Kost och träning - hur ska man göra??


Bigman31
2013-03-02, 09:00
Tjena.
Har en tråd här sedan tidigare gällande min stora viktminskning som kommer framöver...... Men en fundering har dykt upp!

Jag går upp kl 08 varje morgon.
Kl 0900 är jag på gymmet där jag konditionstränar ca 30-40 minuter och sedan kör "cirkel"-styrketräning ca 30 minuter där jag går igenom kroppens muskler typ. Nu senare tid så har jag mer och mer börjat köra enbart cardio träning med först 30min cykling, sedan 20 minuter crosstrainer och sedan 10 minuter rodd.

Hur som helst så tycker jag att det fungerar bra - men har en fundering ang återhämtning.När jag tränat färdigt ca kl 10-10.15 så åker jag hem, duschar och fixar lite och sedan äter jag inget förrän det är lunch kl 12.00.....

Min undran är ju - är det för lång tid mellan träning och intag av maten?

Innan träning käkar jag en frukost när jag precis klivit upp på morgonen bestående av lättyoughurt och Pauluns Musli. Till lunch kl 12 blir det 150-200g kött/fisk/fågel och ca 150-200g kolhydrater.

Min oro är att jag äter för långt ifrån träningen?

OBS: Mitt mål är inte att bygga och bli en "biff". Mitt mål är att tappa i vikt från nuvarande 184kg ner mot 110-120 någonstans till att börja med. Började på 200kg 2 januari så jag är en god bit på väg. Men jag är rädd att jag förlorar mer muskler än fett i kroppen!!

Hjälp!! :)

King Grub
2013-03-02, 09:03
Dina mattider kommer inte att innebära muskelförlust. Det kommer däremot att byta ut all styrketräning mot konditionsträning att göra.

Bigman31
2013-03-02, 09:08
Dina mattider kommer inte att innebära muskelförlust. Det kommer däremot att byta ut all styrketräning mot konditionsträning att göra.

Folk jag pratat med säger att det är viktigare att bygga kondition och bättre på "flåset" för att kunna bränna fler kcal än vad det är att stryketräna?

z_bumbi
2013-03-02, 09:57
Kosten i förhållande till hur mycket du gör av med är den största faktor för hur mycket du tappar i vikt.
En högre träningsgrad kan göra att du orkar göra av med mer energi per dag genom träning men med din kroppsvikt så gör du av med mycket energi bara genom att gå så det är ingen faktor som betyder något nämnvärt nu och även senare har det ganska så liten betydelse.

För det som betyder mest dvs hälsan har du antagligen nytta av både kondition och styrketräning så jag skulle behålla båda men tycker du styrkan är tråkig så behöver du inte köra så mycket mer än två korta pass i veckan i någon form. Muskler lär du redan ha en del av så det handlar om att hålla kroppen frisk och stark.
En bättre kondition och också den ökad omsättningen av energi som sker är antagligen viktigare för att motverka de negativa faktorerna som din övervikt har för hälsan.