handdator

Visa fullständig version : Kalorier och kolhydrater, deff


Fireball
2013-03-02, 05:26
Hej! Testade sökfunktionen men hittade inte riktigt svar på frågan, men många frågor kring ämnet - om ni vet någon tråd som svarar på detta får ni gärna länka den.

Håller på med en deff kombinerat med träning.

Mitt träningsschema ser ut så här:

Måndag: Thaiboxning
Tisdag: Gym (styrka)
Onsdag: Thaiboxning
Torsdag: Gym (styrka)
Fredag: Gym (styrka)
Lördag: Vilodag/promenad
Söndag: Vilodag/promenad

Värt att nämna kan vara att jag på thaiboxningspassen pressar mig själv till näst intill fysisk kollaps.

Detta kombinerar jag med en begränsad kost, inte ätit ex. pasta m.m på snart en månad - ser inga problem att fortsätta i den här takten.

Ligger på ett kaloriunderskott på ca 700kcal/dag och det har fungerat riktigt bra.

Efter lite surfande hittade jag teorier som hävdar att det är bättre att sätta kroppen i (rätta mig om jag har fel) metabolt tillstånd/ketos och således optimera fettförbränningen genom att minska intaget av kolhydrater rejält?


Min fråga lyder:
Är det smartast att hålla fast vid att endast fokusera på kaloriunderskottet eller bör jag fokusera mer på kolisarna?

Hur skulle detta funka med den träning jag kör? Kan det vara skadligt att sätta kroppen i metabolt tillstånd samtidigt som man kör hårt fysisk träning?

Ponera att jag får i mig samma mängd kalorier/dag som nu men skär ner på kolhydrater till max 25g/dag (tyckte jag mig läsa).


Alla svar uppskattas, om jag har missat något viktigt eller missförstått något så får ni hojta till! :)

Sverker
2013-03-02, 07:52
Hur skulle detta funka med den träning jag kör? Kan det vara skadligt att sätta kroppen i metabolt tillstånd samtidigt som man kör hårt fysisk träning?

Ponera att jag får i mig samma mängd kalorier/dag som nu men skär ner på kolhydrater till max 25g/dag (tyckte jag mig läsa).


Du kommer att bli långsamare och få mer stryk i boxningen;)



Du kommer inte själv att skada dig eftersom kroppen inte kan utföra hård fysik träning med bara 25 g kolhydrat / dag.
Vet inte varför du vill gå ned i vikt eftersom styrkan inte blir bättre och boxningen sämre under viktminskningen, men skadligt är det inte.

Fireball
2013-03-02, 15:00
Du kommer att bli långsamare och få mer stryk i boxningen;)



Du kommer inte själv att skada dig eftersom kroppen inte kan utföra hård fysik träning med bara 25 g kolhydrat / dag.

Tack! Det var allt jag behövde veta :) Jag får ta och fortsätta i den takt jag kör nu, det funkar bra!

Beemel
2013-03-02, 19:05
Du kommer att bli långsamare och få mer stryk i boxningen;)



Du kommer inte själv att skada dig eftersom kroppen inte kan utföra hård fysik träning med bara 25 g kolhydrat / dag.
Vet inte varför du vill gå ned i vikt eftersom styrkan inte blir bättre och boxningen sämre under viktminskningen, men skadligt är det inte.

Seriöst? Nu har jag iofs inte skadat mig, men jag kör hårdare än någonsin med min träning just nu (både kvantitet och upplevd kvalitet). Och jag ligger på 25-30 g kohydrater per dag?
Osäker på om det var ett skämt från din sida eller om det bara var en insnöad anti-lowcarb åsikt.

Sverker
2013-03-02, 19:41
Nej. Det var ett seriöst svar.
Det var heller ingen åsikt. Styrketräning är inte aerob träning och jag antar att Thaiboxning är korta perioder av hög intensitet. Varför sänka sig själv med ett strikt aerobt bränsle som ketoner:confused:

Wzup2u
2013-03-02, 20:07
precis som sverker säger

Beemel
2013-03-03, 06:56
Nej. Det var ett seriöst svar.
Det var heller ingen åsikt. Styrketräning är inte aerob träning och jag antar att Thaiboxning är korta perioder av hög intensitet. Varför sänka sig själv med ett strikt aerobt bränsle som ketoner:confused:

Vad skönt! Att jag genom min kost är immun mot skador på gymmet, eftersom att jag inte kan lyfta tillräckligt tungt för att skada mig.
Surt bara att jag måste fortsätta öka min styrka på icke-tunga vikter..

Sverker
2013-03-03, 07:32
Visst. Styrkelyft med lång vila och få rep går alldeles utmärkt att köra.

Frågan blir istället ifall man blir bättre på thaiboxning av den träningen;)

z_bumbi
2013-03-03, 08:34
Vad skönt! Att jag genom min kost är immun mot skador på gymmet, eftersom att jag inte kan lyfta tillräckligt tungt för att skada mig.
Surt bara att jag måste fortsätta öka min styrka på icke-tunga vikter..

Om du kan lyfta mer vikt men inte gör det utan lyfter vad du kör på idag så minskar skaderisken ännu mer.

adlan
2013-03-03, 08:36
Ett tips är att inte ta bort kolhydraterna!, gjorde samma misstag när jag körde thaiboxning, och i början märks det inte men efter ett tag märks det! Du kommer inte orka lika mycket och du kommer bli svagare genom att kroppen inte orkar med tempot! Bara ett tips...

Beemel
2013-03-03, 10:23
Om du kan lyfta mer vikt men inte gör det utan lyfter vad du kör på idag så minskar skaderisken ännu mer.

OBS...
VARNING FÖR KRAFTIGT IRONISERANDE OCH SARKASTISKT INLÄGG
...OBS

Först och främst, Hur kan skaderisk noll minska?

För det andra behöver jag råd, min kropp har nämligen en jävligt dum sak för sig, jag klarar av någon konstig anledning av lyfta mer och mer för varje gång jag tränar. Måste göra något fel, för jag vill ju inte bli skadad.
Är det mitt psyke/inställning som jag måste ändra på? Hur övertygar man sig själv att låta bli att öka vikterna, det känns inte bra att öka skaderisken, men samtidigt så vill jag lyfta tyngre vikter eftersom jag känner att min kropp klarar det... Hur göra?
Tur att jag äter på ett sätt som garanterar att jag inte kan bli starkare fortare än vad jag faktiskt blir, då hade det garanterat varit kört.

Fan vad komplicerat det är med träning och kost.

Beemel
2013-03-03, 10:30
Ett tips är att inte ta bort kolhydraterna!, gjorde samma misstag när jag körde thaiboxning, och i början märks det inte men efter ett tag märks det! Du kommer inte orka lika mycket och du kommer bli svagare genom att kroppen inte orkar med tempot! Bara ett tips...

Vet inte om det är stor skillnad på Karate och Muay Thai vad gäller träningen. Jag (som tränar karate 4 dagar i veckan sedan lite över ett år tillbaka) känner inte att det blivit någon som helst skillnad på min ork, förutom första 8-10 dagarna då jag var smått svimfärdig, inte heller snabbheten eller tempot upplever jag några problem med efter jag skurit ner på kolhydraterna. Snarare tvärtom eftersom jag blivit cirka 9 kg lättare i kroppen.
Har dessutom ökat träningsdosen med kompletterande gymträning (3 pass i veckan) sedan årsskiftet.

Vad menar du med "efter ett tag"? Är två månader för lite för att dra några slutsatser?

nitz
2013-03-03, 11:00
Vet inte om det är stor skillnad på Karate och Muay Thai vad gäller träningen. Jag (som tränar karate 4 dagar i veckan sedan lite över ett år tillbaka) känner inte att det blivit någon som helst skillnad på min ork, förutom första 8-10 dagarna då jag var smått svimfärdig, inte heller snabbheten eller tempot upplever jag några problem med efter jag skurit ner på kolhydraterna. Snarare tvärtom eftersom jag blivit cirka 9 kg lättare i kroppen.
Har dessutom ökat träningsdosen med kompletterande gymträning (3 pass i veckan) sedan årsskiftet.

Vad menar du med "efter ett tag"? Är två månader för lite för att dra några slutsatser?
Mina personliga erfarenheter:
Under de 6 åren jag tränade kampsport så var inte lågkolhydratsperioderna mina bästa, långt ifrån.
Samma med styrketräningen.

Beemel
2013-03-03, 12:47
Mina personliga erfarenheter:
Under de 6 åren jag tränade kampsport så var inte lågkolhydratsperioderna mina bästa, långt ifrån.
Samma med styrketräningen.

My point exactlly,
Min personliga erfarenhet är precis den motsatta, även om jag inte har 6 år inom kampsport.
En fråga, du talar om "lågkolhydratsperioderna", alltså plural, Vad var det som fick dig att göra om dem om det gick så dåligt?

Jag gissar på att majoriteten av besökarna på denna sida är av uppfattningen att när det handlar om lowcarbkost så finns det ingen subjektivitet, det är alltid av ondo, det är dåligt för träningen, Man orkar inget, man kan inte bygga, man blir godissugen etc. etc.
Så vem är jag och komma och påstå att det funkar bra för mig, utan att ha några andra belägg för det än mina egna upplevelser. Det finns säkert flera hundra rapporter som berättar att jag omöjligt kan uppleva det jag gör.

Summa summarum, I stand corrected, Jag har fel, sanningen är att jag egentligen inte orkar någonting, det är bara min kolhydratssvältande hjärna som inbillar sig att det går bra. :cryout:

Men jag slipper iallafall skaderisken!! Alltid något :hbang:

nitz
2013-03-03, 13:37
My point exactlly,
Min personliga erfarenhet är precis den motsatta, även om jag inte har 6 år inom kampsport.
En fråga, du talar om "lågkolhydratsperioderna", alltså plural, Vad var det som fick dig att göra om dem om det gick så dåligt?



Ner i vikt gick jag och mer deffad blev jag så huvudmålet uppnåddes utan tvekan samt så var det ett väldigt smidigt sätt att lägga upp kosten på, det kommer man ju inte ifrån.
Jag tycker däremot allt sånt som väga, mäta osv är riktigt trist så jag gör inte det idag heller.
Vart en kompromiss helt enkelt, dock så var det rätt så länge sen, hade inte provat dieter på högre mängd kolhydrater vid det laget.
Det som blev lidande var ju dock prestationen, för prestera sämre gjorde jag utan tvekan.
Men om dina erfarenheter är motsatta så kan jag väl bara säga för din del:
If it works it works ;)


Jag gissar på att majoriteten av besökarna på denna sida är av uppfattningen att när det handlar om lowcarbkost så finns det ingen subjektivitet, det är alltid av ondo, det är dåligt för träningen, Man orkar inget, man kan inte bygga, man blir godissugen etc. etc.
Så vem är jag och komma och påstå att det funkar bra för mig, utan att ha några andra belägg för det än mina egna upplevelser. Det finns säkert flera hundra rapporter som berättar att jag omöjligt kan uppleva det jag gör.


Jag tror personligen mer som en generell regel att mer kolhydrater ökar prestationen för de flesta om ska vara helt ärlig MEN om det fungerar bra för dig att äta och prestera som du gör nu så kan man börja titta på andra delar utöver prestation som kan fungera för en själv:
Smidighet i matplanering, smak och generell "livsglädje"

Kischen
2013-03-03, 14:28
Vet inte om det är stor skillnad på Karate och Muay Thai vad gäller träningen. Jag (som tränar karate 4 dagar i veckan sedan lite över ett år tillbaka) känner inte att det blivit någon som helst skillnad på min ork, förutom första 8-10 dagarna då jag var smått svimfärdig, inte heller snabbheten eller tempot upplever jag några problem med efter jag skurit ner på kolhydraterna. Snarare tvärtom eftersom jag blivit cirka 9 kg lättare i kroppen.
Har dessutom ökat träningsdosen med kompletterande gymträning (3 pass i veckan) sedan årsskiftet.

Vad menar du med "efter ett tag"? Är två månader för lite för att dra några slutsatser?

Vad du upplever är kul för dig men du försöker argumentera mot fakta. Det är inget nytt fenomen på det här forumet och det har gjorts bättre.

Beemel
2013-03-03, 15:53
Vad du upplever är kul för dig men du försöker argumentera mot fakta. Det är inget nytt fenomen på det här forumet och det har gjorts bättre.

Nej, jag försöker inte direkt argumentera alls. Jag är bara less att folk skriver saker som om det gäller för ALLA. Jag är helt övertygad om att det stämmer bra på de flesta. Jag ser mig själv som et undantag, inte fysiologiskt och biologiskt, men i hur jag upplever min kost och träningsresultat. Och det är ju ingenting som säger att trådstartaren skulle kunna uppleva det på samma vis.
Att hävda att man inte kan skada sig på lowcarb kost med argumentet att man inte klarar att träna tungt är ju bara löjligt och felaktigt.
Jag är medveten om att min "argumentation" inte är särskilt vetenskaplig, det var därför jag började med att varna för sarkasm.

Well well, var och en är fri att göra det som passar den. Och det som sägs i stort om kolhydrater som energikälla vid styrketräning stämmer säkert utmärkt, det tänker jag inte argumentera mot. Men att få det att låta som om att det är omöjligt att träna och få resultat med lågt kolhydratintag är att överdriva.

Beemel
2013-03-03, 15:55
Ner i vikt gick jag och mer deffad blev jag så huvudmålet uppnåddes utan tvekan samt så var det ett väldigt smidigt sätt att lägga upp kosten på, det kommer man ju inte ifrån.
Jag tycker däremot allt sånt som väga, mäta osv är riktigt trist så jag gör inte det idag heller.
Vart en kompromiss helt enkelt, dock så var det rätt så länge sen, hade inte provat dieter på högre mängd kolhydrater vid det laget.
Det som blev lidande var ju dock prestationen, för prestera sämre gjorde jag utan tvekan.
Men om dina erfarenheter är motsatta så kan jag väl bara säga för din del:
If it works it works ;)



Jag tror personligen mer som en generell regel att mer kolhydrater ökar prestationen för de flesta om ska vara helt ärlig MEN om det fungerar bra för dig att äta och prestera som du gör nu så kan man börja titta på andra delar utöver prestation som kan fungera för en själv:
Smidighet i matplanering, smak och generell "livsglädje"

Skriver leende under på "all of the above"

Sverker
2013-03-03, 16:08
- Dansa som en fjäril, stick som ett bi. ( Cassius Clay ).

Vad du har fastnat på att skada sig. Skador är en följd av för mycket träning och för lite vila. Det kan drabba många av oss som tänker med hjärtat och inte med hjärnan. Med åren lär man sig träna runt skadorna, ifall det är någon tröst.

Det var mer att man sänker sin prestation i träningen med att köra utan kolhydrater. Tråkigt för en själv och tråkigt för de andra man tränar med eller tävlar mot. I min värld ger man allt i träningen.

Samma sak med styrketräning. Någon gång avstannar tillväxtkurvan och man blir tvungen att pröva något nytt. Att ständigt utveckla träningen. Att höja intensiteten är självklart för de festa som träna styrketräning.

Kischen
2013-03-03, 20:50
Mitt förslag skulle vara att hålla kolhydratsintaget endast till efter träningen/träningsdagar isf, ah det finns visst redan ett namn på en sådan diet :/

Beemel
2013-03-04, 07:48
Vad du har fastnat på att skada sig..

Japp, dumma uttalanden har den effekten på mig.