handdator

Visa fullständig version : 5Mars släcker sthlm räddningstjänst ner sit anologa nät...


watertouch
2013-03-02, 02:39
Snart tisdag 5mars så byter STHLM räddningstjänst/brandförsvar radiosystem från analogt till digitala Tetra/Rakel...:( (samma som polisen)

Som halvamatörfotograf så drabbar detta mig rätt mycket... Nja halvt iaf, men Sverige som rättsstat så känns det fel att dem ska sända "kodat"... Det är redan extremt dåligt täckt av media... Whigsnews.se dem ringer runt 900 samtal om dagen till sos pressen.

Men det blir bara så fel då allt blir oavlyssningsbart och man får förlita sig på att "dem" och deras kåranda ska rapportera...

watertouch
2013-03-02, 03:37
kontainerbrand. söderberga

watertouch
2013-03-02, 03:52
Jag har tex hört om 3 våldtäcksfall samma natt i STHLM, varpå det inte skevs nått om i pressen... Då tänker man på EFTERLYST som tar upp alla oupklaradebrott... EPIC FAIL...

Okej
2013-03-02, 06:36
Jag må vara full och precis hemkommen, men va?!=:smash:

watertouch
2013-03-02, 06:51
Jag må vara full och precis hemkommen, men va?!=:smash:

Brandkår/ambulans. kommer sluta sända analogt på sina radios.
"walkie-talkie" så det kommer inte gå att avlyssna dem men en "radioscanner"

Så den enda upplysningen man kommer få är från deras press!

4623
2013-03-02, 10:01
Jag har tex hört om 3 våldtäcksfall samma natt i STHLM, varpå det inte skevs nått om i pressen... Då tänker man på EFTERLYST som tar upp alla oupklaradebrott... EPIC FAIL...

Hur tror du tidningarna skulle se ut om de tog upp alla våldsbrott? Tycker de är bra att de kör på RAKEL, slipper de alla nyfikna människor och kan jobba i lugn och ro.

z_bumbi
2013-03-02, 10:24
Det är väl ganska länge sedan som räddningstjänsten system har varit okrypterade så den enda skillnaden idag är att de får ett system som har bättre kryptering?
Att slippa blåljusjagare är väl dessutom bara en bonus då det mer handlar om bättre (nja...) samband och att det går att nämna personuppgifter och att samverka mellan olika system och myndigheter utan att det sprider sig på nätet och till ev brottslingar direkt det sänds. Idag så har sådan trafik i ganska stor omfattning gått via telefoner eller internet men det blir onödigt krångligt då de inte är integrerade i rapportsystem etc och är inte heller lika säkra.
Nu är det evigheter sedan jag hörde något om exakt om hur systemet är tänkt att fungera men jag gissar att det är lättare att registrera trafiken samt man har en direkt positionsangivelse och att det därför snarare är svårare att dölja något än via de existerande systemen idag.

Löpsko
2013-03-02, 12:14
Rakel är ju ett jävla fail som kostat skattebetalarna massor av miljoner.

ChuckTesta
2013-03-02, 12:15
Brukar du sitta och trycka i hörnet med en walkie-talkie och lyssna? Eller varför gör det här dig upprörd?

olander08
2013-03-02, 12:18
Brukar du sitta och trycka i hörnet med en walkie-talkie och lyssna? Eller varför gör det här dig upprörd?

Han kan nog inte åka runt och ta bilder som sedan säljs till "pressen".

David Brent
2013-03-02, 12:22
Rakel är ju ett jävla fail som kostat skattebetalarna massor av miljoner.

På vilket sätt är rakel "ett jävla fail"?

watertouch
2013-03-02, 17:25
På vilket sätt är rakel "ett jävla fail"?

Förutom den potentiellt skadliga strålningen som dessutom stör ut polisens utandnings/alkomätare så är täckningen dålig och nätet i sig otillitligt, om tanken då är att det ska förbättra kommunikationen så är det fail...

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/tvarsnytt/polisens-radio-utslagen

LoveMachine
2013-03-03, 10:13
Jo just Rakel har haft vissa problem under utvecklingen. Framför allt har det tagit för lång tid och blivit för dyrt. Men att polis och räddningstjänst ska sända krypterat är ju helt rätt av flera anledningar.

1. Berra-bus och han kumpaner får ingen förvarning.
2. Hela världen hör inte känsliga personuppgifter.
3. Folk som TS kan inte jaga snaskiga bilder.

Granskningen av polisens verksamhet har väldigt lite att göra med den öppna radiotrafiken utan sker med andra verktyg. Anledningen till att man inte skriver om alla brott i pressen är att de flesta är helt ointressanta. Måndagens tidning skulle annars bara vara en enda lång lista av brott. Dessutom så kan jag i TS exempel med två våldtäkter som inte "kom ut" ifrågasätta om det hade varit bra för offret att bli nyheten som täcker löpsedeln.

Löpsko
2013-03-05, 00:29
På vilket sätt är rakel "ett jävla fail"?

http://www.dn.se/debatt/statens-gokunge-slukar-skattepengar-helt-i-onodan