handdator

Visa fullständig version : Fettminskning, Öka muskelmassa


qwefs
2013-03-02, 00:16
Hej, har många frågor som jag vill ha svar på av kunniga.
Vill bara sända att jag HAR REDAN LÄST DEFF GUIDE så snälla länka inte den.

Nu till frågorna.
1. Om man ligger i kalorie underskott och protein överskott och har gymat, hur kan det möjligt att bygga muskler? Jag vet att protein är byggsten till muskler, men för att få kroppen att bygga muskler behövs extra energi vilket du fått av kalorie tillskott. Så hur funkar detta?
2. Dagar jag inte tränar är det viktigt med protein överskott då? Eller bara då jag tränar.
3. Kan man öka i muskel massa och se större ut genom att sänka kalorier och höja protein???

Donkens
2013-03-02, 04:33
Att bränna fett gör du inte genom träning, det gör man genom att avgöra sitt kaloriintag varje dag och ligger du på ett underskott så bränner kroppen fett. Varför man främst tränar, är ju för att omsätta mer energi och då är chansen antagligen större att du hamnar på ett underskott.

Varför många prioriterar styrketräning under deff eller när de vill gå ner i vikt, är eftersom att det motverkar muskelnedbrytningen. Det är högst sannolikt att det är fett som du vill ha ta mindre plats runt hela din kroppsmassa, inte muskler. Självklart så kan du bygga muskler på ett kaloriunderskott, särskilt för personen som aldrig utvecklat sin fysik tidigare via styrketränng eller något som helst fysisk aktivitet. Men det är svårare, och är det en deff på 1 månad så tror jag inte du kommer märka något särskilt, inte heller för personen som ligger på ett överskott. Men jobbar du på din deff under 1 år, samtidigt som du styrketränar, då kommer du säkert upptäcka att du ökat i muskelmassa. För att du tränat ett dag och samtidigt som du bränt fett så framhävs musklerna mer och mer.

Se till att få i dig tillräckligt med protein, bra fett och kvalitet på kolhydrater.
När det kommer till fett så snackar vi fisk, ägg, avokado, olivolja, nötter m.m.
Protein är viktigt hela tiden, även dagar du inte tränar, då du har en högre proteinsyntes eftersom du tränar regelbundet. Protein fyller inte heller bara en funktion som att bygga muskler, vilket många har missuppfattat. Protein består av aminosyror och aminosyror är byggstenarna till alla våra vävnader som består av celler som muskler, hud och hår m.m. Ett överdrivet proteinintag är heller inte optimalt, så tänk på de också.

qwefs
2013-03-03, 00:29
Vad är överdrivet proteinintag? Ska man inte ta dubbla vikten? Alltså väger man 70kg så tar man 140g protein dagarna man tränar och inte tränar.
Jag fattar fortfarande inte hur man kan öka i muskelmassa vid kalorieunderskott. Protein behövsför att bygga muskler men kalorieöverskott behövs för att kroppen ska arbeta och göra proteinet till muskler. För annars orkar ju inte kroppen om man ligger i kalorieunderskott. Man behöver cirka 2000 kalorier för att kroppen ska må bra och funka bra. Folk som tränar och vill öka i muskel massa bodde ligga över det men ändå ligger dem under bara att minska fett.

förklara detta för mig

NiklasAlm
2013-03-03, 00:56
Vad är överdrivet proteinintag? Ska man inte ta dubbla vikten? Alltså väger man 70kg så tar man 140g protein dagarna man tränar och inte tränar.
Jag fattar fortfarande inte hur man kan öka i muskelmassa vid kalorieunderskott. Protein behövsför att bygga muskler men kalorieöverskott behövs för att kroppen ska arbeta och göra proteinet till muskler. För annars orkar ju inte kroppen om man ligger i kalorieunderskott. Man behöver cirka 2000 kalorier för att kroppen ska må bra och funka bra. Folk som tränar och vill öka i muskel massa bodde ligga över det men ändå ligger dem under bara att minska fett.

förklara detta för mig

Kroppen fungerar inte riktigt så. Både muskeluppbyggnad och nedbrytning sker hela tiden samtidigt. Har du tränat bra och ligger på ett dagligt kcal överskott samt äter tillräckligt protein, så kommer muskeluppbyggnaden överstiga muskelnedbrytningen under en period, och på så sätt lägger du på dig muskler.

Är du nybörjare så kan träningen ge ett så stort positivt svar så att även om du ligger på ett kcalunderskott så överstiger muskeluppbyggnaden muskelnedbrytningen.

Donkens
2013-03-03, 02:27
Vad är överdrivet proteinintag? Ska man inte ta dubbla vikten? Alltså väger man 70kg så tar man 140g protein dagarna man tränar och inte tränar.
Jag fattar fortfarande inte hur man kan öka i muskelmassa vid kalorieunderskott. Protein behövsför att bygga muskler men kalorieöverskott behövs för att kroppen ska arbeta och göra proteinet till muskler. För annars orkar ju inte kroppen om man ligger i kalorieunderskott. Man behöver cirka 2000 kalorier för att kroppen ska må bra och funka bra. Folk som tränar och vill öka i muskel massa bodde ligga över det men ändå ligger dem under bara att minska fett.

förklara detta för mig

Kroppen är duktig på att anpassa sig, just för att överleva.
Styrketräning får kroppen att anpassa sig efter just den levnadsstilen,
Då du tvingar dig själv till fysisk belastning. I amerikanska fängelser
Så tror jag knappt att dem får i sig tilltäckligt med kalorier och protein.
Ändå så biffaf dem upp sig ordentligt när dem sitter sin tid.

shapemeup
2013-03-03, 20:26
Jag har en fråga om fettförbränning som jag klämmer in här :)
Visst är det så att man inte kan punktförbränna? Jag har nämligen problemet att när jag tränar mycket/ligger på kaloriunderskott så tappar jag i bh-storlek och på låren, men magen verkar det inte vilja hända något med... Antar att jag får träna magmusklerna mer så att dom kommer fram?

J3T69
2013-03-04, 10:10
Jag har en fråga om fettförbränning som jag klämmer in här :)
Visst är det så att man inte kan punktförbränna? Jag har nämligen problemet att när jag tränar mycket/ligger på kaloriunderskott så tappar jag i bh-storlek och på låren, men magen verkar det inte vilja hända något med... Antar att jag får träna magmusklerna mer så att dom kommer fram?

Nej det går inte att punktförbränna!
Du får ge det tid helt enkelt.Allt fett försvinner ju inte över en natt.
Träna magen lika hårt som andra grupper.
Du blir ju inte av med ditt fett på magen för att du gör crunshes ex.
Ett moderat kaloriunderskott över tid kommer att hjälpa dig.
Hag har själv skaffat en matvåg så jag väger min mat till varje måltid.
Sen har jag även en kalori- app till min android och detta hjälper mig väldigt bra!
Ett tips bara...
Kör hårt och lycka till med din diet/deff:)

shapemeup
2013-03-07, 19:34
Nej det går inte att punktförbränna!
Du får ge det tid helt enkelt.Allt fett försvinner ju inte över en natt.
Träna magen lika hårt som andra grupper.
Du blir ju inte av med ditt fett på magen för att du gör crunshes ex.
Ett moderat kaloriunderskott över tid kommer att hjälpa dig.
Hag har själv skaffat en matvåg så jag väger min mat till varje måltid.
Sen har jag även en kalori- app till min android och detta hjälper mig väldigt bra!
Ett tips bara...
Kör hårt och lycka till med din diet/deff:)

Tack!
Mitt problem är att ju jag vill ju inte gå ner i vikt dock.. Har till exempel väldigt smala ben och dom behöver verkligen inte bli smalare ;) Men jag kan ju köra tung styrketräning på dom och lagom på resten så kanske det blir bra :)

nitz
2013-03-07, 19:41
Tack!
Mitt problem är att ju jag vill ju inte gå ner i vikt dock.. Har till exempel väldigt smala ben och dom behöver verkligen inte bli smalare ;) Men jag kan ju köra tung styrketräning på dom och lagom på resten så kanske det blir bra :)
Varför inte köra tungt på allt?

shapemeup
2013-03-08, 19:35
Varför inte köra tungt på allt?

Ja du, bra fråga. Jag antar att benen är viktigast att få större så jag ser lite proportionelig ut :) Magen vill jag mest bli av med underhudsfettet men det kanske hjälper om man tränar tungt på allt? så att man bränner mer fett?

nitz
2013-03-08, 19:43
Ja du, bra fråga. Jag antar att benen är viktigast att få större så jag ser lite proportionelig ut :) Magen vill jag mest bli av med underhudsfettet men det kanske hjälper om man tränar tungt på allt? så att man bränner mer fett?
Du kommer med största sannolikhet få en bättre kropp om du tränar jämnt på allt.
Mer mer muskelmassa på samma eller lägre vikt = bättre kroppskomposition = :thumbup: :)