handdator

Visa fullständig version : HIIT och gym under bulk - morgon/kväll


Horkas
2013-03-01, 19:26
Inledningsvis minns jag att King Grub skrivit att HIIT stimulerar tillväxthormon åtminstone teoretiskt. Detta i kombination med att jag lyfter vikter 5-6 gånger i veckan och har gjort så i 4 år innebär att jag inte är intresserad av att höra att jag ska strunta i HIIT eller att jag ska lägga den på icke-lyftardagar. Jag kommer helt enkelt att kör HIIT på gymdagar många gånger.
Så är man nu väldigt förtjust i HIIT men samtidigt vill bygga massa så uppstår det en naturlig frågeställning:

Är det optimala att under en gymdag lägga HIIT på morgonen och gymmet på kvällen, eller är det optimala att göra tvärtom?

- Den spontant tänkbara nackdelen med att lägga HIIT på morgonen och gym på kvällen är väl att man inte skulle orka prestera på samma nivå på gymmet då man ju har ett hårt HIIT i kroppen sen morgonen.
- Den spontant tänkbara nackdelen med att lägga gym på morgonen och HIIT på kvällen är väl att man då skulle hämma resultatet från gymsessionen ur ett rent återhämtningsmässigt perspektiv.

Vilket väger tyngst?
Är något av tom antagandena felaktiga?
Hur gör Du?

Fuark
2013-03-01, 19:29
det optimala vore att köra HIIT:en på morgonen, tror du hinner återhämta en hel del styrka på den tiden, sålänge du inte blir stel. Fast det är svårslaget med ett löppass i solnedgången på sommaren :)

Jag kör på separata dagar, men jag hade kört HIITen på morgonen och gymmet på kvällen i ditt fall

tjing
2013-03-01, 22:03
Problemet med sådana upplägg är som sagt just om orken till styrketräningen (jag antar att det är din prioritet) försämras.

Jag hade hållit det på max 2 HIIT-pass i veckan, förutsatt att passen är relativt tuffa. Du kan med fördel dela upp dem på morgon/kvälls-träning. Fördelen med det är att du kan få in någon fullständig vilodag i veckan.

Intensiv träning taxerar återhämtningen. Överväg att träna lättare konditionsträning vissa pass istället för bättre återhämtning.

nitz
2013-03-01, 22:28
Jag varierar personligen mellan styrka och kondition på samma dag (antingen senare på dagen eller direkt efter styrkan) och ha de på olika dagar.
(Det blir fler styrkepass när det körs samma dag)

Past0rn
2013-03-01, 23:18
Inledningsvis minns jag att King Grub skrivit att HIIT stimulerar tillväxthormon

Stämmer, finns undersökningar som visar att tillväxthormon ökar i blodet vilket leder till en hungerdämpande och fettförbrännande effekt. Så trots att man inte bränner så många kalorier (eftersom du inte håller på så länge) så kan det vara effektivt.