handdator

Visa fullständig version : Träning för 80+


kwame
2013-03-01, 14:48
Jag försöker få min farmor och farfar att bli lite intresserade av träning. De är 80 år och min farmor är superenergisk för sin ålder, men har lite ont i axlar och dylikt. Min farfar är lite segare, och har länge haft problem med ryggen, ländryggen och så då han är väldigt lång och tanig.

Så båda är 80 år, och smala och har inte några direkta sjukdomar. Och jag vill - vilket de också vill, få dom lite involverade i träning förutom långpromenader som de håller på med just nu. Dvs att de faktiskt får utveckla muskler och dvs leva friskare och längre.

Finns det någon bra hemsida för äldre personer? Där de utan maskiner kan träna hemma och bra introduktionsvideor samt scheman? De har hantlar, och är väl det och kroppen jag helst vill att de ska behöva arbeta med.

Så att de kan se HUR de utför saker och sen kan läsa mängden. Gärna yogaövningar och dylikt, eller sådant som man blir lite smidigare och starkare av.

pezrulezhaakon
2013-03-01, 14:53
kwame

Vill de endast träna hemma isf?
En del anläggningar har senioranpassade pass, och en del gym har vissa tider då äldre oftast kommer. Tänker mest på den sociala biten. Kaffe och annat fika brukar ju finnas som lockbete :)

....eller hur är din och deras tanke?

kwame
2013-03-01, 14:56
Min farfar har under sitt liv vart lärare och extremt social. Men nuförtiden hatar han att vara i större grupper, han vill inte vara mer än t.ex 6 personer i ett rum, han har dålig hörsel och det blir stimmit. Hemmaträningen är det enda jag vet skulle fungera, min farmor skulle säkert älska seniorpass och komma ut bland människor - men utan farfar blir det ingen farmor där tyvär.

Så hemmapass, och något lätt att läsa och förstå över internet. Idéen de älskade var att få en grundinstruktion av mig i alla de övningar något proffs satt ihop. Samt när de själv ska träna är de bara att klicka in på hemsidan, de ser exakt vad de ska göra och hur.

mattilainen
2013-03-01, 15:09
Det räcker egentligen med ganska grundläggande rörelser. Det kan vara att balansera på ett ben och sträcka ut det andra (låt dom hålla i något så dom inte tappar balansen). Även de mest "grundläggande övningarna" som att böja sig ner och ställa sig upp är bra övningar för äldre, sen för att göra dom roligare beror ju på vad de tycker är skoj. Att sätta sig ner på en stol och ställa sig upp kanske inte är direkt motiverande.. Men tänk alltid på säkerheten först. 80 år och ett fall kan resultera i väldigt tråkiga utgångar. Om du kollar runt vad dom gör för övningar på seniorgympa och sånt så kanske du kan få lite idéer. Kolla t.ex. på youtube etc

http://www.youtube.com/watch?v=ONCgE3vNJ8k

z_bumbi
2013-03-01, 15:10
Eftersom du begär ett komplett träningsupplägg så skulle jag säga att det inte finns några vettiga hemsidor som erbjuder det. Du kan däremot ta ett bra nybörjarprogram och utgå från det, övningarna och utförandet är ju de samma även om de råkar vara seniorer.

Sen finns det en hel den annat att tänka på vad gäller fysträning för seniorer men promenader och vanlig styrketräning räcker långt.

StorEric
2013-03-01, 15:20
Simma? vattengymnastik?

kwame
2013-03-01, 15:47
Det räcker egentligen med ganska grundläggande rörelser. Det kan vara att balansera på ett ben och sträcka ut det andra (låt dom hålla i något så dom inte tappar balansen). Även de mest "grundläggande övningarna" som att böja sig ner och ställa sig upp är bra övningar för äldre, sen för att göra dom roligare beror ju på vad de tycker är skoj. Att sätta sig ner på en stol och ställa sig upp kanske inte är direkt motiverande.. Men tänk alltid på säkerheten först. 80 år och ett fall kan resultera i väldigt tråkiga utgångar. Om du kollar runt vad dom gör för övningar på seniorgympa och sånt så kanske du kan få lite idéer. Kolla t.ex. på youtube etc

http://www.youtube.com/watch?v=ONCgE3vNJ8k

Jo, exakt. Vanligtvis vågar jag själv skriva upplägg åt människor som är unga, men åt min farmor och farfar vågar jag inte. Trots att de är pigga så vet jag verkligen inte riktigt vad de behöver. De behöver ju både styrka och lite yogaliknande eller ja, något för att "mjuka" upp kroppen för minskad stelhet.

Och enbart hemövningar är enda jag behöver tips på, de är gamla och vill inte åka någonstans för att träna. Tack för länken, ska kolla upp den!

svenbanan
2013-03-01, 15:57
Jag minns att jag läste denna uppsats i ämnet träning för seniorer för några år sedan. Har för mig det fanns ett hemträningsprogram i den. Samt påvisade resultat (bättre balans och styrka) för just detta program. Om man klickar sig vidare kan man hitta hela artikeln gratis.

http://www.uppsatser.se/uppsats/fe78f2fbf9/

svenbanan
2013-03-01, 16:00
Hittade även denna just nu. Handlar om vilka träningsformer som är lämpliga för seniorer. Har inte läst den dock...

http://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/32077/holmkvist_emilia%20holmberg_nica.pdf?sequence=1