handdator

Visa fullständig version : Uppdatera en "gamling", vad är det för tillskott som "gäller" nu?


gellandia
2013-03-01, 13:35
Hej!
Lite snabbt om mig.
Från 17-20 års åldern tränade jag extremt mycket, då var det twinlab som var de stora grejerna, funkade utmärkt. Glömmer aldrig halvåret då jag käkade dessa 4,7 kg burkarna som räckte i 28 dagar.

Jag fick utmärkta resultat och var riktigt bra vältränad.
Sen så har jag rest runt en massa och bara tappat och tappat.

Nu är jag 27 år, väger 90 kg på 182 cm. Har väl fortfarande lite muskler kvar, men det mesta borta.

Så tänkte dra igång igen.
Skulle behöva tappa lite i kroppsfett också.

Låg innan på 82 kg och fett % ca 10-12.


Så hur ser det ut i dagens läge, händer nog mycket på 7 år.

Har läst mycket om BCAA och EAA, men alla säger olika vad de gör.


Jag vet hur man styrketränar så det behöver jag inte hjälp med, har hittat det som funkar bäst för mig.

Det jag behöver hjälp med är att vad för grejer jag skall trycka i mig mer än maten för att få snabbast resultat i dagens läge.

Så BCAA innan träningen, efter träning något billigt vassleprotein? för att senare mot kvällen ta något mer långsamare som kvarg etc om jag inte fått i mig tillräckligt med proteiner denna dagen.
Något jag borde ta när jag vaknar på morgonen? och hur lång tid innan bör man ta BCAA.



Behöver även något som snabbar på processen med fettförbränningen. tips?

Tack på förhand

Dreas
2013-03-01, 13:37
Japp, det händer mycket.

Idag behöver du inte ta några tillskott då de är tämligen verkningslösa.

Se till att få i dig tillräckligt med protein(1,5g per kg kroppsvikt räcker) och du borde sitta säker.

BCAA/EAA före och efter pass är trevligt.

Fettförbränning som leder till fettförlust sker genom att ligga på kcalunderskott :)

gellandia
2013-03-01, 13:51
Så BCAA hur lång tid innan träning? Samt efter träning direkt i samband med vassle protein?
Lite kvarg innan läggdags. Åter igen, inget på morgonen?
så kcalunderskott och inga piller?

BCAA i kapsyl eller pulverform?

Sista frågan. Vart handlar man allt billigast? Och vad för vassle protein med bra smak då man kommer få trycka i sig det 1-2 gånger om dagen, varje dag.

tack tack

nitz
2013-03-01, 13:54
Så BCAA hur lång tid innan träning? Samt efter träning direkt i samband med vassle protein?


Du behöver inte både vassleprotein och bcaa då båda stimulerar proteinsyntesen till max.


Lite kvarg innan läggdags. Åter igen, inget på morgonen?
så kcalunderskott och inga piller?


Du kan äta kvarg om du vill på morgonen, eller t.ex ägg om du hellre vill det.


BCAA i kapsyl eller pulverform?


Spelar ingen roll.


Sista frågan. Vart handlar man allt billigast? Och vad för vassle protein med bra smak då man kommer få trycka i sig det 1-2 gånger om dagen, varje dag.
tack tack
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178479

Dreas
2013-03-01, 14:11
Så BCAA hur lång tid innan träning? Samt efter träning direkt i samband med vassle protein?
Lite kvarg innan läggdags. Åter igen, inget på morgonen?
så kcalunderskott och inga piller?

BCAA i kapsyl eller pulverform?

Sista frågan. Vart handlar man allt billigast? Och vad för vassle protein med bra smak då man kommer få trycka i sig det 1-2 gånger om dagen, varje dag.

tack tackKvarg är inte behövligt innan läggdags även om många äter det.

Beemel
2013-03-01, 14:25
BCAA i kapsyl eller pulverform?


Låter hårdsmält.

gellandia
2013-03-01, 14:25
Kvarg är inte behövligt innan läggdags även om många äter det.


okey...

SÅ jag behöver inte ta några tabletter för att bli piggare innan träning utan det räcker med BCAA, för det stimulerar även tröttheten innan träning?

http://www.************.com/traning/protein-aminosyror/alla-aminosyror/bcaa.html

Finns en sjö utan av dessa, så frågan är, är allt samma, eller något är mer vassare än det andra?

Så morgonen någon vettig frukost med protein
mellanmål av något slag.
1 timme senare, första intag av BCAA. ( hur många kapsyler / antal gram pulver)
Direkt efter träning intag av BCAA ( hur många kapsyler / antal gram pulver)
Någon måltid inom 1 timme efter träning.
lite kvällsmat.
innan läggdags lite kvarg bara för att

Så jag behöver inte alls köpa något vassle protein? eller detta kan man ta på helgerna?

182 cm. vikt 90 kg.

försökt att förklara för en 5 åring, så borde jag förstå.

AronP
2013-03-01, 14:35
Finns väldigt lite som säger att det som inte fungerade för 7 år sen inte kommer fungera lika bra nu. Så kör på samma sak fast du får uppdatera dig på märke.

Klein
2013-03-02, 10:56
Kosttillskott som ger något är i fallande ordning:

DHA (omega 3)
Vitamin D3
Kreatin monohydrat
Magnesium (citrat, malat etc)
Kalcium (ifall man ej tål mjölkprodukter)

BCAA, EAA och Vassle är helt bortkastat i sammanhanget.

bigbellybob
2013-03-03, 19:57
Kosttillskott som ger något är i fallande ordning:

DHA (omega 3)
Vitamin D3
Kreatin monohydrat
Magnesium (citrat, malat etc)
Kalcium (ifall man ej tål mjölkprodukter)

BCAA, EAA och Vassle är helt bortkastat i sammanhanget.

Och vad är "sammanhanget" enligt dig? Att säga att det är helt bortkastat är ju retarded. Om inte annat så underlättar det att ha tillräkligt proteinintag och stimuleringen av proteinsyntesen optimalt efter träningen. Sen att det ej är nödvändigt är något annat, men det är inte något av dina uppräknade tillskott heller med en varierad kost (förutom kreatin då).

10 g eaa/bcaa om du ej ätit något länge innan passet, 10 g eaa/bcaa eller 20 g vassle efter passet. Dagens största måltiden när du kommit hem.

Vidare utöver citerat så multivitamin om din kost ej är allt för varierad.


Du verkar efterfråga något som gör dig pigg innan träningen, det är inget måste man kan vara kul att testa en pre-workout produkt. Craze och jacked xx är 2 populära produkter du kan kika på. Annars funkar även koffein i pillerform.

Dreas
2013-03-03, 20:10
Och vad är "sammanhanget" enligt dig? Att säga att det är helt bortkastat är ju retarded. Om inte annat så underlättar det att ha tillräkligt proteinintag och stimuleringen av proteinsyntesen optimalt efter träningen. Sen att det ej är nödvändigt är något annat, men det är inte något av dina uppräknade tillskott heller med en varierad kost (förutom kreatin då).

10 g eaa/bcaa om du ej ätit något länge innan passet, 10 g eaa/bcaa eller 20 g vassle efter passet. Dagens största måltiden när du kommit hem.

Vidare utöver citerat så multivitamin om din kost ej är allt för varierad.


Du verkar efterfråga något som gör dig pigg innan träningen, det är inget måste man kan vara kul att testa en pre-workout produkt. Craze och jacked xx är 2 populära produkter du kan kika på. Annars funkar även koffein i pillerform.Stimulering optimalt efter träning? Om det inte ger något då?

bigbellybob
2013-03-03, 22:44
Stimulering optimalt efter träning? Om det inte ger något då?

vad är det som inte ger något? EAA/vassle efter träningen? om valet ligger mellan att inta ovanstående eller ingenting alls post work out menar du alltså att alternativen är likvärdiga

Dreas
2013-03-03, 22:50
vad är det som inte ger något? EAA/vassle efter träningen? om valet ligger mellan att inta ovanstående eller ingenting alls post work out menar du alltså att alternativen är likvärdigaDet kan mycket väl vara så ja.

Beror på hur tätt inpå man äter, jag hade dock intagit något för säkerhetsskull efter.

bigbellybob
2013-03-03, 23:06
Det kan mycket väl vara så ja.

Beror på hur tätt inpå man äter, jag hade dock intagit något för säkerhetsskull efter.

Då är vi på samma sida. Men den genomsnittliga gymmaren brukar undvika att äta ca 2-3 timmar o framåt innan gympasset för att kunna prestera bra. Alltså bidrar eaa/vassle till en uppreglering av proteinsyntesen generellt sett.

vilket innebär att bcaa, eaa och vassle inte är helt bortkastat i sammanhanget.

Dreas
2013-03-03, 23:08
Då är vi på samma sida. Men den genomsnittliga gymmaren brukar undvika att äta ca 2-3 timmar o framåt innan gympasset för att kunna prestera bra. Alltså bidrar eaa/vassle till en uppreglering av proteinsyntesen generellt sett.

vilket innebär att bcaa, eaa och vassle inte är helt bortkastat i sammanhanget. Oförståeligt att du skriver så i denna tråden.Inte alls säkert att EAA/Vassle före pass bidrar till en uppreglering av proteinsyntesen, speciellt inte under pass.

Peka på vart jag skriver något oförståeligt tack.

Lite intressanta trådar så länge: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157079

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=196708

Klein
2013-03-03, 23:15
Och vad är "sammanhanget" enligt dig? Att säga att det är helt bortkastat är ju retarded. Om inte annat så underlättar det att ha tillräkligt proteinintag och stimuleringen av proteinsyntesen optimalt efter träningen. Sen att det ej är nödvändigt är något annat, men det är inte något av dina uppräknade tillskott heller med en varierad kost (förutom kreatin då).


Det enda sättet att få i sig signifikanta mängder DHA och vitamin D3 är om man äter rejäla mängder lax varje dag, helst vild. Och magnesiumbehovet är svårt att möta utan att vräka i sig nötter / frön. Det faller inte in under varierad kost.

Protein däremot är det svårt att få för lite av med varierad kost. Tajming kring träning och stora mängder är bevisligen inte viktigt för muskeltillväxt hos en odopad person.

bigbellybob
2013-03-03, 23:24
Inte alls säkert att EAA/Vassle före pass bidrar till en uppreglering av proteinsyntesen, speciellt inte under pass.

Peka på vart jag skriver något oförståeligt tack.

Lite intressanta trådar så länge: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157079

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=196708

true. Var mest post-workout jag syftade på, som jag skrev i inlägg 12. Och det är säkrare att det post work-out uppreglerar proteinsyntesen än att det inte gör det.

Jag såg inte att du och klein var 2 olika personer, därav "oförståeligt"

bigbellybob
2013-03-03, 23:50
Det enda sättet att få i sig signifikanta mängder DHA och vitamin D3 är om man äter rejäla mängder lax varje dag, helst vild. Och magnesiumbehovet är svårt att möta utan att vräka i sig nötter / frön. Det faller inte in under varierad kost.

Protein däremot är det svårt att få för lite av med varierad kost. Tajming kring träning och stora mängder är bevisligen inte viktigt för muskeltillväxt hos en odopad person.

Det där med om man får i sig tillräckligt protein genom en varierad kost är individuellt, beroende på mängd, vana och vad man definierar som varierad kost. Och inte minst sagt vilka riktlinjer man följer för proteinintag/dygn.

Inte viktigt eller mindre viktigt? Det är vedertaget att man bör försöka optimera uppregleringen av proteinsyntesen genom intag av just protein efter träningen. Du kan inte påstå att det är fullständigt oviktigt.

TS frågade om snabbast resultat, hur exempelvis magnesiumtillskott bidrar till detta medan proteinsuplementering är helt fullständigt orrelevant vill jag gärna veta då du inte känner till något om hans kostförhållanden i dagsläget.

Klein
2013-03-04, 04:32
Det där med om man får i sig tillräckligt protein genom en varierad kost är individuellt, beroende på mängd, vana och vad man definierar som varierad kost. Och inte minst sagt vilka riktlinjer man följer för proteinintag/dygn.

Inte viktigt eller mindre viktigt? Det är vedertaget att man bör försöka optimera uppregleringen av proteinsyntesen genom intag av just protein efter träningen. Du kan inte påstå att det är fullständigt oviktigt.

TS frågade om snabbast resultat, hur exempelvis magnesiumtillskott bidrar till detta medan proteinsuplementering är helt fullständigt orrelevant vill jag gärna veta då du inte känner till något om hans kostförhållanden i dagsläget.

Efter styrketräning är proteinsyntesen uppreglerad i 24-48 timmar och därför är tajmingen ganska oviktig.

Det är ovanligt att folk i västvärlden får i sig för lite protein för att kunna upprätthålla en positiv kvävebalans. Jag vet inte om en enda studie som pekar på att proteinundernäring är ett problem i industrialiserade länder. Vet du?

Vad befolkningen i industrialiserade länder däremot får i sig för lite av är D-vitamin, DHA och magnesium. Över hälften möter inte ens det konservativt satta RDI för dessa näringsämnen. Detta är väl undersökt och inget jag sitter och hittar på.

Dreas
2013-03-04, 07:36
Det där med om man får i sig tillräckligt protein genom en varierad kost är individuellt, beroende på mängd, vana och vad man definierar som varierad kost. Och inte minst sagt vilka riktlinjer man följer för proteinintag/dygn.

Inte viktigt eller mindre viktigt? Det är vedertaget att man bör försöka optimera uppregleringen av proteinsyntesen genom intag av just protein efter träningen. Du kan inte påstå att det är fullständigt oviktigt.

TS frågade om snabbast resultat, hur exempelvis magnesiumtillskott bidrar till detta medan proteinsuplementering är helt fullständigt orrelevant vill jag gärna veta då du inte känner till något om hans kostförhållanden i dagsläget.Tillräckligt med protein = 1,1-1,3g protein per kg kroppsvikt.

Huruvida det är viktigt eller mindre viktigt är inte undersökt.

Mer och mer pekar på att optionani inte ger speciellt mycket om ens något.

Jeml
2013-03-04, 07:41
Tillräckligt med protein = 1,1-1,3g protein per kg kroppsvikt..


tillräckligt för vad?


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Dreas
2013-03-04, 07:46
tillräckligt för vad?


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2För att ge kroppen det den behöver och bygga muskelmassa, av inlägget för rapporten jag länkat till i tråden av att döma ser det ut som det räcker för att bygga lika mycket som de som äter mer.

bigbellybob
2013-03-04, 10:34
Efter styrketräning är proteinsyntesen uppreglerad i 24-48 timmar och därför är tajmingen ganska oviktig.
nej det är den inte, oavsett vad du fått för dig

Det är ovanligt att folk i västvärlden får i sig för lite protein för att kunna upprätthålla en positiv kvävebalans. Jag vet inte om en enda studie som pekar på att proteinundernäring är ett problem i industrialiserade länder. Vet du?
det är jättetrevligt att du läst på om i-länder, regnbågar och katter osv. Du driver dock ifrån argumentationen gällande om eaa, bcaa och vassle är totalt bortkastat, vilket var det enda jag ifrågesatte. Och det är det inte. Sen vet du att du inte kan jämföra en medelsvensson med en gymmande individ som avser göra optimala ökningar, om du påstår att proteinbehovet är likvärdigt är du endast ignorant och inget annat

Vad befolkningen i industrialiserade länder däremot får i sig för lite av är D-vitamin, DHA och magnesium. Över hälften möter inte ens det konservativt satta RDI för dessa näringsämnen. Detta är väl undersökt och inget jag sitter och hittar på.
stämmer säkert, men frågan var ftf vad som skulle ge ts snabbast resultat, inte öka hans välmående och jag kan garantera dig att han kommer
lägga på sig mer muskler om han äter 2 g protein/kg kroppsvikt gentemot 0,8 g protein/ kg och supplementerar magnesium

Svar i quote

bigbellybob
2013-03-04, 10:36
Tillräckligt med protein = 1,1-1,3g protein per kg kroppsvikt.

Huruvida det är viktigt eller mindre viktigt är inte undersökt.

Mer och mer pekar på att optionani inte ger speciellt mycket om ens något.

Det finns inte någon övre gräns utsatt såvitt jag vet, endast riktlinjer. I teorin så enket sagt högre proteinintag --> mer muskler

Dreas
2013-03-04, 11:38
Det finns inte någon övre gräns utsatt såvitt jag vet, endast riktlinjer. I teorin så enket sagt högre proteinintag --> mer musklerLäs det jag länkat.

Och ja, högre proteinintag = mer muskler. Men det finns en gräns där det kostar mer än det smakar. Och i slutändan så gäller det att kunna träna så bra som möjligt för resultat, inte vem som har högst proteinintag.

Alltså: Ät så du orkar prestera på gymmet.

bigbellybob
2013-03-04, 16:11
Läs det jag länkat.

Och ja, högre proteinintag = mer muskler. Men det finns en gräns där det kostar mer än det smakar. Och i slutändan så gäller det att kunna träna så bra som möjligt för resultat, inte vem som har högst proteinintag.

Alltså: Ät så du orkar prestera på gymmet.

Ska göra det när jag får en stund över. Håller med, men om inte något så enligt egen empiri så är 1-1,3 gram för lite för mig som tränar 5 gympass i veckan. Känner av hur jag blir slö och ibland måste ta en exta vilodag när jag slarvar med proteinintaget.

Jepp, träna bra, strategiskt och inte minst vila.

Fred på jorden

Klein
2013-03-06, 02:02
Svar i quote

Kom med studier istället för bro science tack.

dakioso
2013-03-06, 12:46
PPPPWWWWWOOOOO!! Pre-workout, en grym grej som fungerar. Kanske inte ett måste men är iaf en grej som känns att det fungerar dessutom är de bra att ha de hemma, alla vet att dagen kommer då man känner sig lite hängig och klart som fan att man inte skall missa träningen! :)

Doolie
2013-03-06, 14:05
Kosttillskott som ger något är i fallande ordning:

DHA (omega 3)
Vitamin D3
Kreatin monohydrat
Magnesium (citrat, malat etc)
Kalcium (ifall man ej tål mjölkprodukter)

BCAA, EAA och Vassle är helt bortkastat i sammanhanget.

Utveckla gärna på varför dessa är viktigast :)

Dreas
2013-03-06, 15:30
Ska göra det när jag får en stund över. Håller med, men om inte något så enligt egen empiri så är 1-1,3 gram för lite för mig som tränar 5 gympass i veckan. Känner av hur jag blir slö och ibland måste ta en exta vilodag när jag slarvar med proteinintaget.

Jepp, träna bra, strategiskt och inte minst vila.

Fred på jordenSlö? Tror du slarvar med kolhydraterna och inte proteinet.

bigbellybob
2013-03-06, 19:09
Kom med studier istället för bro science tack.

Detsamma tack. Vad vill du ha studier på grabben, att proteinintag ökar proteinsyntesen?

bigbellybob
2013-03-06, 19:10
Slö? Tror du slarvar med kolhydraterna och inte proteinet.

Nope, men det är orelevant för denna tråden :)

Dreas
2013-03-06, 19:13
Nope, men det är orelevant för denna tråden :)Kan du förklara hur protein skulle få dig slö? Och hur har du pinpointat att det inte är kolhydrater?

BlötSnö
2013-03-06, 19:20
Detsamma tack. Vad vill du ha studier på grabben, att proteinintag ökar proteinsyntesen?

Och där kom lite härskarteknik. Fram med popcornen. Den här diskussionen börjar arta sig.*popcorn*

Wzup2u
2013-03-06, 19:30
behövs inga tillskott så lämge du har tillgång till mat snabbt.

dock en enkelhet är whey 80 på morgon gainer fter träning några eaa kapslar innan läggdags och ät bra och mkt över det men kanske 2 ggr per dag. och vila yeyeyeyey.. hehe kom på en ännu mer old school innan typ alla började med pulver och tabletter.... då vare att dricka 1 liter yoghurt innan träning och 1 liter yoghurt efter träning.. sen käka bra på de. vet tom folk som käkade skumbananer=snabba kollisar

bigbellybob
2013-03-06, 19:39
Kan du förklara hur protein skulle få dig slö? Och hur har du pinpointat att det inte är kolhydrater?

Jag förstår varför du påpekar kolhydraterna men sure, jag har helt enkelt lärt mig lyssna på min egen kropp. När jag säger slö menar jag svag i musklerna, lite trött osv.

Fastän jag på 1 vecka ligger på ett överskott på cirkus 500-700 kcal i snitt per dag, där mitt fett och kolhydratintag är högt klarar jag inte av att prestera på top under samtliga 5 pass under denna vecka om inte mitt proteintag är tillräckligt högt (cirkus 1,7-2 gram protein), utan jag blir allmänt seg, som att kroppen inte hunnit återhämta sig ordentligt.

Äter jag mer protein och sänker mängden kolisar och fett lite så att överskottet är samma, allt annat lika (har lekt lite med detta), så känner jag mer betydligt fräschare och presterar bättre.

Edit: förutspår framtiden och säger att du kommer calla möjlig placeboo, till och med om det är så, sålänge det funkar och jag mår bra är allt bra :)

bigbellybob
2013-03-06, 19:42
behövs inga tillskott så lämge du har tillgång till mat snabbt.

dock en enkelhet är whey 80 på morgon gainer fter träning några eaa kapslar innan läggdags och ät bra och mkt över det men kanske 2 ggr per dag. och vila yeyeyeyey.. hehe kom på en ännu mer old school innan typ alla började med pulver och tabletter.... då vare att dricka 1 liter yoghurt innan träning och 1 liter yoghurt efter träning.. sen käka bra på de. vet tom folk som käkade skumbananer=snabba kollisar

vad är tanken med eaa precis innan läggdags?

Dreas
2013-03-06, 20:15
Edit: förutspår framtiden och säger att du kommer calla möjlig placeboo, till och med om det är så, sålänge det funkar och jag mår bra är allt bra :)Nope, jag säger dock att kolhydrater är det som står för återhämtningen genom att lagra glykogen i dina muskler.

Klein
2013-03-06, 23:41
Detsamma tack. Vad vill du ha studier på grabben, att proteinintag ökar proteinsyntesen?

Jag vill ha studier som löper över minst 8 veckor som visar att proteinintag utöver 1.3 gram per kilo ger signifikant större muskeltillväxt / styrkeökning hos styrketränande individer. Följande studier påvisar i all fall att så inte är fallet (gränsen i den sista studien är betydligt lägre än 1.3g):

Walter AA et al. Muscle Performance, Size, And Safety Responses After Eight Weeks Of Resistance Training And Protein Supplementation: A Randomized, Double-Blinded, Placebo-Controlled Clinical Trial. J Strength Cond Res. 2013 Feb 25. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23442287)

Erskine RM, Fletcher G, Hanson B, Folland JP. Whey Protein does not Enhance the Adaptations to Elbow Flexor Resistance Training. Med Sci Sports Exerc. 2012 Mar 28. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22460474)

Jay R Hoffman et al. Effect of Protein Intake on Strength, Body Composition and Endocrine Changes in Strength/Power Athletes. J Int Soc Sports Nutr. 2006; 3(2): 12–18. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2129168/)

bigbellybob
2013-03-12, 13:17
Jag vill ha studier som löper över minst 8 veckor som visar att proteinintag utöver 1.3 gram per kilo ger signifikant större muskeltillväxt / styrkeökning hos styrketränande individer. Följande studier påvisar i all fall att så inte är fallet (gränsen i den sista studien är betydligt lägre än 1.3g):

Walter AA et al. Muscle Performance, Size, And Safety Responses After Eight Weeks Of Resistance Training And Protein Supplementation: A Randomized, Double-Blinded, Placebo-Controlled Clinical Trial. J Strength Cond Res. 2013 Feb 25. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23442287)

Erskine RM, Fletcher G, Hanson B, Folland JP. Whey Protein does not Enhance the Adaptations to Elbow Flexor Resistance Training. Med Sci Sports Exerc. 2012 Mar 28. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22460474)

Jay R Hoffman et al. Effect of Protein Intake on Strength, Body Composition and Endocrine Changes in Strength/Power Athletes. J Int Soc Sports Nutr. 2006; 3(2): 12–18. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2129168/)

Missade att jag hade fått svar här. Men tack, det enda du gjort dock är att bekräfta vad velat ha sagt tidigare.

Ponera att siffran ligger på 1,3 gram/ kg kroppsvikt, medan RDI ligger på 0,8 dvs vad som skulle kunna uppfattas som en varierad kost. Alltså är det en ökning på (1,3/0,8) 62,5 procent gentemot RDI. När du då inte känner till ts kosthållning är det ignorant att kasta ut sig att protein/eaa/bcaa tillskott är fullständigt onödiga.

Sen finns det studier som rekommenderar högre intag
http://jap.physiology.org/content/73/5/1986.long

Hursom är jag inte intresserad av att förstora mina pungkulor på kolo, de är tillräckligt stora irl. Och resonemanget jag förde från början skulle även en 10-åring kunna föra. Dvs, att behov supplementering/tillskott är relativ och inte absolut.

tack för mig, ha en bra dag

Klein
2013-03-13, 00:53
Missade att jag hade fått svar här. Men tack, det enda du gjort dock är att bekräfta vad velat ha sagt tidigare.

Ponera att siffran ligger på 1,3 gram/ kg kroppsvikt, medan RDI ligger på 0,8 dvs vad som skulle kunna uppfattas som en varierad kost. Alltså är det en ökning på (1,3/0,8) 62,5 procent gentemot RDI. När du då inte känner till ts kosthållning är det ignorant att kasta ut sig att protein/eaa/bcaa tillskott är fullständigt onödiga.

Sen finns det studier som rekommenderar högre intag
http://jap.physiology.org/content/73/5/1986.long

Hursom är jag inte intresserad av att förstora mina pungkulor på kolo, de är tillräckligt stora irl. Och resonemanget jag förde från början skulle även en 10-åring kunna föra. Dvs, att behov supplementering/tillskott är relativ och inte absolut.

tack för mig, ha en bra dag

Dina pungkulor till trots så kommer du inte undan.

Genomsnittsmänniskan i Sverige äter betydligt mer protein än RDI. Det genomsnittsliga proteinintaget i Sverige är 107 gram per person och dag. Genomsnittsvikten är 81.9 kilo för män och 66.7 kilo för kvinnor. I princip alla svenskar som inte är veganer når alltså upp till 1.3 gram protein per kilo och detta utan proteintillskott. Det faktiska behovet för att maximera muskeltillväxt vid träning för en genomsnittsperson är antagligen lägre än 1.3 gram då snittpersonen är fetare än dem som testats i de studier jag länkade.

De flesta svenskar överskrider alltså RDI med rejäl marginal med avseende på protein samtidigt som de inte möter RDI för D-vitamin, DHA och magnesium.

Vad som måste understrykas här är att RDI är anpassat för stillasittande personer som inte tränar nämnvärt. Tränande personer behöver inte bara mer protein utan även mer av tex D-vitamin, DHA och magnesium. Eftersom de allra flesta inte ens möter det lågt satta RDI för dessa näringsämnen samtidigt som de utan problem uppnår 1.3 gram protein per kilo så är det bortkastat att lägga pengarna på protein jämfört med D-vitamin, DHA och magnesium.

För veganer så kan proteintillskott säkert vara en poäng för att få ned fibermängden relativt till sina makron. För andra, knappast.

Beemel
2013-03-13, 07:29
Hej!
Lite snabbt om mig.
Från 17-20 års åldern tränade jag extremt mycket, då var det twinlab som var de stora grejerna, funkade utmärkt. Glömmer aldrig halvåret då jag käkade dessa 4,7 kg burkarna som räckte i 28 dagar.

Jag fick utmärkta resultat och var riktigt bra vältränad.
Sen så har jag rest runt en massa och bara tappat och tappat.

Nu är jag 27 år, väger 90 kg på 182 cm. Har väl fortfarande lite muskler kvar, men det mesta borta.

Så tänkte dra igång igen.
Skulle behöva tappa lite i kroppsfett också.

Låg innan på 82 kg och fett % ca 10-12.


Så hur ser det ut i dagens läge, händer nog mycket på 7 år.

Har läst mycket om BCAA och EAA, men alla säger olika vad de gör.


Jag vet hur man styrketränar så det behöver jag inte hjälp med, har hittat det som funkar bäst för mig.

Det jag behöver hjälp med är att vad för grejer jag skall trycka i mig mer än maten för att få snabbast resultat i dagens läge.

Så BCAA innan träningen, efter träning något billigt vassleprotein? för att senare mot kvällen ta något mer långsamare som kvarg etc om jag inte fått i mig tillräckligt med proteiner denna dagen.
Något jag borde ta när jag vaknar på morgonen? och hur lång tid innan bör man ta BCAA.



Behöver även något som snabbar på processen med fettförbränningen. tips?

Tack på förhand

Baserat på egna observationer så är det enda som krävs i dagsläget att man memorerar så många coola bokstavskombinationer som möjligt, Att man hamstrar PWO'er som ska bli olagliga och sedan sitter på en bänk på gymmet och pratar om hur opti man är med tillskotten, är man riktigt hardcore kanske man kör 1-2 set bicepscurl på för tung vikt..
Sen huruvida detta bygger vare sig styrka eller muskler hos användarna får tiden utvisa.

bigbellybob
2013-03-13, 08:27
Dina pungkulor till trots så kommer du inte undan.

Genomsnittsmänniskan i Sverige äter betydligt mer protein än RDI. Det genomsnittsliga proteinintaget i Sverige är 107 gram per person och dag. Genomsnittsvikten är 81.9 kilo för män och 66.7 kilo för kvinnor. I princip alla svenskar som inte är veganer når alltså upp till 1.3 gram protein per kilo och detta utan proteintillskott. Det faktiska behovet för att maximera muskeltillväxt vid träning för en genomsnittsperson är antagligen lägre än 1.3 gram då snittpersonen är fetare än dem som testats i de studier jag länkade.

De flesta svenskar överskrider alltså RDI med rejäl marginal med avseende på protein samtidigt som de inte möter RDI för D-vitamin, DHA och magnesium.

Vad som måste understrykas här är att RDI är anpassat för stillasittande personer som inte tränar nämnvärt. Tränande personer behöver inte bara mer protein utan även mer av tex D-vitamin, DHA och magnesium. Eftersom de allra flesta inte ens möter det lågt satta RDI för dessa näringsämnen samtidigt som de utan problem uppnår 1.3 gram protein per kilo så är det bortkastat att lägga pengarna på protein jämfört med D-vitamin, DHA och magnesium.

För veganer så kan proteintillskott säkert vara en poäng för att få ned fibermängden relativt till sina makron. För andra, knappast.

Argumentationen om proteinbehovet är retarded, behovet av supplementering är fortfarande relativt (dina siffror, som säker stämmer, är punktskattningar av en enorm population och standardavvikelsen lär vara ganska stor), sen vilka siffror man väljer att rätta sig efter är upp till var och en, finns som sagt studier som rekommenderar högre intag, se förra inlägget. Vidare är det säkrare att lägga sig på att lite högre intag än rekommenderat då det trotts allt är studier och aldrig är direkt överförbara till individen.

Nu kära klein för att you had me at hello and it all got more interesting, hur påverkar magnesium och dha intag muskeltillväxten? (Aldrig läst något om det förutom att omega 3 kan öka proteinsyntesen hos äldre människor)

dittan
2013-03-13, 13:11
Jag tror Klein säljer vitamintilskott :thumbup:

dluddeckens
2013-03-13, 13:30
Jag kör i dagsläget:

Vassle (runt träning) + Kasein innan läggdags (kanske overkill, men trevligt med 2 olika smaker om inte annat).

Vitamin D (extra viktigt om man arbetar inomhus, och vintertid).

Kreatin (monohydrat, cause it really works).

Beta alanin (ger ett jävla bra tryck i kroppen, om det sedan ger muskler i förlängningen kan man diskutera).

Koffein (fungerar, ger energi, används med måtta, annars måste man öka dosen).

Vitamintablett a la apoteket.

edasvangen
2013-03-13, 15:03
Jag kör i dagsläget:

Vassle (runt träning) + Kasein innan läggdags (kanske overkill, men trevligt med 2 olika smaker om inte annat).

Vitamin D (extra viktigt om man arbetar inomhus, och vintertid).

Kreatin (monohydrat, cause it really works).

Beta alanin (ger ett jävla bra tryck i kroppen, om det sedan ger muskler i förlängningen kan man diskutera).

Koffein (fungerar, ger energi, används med måtta, annars måste man öka dosen).

Vitamintablett a la apoteket.

Kreatin tillsammans med koffein är om jag har förstått det rätt ganska verkningslöst(kreatinet då) då den effekt som kreatinet ger motverkas av koffeinet?

eAzy
2013-03-13, 21:05
Argumentationen om proteinbehovet är retarded, behovet av supplementering är fortfarande relativt (dina siffror, som säker stämmer, är punktskattningar av en enorm population och standardavvikelsen lär vara ganska stor), sen vilka siffror man väljer att rätta sig efter är upp till var och en, finns som sagt studier som rekommenderar högre intag, se förra inlägget. Vidare är det säkrare att lägga sig på att lite högre intag än rekommenderat då det trotts allt är studier och aldrig är direkt överförbara till individen.

Nu kära klein för att you had me at hello and it all got more interesting, hur påverkar magnesium och dha intag muskeltillväxten? (Aldrig läst något om det förutom att omega 3 kan öka proteinsyntesen hos äldre människor)

Anledningen till att lägga sig på högre är att det är väldigt knepigt att räkna ut exakt hur mycket man behöver. Ca. 2g per "torr" muskelmassa är vad det mesta pekar på som vad kroppen behöver vid tung träning. Inte helt lätt att räkna ut så då är det bättre att vara safe på 2g per kroppskilo, allt över det skulle jag betrakta som slöseri med pengar ifall man får de genom te.x. vassle.

En vassle eller BCAA/EAA är inget magiskt som man kan time:a in före/efter träning. MPS är förhöjd i 24-48 timmar, de finns inget magiskt "fönster" efter träning då man måste få i sig massa protein. Eftersom matsmältning är en extremt långdragen process kan jag nästan argumentera för att målet mat före träning är viktigare, dock inget måste då många tränar bra på fastande mage.

Till TS, snälla slösa inte pengar på BCAA eller EAA. Får du inte i dig tillräckligt med protein via maten så kan du köpa nå billigt vassle o stoppa i dig NÄR DU VILL under dygnet.

Som sagt tidigare i tråden, överväg en multivitamin ifall du inte får i dig dina mikronutrienter via frukt och/eller grönt. Kreatin finns de bra studier på samt att de är billigt. För allmänt välmående så är vitamin D3 super också.

Sen är väl vassle inte ett kosttillskott? :) De är ju enbart protein i pulverform, jag skulle kalla det mat.

Klein
2013-03-14, 04:14
Argumentationen om proteinbehovet är retarded, behovet av supplementering är fortfarande relativt (dina siffror, som säker stämmer, är punktskattningar av en enorm population och standardavvikelsen lär vara ganska stor), sen vilka siffror man väljer att rätta sig efter är upp till var och en, finns som sagt studier som rekommenderar högre intag, se förra inlägget. Vidare är det säkrare att lägga sig på att lite högre intag än rekommenderat då det trotts allt är studier och aldrig är direkt överförbara till individen.

Nu kära klein för att you had me at hello and it all got more interesting, hur påverkar magnesium och dha intag muskeltillväxten? (Aldrig läst något om det förutom att omega 3 kan öka proteinsyntesen hos äldre människor)

I studien du länkar till såg man ingen skillnad i proteinsyntes mellan 1.4 gram och 2.4 gram. Vad gäller studiers värde så förutom tidsaspekten, antalet deltagare och mätmetoden så är proteinkällan essentiell. Jag ser bara värde i studier där man redovisar proteinkällan då generiska proteinkällor såsom kött innehåller många confounding factors såsom kreatin. Vilket också är anledningen till att kött är att föredra fram tillskott om man vill bygga massa.

Vad gäller DHA så är det följande studie jag tänker på:

Smith GI, Atherton P, Reeds DN, Mohammed BS, Rankin D, Rennie MJ, Mittendorfer B. Omega-3 polyunsaturated fatty acids augment the muscle protein anabolic response to hyperinsulinaemia-hyperaminoacidaemia in healthy young and middle-aged men and women. Clin Sci (Lond). 2011 Sep;121(6):267-78 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21501117)

Vad gäller magnesium så finns det klara samband mellan magnesium i blodet / kosten och:


Muskelstyrka
Fastenivåer av insulin och glukos
Uthållighet (orkar inte rabbla studier för denna parameter)


1. Santos DA et al. Magnesium intake is associated with strength performance in elite basketball, handball and volleyball players. Magnes Res. 2011 Dec;24(4):215-9. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21983266)

2. Matias CN et al. Magnesium and strength in elite judo athletes according to intracellular water changes. Magnes Res. 2010 Sep;23(3):138-41. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20860960)

3. Dominguez LJ, Barbagallo M, Lauretani F, Bandinelli S, Bos A, Corsi AM, Simonsick EM, Ferrucci L. Magnesium and muscle performance in older persons: the InCHIANTI study. Am J Clin Nutr. 2006 Aug;84(2):419-26. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16895893)

4. Gullestad L, Dolva LO, Søyland E, Manger AT, Falch D, Kjekshus J. Oral magnesium supplementation improves metabolic variables and muscle strength in alcoholics. Alcohol Clin Exp Res. 1992 Oct;16(5):986-90. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1443440)

5. Hruby A et al. Higher Magnesium Intake Is Associated with Lower Fasting Glucose and Insulin, with No Evidence of Interaction with Select Genetic Loci, in a Meta-Analysis of 15 CHARGE Consortium Studies. J Nutr. 2013 Mar;143(3):345-53. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23343670)

Det finns även studier som påvisar ökade resultat av styrketräning och ökade testosteronnivåer vid supplementering med magnesium.

6. Brilla LR, Haley TF. Effect of magnesium supplementation on strength training in humans. J Am Coll Nutr. 1992 Jun;11(3):326-9. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1619184)

7. Cinar V, Polat Y, Baltaci AK, et al. Effects of magnesium supplementation on testosterone levels of athletes and sedentary subjects at rest and after exhaustion. Biol Trace Elem Res. 2011;140:18–23. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20352370)

8. Maggio M, et al. Magnesium and anabolic hormones in older men. Int J Androl. 2011 Dec;34(6 Pt 2):e594-600. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21675994)

Morty
2013-03-14, 08:38
Och magnesiumbehovet är svårt att möta utan att vräka i sig nötter / frön. Det faller inte in under varierad kost.


300g havregryn, u mad.

dluddeckens
2013-03-14, 09:50
Kreatin tillsammans med koffein är om jag har förstått det rätt ganska verkningslöst(kreatinet då) då den effekt som kreatinet ger motverkas av koffeinet?

Använder inte koffein så ofta. Kan mycket väl vara så som du säger.

Klein
2013-03-14, 12:22
300g havregryn, u mad.

Ej varierad kost :)

bigbellybob
2013-03-14, 12:24
I studien du länkar till såg man ingen skillnad i proteinsyntes mellan 1.4 gram och 2.4 gram. Vad gäller studiers värde så förutom tidsaspekten, antalet deltagare och mätmetoden så är proteinkällan essentiell. Jag ser bara värde i studier där man redovisar proteinkällan då generiska proteinkällor såsom kött innehåller många confounding factors såsom kreatin. Vilket också är anledningen till att kött är att föredra fram tillskott om man vill bygga massa.

Vad gäller DHA så är det följande studie jag tänker på:

Smith GI, Atherton P, Reeds DN, Mohammed BS, Rankin D, Rennie MJ, Mittendorfer B. Omega-3 polyunsaturated fatty acids augment the muscle protein anabolic response to hyperinsulinaemia-hyperaminoacidaemia in healthy young and middle-aged men and women. Clin Sci (Lond). 2011 Sep;121(6):267-78 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21501117)

Vad gäller magnesium så finns det klara samband mellan magnesium i blodet / kosten och:


Muskelstyrka
Fastenivåer av insulin och glukos
Uthållighet (orkar inte rabbla studier för denna parameter)


1. Santos DA et al. Magnesium intake is associated with strength performance in elite basketball, handball and volleyball players. Magnes Res. 2011 Dec;24(4):215-9. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21983266)

2. Matias CN et al. Magnesium and strength in elite judo athletes according to intracellular water changes. Magnes Res. 2010 Sep;23(3):138-41. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20860960)

3. Dominguez LJ, Barbagallo M, Lauretani F, Bandinelli S, Bos A, Corsi AM, Simonsick EM, Ferrucci L. Magnesium and muscle performance in older persons: the InCHIANTI study. Am J Clin Nutr. 2006 Aug;84(2):419-26. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16895893)

4. Gullestad L, Dolva LO, Søyland E, Manger AT, Falch D, Kjekshus J. Oral magnesium supplementation improves metabolic variables and muscle strength in alcoholics. Alcohol Clin Exp Res. 1992 Oct;16(5):986-90. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1443440)

5. Hruby A et al. Higher Magnesium Intake Is Associated with Lower Fasting Glucose and Insulin, with No Evidence of Interaction with Select Genetic Loci, in a Meta-Analysis of 15 CHARGE Consortium Studies. J Nutr. 2013 Mar;143(3):345-53. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23343670)

Det finns även studier som påvisar ökade resultat av styrketräning och ökade testosteronnivåer vid supplementering med magnesium.

6. Brilla LR, Haley TF. Effect of magnesium supplementation on strength training in humans. J Am Coll Nutr. 1992 Jun;11(3):326-9. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1619184)

7. Cinar V, Polat Y, Baltaci AK, et al. Effects of magnesium supplementation on testosterone levels of athletes and sedentary subjects at rest and after exhaustion. Biol Trace Elem Res. 2011;140:18–23. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20352370)

8. Maggio M, et al. Magnesium and anabolic hormones in older men. Int J Androl. 2011 Dec;34(6 Pt 2):e594-600. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21675994)

Tack! ska kika igenom när jag får lite mer fritid

bigbellybob
2013-03-14, 12:36
Anledningen till att lägga sig på högre är att det är väldigt knepigt att räkna ut exakt hur mycket man behöver. Ca. 2g per "torr" muskelmassa är vad det mesta pekar på som vad kroppen behöver vid tung träning. Inte helt lätt att räkna ut så då är det bättre att vara safe på 2g per kroppskilo, allt över det skulle jag betrakta som slöseri med pengar ifall man får de genom te.x. vassle.

En vassle eller BCAA/EAA är inget magiskt som man kan time:a in före/efter träning. MPS är förhöjd i 24-48 timmar, de finns inget magiskt "fönster" efter träning då man måste få i sig massa protein. Eftersom matsmältning är en extremt långdragen process kan jag nästan argumentera för att målet mat före träning är viktigare, dock inget måste då många tränar bra på fastande mage.

Till TS, snälla slösa inte pengar på BCAA eller EAA. Får du inte i dig tillräckligt med protein via maten så kan du köpa nå billigt vassle o stoppa i dig NÄR DU VILL under dygnet.

Som sagt tidigare i tråden, överväg en multivitamin ifall du inte får i dig dina mikronutrienter via frukt och/eller grönt. Kreatin finns de bra studier på samt att de är billigt. För allmänt välmående så är vitamin D3 super också.

Sen är väl vassle inte ett kosttillskott? :) De är ju enbart protein i pulverform, jag skulle kalla det mat.

10 gram eaa är billigare än 20 gram vassleprotein (cirka 30 gram pulver), båda stimulerar mps lika mycket.

WHITEFOLKS
2013-03-14, 14:57
10 gram eaa är billigare än 20 gram vassleprotein (cirka 30 gram pulver), båda stimulerar mps lika mycket.

EAA är billigare per gram från billigaste vasslet än från billigaste EAA-tillskottet.

Sverker
2013-03-14, 19:13
300g havregryn, u mad.

Underskatt inte heller mjölken som magnesiumkälla. Man äter inte havregryn ensamt.

Massor av stärkelse, finfint fett, bra protein, beta-glukan, magnesium mm. Havregryn är nästan komplett:hbang:

eAzy
2013-03-14, 21:56
10 gram eaa är billigare än 20 gram vassleprotein (cirka 30 gram pulver), båda stimulerar mps lika mycket.

Ingen aning faktiskt, kör bara ett vassle i nödfall om jag inte fått i mig tillräckligt med protte under dagen. Fyller på dagsbehovet på kvällen när jag kalkulerat alla makros för dagen. Sedan är vassle rätt gott, blir goda drinkar i mixern med lite banan, mjölk, jordnötssmör och havregryn :)

Det hela min post handlar om är att bara köpa de nödvändigaste, dygnets energiintag och makro/micro fördelning diktererar ändå.

En sista grej, ska man köra en PWO så blanda för guds skull en egen, de flesta är så gravt underdoserade eller massa onödiga indegrienser.

Klein
2013-03-14, 22:50
Underskatt inte heller mjölken som magnesiumkälla. Man äter inte havregryn ensamt.

Massor av stärkelse, finfint fett, bra protein, beta-glukan, magnesium mm. Havregryn är nästan komplett:hbang:

Det blir iaf inga 8-10mg magnesium per kilo kroppsvikt (vilket är vad som används i flertalet studier) med rimliga mängder mjölk och havregryn.

Sverker
2013-03-15, 18:20
Det blir iaf inga 8-10mg magnesium per kilo kroppsvikt (vilket är vad som används i flertalet studier) med rimliga mängder mjölk och havregryn.


Hitta inte så mycket i dina länkar tidigare på sidan. Det var ffa personer med brist av magnesium.

Varför mäter man serumnivåerna ? Magnesium ska sitta inuti cellerna. Serumvärden säger inte mig så mycket.

Wzup2u
2013-03-15, 18:52
Underskatt inte heller mjölken som magnesiumkälla. Man äter inte havregryn ensamt.

Massor av stärkelse, finfint fett, bra protein, beta-glukan, magnesium mm. Havregryn är nästan komplett:hbang:

havregrynsmjölk :hbang:

Klein
2013-03-16, 02:46
Hitta inte så mycket i dina länkar tidigare på sidan. Det var ffa personer med brist av magnesium.

Varför mäter man serumnivåerna ? Magnesium ska sitta inuti cellerna. Serumvärden säger inte mig så mycket.

Det var inte bara serumnivåer som mättes i studierna utan vissa studier fokuserade helt på supplementering eller kostsammansättning relativt prestationsförmåga.

Jag finner det också lustigt att du säger att personerna i studierna hade brist på magnesium. Hur kan du fastställa att de hade brist om serumvärden "inte säger dig så mycket"?

Det är standard att mäta serumnivåer av ett ämne trots att det mesta som transporteras runt i blodet har sitt användningsområde i cellerna. D-vitamin, testosteron, järn, kalcium med mera.

Det är uppenbart när man läser studierna att kroppen inte klarar av att upprätthålla optimala nivåer av magnesium i blodet vid dietär brist, skelettet som källa till trots.

Sverker
2013-03-16, 07:11
Det blir iaf inga 8-10mg magnesium per kilo kroppsvikt (vilket är vad som används i flertalet studier) med rimliga mängder mjölk och havregryn.

Men jag ville bara få fram studierna du hänvisar till.
Jag skulle alltså äta 700 - 800 mg magnesium / dag för att uppnå vad ?

Klein
2013-03-16, 09:26
Men jag ville bara få fram studierna du hänvisar till.
Jag skulle alltså äta 700 - 800 mg magnesium / dag för att uppnå vad ?


Öka din styrka och uthållighet under i övrigt oförändrade förhållanden
Öka resultaten av styrketräning
Minska fastenivåerna av glukos och insulin
Öka ditt testosteron
Ökad allmänhälsa genom förbättrat användande av D-vitamin

PureWhey
2013-03-16, 21:14
Öka din styrka och uthållighet under i övrigt oförändrade förhållanden
Öka resultaten av styrketräning
Minska fastenivåerna av glukos och insulin
Öka ditt testosteron
Ökad allmänhälsa genom förbättrat användande av D-vitamin


Och studierna?

Klein
2013-03-16, 23:18
Och studierna?

Läs tråden kanske?

Finns mer studier om d-vitamin och magnesium men orkar inte leta fram dem just nu:

http://ajcn.nutrition.org/content/29/8/854.full.pdf

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3079418

Sverker
2013-03-17, 13:15
Jag får inte till det med magnesium.

För mig är magnesium enda uppgift att neutralisera elektriska laddningar inuti cellerna. De ska vara motjon till fosfolipiderna i membranen eller motjon till olika laddade proteiner eller ämnen som ATP.

Att försöka trycka in ett överskott i cellerna tror jag inte fungerar.
Men att brister på magnesium kan leda till att genomsläppligheten på membranen förändras eller att olika reaktioner går långsammare är mer uppenbart.


Vad jag kan läsa i referenserna är det brister på magnesium som dominerar. En sak till är att amerikaner inte äter svenska mat. Har faktiskt ingen aning hur mycket fullkorn och gröna grönsaker amerikansk innehåller.

Var ska överskottet av magnesium in någonstans ?

PureWhey
2013-03-17, 17:29
Jag får inte till det med magnesium.

För mig är magnesium enda uppgift att neutralisera elektriska laddningar inuti cellerna. De ska vara motjon till fosfolipiderna i membranen eller motjon till olika laddade proteiner eller ämnen som ATP.

Att försöka trycka in ett överskott i cellerna tror jag inte fungerar.
Men att brister på magnesium kan leda till att genomsläppligheten på membranen förändras eller att olika reaktioner går långsammare är mer uppenbart.


Vad jag kan läsa i referenserna är det brister på magnesium som dominerar. En sak till är att amerikaner inte äter svenska mat. Har faktiskt ingen aning hur mycket fullkorn och gröna grönsaker amerikansk innehåller.

Var ska överskottet av magnesium in någonstans ?

Försök handla grönsaker i New York så kommer du förstå hur mycket grönsaker dom käkar :D

Klein
2013-03-18, 05:19
Jag får inte till det med magnesium.

För mig är magnesium enda uppgift att neutralisera elektriska laddningar inuti cellerna. De ska vara motjon till fosfolipiderna i membranen eller motjon till olika laddade proteiner eller ämnen som ATP.

Att försöka trycka in ett överskott i cellerna tror jag inte fungerar.
Men att brister på magnesium kan leda till att genomsläppligheten på membranen förändras eller att olika reaktioner går långsammare är mer uppenbart.


Vad jag kan läsa i referenserna är det brister på magnesium som dominerar. En sak till är att amerikaner inte äter svenska mat. Har faktiskt ingen aning hur mycket fullkorn och gröna grönsaker amerikansk innehåller.

Var ska överskottet av magnesium in någonstans ?

Att du inte får ihop det är ju inte magnesiumets problem utan ditt helt egna och förändrar inte studiernas resultat. Att överskottet lagras in i skelettet vet du väl om?

Det finns väldigt goda anledningar att supplementera med magnesium vare sig du är svensk eller amerikan. Hur tillgängligt är magnesiumet i fullkornsprodukter och grönsaker och hur mycket fibrer kan man egentligen stoppa i sig innan magen säger stopp?

Magnesium är även den viktigaste ko-faktorn i metabolismen av D-vitamin så supplementerar du med D-vitamin så har du där ytterligare anledning att supplementera med magnesium.