handdator

Visa fullständig version : Alldeles för snabb viktnedgång?


Bullrit
2013-03-01, 10:01
Hej!

Första deffen någonsin har startat.
Har hållit på i snart tre veckor och tappat 5 kg, vilket är mycket snabbare än vad jag avsett. Ligger på ~2200 kcal, vilodagar och ~2600 kcal träningsdagar. Funderar på att vrida upp kaloriintaget så att hastigheten på deffen bromsas och för att slå vakt om muskelmassan. Jag har inte tappat något i styrka, men ser själv inte någon större förändring av kroppen mer än att midjemåttet krympt ett par centimeter.


Så till frågan då: Bör jag oroa mig för den stora viktförlusten och justera kaloriintaget eller ska jag ha lite is i magen och se om deffen stabiliserar sig efter ytterligare någon vecka (med tanke på initialt vätsketapp).

Jag tränar fyra dagar i veckan, varav tre dagar styrka och en dag badminton. Promenerar drygt en timme om dagen till och från jobbet, som är extremt stillasittande. Den enda parametern jag går efter i min kost är ett högt proteinintag, vilket ligger på ~2,5g/kg kroppsvikt.
Jag är 34 år, 181 cm lång och har sedan 10 feb gått från 90,2 till 85,4 kg.

Tacksam för svar från er som har rutin och visdom!

tho123
2013-03-01, 10:03
ca 2kg är troligtvis vatten du gått ner, ännu mer om du dragit ner mycket på kolhydraterna. Hur mycket tappade du första veckan jämfört med dem senaste 2 veckorna? Tycker ingeting ser konstigt ut, jag hade åtminstonde fortsatt i samma takt om det inte är så att du fortsätter tappa 1-1.5kg i veckan, då hade jag ökat kaloriintaget för en långsammare viktuppgång!

Bullrit
2013-03-01, 10:17
Tack för feedback, tho123!

Första veckan tappade jag ca 2,5 kg.
Och visst, jag har dragit ner på kolhydraterna, inte medvetet, men det har fallit sig så i och med den lägre kaloribudgeten, så där har vi nog också en förklaring, som du nämner.

Reaper123
2013-03-01, 10:51
Tack för feedback, tho123!

Första veckan tappade jag ca 2,5 kg.
Och visst, jag har dragit ner på kolhydraterna, inte medvetet, men det har fallit sig så i och med den lägre kaloribudgeten, så där har vi nog också en förklaring, som du nämner.Du har alltså tappat ~2,5kg senaste 14 dagarna? Vilket då blir 1,25kg/vecka och då troligen runt -1250 kcal/dag.

Rent spekulativt, om du ligger runt 15-18% i bf så betyder det att du har ~14 kg fett på kroppen. Varje kilo kroppsfett kan ge ifrån sig ~70kcal -> 14*70= 980 kcal...

Nu har jag ingen aning hur väl min gissning på ditt BF stämmer och heller inte om din vitkutvecklingen avspelar ditt kcalunderskott. Men rent spontant skulle jag säga att du ligger på smärtgränsen för vad din kropp kan frisätta per dag i form av kroppsfett = risken finns att du blir av med dyrbar LBM!

Personligen skulle jag öka typ 200kcal/dag, eftersom du knappast tränar "för mycket", och sedan utvärdera om 2 veckor igen!

Pretorian
2013-03-01, 11:56
Vilken grym uträkning Reaper! Fucking Einstein:
http://themetapicture.com/media/funny-Albert-Einstein-famous-quote.jpg

Bullrit
2013-03-01, 13:00
Du har alltså tappat ~2,5kg senaste 14 dagarna? Vilket då blir 1,25kg/vecka och då troligen runt -1250 kcal/dag.

Rent spekulativt, om du ligger runt 15-18% i bf så betyder det att du har ~14 kg fett på kroppen. Varje kilo kroppsfett kan ge ifrån sig ~70kcal -> 14*70= 980 kcal...

Nu har jag ingen aning hur väl min gissning på ditt BF stämmer och heller inte om din vitkutvecklingen avspelar ditt kcalunderskott. Men rent spontant skulle jag säga att du ligger på smärtgränsen för vad din kropp kan frisätta per dag i form av kroppsfett = risken finns att du blir av med dyrbar LBM!

Personligen skulle jag öka typ 200kcal/dag, eftersom du knappast tränar "för mycket", och sedan utvärdera om 2 veckor igen!


Tack, R123, så får det bli!
Jag har nog bara att vinna på en viss ökning av kal i det här läget. Givande att ta del av ditt resonemang/uträkning btw, mkt intressant!

Kischen
2013-03-01, 14:58
Jag skulle gett det två veckor till, det lär plana ut. Bara titta på första två veckorna ger en orättvis bild med tanke på vätska, glykogen och maginnehåll.