handdator

Visa fullständig version : Ris och testosteron


exevision
2013-03-01, 07:35
Har snackats om det förr. Men har ris en sänkande effekt på testosteron?

tjing
2013-03-01, 22:19
Jag har sett korrelationer på ris och förhöjt SHBG och vete och sänkt SHBG. Vilket påverkar mängden fritt testosteron i blodet. Men ta det inte som en definitiv sanning.

Ris ger en mindre insulinutsöndring än vete och jag har för mig att det hela har med andelen amylos att göra, som minskar hastigheten på glukosupptaget och således insulinsvaret.

Vete ger som sagt en större insulinutsöndring och insulin sänker SHBG. Och ökar således mängden fritt testosteron.

(SHBG='sex-hormone binding globulin' är ett protein som binder upp testosteron och gör det biologiskt inaktivt)

exevision
2013-03-02, 18:03
Höjer lågt GI SHBG?

tjing
2013-03-02, 18:48
Ja, jämfört med högt.

SHBG-värde är ett mått på insulinkänslighet. Det är hälsosamt att ligga relativt högt (inom normal-spannet). Ett lågt SHBG däremot signalerar om insulinresistans och begynnande fettlever.

Men vill man öka fritt testosteron i blodet är det bara att mata rött kött, vitt mjöl, ägg, mjölk etc.

exevision
2013-03-03, 09:39
Men det är inget annat i ris som kan påverka testosteronet?

Sverker
2013-03-03, 09:40
Varför är du intresserad av testosteronet ?

exevision
2013-03-03, 09:45
Varför är du intresserad av testosteronet ?

Förstår att du menar att det inte har någon direkt betydelse, men roligt att veta och förstå.

tjing
2013-03-03, 11:36
Något annat? Nu är vi inne på spårämnen och eventuella miljögifter men det är knappt lönt att spekulera i.

Det låter som att du gjort ett testosterontest efter en ris-diet med abnorma resultat.

exevision
2013-03-03, 11:40
Det låter som att du gjort ett testosterontest efter en ris-diet med abnorma resultat?

Nej det har jag inte ;)
Men jag tycks minnas att jag läst någt du skrivit här på kolo tidigare m någt i ris som kan påverka. Men jag kan minnas fel.

tjing
2013-03-03, 11:42
Jaså? Skulle tro att det var det jag redan skrivit i sådana fall.

Fiber kan spela in också förresten.

exevision
2013-03-03, 19:00
Amylos var det du skrev om tidigare, och jag ser att du nämnde det även i denna tråd. Läste lite för snabbt. Men amylos är något som sänker GI och har inget direkt med testosteronet eller SHBG att göra?

tjing
2013-03-03, 19:01
Amylos är en polysackarid och en del av stärkelse.

Jag har ju redan skrivit om kopplingen i mitt första svar.

exevision
2013-03-04, 10:30
SHBG-värde är ett mått på insulinkänslighet. Det är hälsosamt att ligga relativt högt (inom normal-spannet). Ett lågt SHBG däremot signalerar om insulinresistans och begynnande fettlever.

En ak som slog mig. Är inte en hög insulinkänslighet förknippat med högre testosteron?

tjing
2013-03-04, 11:31
Basala serumnivåer jo i regel, men också högre SHBG. Vilket är som det ska vara.

S-testosteron är alltså ofta högre hos tränade, hälsosamma personer men mer testosteron används också i muskler vid träning (och följer med fibrer ut den naturliga vägen osv) vilket sänker det i blodet och det kvarvarande binds delvis upp av SHBG.

Sniggel
2013-03-06, 07:34
Med andra ord är en cheeseburgare optimalt för bygge. Vete, kött (kreatin (DHT)), ost (superb proteinkvalité och som även är bra på att höja IGF-1 om jag minns rätt) samt fritt från fiber (om man plockar bort gurkan :P).

watertouch
2013-03-06, 08:42
Men S-testo i sig är väll spelar väll inte så stor roll om man är innom refferensvärderna, ska väll till nån uträkning med förhållandet till LH och FSH?
Var nån tråd för ett tag sedan om Hypogonadism...

tjing
2013-03-06, 11:47
Spelar roll för...styrka/muskler?

Spelar roll gör det givetvis. Stor roll. Hur stor roll individuella höjningar sänkningar av olika storleksgrad gör är såklart omöjligt att spekulera i utan en direkt jämförande test med alla tänkbara andra variabler intakta.

När man talar om "gener" är just testosteronnivåer en sådan skillnad som starkt påverkar att vissa är mesomorpher och andra smalfeta eller taniga. Testosteron binder direkt till receptorer på cellkärnan och kan aktivera proteinsyntesen på egen hand.

watertouch
2013-03-06, 12:29
Ja lr allmänt välbefinnande..

tjing
2013-03-06, 13:12
Absolut.

Bikken
2013-03-07, 19:39
Tror inte att ris har någon större skillnad på testosteron

Prost
2013-03-08, 10:32
Med andra ord är en cheeseburgare optimalt för bygge. Vete, kött (kreatin (DHT)), ost (superb proteinkvalité och som även är bra på att höja IGF-1 om jag minns rätt) samt fritt från fiber (om man plockar bort gurkan :P).

Även socker. http://phys.org/news113902673.html

Faktum är att jag ökade väldigt bra under en långsam bulk då jag åt nästan så "unclean" som möjligt, åt medvetet mycket vete, socker och fett(mest mättat). :-) Att äta "onyttigt" anses ju vara katastrofalt för muskelbygge enligt många men det tror jag Verkligen inte på. Inte så länge man ändå får i sig tillräckligt med protein och inte får brist på vitaminer, mineraler o livsnödvändiga fetter.

exevision
2013-03-08, 12:39
Även socker. http://phys.org/news113902673.html

Faktum är att jag ökade väldigt bra under en långsam bulk då jag åt nästan så "unclean" som möjligt, åt medvetet mycket vete, socker och fett(mest mättat). :-) Att äta "onyttigt" anses ju vara katastrofalt för muskelbygge enligt många men det tror jag Verkligen inte på. Inte så länge man ändå får i sig tillräckligt med protein och inte får brist på vitaminer, mineraler o livsnödvändiga fetter.

Kan ju bero på att du troligen fick i dig mer kalorier.

Prost
2013-03-08, 13:57
Kan ju bero på att du troligen fick i dig mer kalorier.

Du utgår ifrån att jag ej bulkat o deffat tidigare tusentals gånger redan och sen är jag även en person som oftast håller JÄRNKOLL på kcalöverskottets storlek oavsett "clean" eller ej bulk.