handdator

Visa fullständig version : Muskelnedbrytning vs. muskeluppbyggnad (kvantitet och tid)


Rober
2013-02-28, 23:03
Skulle vilja veta vad effekten av t.ex. en icke-tränande period på tre månader gör för muskler som man byggt upp?

Är det så att tre månader av passivitet kan förstöra tre månaders träning på gym, eller går muskelnedbrytningen långsammare/snabbare än muskeluppbyggnaden? Frågan gäller om man ligger på kcal-balans.

Latissimus Dorsi
2013-02-28, 23:47
Styrkan tappar man iallafall efter ca 6 månader, läste jag i någon bok om anatomi. Man behåller mer än man tror, speciellt vid överskott.

King Grub
2013-03-01, 09:51
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0022510X81901039

Rober
2013-03-01, 11:47
Latissimus Dorsi: Intressant om styrka!

King Grub: Tack. Tyvärr får man inte åtkomst till hela artikeln, och abstractet säger mig inte så mycket?

Främst vill jag veta: om jag bygger fram till sommaren, och sedan inte gymmar på tre månader men ligger på kcal-balans, kan (i teorin) en stor del av musklerna jag byggt försvinna på den tiden?

Gpajpen
2013-03-01, 17:14
I teorin kan och troligtvis kommet en del (stor/liten) av dom musklerna du byggt från nu fram till sommaren försvinna ja.

Sen är det som med så mycket annat inte så enkelt. Har du tänkt "ligga på typ kaloribalans" i 3 månader och kanske en massa supande, proteinfattig kost, etc under en stor del av den här tiden så får du räkna med en viss förlust, främst i och med den långa perioden i sammanhanget (3 månader).

Varför inte slänga in ett helkroppspass då och då? En regnig dag. Och kanske försöka hålla proteinet högt utan att det sabbar "njutningen" med att släppa alla spärrar. Det kommer du tjäna på om du nån gång vill träna för resultat igen.

Anders The Peak
2013-03-01, 17:33
Skulle vilja veta vad effekten av t.ex. en icke-tränande period på tre månader gör för muskler som man byggt upp?

Är det så att tre månader av passivitet kan förstöra tre månaders träning på gym, eller går muskelnedbrytningen långsammare/snabbare än muskeluppbyggnaden? Frågan gäller om man ligger på kcal-balans.

Du hinner inte träna upp dig nämndvärt på tre månader. Men om vi skulle titta på årsbasis dvs ett års träning och tre månaders uppehåll innebär det en avprogrammering av musklerna och en liten försämring men i stället kommer du vara ordentligt adaptiv efter uppehållet och öka markant utöver det du hade åstadkommit under träningsåret.

Blindguard1
2013-03-01, 19:59
Varför skippa gymmet? Jag gjorde det förra sommaren, slutade i början av Juni fram tills Januari i år p.g.a. bruten tå och handled, var helt crippled i cirka tre månader, det är fan åtta månader utan regelbunden träning, gymmade iofs någon dag, kanske en gång i veckan max, förlorade en del massa och styrkan, jävlar, jag bänkade 110 innan sommaren, efter när jag kom tillbaka och hade kommit igång igen (cirka 2-3 veckor efter) så kunde jag bara maxa 100, nu i dags läget är jag uppe på 120, och jag har bara kört sen Januari, så visst, du förlorar styrka, men massan är det synd om.

Att förlora styrkan brukar oftast inte vara jättefarligt, iaf inte under 3 månader då kroppen kan anpassa sig igen hyfsat lätt, men massan är en annan femma, den förlorade jag en del på, ganska mycket, mycket av musklerna kommer försvinna och en del fett kommer förekomma, eller så blir du bara smal.

Sluta aldrig träna, om det inte är p.g.a. skada.

Rober
2013-03-07, 21:57
Tack för era svar och egna erfarenheter!

Anledningen till frågeställningen är att jag antagligen inte kommer ha tillgång till gym när jag reser.

Kan man hålla musklerna hyffsat i trim (dvs bibehållen storlek) genom att utföra övningar baserade på egen kroppstyngd såsom armhävningar, utfall utan vikt med mera?