handdator

Visa fullständig version : Behöver råd!


peter0
2013-02-28, 22:48
Tjena allihopa , behöver lite råd om kosten .

Jag har alltid haft problem med att gå upp i vikt men gick upp mycket i vikt förra året då jag tränade och åt mycket . problemet är att jag gick upp alldeles för snabbt så det mesta la sig på magen och jag fick massa bristningar.
La av med träningen över vintern , ska köra igång nu igen hade jag tänkt .

Jag vill fortsätta gå upp i vikt men långsammare. Så sakta men säkert .
Brukar ofta ta en gainer pro efter träningen. Hur mycket kalorier och gram behöver jag osv få i mig per dag för att gå upp i vikt och hur många mål behöver jag käka?

Jag kan bokstavligen ingeting om kalorier och gram osv något tips hur man kan lära sig?
Tips på någon bloggare som svarar på frågor?

Blindguard1
2013-02-28, 22:59
Kaloriöverskott och 2g protein per kg kroppsvikt, så väger du 100kg så sikta på minst 200g kalorier per dag, ditt kaloribehov räknar du ut genom att gå in på deff guidem här på forumet och leta upp formeln.
1g protein/kolhydrater = 4,1kcal
1g fett = 9kcal

Blindguard1
2013-02-28, 23:00
Kaloriöverskott och 2g protein per kg kroppsvikt, så väger du 100kg så sikta på minst 200g kalorier per dag, ditt kaloribehov räknar du ut genom att gå in på deff guidem här på forumet och leta upp formeln.
1g protein/kolhydrater = 4,1kcal
1g fett = 9kcal

peter0
2013-02-28, 23:36
Jag väger 70 kilo och jag är 1.77 men ser jälvigt smal ut kan jag ju tilläga

ccederquist
2013-02-28, 23:50
Du måste läsa och sätta dig in i kostlära helt enkelt. =)

Blindguard1
2013-03-01, 00:03
Om du kan träna och lära dig det, så kan du äta och lära dig kosten, träning är inget utan en bra kost, jag försöker helt ärligt dagligen att tänka i mitt lilla huvud vad som är viktigast, maten eller träningen men kommer aldrig fram till något vettigt, men det lutar ändå mer åt kosten, så med andra ord.. Lär dig kost! :p

peter0
2013-03-01, 02:26
Några tips på siter eller liknande där man kan lära sig ? jag kan bokstavligen INGETING om det där . hur vet man hur mycket kalorier det finns i en köttbit tex ? Låter kanske dum men de har aldrig intresserat mig tidigare.. som sagt vill gå upp i vikt men långsamt tempo!

Guybrush82
2013-03-01, 07:41
Några tips på siter eller liknande där man kan lära sig ? jag kan bokstavligen INGETING om det där . hur vet man hur mycket kalorier det finns i en köttbit tex ? Låter kanske dum men de har aldrig intresserat mig tidigare.. som sagt vill gå upp i vikt men långsamt tempo!

Det finns massor av sidor på internet som radar upp olika livsmedel och dess kaloriinnehåll. Annars står det på alla förpackningar på de livsmedel du köper.
Sedan är det bara att börja räkna.

nitz
2013-03-01, 10:05
Om du kan träna och lära dig det, så kan du äta och lära dig kosten, träning är inget utan en bra kost, jag försöker helt ärligt dagligen att tänka i mitt lilla huvud vad som är viktigast, maten eller träningen men kommer aldrig fram till något vettigt, men det lutar ändå mer åt kosten, så med andra ord.. Lär dig kost! :p
Det är träningen som är viktigast ;)

Pretorian
2013-03-01, 11:49
Kan du inte göra en uppskattning av vad du äter idag (mängd) och sen öka på det "bara". Sen kollar du vikten med jämna mellanrum och ser så det går i den takt du vill.

Blindguard1
2013-03-01, 13:38
Det är träningen som är viktigast ;)

Men det vet man ju fan inte :p träna riktigt hårt och äter inget? Du förlorar ju mukklerna:p

Wzup2u
2013-03-01, 19:20
gör som mig jobba i kök å provät hela dagen bara genom test och provsmakning fär jag nog i mig en middag utöver alla mina andra måltider

:naughty: