handdator

Visa fullständig version : Tävla i ståpress


sunetdanne
2013-02-28, 20:35
Hej,

Vet någon om det finns någon tävling i Sverige där ståpress(som den såg ut på 60-talet, inte som den såg ut 1970 innan den petades från lyftningen) ingår som ett moment?

Kanske finns något inom crossfit? någon som vet?

/Daniel

Ponitus
2013-03-01, 16:53
Strongman har väl någon sådan variant? :)

filmjölk
2013-03-01, 17:08
I strongman får du stöta, dyka under, pushpressa upp stången, stocken etc. Nog inte riktigt vad ts är ute efter även om det är det närmaste.

I crossfit är det nog samma, finns inga strikta pressar som tävlingsmoment-allt kippas, sparkas, stöts, kastas, fulas, våldas (dock kör de ryck av någon anledning)

sunetdanne
2013-03-01, 19:38
I strongman får du stöta, dyka under, pushpressa upp stången, stocken etc. Nog inte riktigt vad ts är ute efter även om det är det närmaste.

I crossfit är det nog samma, finns inga strikta pressar som tävlingsmoment-allt kippas, sparkas, stöts, kastas, fulas, våldas (dock kör de ryck av någon anledning)

Läste om cft, press böj o mark. Men de verkar inte tävla i det utan mest se det som ett onödigt ont istället för deras vanliga konstiga tävlande i reps på tid i allt och inget.

Strongman är jag inte intresserad av. Man skulle helt enkelt varit född på 50 talet när pressen var med i OL.

Blindguard1
2013-03-01, 19:39
Vad är ståpress? Är det militärpress vi pratar om då?

svenbanan
2013-03-01, 19:45
I crossfit är det nog samma, finns inga strikta pressar som tävlingsmoment-allt kippas, sparkas, stöts, kastas, fulas, våldas (dock kör de ryck av någon anledning)

Det stämmer inte att man alltid tillåter helt valfri teknik i alla crossfitmoment på tävlingar.

Fast just "ryck" brukar ju ofta vara "ground to overhead". Dvs det kvittar hur man får stången över huvudet. Man kan alltså göra frivändning och överstöt om man vill. Det vill man oftast inte eftersom detta tar mycket längre tid. Ska man göra 20 "ryck" på så kort tid som möjligt gör de bästa helst "muskelryck" även fast detta är jobbigare.

Gör de tunga singlar "ryck" så tillåts man nog inte ha stången i front rack position dock. Dock brukar efterpress vara tillåtet.

Jag har för mig att de i någon crossfittävling för några år sedan hade en gren som var en "press-ladder". Dvs pressa först en skivstång, sedan gå till nästa (lite tyngre) stång och pressa den.

Om det inte är tävling så har de ett "benchmark" som kallas CF-Total vilket är nåt liknande styrkelyft fast med bänkpress utbytt mot militärpress. Man ska maxa i all inom en timme eller nåt sådant.

svenbanan
2013-03-01, 19:50
Läste om cft, press böj o mark. Men de verkar inte tävla i det utan mest se det som ett onödigt ont istället för deras vanliga konstiga tävlande i reps på tid i allt och inget.

Strongman är jag inte intresserad av. Man skulle helt enkelt varit född på 50 talet när pressen var med i OL.

Tror du är rejält ute och cyklar om du tror att de som tävlar i crossfit inte satsar stenhårt på presstyrka.

sunetdanne
2013-03-01, 20:05
Vad är ståpress? Är det militärpress vi pratar om då?

Ståpress=over head press, som felaktigt brukat kallas för militärpress eller axelpress på svenska.

Militärpress är en ståpress med fötterna ihop(givakt position)

sunetdanne
2013-03-01, 20:08
Tror du är rejält ute och cyklar om du tror att de som tävlar i crossfit inte satsar stenhårt på presstyrka.

Jag tolkar dina inlägg som att du är en aktiv crossfittare.

Satsar och satsar, man satsar oftast på det man tävlar i, inte på det runt omkring,

Men eftersom du nu är aktiv crossfittare så kanske du kan svara när och om CFT kommer att börja genomföras i tävlingsform?

http://www.crossfit.com/journal/library/52-2006_CFTotal.pdf

för info om CFT

svenbanan
2013-03-02, 01:29
Jag tolkar dina inlägg som att du är en aktiv crossfittare.

Satsar och satsar, man satsar oftast på det man tävlar i, inte på det runt omkring,

Men eftersom du nu är aktiv crossfittare så kanske du kan svara när och om CFT kommer att börja genomföras i tävlingsform?

http://www.crossfit.com/journal/library/52-2006_CFTotal.pdf

för info om CFT

Problemet för de som tävlar i crossfit är ju att de inte vet exakt vad som kommer på tävlingarna. De måste vara hyfsat beredda på allt (inom rimliga gränser). Många moment som dyker upp tjänar man dock väldigt mycket på att vara riktigt stark i. Inte bara presstyrka, men bland annat just detta. Så därför tränar de flesta (i eliten) en hel del helt vanlig styrketräning utöver de vanliga wodsen. CFT använder de som ett benchmark i träningen för att kolla hur deras maxstyrka förändras över tiden.

Jag är inte aktiv crossfittare, nej. Däremot har jag kört en del av crossfits wods. Dock enbart hemma, och inte på nåt cf-gym. Har dock hängt på deras sajt en hel del då jag tycker en hel del (dock långt från allt) av deras träning är rätt vettig. Har även kollat på bra mycket av crossfit-games videos på nätet.

Har ingen aning om ifall de kommer ha med cf-total i nån tävling. Kanske som ett delmoment, men inte bara CFT och inget annat. Just eftersom de vill bli bra på "allt möjligt" och inte bara maxstyrka. Men det finns ju tydligen de som tävlar i både tyngdlyftning och styrkelyft bland crossfit eliten, så de kanske råddar ihop nåt. Men jag tvivlar.

Primitiv
2013-03-02, 08:32
Ståpress=over head press, som felaktigt brukat kallas för militärpress eller axelpress på svenska.

Militärpress är en ståpress med fötterna ihop(givakt position)

Gamla lyftarrävar jag pratat med kallar det vaktpress och beklagar sig över hur vi misslyckade unga kallar det för militärpress. cofffee

Annars har jag hört "strikt press", "råpress" och "ståpress" för vanlig stående press över huvudet.

svenbanan
2013-03-03, 02:57
Vad är egentligen vitsen med att ha hälarna ihop och "stå i givakt"?

Enda effekten av det blir väl att det blir vingligare, och att man därför kanske inte kan pressa lika tungt, fast det egentligen inte är presstyrkan som failar. Borde ju vara lika lätt att bedömma även om man står brett mellan benen kan man tycka. Tycker den "bestämmelsen" verkar rätt random...

sunetdanne
2013-03-05, 08:14
http://www.apa-wpa.com/2007RULEBOOK.htm

APA har tydligen tävlingar i detta, det är ju dock inte i Sverige